BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 249

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 249 av 367 FørsteFørste ... 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 245 246 247 248 249 250 251 252 253 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 ... SisteSiste
Viser resultater 4,961 til 4,980 av 7339
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Æsj!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Æsj!
    Hehe, tror jeg skal slite en del med å få til samme kurve her, gitt... Men det gjelder kanskje de aller fleste.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,044
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende resultat på kurvene dine. Hvordanser de ut om du måler midt på bakre rad?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo bra ut de små korreksjonene der, men du bruker vanvittig stor skala på aksene dine, så da ser målingene veldig flate ut.

Her viser jeg en gammel måling av mine høyttalere på nesten like grov skala for å illustrere: -stor-skala-jpg

For meg fremstår det faktsik som du har nesten 20db fall fra 100 til 1kHz. Det høres mye ut. Ser ut som nivået i overlappingen mellom diskant og bass er litt lavt? Spille de i fase? Siden du deler aktivt er det ofte nyttig å måle diskant og bassen hver for seg og legge de oppå samme grafen som hele høyttaleren, da ser man lett om det er problemer i overlappen. Bare et godt ment innspill fra min side altså!

(Foresten ser at det er med begge summert, da er det ikke så kritisk, vanskelig å få målt presist nok oppver i frekvens med begge høyttalere i drift...)

Er stum av beundring for kinoen du har bygget God påske!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Ser jo bra ut de små korreksjonene der, men du bruker vanvittig stor skala på aksene dine, så da ser målingene veldig flate ut.
    Hmm, der sier du noe!
    La faktisk ikke merke til at det er 20dB sprang mellom linjene for dB-skalaen.
    Da er det jo ikke så rart at det ser "skinnflatt" ut. ;-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æsj!
    Er fæle greier dette her :wink:

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hehe, tror jeg skal slite en del med å få til samme kurve her, gitt... Men det gjelder kanskje de aller fleste.
    Tja, på enkelte områder,men på andre skal det ikke være noe problem å overgå de med stor stil.

Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Imponerende resultat på kurvene dine. Hvordanser de ut om du måler midt på bakre rad?
    Jo takk for det, ikke prøvd så mye rundt om ennå, men skal ta noen målinger når jeg begynner å nærme meg mål.

Her viser jeg en gammel måling av mine høyttalere på nesten like grov skala for å illustrere: -stor-skala-jpg

For meg fremstår det faktsik som du har nesten 20db fall fra 100 til 1kHz. Det høres mye ut. Ser ut som nivået i overlappingen mellom diskant og bass er litt lavt? Spille de i fase? Siden du deler aktivt er det ofte nyttig å måle diskant og bassen hver for seg og legge de oppå samme grafen som hele høyttaleren, da ser man lett om det er problemer i overlappen. Bare et godt ment innspill fra min side altså!

(Foresten ser at det er med begge summert, da er det ikke så kritisk, vanskelig å få målt presist nok oppver i frekvens med begge høyttalere i drift...)

Er stum av beundring for kinoen du har bygget God påske!
    Enig med deg at skalaen er nok litt stor. Jeg driver ennå på å måle og justere litt og har startet helt på nytt for å se om jeg kommer til et helt annet resultat. For det er mange veier til målet og jeg er ikke redd for å prøve flere Kan ta å legge ut resultater av nye målinger i litt mindre skala.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de måle interesserte er dette Watterfall og Spectrogram av fronter+sub. Her ser man tydelig romnodene kommer fram.

-waterfall-front-sub-mk2-jpg

-spectrogram-front-sub-mk2-jpg

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yep, hadde vært gøy å høre litt om hva du opplever av forskjellene på de forskjellige korreksjonene du gjør.

Du har jo et oppsett med vanvittig mye headroom både hva membranareale og effekt anngår, så jeg vil tro ditt oppsett tåler ganske mye mer EQ i bassområdet enn det som er normalt.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yep, hadde vært gøy å høre litt om hva du opplever av forskjellene på de forskjellige korreksjonene du gjør.

Du har jo et oppsett med vanvittig mye headroom både hva membranareale og effekt anngår, så jeg vil tro ditt oppsett tåler ganske mye mer EQ i bassområdet enn det som er normalt.
    Ja det tåler mye Eq, men problemet er at den energien man enten tilfører eller tar bort vil merkes meget godt på etterklangstiden. Vis du ser Watterfall kurven ser du godt hvor det er kjørt litt Eq på frontene i bassområdet. Dermed vil man miste den kontante og tørre lyden.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med at det er Påske må man jo ut litt, så jeg tok turen til Posten, gøy med pakke fra utlandet

-_mg_6322-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev over startet jeg med helt blanke ark igjen på kalibreringen. Ikke helt i mål ennå, men det begynner å ligne på noe. En ting er hva det måler, en annen ting er hva ørene mine synes om resultatet. Det jeg har oppe nå er noe har fått fram et par ting jeg har savnet, øvre mellomtone og nedre diskant er mye mere på og det er bedre tonal balanse. Eq innstillingene finnes ikke like og switching mellom oppsettene er virkelig som natt og dag Å min personlige preferanser detter mere mot det nye oppsette. jeg må jobbe videre med det i dagene som kommer. Kjenner jeg gleder meg til morgen dagen og hva den vil bringe.

Et før/etter bilde av frontene alene, rød kurve før, grønn etter.

-fronter-etter-jpg

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det jo å se litt mer "edruelig" ut ja.;-)

Kurven fra 2 til 20k er jo særdeles bra!?
    Vanligvis har man jo en jevn avrulling fra ca 10k og oppover, men ikke her?
    Det blir ikke litt "slitsomt" oppover i diskanten med det resultatet da?

Men til syvende og sist er det jo ørene / egne preferanser som styrer som du sier, så da stemmer det kanskje allikevel.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, de kurvene sier litt mer. Og den rød du bruker nå likner mer på noe jeg ville tro låter bra.

Tror jeg ville prøvd å suge utt litt nå under 1kHz generelt for enda mer nøytral klang, men selvfølgelig trenger det på ingen måte å måle flatt for å låte bra. Fra 200hz og opp er do jo innenfopr +/-3db og gjerne det man kan kalle smak og behag.... Men som sagt prøv å sug ned et par db til i hele nedre mellomtone og se hva du syntes

Newcomer henrikwm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Med at det er Påske må man jo ut litt, så jeg tok turen til Posten, gøy med pakke fra utlandet

-_mg_6322-jpg

The Art of Flight er fantastisk! Skulle likt å se den på dette anlegget!

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    space station 3D? Hva er dette for noe?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten kommentar til dette med flat kurve ( flat kurve er jo egentlig en selvmotsigelse ).

Jeg kjører lyd for et lokalt kor, og for noen uker siden var det kirkekonsert med kor, band, piano og et par solister. Da vi hadde generalprøve synes jeg det var noe rart, det satt ikke skikkelig, særlig piano og solo var ikke helt som det skulle. På konsertdagen dro jeg med meg pc med REW og målemik, og jeg kjørte noen sveip på 3-4 plasser i salen. Det viste seg at det var noen små peaker og diper fra 5-600 og oppover til 5-6 k, sammenfallende på alle måleposisjonene. Ved å dra peakene ned noen db med eq ble det noe helt annet, rumlingen og den hule lyden som hørtes ut som resonanser forsvant. Pianoet låt plutselig som et ekte piano, og stemmen til solisten hørtes nå mer ekte.

At folk kom å skrøt av lyden etterpå er jo et tegn på at noe tross alt var riktig.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, de kurvene sier litt mer. Og den rød du bruker nå likner mer på noe jeg ville tro låter bra.
    Du mener vel grønn som han bruker nå?
    Et før/etter bilde av frontene alene, rød kurve før, grønn etter.
    Ellers ser kurven ganske bra ut fra rundt 250hz og oppover, men det bør man også kunne forvente med så store mellomtoner og horn i diskanten. Er dipen rundt 1khz en "dårlig" overgang i "delefilteret"?

Vannfallsdiagrammet avslører at du har mye å gå på mtp rommet. Det låter nok veldig bra, så missforstå meg rett, men det er mer å hente.
    Riktignok faller kurven ca 30dB ganske fort over mesteparten av frekvensspekteret, så det kan hende det oppleves som meget bra. Stående bølger strekker seg naturlignok noe lenger ut, men det sliter vi alle med.

Tror jeg ville prøvd å suge utt litt nå under 1kHz generelt for enda mer nøytral klang, men selvfølgelig trenger det på ingen måte å måle flatt for å låte bra. Fra 200hz og opp er do jo innenfopr +/-3db og gjerne det man kan kalle smak og behag.... Men som sagt prøv å sug ned et par db til i hele nedre mellomtone og se hva du syntes
    Helt enig, i forhold til hva jeg liker riktig nok. Det er jo ikke sikkert det er det BEF liker. :P

Vanligvis har man jo en jevn avrulling fra ca 10k og oppover, men ikke her?
    Det blir ikke litt "slitsomt" oppover i diskanten med det resultatet da?
    Nå skal ikke jeg svare for BEF, men personlig syntes jeg en rett kurve, eller t.o.m. en liten økning fra 10k og oppover bare bidrar til litt ekstra "luft". Det er også så langt opp i frekvens at det i hvertfall for meg ikke oppleves som skrikende. På veldig høye volum kan kurven bare "fortsette" litt nedover, for da har man uansett nok nivå, men på moderat volum fungerer en liten heving ganske bra syntes jeg.

Geir Arne

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Nå skal ikke jeg svare for BEF...
    Geir Arne
    Jeg synes du oppsummerer tingenes tilstand meget godt. Det er endel små plukk her og der og rommet er det ennå mere å gå på. Påsken vil bli brukt til div. testing av nye tanker og ideer. Så får man se hvor man endre til slutt

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du oppsummerer tingenes tilstand meget godt. Det er endel små plukk her og der og rommet er det ennå mere å gå på. Påsken vil bli brukt til div. testing av nye tanker og ideer. Så får man se hvor man endre til slutt
    Mulig vi har et ganske likt syn på ting.

En sak jeg hadde likt å se deg teste er å lage ganske kraftige "trekanter" i hjørner bak høyttalerne i front(det ser ut som om du har mer enn god nok plass) for å dempe litt av etterklangen i bassen. Har hørt dette hos vår felles beskjente, 8x12TOM, og det fungerte bedre enn jeg hadde antatt. Det er rimelig, enkelt og, i ditt tilfelle, usynlig.

God påske.

Geir Arne

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Mulig vi har et ganske likt syn på ting.

En sak jeg hadde likt å se deg teste er å lage ganske kraftige "trekanter" i hjørner bak høyttalerne i front(det ser ut som om du har mer enn god nok plass) for å dempe litt av etterklangen i bassen. Har hørt dette hos vår felles beskjente, 8x12TOM, og det fungerte bedre enn jeg hadde antatt. Det er rimelig, enkelt og, i ditt tilfelle, usynlig.

God påske.

Geir Arne
    Tror nok vi har relativt likt syn på hva som er bra og dårlig

Det er en av de tingene jeg har tenkt å prøve. Jeg har ikke plass for å dekke hele hjørnet, men har en tanke om å dekke det opp mot taket.

Side 249 av 367 FørsteFørste ... 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 245 246 247 248 249 250 251 252 253 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •