BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 218

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  122
Side 218 av 368 FørsteFørste ... 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 214 215 216 217 218 219 220 221 222 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 ... SisteSiste
Viser resultater 4,341 til 4,360 av 7348
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Angående grunnkalibrering av projektorer fra fabrikk, så er det en kostnad knyttet til å bruke en til to timer på å kalibrere hver enhet perfekt. I tillegg vet ikke fabrikken hva perfekt er, for disse projektorene skal jobbe i svært mange forskjellige miljøer.
    Som Lygren er inne på, så er lerretet den faktoren som virkelig gjør grunnkalibrering komplett umulig. Hadde alle hatt samme Stewart duk, og noenlunde samme lysforhold i rommet, så hadde vi sett tilnærmet perfekte projektorer "rett ut av esken". Faktum er at det finnes svært få fargenøytrale lerret, og de som finnes koster sykt mye penger. De fleste ville blitt overrasket over hvor vanvittig dårlig flertallet av de rimelige lerretene er når det kommer til fargetemperatur, og sågar fargekorrekthet. Dette spiller ikke så stor rolle så lenge projektoren kalibreres mot lerret, med mindre lerretet har avvik som gjør at man taper lysstyrke for å få korrigert dem da. Er derfor jeg sitter på et stort lager av lerretsprøver når jeg pre-kalibrerer projektorer ;-)

Uansett, det er i hvert fall en aktør i "lerrets-markedet" som har begynt å ta dette på alvor, så forhåpentligvis får vi fargenøytrale lerret i fornuftig prisklasse i fremtiden.
    To spørsmål.

Hvor lineær blir gammuten etter at du har brukt CMS en i Sonyen? Ser at det er fler som anbefaler å ikke røre den da den typisk er rimelig korrekt i Normal fra fabrikk og at CMS en introduserer ulinearitet som lett blir mer synlig enn den lille feilen som gammuten har fra fabrikk i Normal.

Jeg vil anta att det er kun gråskala som påvirkes av lerret, dvs vi brude jo kunne håpe på at produsenter etter hvert kunne ha ett modus med korrekt fargerom og så blir kalibreringen en ren gråskala (eventuelt Gamma) kalibrering som er en noe enklere jobb.

Ellers imponerende kino og fremdrift BEF. Synn at du er ute av Coustom install bransjen hvis en noen gang skulle å få begynt på Sal II her i Stavanger....

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er nye bilder av kinoen og klar for "Hjemme Hos"

-_mg_5988-jpg

-_mg_5981-jpg

-_mg_5983-jpg

-_mg_5989-jpg

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,703
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Henning
    For å påvirke gråskala, må nødvendigvis lerretet undertrykke en eller flere farger, og gjerne både lysstyrke og metning. Det er derfor minst like viktig å korrigere CMS, ja kanskje enda viktigere enn gråskala. Skjønt, det er litt teit å si, siden det ene er avhengig av det andre for å få til et godt resultat.
    CMS i VW95 er det lite å si på, så lenge man har en viss forståelse av hvordan kalibrerings-systemet fungerer, samt har svakhetene til SXRD i bakhodet hele veien. Jeg vil si det desidert viktigste på en Sony projektor er at lysstyrken på hver fargekanal justeres korrekt. Er ikke dette på plass, så hjelper det lite at gråskala er satt korrekt, for hudtonene vil fortsatt se crap ut. Hvis du tenker som en maler, så er gråskala velget av det rette lerretet, og CMS er fargene på dette lerretet. Det er forsåvidt gjeldende for alle projektorer.
    Når det kommer til VW95, så har jeg jo samarbeidet med teknikerne til Sony, nettopp for å få dette verktøyet slik jeg vil ha det, og da kan jeg jo heller ikke klage ;-)
    Det er fort gjort å havne på ville veier med alle former for CMS, om man bare "justerer i vei", og tror at så lenge det måler riktig, så er det riktig. Det er mange veier til Rom, og den rette balansen mellom metning, lysstyrke og tone er viktig. Det er fort gjort å justere for mye på lysstyrke, mens man heller skulle kompensert med saturering på et tidligere tidspunkt (eller omvendt), da saturering og lysstyrke per fargekanal henger tett sammen. Den feilen mange gjør, er å tweake for maks lysutbytte, med utbrenning og ulineær gammut som resultat.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Driver å gjør klart nå for fotografering til reportasje, så kinoen står akkurat nå "topp-løs", her er bilde

-_mg_5976-jpg
    Kult bilde, her ser en hvordan perspektiv og lys gjør at frontene ser mye større ut enn senteren. Subbene ser jo rett og slett skremmende ut

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,703
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelsen på høyttalerne gjør også at rommet ser mye mindre ut enn det faktisk er :shock:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Henning
    For å påvirke gråskala, må nødvendigvis lerretet undertrykke en eller flere farger, og gjerne både lysstyrke og metning. Det er derfor minst like viktig å korrigere CMS, ja kanskje enda viktigere enn gråskala. Skjønt, det er litt teit å si, siden det ene er avhengig av det andre for å få til et godt resultat.
    CMS i VW95 er det lite å si på, så lenge man har en viss forståelse av hvordan kalibrerings-systemet fungerer, samt har svakhetene til SXRD i bakhodet hele veien. Jeg vil si det desidert viktigste på en Sony projektor er at lysstyrken på hver fargekanal justeres korrekt. Er ikke dette på plass, så hjelper det lite at gråskala er satt korrekt, for hudtonene vil fortsatt se crap ut. Hvis du tenker som en maler, så er gråskala velget av det rette lerretet, og CMS er fargene på dette lerretet. Det er forsåvidt gjeldende for alle projektorer.
    Når det kommer til VW95, så har jeg jo samarbeidet med teknikerne til Sony, nettopp for å få dette verktøyet slik jeg vil ha det, og da kan jeg jo heller ikke klage ;-)
    Det er fort gjort å havne på ville veier med alle former for CMS, om man bare "justerer i vei", og tror at så lenge det måler riktig, så er det riktig. Det er mange veier til Rom, og den rette balansen mellom metning, lysstyrke og tone er viktig. Det er fort gjort å justere for mye på lysstyrke, mens man heller skulle kompensert med saturering på et tidligere tidspunkt (eller omvendt), da saturering og lysstyrke per fargekanal henger tett sammen. Den feilen mange gjør, er å tweake for maks lysutbytte, med utbrenning og ulineær gammut som resultat.
    Jepp jeg skjønner sammenhengen mellom gråskala og gammut og at selvsagt vil ett ikke fargenøytralt lerret trekke gammuten i "samme" retning, men når en får justert inn gråskala for å kompensere for fargestikk i lerret vil jo gammuten forhåpentligvis følge med i "riktig" retning.

Jeg har ikke lekt meg med CMS en til Sony enda ser frem til det. Har ikke sett at du i ferdig sertifikatet etter kalibrering har lagt ved målinger av lineartet på mhp gammut for eksempel ved 25 , 50 75 og 100 prosent stimulus nivå eller enda bedre med 10% step. Min erfaring er at for totaliteten i bildekvalitet er denne lineariteten viktigere enn mange legger vekt på når en kalibrerer cms ved kun 75% simulus.

Når det er sagt OMG, for noen flotte bilder av en fantastisk kino BEF!

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så veldig gjennomført å fullstendig finish. Smakfullt Bjørn Erik!

Synes du at ting har kommet i havn nå?

Skal kinoen deres i Bladet Watt?

A.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,703
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Henning
    Gråskala justerer kun lysstyrke per fargekanal, og ikke gammut. Er lerretet "feil-konstruert", så hjelper det ikke med ren gråskala kompensering. Det er vel også noe av grunnen til at de fleste lerrets-produsenter kun viser til fargerom, og ikke fargetemperatur på dukene sine. Er vel med få unntak bare Joe Kane som påpeker viktigheten av D65 i lerrets-sammenheng?
    Et avvik i gammut ved 25% er etter min mening mindre interessant, da det jo skal være tilnærmet ekstremt før dine øyne kan oppfatte det. 100% er likeledes meningsløst, da du taper enormt med lysstyrke for å ha perfekt gammut ved 100%, der det tross alt nesten ikke eksisterer bildeinformasjon. 50, 75 og 95, er etter min mening langt viktigere.
    Problemet med Sony projektorer, er at de er vanskelige å kalibrere lineært, uten at alt drukner i rødt i bunnen. Etter å ha kalibrert sikkert godt over 100 enheter, så har jeg lært meg noen "triks" for å unngå dette problemet, men har også sendt mange projektorer i retur pga at det ikke har vært mulig å få dem lineære langt nok ned i gråskalaen. Alle returene er vel også medvirkende til at jeg har fått innfridd en del ønsker i forbindelse med lanseringen av ny CMS i HW30 og VW95. Har til og med fått egen firmware til HW30, som jeg ikke har sett tilgjengelig noe annet sted. Det er kanskje også grunnen til avvikene du har lest om i forbindelse med Sony CMS(?), men disse har jeg altså fått løst ved en firmware jeg laster inn før kalibrering.

Sorry om jeg "SPAM-er" tråden din BEF
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig spent på hvilket blad som har hjemme hos deg.

Tipper det er flere interessenter.

Jeg abonnerer på Watt så jeg håper det er det som skal komme på besøk!

Active J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, det er i hvert fall en aktør i "lerrets-markedet" som har begynt å ta dette på alvor, så forhåpentligvis får vi fargenøytrale lerret i fornuftig prisklasse i fremtiden.
    Dreamscreen...?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Henning
    Gråskala justerer kun lysstyrke per fargekanal, og ikke gammut. Er lerretet "feil-konstruert", så hjelper det ikke med ren gråskala kompensering. Det er vel også noe av grunnen til at de fleste lerrets-produsenter kun viser til fargerom, og ikke fargetemperatur på dukene sine. Er vel med få unntak bare Joe Kane som påpeker viktigheten av D65 i lerrets-sammenheng?
    Et avvik i gammut ved 25% er etter min mening mindre interessant, da det jo skal være tilnærmet ekstremt før dine øyne kan oppfatte det. 100% er likeledes meningsløst, da du taper enormt med lysstyrke for å ha perfekt gammut ved 100%, der det tross alt nesten ikke eksisterer bildeinformasjon. 50, 75 og 95, er etter min mening langt viktigere.
    Problemet med Sony projektorer, er at de er vanskelige å kalibrere lineært, uten at alt drukner i rødt i bunnen. Etter å ha kalibrert sikkert godt over 100 enheter, så har jeg lært meg noen "triks" for å unngå dette problemet, men har også sendt mange projektorer i retur pga at det ikke har vært mulig å få dem lineære langt nok ned i gråskalaen. Alle returene er vel også medvirkende til at jeg har fått innfridd en del ønsker i forbindelse med lanseringen av ny CMS i HW30 og VW95. Har til og med fått egen firmware til HW30, som jeg ikke har sett tilgjengelig noe annet sted. Det er kanskje også grunnen til avvikene du har lest om i forbindelse med Sony CMS(?), men disse har jeg altså fått løst ved en firmware jeg laster inn før kalibrering.

Feil tråd ja. Selvsagt kan ikke ett lerret påvirke en gammut annet enn å at den nødvendigvis trekker den den i samme retning som gråskalaen er off D65.

Betyr dette at du har en egen firmware til VW95 som ikke er lastet opp out of the box projektorer?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt ok, for vi har alle godt av å lære litt

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Kult bilde, her ser en hvordan perspektiv og lys gjør at frontene ser mye større ut enn senteren. Subbene ser jo rett og slett skremmende ut
    Takk!!

De er nøyaktig like store, men frontene står ca 40cm lengre ut enn hva senter gjør, samt at de er hvite noe som gjør at de virker faktisk større. Når jeg får summet meg litt skal alt demonteres og få sort finish.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Så veldig gjennomført å fullstendig finish. Smakfullt Bjørn Erik!

Synes du at ting har kommet i havn nå?

Skal kinoen deres i Bladet Watt?

A.
    Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    Jeg er veldig spent på hvilket blad som har hjemme hos deg.

Tipper det er flere interessenter.

Jeg abonnerer på Watt så jeg håper det er det som skal komme på besøk!
    Tusen takk, nesten ferdig... har mye kalibrering igjen før jeg er helt i mål. Det kommer reportasje i Lyd&Bilde+Hjemmekino. Watt har vært i kontakt med meg og vil nok mest sannsynlig ha en reportasje til våren.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!!

De er nøyaktig like store, men frontene står ca 40cm lengre ut enn hva senter gjør, samt at de er hvite noe som gjør at de virker faktisk større. Når jeg får summet meg litt skal alt demonteres og få sort finish.
    1) Er frontene dine vinklet noe mot sweetspot?
    2) Etter du bygde om sidekanalene dine, er de fremdeles vinklet noen grader nedover mot sittegruppen?
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk hjemmekino! Jeg har i grunnen ikke så mye mer å si

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hamtor
    Beklager litt OT, men kunne du AK eller Gorm laget en liten artikkel om hva vi egentlig ser ut fra disse målingene, hva dere justerer for å oppnå sluttresultatet etc..., for oss (det er forhåpentligvis ikke bare meg) som ikke skjønner bæret av grafene og søylene, bortsett fra at det hele ser fint og jevnt ut til slutt.
    Jeg har startet på en guide, men med tanke på den lille tiden jeg har tilgjengelig, tar det ganske lang tid før den er ferdig.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,940
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en pakke litt før jul som jeg ikke har hatt tid til å se noe på ennå, tenkte jeg måtte få den inn i racket og få sett litt mere på den. Det er en prosessor fra Sherbourn , modell betegnelse er PT-7020A. Det er et meget interessant produkt , både når enn vet hva Sherbourn har gjort før og ikke minst pris kontra oppgitt ytelse. Jeg har den foreløbig kun for test, så får tiden vise

-_mg_4651-jpg
    Fått gjort deg opp noen meninger om Sherbourn saken eller er det Denonen som er i bruk fortsatt?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    1) Er frontene dine vinklet noe mot sweetspot?
    2) Etter du bygde om sidekanalene dine, er de fremdeles vinklet noen grader nedover mot sittegruppen?
    Frontene mine har noe vinkel inn mot sweetspot og de står i tillegg ca 40cm lengre fram enn hva senter gjør. Surround kanalene har ingen vinkling nå og alle elementene står montert i nøyaktig samme høyde.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Fantastisk hjemmekino! Jeg har i grunnen ikke så mye mer å si
    Tusen takk for det!!!

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg har startet på en guide, men med tanke på den lille tiden jeg har tilgjengelig, tar det ganske lang tid før den er ferdig.
    Er bra du tar ansvar

Side 218 av 368 FørsteFørste ... 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 214 215 216 217 218 219 220 221 222 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •