BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 264

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 264 av 367 FørsteFørste ... 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 260 261 262 263 264 265 266 267 268 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 ... SisteSiste
Viser resultater 5,261 til 5,280 av 7339
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg ikke sett hvor stort volum elementet krever som Hr. Tangen foreslo, men hadde du tenkt å lage egen mellomtonekasse? Det er vel det enkleste, men du går jo stort sett ikke for enklest.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,939
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle voksne hjemmekinoer må jo være 3-vegs så det er bare å sette i gang

Mine 10" i horn spiller fra 350 til 1400 hz men jeg har ikke prøvd å bruke de i 2-vegs så vet ikke hvor mye fordeler det er med 3-vegs framfor 2-vegs. Men det er nok en grunn til at mange anbefaler 3-vegs og det er det som blir brukt på større kinohøyttalere, for med 2-vegs må en enten ha så store drivere at de sliter helt i toppen, eller så små drivere at bassene må jobbe litt for høyt...

Eneste ulempe er at du da vell må inn med to stk Crowner dersom du ikke har ledige kanaler ledige allerede.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jeg hadde en følelse, da jeg leste det samme innlegget, at noen kom til å prøve dette, og det overrasket ikke at du som tok tak i dette først, BEF
    Det bringer meg til neste betraktning. Det vil bli spennende å høre om du føler at synergien mellom LCR og bak/side blir anderledes...mange skryter av sømløsheten, og jeg lurer på om den blir opprettholdt.
    Jeg har jo allerede en ide om å prøve en oppgradering og denne var såpass spennende at den må forskes litt på. jeg er ikke redd for sømløsheten mellom kanalene for den skal kunne justeres greit på plass

Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Nå har jeg ikke sett hvor stort volum elementet krever som Hr. Tangen foreslo, men hadde du tenkt å lage egen mellomtonekasse? Det er vel det enkleste, men du går jo stort sett ikke for enklest.
    Ikke sett noe på volumet den trenger, men det blir en kasse på toppen av de jeg har, men blir nok ikke bare en firkantig boks... Har lyst å gjøre litt mere ut av det...

Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Alle voksne hjemmekinoer må jo være 3-vegs så det er bare å sette i gang

Mine 10" i horn spiller fra 350 til 1400 hz men jeg har ikke prøvd å bruke de i 2-vegs så vet ikke hvor mye fordeler det er med 3-vegs framfor 2-vegs. Men det er nok en grunn til at mange anbefaler 3-vegs og det er det som blir brukt på større kinohøyttalere, for med 2-vegs må en enten ha så store drivere at de sliter helt i toppen, eller så små drivere at bassene må jobbe litt for høyt...

Eneste ulempe er at du da vell må inn med to stk Crowner dersom du ikke har ledige kanaler ledige allerede.
    Du er inne på noe, å kan jeg da få en ennå bedre mellomtone gjør jeg det gjerne Når det gjelder forsterkere kan jeg konfigurere litt om slik at jeg får nok kanaler. Vis ikke får man kjøpe en amp. til.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan tenker du å bygge om?

Lage helt nye kasser? Du får si ifra dersom du gjør det, og vil selge de kassene du har laget.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar

Lage helt nye kasser? Du får si ifra dersom du gjør det, og vil selge de kassene du har laget.
    Innlegget før ditt.

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Ikke sett noe på volumet den trenger, men det blir en kasse på toppen av de jeg har
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Innlegget før ditt.
    Ahh

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar

Skulle det vise seg at jeg går for noen annen type løsning enn å bygge en kasse på toppen, vil jeg nok legge de jeg har ut for salg. Først må jeg komme meg litt videre i prosjektfasen/planlegingen, så får vi se hva som blir en realitet til slutt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er mest morsomt? å ha en ekstremkino og bruke den? eller å jage den ultimate opplevelsen(altså prosjektet/prosessen).

Er veldig imponert over hva du får til og følger tråden med stor iver, men får du satt deg ned og brukt kinoen? og er du da fornøyd eller leter du etter "feil" som kan rettes?

Litt nyskjerrig bare :-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsern
    Hva er mest morsomt? å ha en ekstremkino og bruke den? eller å jage den ultimate opplevelsen(altså prosjektet).

Er veldig imponert over hva du får til og følger tråden med stor iver, men får du satt deg ned og brukt kinoen? og er du da fornøyd eller leter du etter "feil" som kan rettes?

Litt nyskjerrig bare :-)
    Jeg nyter og bruker den flittig! Jeg er ikke en som setter meg ned å ser film for å finne feil og mangler med systemet Jeg er MEGET fornøyd med oppsette slik det spiller nå og det har overgått de målene og drømmene jeg hadde for systemet. Det å teste ut en ny mellomtone løsning vil være et hyggelig prosjekt både for å kunne optimalisere systemet litt mere, samtidig som det kan gi ny lærdom.

Det suverent mest morsomme er å kunne nyte hele rommet og bare kose seg med film eller musikk. Noe som er like gøy er det å kunne dele den opplevelsen med andre og la folk få komme på demo, slik at de å kan få dele opplevelsen med meg. Jeg skal heller ikke legge skjul på at jeg koser meg veldig når jeg driver med et prosjekt som å bygge en høyttaler. Det gir meg veldig lite å bare eie kinoen, er ikke slik materialistisk opptatt, jeg er opptatt av opplevelsen.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt en lengre samtale med Tangen rundt en oppgradering av inConcert Miles, med en mellomtone og jeg har snakket mere med Seigmann om å gjøre en test med 2 ekstra 15". Tangen foreslo nå forskjellige mellomtone alternativer, så vi skal se litt nærmere på de forskjellige elementene både 12" og 10", se hva som vil kunne passe best til formålet. Fordelen jeg har er jo at jeg kjører et aktivt oppsett så jeg slipper å ta hensyn til sensitivitet, noe som gjør det enkelt å integrere elementet. En annen tanke jeg har gjort meg er å ha en 15" i tillegg til en ny mellomtone slik at jeg vil få en bass til på toppen, dette vil være en fordel i forhold til å få en jevnere bassgang i rommet. Før jeg eventuelt går i gang med den testet vil jeg gjøre en test av å sette en Milers på toppen av de jeg allerede har for å se hvilken effekt det vil ha på lybilde, med å få en linjekilde av 15 i rommet.

Blir en spennende tid framover hva angår testing, prøving og feiling, og forhåpentligvis kommer det noe litt bedre ut av det enn hva jeg har i dag

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult at du er villig til å strekke strikken for å få det perfekt! Det viser skikkelig entusiasme :twisted:

Jeg er ikke i tvil om at en dedikert mellomtone vil være en fordel for å gjøre overgangen mellom 2 x 15" og TPL-150H bedre. Flere bassenheter i høyden vil sikkert også kunne hjelpe på frekvensgangen i mellombass/bass, men tror ikke det vil bli ryddigere mellom 500-1kHz. Blir lettere å få til en pen overgang med mindre lobing med et dediket mellomtone element plassert nærmest mulig diskanten.

Tangen har sikkert god oversikt over hva som kan egne seg. Om han ikke har nevnt det har Ciare en 12" som ser meget bra ut. AE har en supre elementer til formålet, men de er nært sagt umulig å få levert. Beyma MI 12 er lett og skaffe og er sikkert ypperlig, men har alltid lurt på hvorfor induktansen er så høy på det elementet. Alle andre produsenter strever etter lavest mulige induktanse for å gjengi de høyere frekvensene bra.

Edit: slo opp databladet til Beyma for 12MI100 og der sto det at induktansen var 1mH, det er ikke mye, det er andre steder det står at den er 2,3mH, men vi får tro Beyma vet dette best selv.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Kult at du er villig til å strekke strikken for å få det perfekt! Det viser skikkelig entusiasme :twisted:

Jeg er ikke i tvil om at en dedikert mellomtone vil være en fordel for å gjøre overgangen mellom 2 x 15" og TPL-150H bedre. Flere bassenheter i høyden vil sikkert også kunne hjelpe på frekvensgangen i mellombass/bass, men tror ikke det vil bli ryddigere mellom 500-1kHz. Blir lettere å få til en pen overgang med mindre lobing med et dediket mellomtone element plassert nærmest mulig diskanten.

Tangen har sikkert god oversikt over hva som kan egne seg. Om han ikke har nevnt det har Ciare en 12" som ser meget bra ut. AE har en supre elementer til formålet, men de er nært sagt umulig å få levert. Beyma MI 12 er lett og skaffe og er sikkert ypperlig, men har alltid lurt på hvorfor induktansen er så høy på det elementet. Alle andre produsenter strever etter lavest mulige induktanse for å gjengi de høyere frekvensene bra.

Edit: slo opp databladet til Beyma for 12MI100 og der sto det at induktansen var 1mH, det er ikke mye, det er andre steder det står at den er 2,3mH, men vi får tro Beyma vet dette best selv.
    Du er meget inne på de tankene jeg har og det er jo dette som er gøy med hobbyen, man kan gjøre "små" ting for å kunne få "store" ting ut av det Når det gjelder elementvalg er det nok mye som peker mot at det blir et element fra Beyma. Når det gjelder dataene på Beyma har jeg ikke fin lest de.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er spent på hva du synes om hvordan det blir med begge Miles parene.. jeg for min del gleder meg mer til du blir ferdig :P siden de skal inn i stua mi når du er ferdig med dem :twisted: har fulgt med tråden lenge og lusket, men må innrømme det er fantastisk å se på forbedringsviljen din.. ildsjel som deg er det som inspirerer oss i den yngre generasjon til å bli mer interessert og forbedre vår kunnskap innen denne fantastiske hobbyen
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug
    er spent på hva du synes om hvordan det blir med begge Miles parene.. jeg for min del gleder meg mer til du blir ferdig :P siden de skal inn i stua mi når du er ferdig med dem :twisted: har fulgt med tråden lenge og lusket, men må innrømme det er fantastisk å se på forbedringsviljen din.. ildsjel som deg er det som inspirerer oss i den yngre generasjon til å bli mer interessert og forbedre vår kunnskap innen denne fantastiske hobbyen
    Er veldig spent selv på hvordan det blir! Jeg er jo ferdig, bare lyst å prøve noe nytt Veldig hyggelig du følger tråden min og veldig gøy å høre jeg kan være til inspirasjon. Liker du godt dynamisk lyd har du noe å glede deg til når du får bygget egne inConcert Miles, jeg er iallefall meget glad i mine.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med at været er så vakkert som det er på Østlandet nå i helgen benyttet jeg dagen til å se litt film på formiddagen. Har ikke hatt tid til å fått sett Mission Impossible 4: Ghost Protocol ennå, så det var på høy tid. Synes filmen var meget god, vil nok si den var nesten helt på høyde med eneren hva som film og en klar nummer 2 av de 4. Teknisk sett er å filmen god, lydsporet er 7.1 Dolby true HD, så masser av morsomme effekter. Den effekten jeg synes var mest morsom var midt i filmen når de er ombord på jernbanevognen og planlegger neste del av oppdraget. Her er det en lydeffekt som gjengir den lyden det er når toget kjører over jernbanesvillene, dette ligger som en dunkelyd som fyller rommet på en meget rolig med effektfull måte og man føler virkelig man er i en jernbanevogn som ruller bortover skinnegangen.

Se filmen og kos dere!!

-mission_impossible_4_ghost_protocol_blu-ray_2_disc_nordic-12682093-frntl-jpg

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Med at været er så vakkert som det er på Østlandet nå i helgen benyttet jeg dagen til å se litt film på formiddagen. Har ikke hatt tid til å fått sett Mission Impossible 4: Ghost Protocol ennå, så det var på høy tid. Synes filmen var meget god, vil nok si den var nesten helt på høyde med eneren hva som film og en klar nummer 2 av de 4. Teknisk sett er å filmen god, lydsporet er 7.1 Dolby true HD, så masser av morsomme effekter. Den effekten jeg synes var mest morsom var midt i filmen når de er ombord på jernbanevognen og planlegger neste del av oppdraget. Her er det en lydeffekt som gjengir den lyden det er når toget kjører over jernbanesvillene, dette ligger som en dunkelyd som fyller rommet på en meget rolig med effektfull måte og man føler virkelig man er i en jernbanevogn som ruller bortover skinnegangen.

Se filmen og kos dere!!

-mission_impossible_4_ghost_protocol_blu-ray_2_disc_nordic-12682093-frntl-jpg
    Gleder meg til å få sett denne, om den er så bra.

Geir Arne

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmen er knall bra, og lyden er heftig:-) gled deg!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    Filmen er knall bra, og lyden er heftig:-) gled deg!
    Godt å høre.

Geir Arne

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett den for andre gang i kveld. En av de mest underholdende filmene jeg har sett på lenge

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Har sett den for andre gang i kveld. En av de mest underholdende filmene jeg har sett på lenge
    Hadde du samme kule effekt i jernbanevognen?

Side 264 av 367 FørsteFørste ... 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 260 261 262 263 264 265 266 267 268 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •