BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 284

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 284 av 368 FørsteFørste ... 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 280 281 282 283 284 285 286 287 288 294 304 314 324 334 344 354 364 ... SisteSiste
Viser resultater 5,661 til 5,680 av 7345
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Hei BEF. Siden du har mest erfaring med Miles her på forumet så lurer jeg på følgende:

Dynabel skal designe endel delefiltre til Miles-settet jeg skal bygge, har du noen anbefalte delefrekvenser på frontsettet og surroundsettet?
    Min anbefaling er å droppe hele delefiltre og kjøre bi-amping på de. Det kommer ikke til å koste deg veldig mye mer (ekstra forsterker vs delefiltre) og du skal få bedre lyd

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Min anbefaling er å droppe hele delefiltre og kjøre bi-amping på de. Det kommer ikke til å koste deg veldig mye mer (ekstra forsterker vs delefiltre) og du skal få bedre lyd
    Her falt jeg av litt... kjøpe en forsterker i stedet for delefilter? Hvordan styrer jeg da highpass og lowpass på elementene? Kan jeg styre noe av dette fra receiveren?

Regner med at 7 delefiltre koster ca. 7k. Det jeg tenkte var å kunne starte med delefiltre og bruke receiver til surroundkanalene og 3 av kanalene på min Parasound HCA2205 til frontsettet. Senere skal jeg kjøpe forsterkere med dsp til frontsettet. Hvis jeg kunne slippe delefiltre og finne en annen løsning så hadde det vært 7k spart som jeg kunne brukt til forsterker, men jeg skjønner ikke helt hva du mener (er ikke helt audiofil enda).
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, beklager jeg skrev et kort svar i farta uten å tenke så mye og det synes

Det stemmer at du må ha en eller en annen form for DSP. Jeg viste ikke at du skulle ha 7 inMiles så det blir dyrt å kjøre bi-amping på alle (som BEF har gjort).

Det som kan gi deg bedre lyd er:
    1) Kjøpe 2 ekstra forsterkere med innebygd DSP. Det finnes noe brukt som ikke koster alt for mye.
    2) Kjøpe separat DSP (miniDSP er billig og en favoritt for mange - har ikke prøvd selv) og kjøpe forsterkere (plate forsterkere for eksempel)
    3) Kjøpe 3stk plate forsterkere med DSP som du kan montere på frontene dine

Som du skriver er det billigste på kort tid å kjøpe delefiltre. Men ønsker du å kjøpe forsterkere (med DSP) seinere så er det dumt å kjøpe 3stk delefiltrer som skal stå ubrukt når du oppgraderer (og blir vanskelige å få solgt).
    Synes jeg! :-D

Mulig at BEF eller andre har delefiltrer som du kunne kjøpe billig?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, beklager jeg skrev et kort svar i farta uten å tenke så mye og det synes

Det stemmer at du må ha en eller en annen form for DSP. Jeg viste ikke at du skulle ha 7 inMiles så det blir dyrt å kjøre bi-amping på alle (som BEF har gjort).

Det som kan gi deg bedre lyd er:
    1) Kjøpe 2 ekstra forsterkere med innebygd DSP. Det finnes noe brukt som ikke koster alt for mye.
    - Dette tror jeg er en dårlig økonomisk løsning. Da blir det 3 dårlige forsterkere (husk Miles er kresne) som jeg likevel må selge senere.

2) Kjøpe separat DSP (miniDSP er billig og en favoritt for mange - har ikke prøvd selv) og kjøpe forsterkere (plate forsterkere for eksempel)
    - Har en MiniDSP som jeg skal eksperimentere litt med. Har vært inne på tanken om å kjøpe 2 stk Sherbourn 7X350 watt for å biampe alle 7 høyttalerne med miniDSP.

3) Kjøpe 3stk plate forsterkere med DSP som du kan montere på frontene dine
    - Har jeg lite lyst til :=)

Beste løsning hadde vært å kanskje kjøpt inn I-tech HD, men som du vet koster de en halv mill for et sett

Som du skriver er det billigste på kort tid å kjøpe delefiltre. Men ønsker du å kjøpe forsterkere (med DSP) seinere så er det dumt å kjøpe 3stk delefiltrer som skal stå ubrukt når du oppgraderer (og blir vanskelige å få solgt).
    Synes jeg! :-D

Mulig at BEF eller andre har delefiltrer som du kunne kjøpe billig?
    Jepp. Har spurt allerede.

Beklager hvis dette ble litt kapring av tråden din BEF. Håper fremdeles på tips angående delefrekvens
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beklager hvis dette ble litt kapring av tråden din BEF. Håper fremdeles på tips angående delefrekvens

Nå husker ikke jeg helt, men mener Tangen kjørte 800hz, men jeg tror BEF havnet på noe annet. rundt 900hz et sted, mener nå ihvertfall delefrekvensene til frontene står lengre bak i tråden her, men er for lat til å sjekke det opp :P

BEF er mannen til å svare på dette, skal ihvertfall følge med på hva han kjører av delefrekvenser på surround. ht. i tilfelle jeg bestemmer for å bygge meg noe lignende til mine fronter.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke noe problem å stille slike spørsmål her i tråden, bare hyggelig! Vis du har tenkt å kjøre pasivt vil jeg råde deg og ta kontakt med Tangen for hjelp med delefilter. De har opprinnelig en delefrekvens på 900Hz. Tangen vil kunne hjelpe deg å lage et filter som er 100% tilpasset høyttaleren. Vis du går for aktiv deling, det vil se en forsterker kanal pr. element og en DSP kan du justere ting akkurat slik du selv liker og ønsker...

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Ikke noe problem å stille slike spørsmål her i tråden, bare hyggelig! Vis du har tenkt å kjøre pasivt vil jeg råde deg og ta kontakt med Tangen for hjelp med delefilter. De har opprinnelig en delefrekvens på 900Hz. Tangen vil kunne hjelpe deg å lage et filter som er 100% tilpasset høyttaleren. Vis du går for aktiv deling, det vil se en forsterker kanal pr. element og en DSP kan du justere ting akkurat slik du selv liker og ønsker...
    I følge delefiltertegningene til Tangen så x-over de på 800 hz, jeg har forstått det slik utav tråden din at du gikk for 900 hz. Forhåpentligvis uten å fornærme Hr. Tangen så var tankegangen min at han hadde bygd disse for stereolytting og testet de for dette, samt hjulpet deg å "ratte" de i kinoen din. Du på din side er kanskje den eneste i verden som har disse elementene i 7 kanaler og har testet de MYE.

Så for å formulere spørsmålet mitt litt anderledes:
    - For kinobruk, føler du at den originale delefrekvensen er ideell, eller vil du anbefale å dele den på andre frekvenser (900hz eksempelvis).
    Jeg kunne tenkt meg ditt subjektive syn på dette, i tillegg til at jeg også skal høre med Tangen hvis det blir behov for dette.

Det beste hadde kanskje vært å bare tatt turen nedover og fått til en demo. Har en million spørsmål :-D
    Skulle du ha en demo i nå i høst?

Edit: Jeg ser nå at Tangens hjemmeside sier 900hz deling på fremsiden til Miles konstruksjonen, mens selve delefiltertegningen sier 800hz. Blir litt forvirret...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge delefiltertegningene til Tangen så x-over de på 800 hz, jeg har forstått det slik utav tråden din at du gikk for 900 hz. Forhåpentligvis uten å fornærme Hr. Tangen så var tankegangen min at han hadde bygd disse for stereolytting og testet de for dette, samt hjulpet deg å "ratte" de i kinoen din. Du på din side er kanskje den eneste i verden som har disse elementene i 7 kanaler og har testet de MYE.

Så for å formulere spørsmålet mitt litt anderledes:
    - For kinobruk, føler du at den originale delefrekvensen er ideell, eller vil du anbefale å dele den på andre frekvenser (900hz eksempelvis).
    Jeg kunne tenkt meg ditt subjektive syn på dette, i tillegg til at jeg også skal høre med Tangen hvis det blir behov for dette.

Det beste hadde kanskje vært å bare tatt turen nedover og fått til en demo. Har en million spørsmål :-D
    Skulle du ha en demo i nå i høst?

Edit: Jeg ser nå at Tangens hjemmeside sier 900hz deling på fremsiden til Miles konstruksjonen, mens selve delefiltertegningen sier 800hz. Blir litt forvirret...
    Når det gjelder delefilter er mitt råd fortsatt og snakke med Tangen. Han er nok en av norgest beste på dette feltet!

Når det kommer til demo har jeg tenkt å holde demo når jeg blir ferdig med nytt lerret. Så tipper jeg vil legge ut en invitasjon i midten/slutten av oktober.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,940
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beyma selv oppgir laveste delefrekvens til 1000hz, så utifra det synes jeg kanskje 800hz høres noe lavt ut. Går en for lavt med delefrekvens kan det høres noe presset ut, en kan miste noe output rundt delefrekvens og ikke minst så tåler element mindre effekt. Men dersom du likevell har tenkt å bruke 1000 kr pr høyttaler på passive filter ville jeg nok virkelig vurdert å gå for aktiv deling istedet, da kan du enkelt prøve deg fram til beste delefrekvens selv og gir normalt sett også bedre sluttresultat og behøver ikke koste noe mer.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Beyma selv oppgir laveste delefrekvens til 1000hz, så utifra det synes jeg kanskje 800hz høres noe lavt ut. Går en for lavt med delefrekvens kan det høres noe presset ut, en kan miste noe output rundt delefrekvens og ikke minst så tåler element mindre effekt. Men dersom du likevell har tenkt å bruke 1000 kr pr høyttaler på passive filter ville jeg nok virkelig vurdert å gå for aktiv deling istedet, da kan du enkelt prøve deg fram til beste delefrekvens selv og gir normalt sett også bedre sluttresultat og behøver ikke koste noe mer.
    Kan du sende meg en PM evt ta det her hvordan du ville satt opp dette, bruk noen produkter som eksempel og hvordan du ville koblet det. Jeg er som sagt fersk i faget. Gjerne med teskje :=)

Jeg har forresten en MiniDSP in a box 2x4 liggende.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Det er ikke noe problem å dele på 900Hz, men det man må tenke på da er brattheten på delefrekvensen. På oppsettet mitt har jeg 24db pr.okt. Det skal ligge noen bilder av oppsett av delefrekvenser lengre bak i tråden. Kan evt. ta nye bilder av det.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,940
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil også trodd at 900 går greit men at 800 kanskje i laveste laget når en ser på frekvenskurven til TPL150H, den daler relativt fort under 1000 hz (5db ved 900, 10db ved 750hz) og det er ikke alltid noe god ide i å presse det for langt ned.

Men det er vell ingen tvil om at Tanger og BEF har best kontroll på dette iom at de har lekt seg mye med denne konstruksjonen så jeg ville uten tvil hørt på deres råd

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag ble det endelig tid til å drive med kinoen igjen, fått hentet ny lerrets duk. Valget falt på hvit topp duk for mest mulig lys utbytte. Vel hjemme gikk turen rett ned i verkstedet og fant fram fresen og har fått frest spor for å lime fast feste lister til lerretet og malt rammen. Nå er det bare å sette seg ned å se på maling tørke, få limt fast listene rundt, lage feste anordning for lerretet, henge det opp og lage dekslene rund... så satser på å få sett film på nytt lerret i løpet av helgen

Noen bilder av jobben som er gjort så langt.

-3j2a9896-jpg

-3j2a9908-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønte ikke helt den løsningen jeg, kompis... Hva slags list er den grå du har lagt i det freste sporet? Hva slags funksjon vil den ha?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Skjønte ikke helt den løsningen jeg, kompis... Hva slags list er den grå du har lagt i det freste sporet? Hva slags funksjon vil den ha?
    De listene er for å feste duken i, det akustiske lerretet er 3 lag med stoff og disse presses ned i i sporet. Meget enkelt og genialt.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det klart for "svart arbeid", demontert frontrekken i kinoen og klar for maling av de. Senter er grunnet og frontene er mattet ned. Alle skal males sort matt.

-3j2a9924-jpg

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er virkelig et bra arbeidsrom du har med tanke på størrelsen og tyngden på komponentene du stadig endrer på er det fantastisk praktisk at det bare er en meter unna også :-D

Sort matt passer perfekt, selv om antagelig aldri noen andre enn oss blodfansen vil se det! 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekte menn bruker lilla i hjemmekinoen sin for tiden. Tør du?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det er virkelig et bra arbeidsrom du har med tanke på størrelsen og tyngden på komponentene du stadig endrer på er det fantastisk praktisk at det bare er en meter unna også :-D

Sort matt passer perfekt, selv om antagelig aldri noen andre enn oss blodfansen vil se det! 8)
    Blir å lage en patent på lerretet slik at dt blir mye enklere å vise hva som står bak det

Ekte menn bruker lilla i hjemmekinoen sin for tiden. Tør du?
    Dette blir det nærmeste jeg kommer lilla i min kino

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble litt stusslig for front rekka uten subbene sammen med seg, så da er sub tårnene demontert og klar for å bli malt. Det blir litt elementer på benken når alt er demontert.

-3j2a9930-jpg

-3j2a9935-jpg

Side 284 av 368 FørsteFørste ... 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 280 281 282 283 284 285 286 287 288 294 304 314 324 334 344 354 364 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •