BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 251

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 251 av 367 FørsteFørste ... 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 247 248 249 250 251 252 253 254 255 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 ... SisteSiste
Viser resultater 5,001 til 5,020 av 7339
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Måtte google House curve for å finne ut nøyaktig hva det var og fant denne glimrende guiden:
    House curve: What it is, why you need it, how to do it! - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Newcomer 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut dette.
    Den aller dypeste bassen lever litt lenge i rommet, men du gjør det ikke enkelt heller når du bruker et tidsvindu på 300 ms:-D
    Etterklang eller vannfall i bassområdet kan gjerne måles med et tidsvindu på 1000 ms
    Ser ganilsen nevner mine hjørneabsobenter. De virker meget bra ned til 30hz, så hvis du skal få bukt med de største problemene i rommet ditt(under 20hz) blir de store!!
    Dette er jo en kino, så pass på morrofaktoren. den blir litt borte med ekstremt kort etterklang. Men er du tilhenger av knusktørr bass er det bare dempe i vei

Tor

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Det der er da normalt. Endte selv opp med ca 10db mer ved 30hz enn ved 100hz
    Har selv hatt house-curve på mellom +9 til +11 dB fra 80 og ned til 16-20hz på det forrige romet jeg benyttet.

Det ble slitsomt på en del filmer med litt fremhevet dypbass og svs sin bittelitt "våte" bass.
    Mulig det funker bra uten og bli for domminerende i lydbilde når en får en mye tørrere dypbass.

Nå kjører jeg "flat kurve" som min svs EQ1 (håper) jeg den har klart og kalibrere subene sånn noenunde flatt som jeg håper.
    Nå kan jeg gi gass uten at dypbassen blir domminerende.
    ( dog ble det en større utfordring til systemet når jeg så Immortals

Men som sakt tror jeg Bjørn har såpass tørr bass i det bass systemet at det funker godt :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Måtte google House curve for å finne ut nøyaktig hva det var og fant denne glimrende guiden:
    House curve: What it is, why you need it, how to do it! - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com
    Har faktisk lest den artikkelen for første gang selv i dag Leste også et sted, antagelig en annen artikkel på REW-forumet, at en housecurve som øker med 1 dB pr 10 Hz fra 100 og nedover slett ikke er uvanlig. Men som det står nevnt så kommer dette helt an på rommet. Dårlige akustiske forhold med mye resonanser kan også gjøre at noen frekvenser stikker av og gjør det ubehagelig dersom det blir litt i overkant.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Har selv hatt house-curve på mellom +9 til +11 dB fra 80 og ned til 16-20hz på det forrige romet jeg benyttet.

Det ble slitsomt på en del filmer med litt fremhevet dypbass og svs sin bittelitt "våte" bass.
    Mulig det funker bra uten og bli for domminerende i lydbilde når en får en mye tørrere dypbass.

Nå kjører jeg "flat kurve" som min svs EQ1 (håper) jeg den har klart og kalibrere subene sånn noenunde flatt som jeg håper.
    Nå kan jeg gi gass uten at dypbassen blir domminerende.
    ( dog ble det en større utfordring til systemet når jeg så Immortals

Men som sakt tror jeg Bjørn har såpass tørr bass i det bass systemet at det funker godt :-D
    Det er fordi LFE sporet ligger 10db over resten det.

En flat kurve fungerer temmelig dårlig i de fleste rom uten LFE signalet tilstede (dvs musikk el.lign). Derfor er det best å justere frekvenskurven etter responsen til rommet og få det til å sitte, og deretter senke LFE LEVEL i receiveren istedet. Dette får du mye bedre resultat med.
    Skulle dog ønske at en kunne justere LFE signalet db for db, ikke bare -10 og -20db.

Der har Bjørn Erik en fordel med at han kun bruker subbene for LFE.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fordi LFE sporet ligger 10db over resten det.

En flat kurve fungerer temmelig dårlig i de fleste rom uten LFE signalet tilstede (dvs musikk el.lign). Derfor er det best å justere frekvenskurven etter responsen til rommet og få det til å sitte, og deretter senke LFE LEVEL i receiveren istedet. Dette får du mye bedre resultat med.
    Skulle dog ønske at en kunne justere LFE signalet db for db, ikke bare -10 og -20db.

Der har Bjørn Erik en fordel med at han kun bruker subbene for LFE.

Kan dempe LFE 1 dB av gangen på min yamaha reciver ned 10dB fra 0 :-)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager litt OT, men:

I hvilken meny får du gjort dette? Og med hvilken receiver?

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at du ikke mener "subwoofer" nå?

LFE signalet som du sikkert vet eget spor helt uavhengig av resten. Om du har delt subwooferen til å ta f.eks 80hz og ned tar den av fra 80 og ned til 20hz + LFE signalet.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at du ikke mener "subwoofer" nå?

LFE signalet som du sikkert vet eget spor helt uavhengig av resten. Om du har delt subwooferen til å ta f.eks 80hz og ned tar den av fra 80 og ned til 20hz + LFE signalet.

Min RX-V3800 har 1 stykk Subwoofer level kontroll og 1 stykk LFE level kontroll.

Bare og sjekke ut manualen for denne reciveren

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens dere har diskutert har jeg justert. Nå begynner jeg virkelig å smile godt for meg selv her, og i iveren glemte jeg å lagre målingene. Jeg skal ta nye målinger i morgen eller onsdag og legge ut til dere. Nå skal jeg se film å nyte litt av dagnes jobb.

Kan jo fortelle kort hva jeg har oppnådd i nå, har justert ennå mere på balansen mellom bunn, mellom og topp, klart å glattet det litt mere og fått subben ennå bedre integrert. Dette resulterer i ennå mere detaljer og liv i lydbilde, dette har å hjelp på kanal separasjonen som igjen bidrar til et mye mere sømløst lydbilde, det er flott bevegelse i lyden. Det store minuset nå er at dårlige lydspor kommer ennå bedre fram. Jeg satt på en film og trodde det var noe alvorlig feil med oppsette, men det var det ikke, det var bare kvaliteten på akkurat den sekvensen som var så dårlig. Nå skal jeg nyte film, ha en fin kveld

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke muligheten til og sette opp flere korrigeringer på den nye prossesoren da ?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke muligheten til og sette opp flere korrigeringer på den nye prossesoren da ?
    Jeg gjør ingen korrigeringer i prosessoren, alt blir gjort i forsterkerne pr.kanal/pr.element.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var kveldens forestilling over og jeg har sjelden vært mere fornøyd etter en forestilling i kinoen enn hva jeg er nå. Nå er jeg virkelig på rett vei i forhold til den lyden jeg ønsker i kinoen, er noe småplukk her og der som jeg vil ha justert bort eller opp. Må teste litt til i tiden som kommer, ikke langt unna nå
    For dere som lurte så vi "The incredible Hulk" i kveld.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Mens dere har diskutert har jeg justert. Nå begynner jeg virkelig å smile godt for meg selv her, og i iveren glemte jeg å lagre målingene. Jeg skal ta nye målinger i morgen eller onsdag og legge ut til dere. Nå skal jeg se film å nyte litt av dagnes jobb.

Kan jo fortelle kort hva jeg har oppnådd i nå, har justert ennå mere på balansen mellom bunn, mellom og topp, klart å glattet det litt mere og fått subben ennå bedre integrert. Dette resulterer i ennå mere detaljer og liv i lydbilde, dette har å hjelp på kanal separasjonen som igjen bidrar til et mye mere sømløst lydbilde, det er flott bevegelse i lyden. Det store minuset nå er at dårlige lydspor kommer ennå bedre fram. Jeg satt på en film og trodde det var noe alvorlig feil med oppsette, men det var det ikke, det var bare kvaliteten på akkurat den sekvensen som var så dårlig. Nå skal jeg nyte film, ha en fin kveld
    Høres bra ut. Endte du opp med å bruke mange bånd på eq'n?

Fikk du flatet litt mer ut fra 100 til 1khz?

Legg gjerne ut målinger når du får tatt det igjen.

Kos deg med film!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut. Endte du opp med å bruke mange bånd på eq'n?

Fikk du flatet litt mer ut fra 100 til 1khz?

Legg gjerne ut målinger når du får tatt det igjen.

Kos deg med film!
    Brukt endel, i snitt blir det vel 8 pr.kanal, noen litt færre andre noe mer. Har totalt 16 pr.kanal å gå på.
    Ja jeg har nivå justert litt mellom 150 og 1000Hz, samt at jeg har latt kurven falle noe fra 7Khz å oppover. Har å fått til en litt mere jevn respons fra 40 til 250Hz, her har jeg mest tatt ned topper og heller justert hele området jevnt opp igjen.
    Skal legge ut målinger når jeg får tatt dem. Skal å ta målinger da av de forskjellige plassene i rommet så man kan se forskjellen på posisjonene.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Brukt endel, i snitt blir det vel 8 pr.kanal, noen litt færre andre noe mer. Har totalt 16 pr.kanal å gå på.
    Ja jeg har nivå justert litt mellom 150 og 1000Hz, samt at jeg har latt kurven falle noe fra 7Khz å oppover. Har å fått til en litt mere jevn respons fra 40 til 250Hz, her har jeg mest tatt ned topper og heller justert hele området jevnt opp igjen.
    Skal legge ut målinger når jeg får tatt dem. Skal å ta målinger da av de forskjellige plassene i rommet så man kan se forskjellen på posisjonene.
    Høres bra ut. En bør ikke være redd for å bruke eq, så lenge en bruker det riktig. Ta det groveste og ikke bry deg om små og bratte peaker, for de høres uansett ikke av et menneskeøre. Om en skal ta diper på nesten 10db som er veldig bratte så ender du opp med å bruke veldig mange bånd og ødelegger mye headroom.

Morro å bruke slike verktøy når en får det til

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM
    Ser veldig bra ut dette.
    Den aller dypeste bassen lever litt lenge i rommet, men du gjør det ikke enkelt heller når du bruker et tidsvindu på 300 ms:-D
    Etterklang eller vannfall i bassområdet kan gjerne måles med et tidsvindu på 1000 ms
    Ser ganilsen nevner mine hjørneabsobenter. De virker meget bra ned til 30hz, så hvis du skal få bukt med de største problemene i rommet ditt(under 20hz) blir de store!!
    Dette er jo en kino, så pass på morrofaktoren. den blir litt borte med ekstremt kort etterklang. Men er du tilhenger av knusktørr bass er det bare dempe i vei

Tor
    Jeg har tenkt å prøve ut det på sikt. Jeg skal gjøre noen endringer på frontveggen og i den forbindelse skal jeg teste litt med å bygge absorbenter i front.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Startet dagen tidlig i kinoen og har gjort målinger av alle posisjoner i kinoen. Målingen er utført med begge fronter i drift og alle subber. Det er ikke gjort noen korrigeringer etter justeringene jeg gjorde sist igår og er det som vil bli brukt i kinoen framover.

For best å kunne se alle grafer har jeg merket plassene med fargen til grafen, jeg har å delt målingene i tre, en for første rad, en for andre rad og en for begge rader sammen. Det er brukt 1/3 Oktave smooting.

-_mg_6334-begge-rader-jpg

-forste-rad-jpg

-bak-rad-jpg

-begge-rader-jpg

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg på besøk til deg en gang vil jeg ha sweetspot i allefall.

Bortsett fra litt problemer mellom 70-120hz så den veldig bra ut.

Hvor høyt deler du subene?

Ser samtlige plasser bak har problemer mellom 30-40hz. Du har ikke vurdert å kutte ut bakre suber? Eller spiller de forskjellig signal på multikanal?

Geir Arne

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Skal jeg på besøk til deg en gang vil jeg ha sweetspot i allefall.

Bortsett fra litt problemer mellom 70-120hz så den veldig bra ut.

Hvor høyt deler du subene?

Ser samtlige plasser bak har problemer mellom 30-40hz. Du har ikke vurdert å kutte ut bakre suber? Eller spiller de forskjellig signal på multikanal?

Geir Arne
    Er flere faktorer som spiller inn på noen av dippene som er, tar man første raden først, dippene som er på høyre/venstre side fra 160 til ca 2kHz er det romnoder og utfasninger mellom høyre/venstre front med at jeg kjører begge frontene. Hadde jeg kjørt en og en høyttaler ser resultatet mye bedre ut.

På bakre rad er det en dipp i bassen som forårsakes av at man sitter såpass tett inntil "bak-vegg", det man kan merke seg mest er er effekten av å sitte nært diffusorene og deres virkning område.

Kommer du innom en dag skal du få nyte tiden i sweetspot.

Side 251 av 367 FørsteFørste ... 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 247 248 249 250 251 252 253 254 255 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •