BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 259

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 259 av 367 FørsteFørste ... 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 255 256 257 258 259 260 261 262 263 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 ... SisteSiste
Viser resultater 5,161 til 5,180 av 7339
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MMartinS
    Himmel ok takk er jo ikke akkurat billig heller for en xti 4002
    Nei de er ikke det, ligger på veil. 11.760,- eks.mva i Norge, ser de ligger fra $699,99 i US.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen flere tanker...

Jeg har syslet med noen andre planer for kinoen framover. Jeg har tenkt å bygge om hele frontveggen og integrere lerretet inn i selve veggen. Jeg blir nok også å flytte selve veggen 20-30cm framover, slik at rommet blir litt større. Lerretet skal være 2,35:1 og jeg blir å bygge manuell maskering ned til 16:9.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,694
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En godt konstruert signalforsterker, burde kunne løse støy-problemet til Jerome?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer MMartinS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    En godt konstruert signalforsterker, burde kunne løse støy-problemet til Jerome?
    Vill vel det, men hva kan dere ambefale?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,742
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Enkel "konsument" oppkonverter: Samson — S-convert. En mer avansert sak som er rettet mot proffmarkedet: BB 22 Balance Buddy. Samson-saken ligger på rundt 600, RANE-saken et par tusen... Jeg er ikke sikker på hvilken effekt disse har, men et matching av spenningen på utgang/inngang, forutsatt at ikke signalkvaliteten for øvrig degraderes for mye, bør jo være positivt??

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,742
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...spennende planer du har for kinoen din for øvrig BEF, tror du vil få en enda mer "immersive" opplevelse med maks bredde og 2.35:1 som utgangspunkt! Blir det uten kurve da eller?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,077
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken størrelse ser du for deg å gå for dersom det blir 2.35:1 lerret?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er andre eller tredje gang jeg spør, sorry, men har bladd gjennom over 100 sider og klarer ikke finne det! Bredde og lengde på rommet igjen? (Kanskje du kunne skrevet det i første tråd?)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Med at høyttaleren blir som en line-array vil man kunne oppnå effekten av kanselleringer mellom gulv/tak refleksjonene.
    Dette med refleksjoner kan diskuteres. Som jeg ser det så er det veldig avhengig av hvor du sitter. Det kan fort være at du får refleksjoner fra både gulv og tak som forstyrrer hverandre hvis du ikke sitter i riktig posisjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ja, det stemmer det du skriver. Problemet er at det er ikke lett å prøve uten å kjøpe utstyret først. Og mange gode forsterkere med innebygd DSP selges bare til OEM, ikke til privatpersoner. Da blir valget veldig begrenset.
    Crown sine ITech produktene er utrolig bra men de koster også kjempe mye. Og som BEF skriver så har de noen ulemper (de er egentlig ikke laget til å bli brukt på så små systemer som vi har ...).

Bjørn-Erik: så du noe spennende ift dette (forsterker med DSP) når du var ned i Tyskland?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Dette med refleksjoner kan diskuteres. Som jeg ser det så er det veldig avhengig av hvor du sitter. Det kan fort være at du får refleksjoner fra både gulv og tak som forstyrrer hverandre hvis du ikke sitter i riktig posisjon.
    Jeg ville snudd det rundt og sagt at du får alltid kanseleringer fra gulv og tak så lenge høyttaleren oppfører seg som en punktkilde.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan vi regner med at en 15" element oppfører seg som en punktkilde? Mulig at jeg tar helt feil men jeg tror ikke det.

På en annen side så er det ikke sikkert at det blir et så stort problem i praksis...

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan vi regner med at en 15" element oppfører seg som en punktkilde? Mulig at jeg tar helt feil men jeg tror ikke det.

På en annen side så er det ikke sikkert at det blir et så stort problem i praksis...
    Du kan definitivt regne med at en 15" er definert som en punktkilde. Man har en fordel(om man benytter seg av den) med store elementer, og det er at de holder spredningskontroll lenger ned i frekvens. I området 200-400hz, som det fort blir snakk om her, har har man derimot ikke noen spredningskontroll selv med så store elementer.

At det ikke er noe stort problem i praksis kan jeg være enig i, men det er likefult et problem. Har man mulighet til å unngå det ser jeg ingen grunn til å la være.

Siden du virker sikker i din sak(ref; uthevet) kan du gjerne forklare hvordan du tenker for at det du sier skal være gjeldende.

Geir Arne

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Enkel "konsument" oppkonverter: Samson — S-convert. En mer avansert sak som er rettet mot proffmarkedet: BB 22 Balance Buddy. Samson-saken ligger på rundt 600, RANE-saken et par tusen... Jeg er ikke sikker på hvilken effekt disse har, men et matching av spenningen på utgang/inngang, forutsatt at ikke signalkvaliteten for øvrig degraderes for mye, bør jo være positivt??
    Takk det hjelper mye

Spennende prosjekt BEF:grin:

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg har syslet med noen andre planer for kinoen framover. Jeg har tenkt å bygge om hele frontveggen og integrere lerretet inn i selve veggen. Jeg blir nok også å flytte selve veggen 20-30cm framover, slik at rommet blir litt større. Lerretet skal være 2,35:1 og jeg blir å bygge manuell maskering ned til 16:9.
    Det er gutten sin som ikke hviler på laurbærene

Høres ut som en god plan, jeg må dog få ut den berømte fingeren og få sett kinoen i sin nåværende prakt 8)

Skal du ha kun sideveis maskering eller full fireveis? Du har vel motorisert zoom med minne så da trenger du vel kun sidemaskering.

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du allikevel er i gang foreslår jeg at du lager et slags teppe som ved en motor kan dras til siden slik at du kan ha 16:9 med forheng og 21:9 når det trekkes fra. 8)

Da får du den ekte kinofølelsen. Kansjke du burde begynne å kjøre reklamefilmer før filmen også! :roll:

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ha et slikt skilt på taket å

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Tror det er andre eller tredje gang jeg spør, sorry, men har bladd gjennom over 100 sider og klarer ikke finne det! Bredde og lengde på rommet igjen? (Kanskje du kunne skrevet det i første tråd?)
    Det står nok i en eller annen post her inne, rommet er totalt 6,4 x 3,83m, så er den falske frontveggen 1,07 inn i rommet og diffusorene bygger totalt 0,5m ut fra bakveggen. Sitteavstand er 2,75m i sweetspot. Lerretet er pr.dd 265cm bredt og er 16:9.

Jeg skal få laget en skisse som ilustrerer disse målene og få det lagt i første post. Har å tenkt å fått laget minHjemmekino med fakta og masse bilder av kinoen ferdig.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...spennende planer du har for kinoen din for øvrig BEF, tror du vil få en enda mer "immersive" opplevelse med maks bredde og 2.35:1 som utgangspunkt! Blir det uten kurve da eller?
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hvilken størrelse ser du for deg å gå for dersom det blir 2.35:1 lerret?
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det er gutten sin som ikke hviler på laurbærene

Høres ut som en god plan, jeg må dog få ut den berømte fingeren og få sett kinoen i sin nåværende prakt 8)

Skal du ha kun sideveis maskering eller full fireveis? Du har vel motorisert zoom med minne så da trenger du vel kun sidemaskering.
    Jeg har ikke bestemt noen bredde ennå, men håper å få fornt veggen litt lengre bak slik at sitte avstanden blir større. Da vil jeg kunne kanskje strekke meg til 300-315cm i bredde på 2,35:1, ved 315cm bredde i 2,35:1 vil jeg få 238cm i 16:9. Klarer jeg da å få til en sitte avstand på 3 meter kan det bli meget så bra. Lerretet vil kun få sidemaskering og den vil i første omgang være manuell.

Jeg blir nå å gå for et rett lerret ikke kurvet.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det stemmer det du skriver. Problemet er at det er ikke lett å prøve uten å kjøpe utstyret først. Og mange gode forsterkere med innebygd DSP selges bare til OEM, ikke til privatpersoner. Da blir valget veldig begrenset.
    Crown sine ITech produktene er utrolig bra men de koster også kjempe mye. Og som BEF skriver så har de noen ulemper (de er egentlig ikke laget til å bli brukt på så små systemer som vi har ...).

Bjørn-Erik: så du noe spennende ift dette (forsterker med DSP) når du var ned i Tyskland?
    Mye konstruktivt i det du skriver her Jerome!!

Så ikke noen spennende forsterkere til denne type kinobruk når jeg var i Munchen. I Munchen er DSP som et banneord

Side 259 av 367 FørsteFørste ... 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 255 256 257 258 259 260 261 262 263 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •