BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 253

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 253 av 368 FørsteFørste ... 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 249 250 251 252 253 254 255 256 257 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 ... SisteSiste
Viser resultater 5,041 til 5,060 av 7345
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er en scene som er identisk som beskrevet av BEF i filmen Hurtlocker, så jeg er ganske sikker på at det er den. Så den for ikke så lenge siden.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker!! Hurtlocker var det Mente jeg hadde sett hele filmen, men klarte ikke å huske hvilken film det var fra. Da har jeg en film jeg kan se i kveld Igjen, tusen takk for hjelpen!

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Subwoofers

Hei igjen.

Jeg har noen spørsmål angående subbene dine:

1) Jeg har forstått slik at du har en tid brukt subbene kun i front i det siste?

2) Føler du at det er tilstrekkelig med de 6 i front?

3) Er de to subbene bak viktig i forhold til samspillet mellom alle 8 subbene.
    Jeg tenker da spesielt på tuningfrekvensen, at de skal kunne spille lavt nok.

4) Får det noen negativ virkning å kun bruke 6 subber i front i forhold til opplevelsen av bassen, vil de to bak bidra nok til at du føler du må ha de med?

Grunnen til at jeg spør er at i planleggingen av rommet mitt så blir designen meget bra hvis jeg kan kutte ut subber bak. Da slipper jeg å lage en falsk vegg og sparer en meter av rommet :=)
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Hei igjen.

Jeg har noen spørsmål angående subbene dine:

1) Jeg har forstått slik at du har en tid brukt subbene kun i front i det siste?

2) Føler du at det er tilstrekkelig med de 6 i front?

3) Er de to subbene bak viktig i forhold til samspillet mellom alle 8 subbene.
    Jeg tenker da spesielt på tuningfrekvensen, at de skal kunne spille lavt nok.

4) Får det noen negativ virkning å kun bruke 6 subber i front i forhold til opplevelsen av bassen, vil de to bak bidra nok til at du føler du må ha de med?

Grunnen til at jeg spør er at i planleggingen av rommet mitt så blir designen meget bra hvis jeg kan kutte ut subber bak. Da slipper jeg å lage en falsk vegg og sparer en meter av rommet :=)
    1. Hadde en periode bare igang subbene i front av rommet. Under første demo seanse jeg hadde var kun de i front i bruk.

2. Mere enn nok,du kommer meget langt med 2 subber i front!

3. De 2 subbene bak hjelper til å utfylle subbene i front, samt de hjelper til på rommets utfasing.

4. Ja det vil det ha, et ideelt rom kunne hatt ennå flere subber plassert, dette for å understøtte utfasing. De fleste kommer meget langt med 2 subber som er bra kalibrert!

Det er meget enkelt å designe inn høyttalere som er "skjult" i rommet... Er bare å ta høyde for det når man lager en plan for kinoen.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra jobba med måling og EQ. Det er en morsom følelse hvis man jobber målrettet med dette og kan sammenlikne gamle og nye oppsett. Og når man da hører at det gamle høres ut som høyttalerne er deffekt, slik du opplevde, vet man at man har hentet ut mer av potensialet. Opplevd det samme selv mange ganger.

Testet noe absorbsjon på sideveggene?

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    1. Hadde en periode bare igang subbene i front av rommet. Under første demo seanse jeg hadde var kun de i front i bruk.

2. Mere enn nok,du kommer meget langt med 2 subber i front!
    - Det blir sikkert bra med bass med kun 2 i front også, men hvis jeg skal bygge en skikkelig kino så ønsker jeg ikke gå kompromiss på bassene. Jeg tror også at med flere basselementer så blir det mer jevn bass i hele rommet. Noen ekstra basser koster ikke så mye ekstra.

3. De 2 subbene bak hjelper til å utfylle subbene i front, samt de hjelper til på rommets utfasing.
    - Det var det jeg tenkte.

4. Ja det vil det ha, et ideelt rom kunne hatt ennå flere subber plassert, dette for å understøtte utfasing. De fleste kommer meget langt med 2 subber som er bra kalibrert!

Det er meget enkelt å designe inn høyttalere som er "skjult" i rommet... Er bare å ta høyde for det når man lager en plan for kinoen.
    - Jeg har laget et grei design med alle surroundhøyttalerne nå, men må jobbe litt med å integrere basskasser bak da disse sikkert bli litt dypere. Får "jukse" litt mer med veggen.

Takker for gode svar. Det er mye bedre for meg i designfasen å få litt hjelp og heller integrere dette i designet i stedet for å trøkke noen stygge basskasser inn bak etter rommet er ferdig.

Håper på å kunne ta en lyttetur til deg i løpet av våren/sommeren hvis det hadde vært mulig.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Bra jobba med måling og EQ. Det er en morsom følelse hvis man jobber målrettet med dette og kan sammenlikne gamle og nye oppsett. Og når man da hører at det gamle høres ut som høyttalerne er deffekt, slik du opplevde, vet man at man har hentet ut mer av potensialet. Opplevd det samme selv mange ganger.

Testet noe absorbsjon på sideveggene?
    Ja er en meget deilig følelse når man føler virkelig det går rett ved ved justering. Måten jeg ofte jobber meg fram er at jeg lagrer noen forskjellige preset og bytter mellom dem for å høre nyanser på justeringen. Så det blir endel steg fram og tilbake før man er helt i mål. Ekstra gøy er det når ting bare dette helt på plass og det er som dag og natt fra hvordan oppsettet var før.

Bra observert ang. absorbasjon i front Skrev ikke noe om det,men har laget en plate på hver side i front for å ta første refleksjonen og driver å tester ut litt forskjellige løsninger for absorbasjon bak i rommet på siden av bakrerad. Dette for å dempe ned litt av klangen i rommet, her der det snakk om marginale forskjeller. I front derimot merker man at mellomtonen er blitt ennå bedre definert og litt mere åpen.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    - Jeg har laget et grei design med alle surroundhøyttalerne nå, men må jobbe litt med å integrere basskasser bak da disse sikkert bli litt dypere. Får "jukse" litt mer med veggen.

Takker for gode svar. Det er mye bedre for meg i designfasen å få litt hjelp og heller integrere dette i designet i stedet for å trøkke noen stygge basskasser inn bak etter rommet er ferdig.

Håper på å kunne ta en lyttetur til deg i løpet av våren/sommeren hvis det hadde vært mulig.
    Ser på de tegningene du har lagt ut av rommet ditt at du vil ha god plass for å lage sub kasse i podiet du skal bygge og sub elementene kan du montere i bunn av de søylene på bakveggen.

Du er hjertelig velkommen innom for en demo vis du skulle ha lyst.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF, du linket til en Beyma løsning med en 15" og TPL-150H for litt siden, men jeg klarer ikke å finne den igjen, hverken på Beymas sider eller i tråden. Har du tilfeldigvis linken enda?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    BEF, du linket til en Beyma løsning med en 15" og TPL-150H for litt siden, men jeg klarer ikke å finne den igjen, hverken på Beymas sider eller i tråden. Har du tilfeldigvis linken enda?
    Den ligger på siden til Beyma, ENCLOSURE CATALOGUE 2008. Den du tenker på er nok den som starter på side 32.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha! Lette i feil katalog

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei BEF, og jeg må også benytte anledningen til å gratulere med ny kino. Det jeg lurte litt på er følgende, på side http://avforum.no/forum/1488173-post1821.html legges det molton i taket. Jeg har kjøpt kontaktlimet du anbefalte fra Installbay, og skal snart legge i eget tak. Da lurer jeg på om hvilken dyse mm på spøyten brukte du. ? Har det noe betydning.
    Mvh

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaos73
    Hei BEF, og jeg må også benytte anledningen til å gratulere med ny kino. Det jeg lurte litt på er følgende, på side http://avforum.no/forum/1488173-post1821.html legges det molton i taket. Jeg har kjøpt kontaktlimet du anbefalte fra Installbay, og skal snart legge i eget tak. Da lurer jeg på om hvilken dyse mm på spøyten brukte du. ? Har det noe betydning.
    Mvh
    Tusen takk for det!

Jeg tror jeg har brukt 1,3mm dyse på sprøyta, det viktigste er at den ikke er for stor for den kan "spytte" lim og da blir det veldig store klyser, som igjen kan trekker gjennom stoffet. Husk en ting, når du trekker tak er det MEGET kjekt å være noen hender ekstra!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kontaktlim

Tusen takk for det!

Jeg tror jeg har brukt 1,3mm dyse på sprøyta, det viktigste er at den ikke er for stor for den kan "spytte" lim og da blir det veldig store klyser, som igjen kan trekker gjennom stoffet. Husk en ting, når du trekker tak er det MEGET kjekt å være noen hender ekstra!

Hei

Kan jeg spørre om du kan legge ut linken til kontaktlimen du har benyttet til å feste molton med i taket? Og vil den fungere dersom en skal feste molton direkte på betongen - om ikke - har du noe alternativ?

Mvh

Espen

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for det!

Takker for det BEF.
    Her er linken mener jeg.
    Bilstereosenteret.no

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eppamix
    Og vil den fungere dersom en skal feste molton direkte på betongen - om ikke - har du noe alternativ?

Mvh

Espen

Jeg tror ikke det er noe problem og feste kontakt lim på betong, selvfølgelig forutsatt at betongen er tørr. vis det er "sugende" betong så ville nok jeg ha grunnet med en maling først slik at limet ikke blir "borte". Jeg har selv festet multon med kontakt lim på gips uten problemer, jeg vet også at det brukes på metall, glassfiber etc.

Men klart det går jo ann og prøve med en bit først!

Selv brukte jeg denne: Multibond

Lykke til!

Stian

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eppamix
    Hei

Kan jeg spørre om du kan legge ut linken til kontaktlimen du har benyttet til å feste molton med i taket? Og vil den fungere dersom en skal feste molton direkte på betongen - om ikke - har du noe alternativ?

Mvh

Espen

Jeg har brukt lim som Kaos73 refererer til, det er et meget godt og sterkt kontaktlim. Jeg bruker som sagt vanlig lakksprøyte på trykkluft til å påføre det. I dette innlegget ser du hvordan jeg legger det på vegg, http://avforum.no/forum/1047263-post393.html

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker som sagt vanlig lakksprøyte på trykkluft til å påføre det.
    Spruter det utover slik at andre ting må dekkes til?
    Evt er det mulig/praktisk å bruke rull?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Spruter det utover slik at andre ting må dekkes til?
    Evt er det mulig/praktisk å bruke rull?
    Det er noe helt annet å sprøyte lim av en lakksprøyte kontra lakk, det er ikke noe som trenges å dekkes til når man påfører lim. Man har god kontroll på sprøyten og med litt trening sprøyter man med millimeter presisjon. Vil ikke anbefale rulle da det er kontaktlim og man fort får hinne og dermed vil man bare "rive" løs allerede påført kontaktlim. Kontaktlim setter seg med engang den treffer flaten og har maksimal effekt akkurat i det begge flater har fått en tørr hinne på limet som er påført.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe helt annet å sprøyte lim av en lakksprøyte kontra lakk, det er ikke noe som trenges å dekkes til når man påfører lim. Man har god kontroll på sprøyten og med litt trening sprøyter man med millimeter presisjon. Vil ikke anbefale rulle da det er kontaktlim og man fort får hinne og dermed vil man bare "rive" løs allerede påført kontaktlim. Kontaktlim setter seg med engang den treffer flaten og har maksimal effekt akkurat i det begge flater har fått en tørr hinne på limet som er påført.
    Bra. Spørs jo hva du mener med "litt trening"

Tror egentlig jeg må ta taket på nytt i min kino da forrige festemetode begynner å løsne.:-? Har også fått en tanke om noe som kan bli litt kult, men må tenke litt mer på det.

Side 253 av 368 FørsteFørste ... 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 249 250 251 252 253 254 255 256 257 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •