BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 240

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 240 av 368 FørsteFørste ... 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 236 237 238 239 240 241 242 243 244 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 ... SisteSiste
Viser resultater 4,781 til 4,800 av 7345
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Det spiller egentlig ikke noe rolle hvor nær høyttalerne er ift veggene så lenge refleksjonene er stoppet/kraftig dempet. Fordi da er veggene 'usynlig'.
    Det blir en sannhet med modifikkasjoner. I akkurat dette tilfellet vil jeg tippe man kan klare seg med en ganske enkel løsning da problemområdet vil komme relativt langt opp i frekvens mtp grunntonen. Men om man tar utgangspunkt i en "standard" akustikkplate vil denne dempe lite i diskantområdet. Det er noen løsninger jeg ser på som mer spennede enn andre i denne denne sammenheng, så det skal bli spennende å se hvordan BEF løser utfordringen. Og ikke minst, hvor mye han ønske å dempe.

Det finnes akkurat samme problem med senteren og taket. Det virker logisk at demping kommer til bli montert der samtidig.
    Alle høyttalerne har problem med refleksjoner i tak, gulv, nær sidevegg, fjern sidevegg. For ikke å glemme refleksjon mot framvegg og bakvegg. Da man har forskjellig avstand vil problemene komme i ulik frekvens, og noen ganske langt ned i frekvens. Da er det ikke så enkelt å hindre problemene om man ikke da godtar at tiltakene vil ta en god del plass. Mtp at BEF sitt rom er utrolig smakfullt gjennomført er jeg dermed meget spent på hvordan løsningen kommer til å se ut.

Let opp et bilde fra rommet til Tangen. Ikke i nærheten av så lekkert som BEF sitt, men sannsynligvis vesentlig mer kontrollert mtp refleksjoner(jeg skriver sannsynligvis fordi jeg ikke har vært i noen av nevnte rom).

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Let opp et bilde fra rommet til Tangen. Ikke i nærheten av så lekkert som BEF sitt, men sannsynligvis vesentlig mer kontrollert mtp refleksjoner(jeg skriver sannsynligvis fordi jeg ikke har vært i noen av nevnte rom).
    Whaaat??? Er ikke rommet mitt lekkert?! hehe 8)

Spøk til side, jeg har stålkontroll på akustikken i 2-kanals mitt rom, etter å ha jobbbet med saken i 15 år omtrent.... Nå skal det sies at det er mye mye enklere å optimalsere for 2 høyttalere enn for 5 eller 7.... og bare 2 høyttalere er ganske krevende hvis man ønsker å bringe refleksjoner ned til et ikke-hørbart nivå, slik som i mitt rom.

Spørsmålet er jo hvor langt man ønsker å gå i den retningen, og jeg ser ikke helt poenget med ekstrem refleksjonskontroll i en kino heller. Jeg har også en hjemmekino, med nesten ingen akustiske tiltak....

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign

Spøk til side, jeg har stålkontroll på akustikken i 2-kanals mitt rom, etter å ha jobbbet med saken i 15 år omtrent.... Nå skal det sies at det er mye mye enklere å optimalsere for 2 høyttalere enn for 5 eller 7.... og bare 2 høyttalere er ganske krevende hvis man ønsker å bringe refleksjoner ned til et ikke-hørbart nivå, slik som i mitt rom.

Spørsmålet er jo hvor langt man ønsker å gå i den retningen, og jeg ser ikke helt poenget med ekstrem refleksjonskontroll i en kino heller. Jeg har også en hjemmekino, med nesten ingen akustiske tiltak....
    Personlig synes jeg rommet ditt ser bra ut. Det skal selvsagt sies at de er ikke små de akustiske tiltakene dine og om man ønsker er det fult mulig å gi de en annen finish

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er veldig enig i dette. Refleksjonskontroll i en kino har kanskje bare noe for seg om det blir brukt som et kombinert oppsett. Men dette er uansett noe jeg kommer til å teste litt selv, samt følge med på hva BEF lander på.

Joda, vil tippe rommet ditt er fint når du sitter å lytter.

Det hadde også vært spennende å besøkt både ditt og BEF sitt rom om/når annledningen byr seg.

Geir Arne

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde også vært spennende å besøkt både ditt og BEF sitt rom om/når annledningen byr seg.

Geir Arne
    Du er iallefall hjertelig velkommen innom meg når det skulle passe.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Du er iallefall hjertelig velkommen innom meg når det skulle passe.
    Høres bra ut.

Kommer tilbake til deg ang dette.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Refleksjonskontroll i en kino har kanskje bare noe for seg om det blir brukt som et kombinert oppsett. Men dette er uansett noe jeg kommer til å teste litt selv, samt følge med på hva BEF lander på.
    Jeg er helt uenig med dere. Både teoretisk og praktisk blir dette feil. Det finnes alltid refleksjonkontroll i en ferdig kino, selv om noen ganger er det bare lite av det. De som har vært i en bunker eller rom dekket av speil har opplevd hvor ubehagelig det er.

Per i dag har jeg en hjemmekino uten nesten noe refleksjonkontroll (gips på veggene og betong gulv) og det er rett og slett slitsomt å være der. Jeg kunne aldri tenkt meg å se på film i et slik rom.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..., og jeg må si meg helt enig med Jerome!

Samtidig er jeg fristet til å si at den kanskje er enda viktigere med riktig og god nok demping / refleksjonskontroll i en kino.
    Et nakent og "hardt" rom vil rote det til så i til de grader om det ikke er en viss kontroll på lyden.
    Man vil miste det meste av perspektivet i lydbildet, og det hele vil mer eller ende opp i en slag "suppe" av lyd.

Det må jo være et tankekors for den / de som måtte mene noe annet, når man ser hvor møysommelig BEF har tatt hånd om nettopp refleksjoner og demping i sitt kinorom?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå roter vi litt med begrepene tror jeg.

Et nakent rom vil ha veldig mye etterklang. Det er i hovedsak dette som gjør det til en "lydsuppe". Tidlige refleksjoner hører vi faktisk ikke, de blander seg med direktelyden.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med dere alle her Begge type rom trenger en løsning for å ivareta akustikken i rommet, det er enklere å få til god akustikk i en kino kontra et rent lytterom for hifi. Skal man nå et vist nivå på begge rom trengs det uansett mye tiltak for å komme helt i mål.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekstrem refleksjonskontroll er sikkert ikke like viktig, men tidlige refleksjoner har stor betydning til film også. Hengte nylig opp en himling i hjemmekinoen som tok hånd om tidlige refleksjoner fra taket. Filmlyden ble langt bedre. Man blir sugd inn i filmen på en helt annen låte. En bonus var også noe strammere bass. Merker mye det samme med demping av tidlige refleksjonene fra sideveggene også.
    Så det er bare å sette i gang. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel ikke akkurat det å bli sugd inn i filmen eller bassen noe spesielt dårlig på BEF sin kino ....

Det hjelper å ha en "bassvegg" foran i hele høyden samt basser bak, og ikke minst høyttalere med waveguide som nesten eliminerer tak og gulvrefleksjon.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt uenig med dere. Både teoretisk og praktisk blir dette feil. Det finnes alltid refleksjonkontroll i en ferdig kino, selv om noen ganger er det bare lite av det. De som har vært i en bunker eller rom dekket av speil har opplevd hvor ubehagelig det er.

Per i dag har jeg en hjemmekino uten nesten noe refleksjonkontroll (gips på veggene og betong gulv) og det er rett og slett slitsomt å være der. Jeg kunne aldri tenkt meg å se på film i et slik rom.
    Jeg burde vel kanskje lagt til ekstrem reflekjonskontroll i innlegget du quotet. De fleste her er vel enig i at å ha refleksjonskontroll er viktig. Spørsmålet mitt var om det er like viktig som på musikk. Jeg tror ikke det er det, men at noe kontroll er ønskelig er en selvfølge.

Å dempe et multikanals rom på samme måte som f.eks. Tangen, 8x12_TOM, o.l. har dempet sitt rom tror jeg er en utfordring å få til. Bassen blir nok ikke den store forskjellen, men man har plutselig en hel del ekstra refleksjonspunkter som må dempes med ganske tykke absorbenter for å ha kontroll på samtlige høyttalere.

Syntes forøvrig siste avsnitt var ganske selvmotsigende. Med mindre kinoen er til pynt. :P

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    ..., og jeg må si meg helt enig med Jerome!

Samtidig er jeg fristet til å si at den kanskje er enda viktigere med riktig og god nok demping / refleksjonskontroll i en kino.
    Et nakent og "hardt" rom vil rote det til så i til de grader om det ikke er en viss kontroll på lyden.
    Man vil miste det meste av perspektivet i lydbildet, og det hele vil mer eller ende opp i en slag "suppe" av lyd.

Det må jo være et tankekors for den / de som måtte mene noe annet, når man ser hvor møysommelig BEF har tatt hånd om nettopp refleksjoner og demping i sitt kinorom?
    Det du nevner her som et problem er på mange måter det en dipol bakhøyttaler bidrar til. Rett og slett å gi et diffust(kall det gjerne rotete) lydbilde. På multikanal musikk kan jeg være enig at det er mer fornuftig med kontroll, men vi snakker stort sett om multikanal til film.

Geir Arne

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan man vel kanskje si?
    I et surroundoppsett er det jo meningen at lyden skal komme fra "alle kanter", men dette fordrer jo allikevel at man har en viss kontroll på hvordan lyden sprer seg i rommet?
    Som BEF nevner litt høyere opp i tråden, er det enklere å få til god akustikk i en kino enn i et lytterom.

Men la meg snu dette litt på hodet: Om man allerede har et rom som er optimalisert for tokanals musikk, har jeg vondt for å tro at en kino- surroundopplevelse i det rommet blir vil bli noe dårligere enn i et "halvbra" kinorom hva demping og kontroll på refleksjoner angår?

Jeg trakk frem BEF's rom og hvordan han har tatt tak i disse faktorene.
    Så gjennomarbeidet som dette synes å være, kan neppe skyldes tilfeldigheter.
    Han / rommet har i alle fall fått utelukkende positive tilbakemeldinger såvidt jeg kan se, noe som forhåpentligvis dreier seg om litt mer enn et innvollsrystende basstrykk?
    Av og til spiller man jo også av konsertopptak, eller filmer hvor musikken står i første rekke.
    Da vil jeg tro at man neppe vil angre på "ekstrainnsatsen" hva demping og refleksjonskontroll angår.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lyst til å slenge meg med litt her.

Et poeng som ikke nevnes så mye er at når en demper i en kino så må en i en viss grad kompensere med økt kraft. Dette er jo et ikke problem for BEF :razz:
    Har vært i en del kinoer hvor det for dødt for min smak. Kan ikke skryte av å ha vært i for mange lydstudioer, men de jeg har vært i er dempingen for mye til å ha i en kino etter mitt syn.

Poenget mitt er ikke at en ikke skal dempe eller kontrollere refleksjoner men jeg synes det Tangen sier gir god mening og at et kinorom kan være en god del mindre dempet enn et rent lytterom.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du nevner her som et problem er på mange måter det en dipol bakhøyttaler bidrar til. Rett og slett å gi et diffust(kall det gjerne rotete) lydbilde. På multikanal musikk kan jeg være enig at det er mer fornuftig med kontroll, men vi snakker stort sett om multikanal til film.

Geir Arne
    Problemet med grøtete lyd fra dipol bak kanaler er som oftest et resultat av dårlig plassering. Dipole bak kanaler tror alle er det enkleste i verden å montere, men de krever endel for å få det bra.

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Men la meg snu dette litt på hodet: Om man allerede har et rom som er optimalisert for tokanals musikk, har jeg vondt for å tro at en kino- surroundopplevelse i det rommet blir vil bli noe dårligere enn i et "halvbra" kinorom hva demping og kontroll på refleksjoner angår?
    Da er man som regel nesten i mål, kan hende man må gjøre noen ekstra tiltak/justeringer for å få bassen skikkelig under kontroll.

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Har lyst til å slenge meg med litt her.

Et poeng som ikke nevnes så mye er at når en demper i en kino så må en i en viss grad kompensere med økt kraft. Dette er jo et ikke problem for BEF :razz:
    Har vært i en del kinoer hvor det for dødt for min smak. Kan ikke skryte av å ha vært i for mange lydstudioer, men de jeg har vært i er dempingen for mye til å ha i en kino etter mitt syn.

Poenget mitt er ikke at en ikke skal dempe eller kontrollere refleksjoner men jeg synes det Tangen sier gir god mening og at et kinorom kan være en god del mindre dempet enn et rent lytterom.
    Her er du inne på et meget godt poeng, over demping vil bare medføre at man må tilføre ennå mere energi inn i rommet, det blir ennå mere direktelyd fra høyttalerne og man tar som oftest bort mye av atmosfæren som de prøver å skape på film.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF sier: Her er du inne på et meget godt poeng, over demping vil bare medføre at man må tilføre ennå mere energi inn i rommet, det blir ennå mere direktelyd fra høyttalerne og man tar som oftest bort mye av atmosfæren som de prøver å skape på film.

Ja, naturlig nok "må man tilføre mer energi", i et (over)dempet rom, for å oppnå samme lydtrykk som i et rom uten demping!
    For egen del, er jeg ikke i tvil om hva jeg vil foretrekke....

Ellers kan jeg ikke si meg heeelt enig i passusen "det blir enda mer direktelyd fra høyttalerne og man tar som oftest bort mye av atmosfæren som de prøver å skape på film".
    Jeg spør: Atmosfæren bør jo vitterlig ligge i opptaket / lydsporet / miksen kanalene imellom, og ikke i rommet?

Om produsenter generelt sett skulle støtte seg til at rommet hvor produktet avspilles (lydmessig) skal gi "det siste lille", så har de jaggumeg en ganske stor utfordring.
    Hvor ligger i så fall normen for dette?

Enkelt sagt: Jeg tror dette munner ut i en "smak og behag"- opplevelse, og intet annet.;-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jan, lurer litt på om du spissformulerer litt mye nå. Hverken du, Bjørn Erik eller jeg foretrekker et overdempet rom like lite som en vil ha et totalt nakent/udempet rom. Og hvilken ende av ytterlighetene en skal velge er jo egentlig litt uvesentlig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda Knut, du kan vel ha rett i det.
    Men av og til er det jo litt artig å provosere litt også!
    Om ikke, så dør vel temaet hen?:roll:

Side 240 av 368 FørsteFørste ... 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 236 237 238 239 240 241 242 243 244 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •