BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 217

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 217 av 368 FørsteFørste ... 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 213 214 215 216 217 218 219 220 221 227 237 247 257 267 277 287 297 307 317 327 337 347 357 ... SisteSiste
Viser resultater 4,321 til 4,340 av 7345
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det høres jo veldig lovende ut, du var jo fornøyd i utgangspunktet

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut BEF. Hvordan ligger det an i forhold til demohelgen du nevnte tidligere?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,701
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for i går BEF!

Det var som vanlig, særs hyggelig i deres selskap. Artig var det også å oppleve det sykeste lyd-oppsettet jeg noen gang har hørt/sett. Maken til dynamikk skal man lete lenge etter. Skuddsalvene på Open Range opplevdes bare så utrolig realistiske, at selv om jeg visste når skuddene kom, og var forberedt på hvor vondt det skulle gjøre, så hoppet jeg likevel i stolen hver gang.
    Orkesteret til David Foster (hit man) låt så stort, at jeg er sikker på at de færreste har opplevd konsert på denne måten. Frasen "stort lydbilde" har fått en helt ny mening for meg. Kan bare bøye meg i støvet for det du har fått til. Og det uten at anlegget er skikkelig kalibrert enda!

Tar ikke så lang tid før jeg må ha en dose til kjenner jeg ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm du må jo si litt om bildet også. Spesielt om hvordan det fungerer på V4 prototypen BEF har.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,701
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer tilbake til det når han har fått tak i V4, og ikke en prototyp det aldri ble noe av ;-)
    Har sett prøver på den nye duken, og den ser bra ut. Tror nytt lerret til BEF er rett rundt hjørnet(?), så da blir det ny kalibrering.
    Bildet har den dynamikken som kjennetegner VW95, men duken som benyttes i dag stjeler litt for mye av lysstyrken. Tror uansett de aller flest vil få hakeslipp av dagens bildegjengivelse, men jeg foretrekker selv litt mer lys.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for besøket Gorm, er alltid hyggelig å ha deg på besøk. Å jeg er som vanlig like imponert over hvor mye du klarer å forbedre et bilde!!

Jeg legger ved målingene av kalibreringen.

-pro-1-jpg
    -pro-2-jpg
    -pro-3-jpg
    -pro-4-jpg
    -pro-5-jpg
    -pro-6-jpg
    -pro-7-jpg

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut av grafene (av det jeg skjønner) at her er det gjort en god jobb med kalibreringen.

To spørsmål:
    Hvordan opplever du bildeforskjellen nå fra tidligere, er det inngått noen kompromiss?
    Og hva er det som gjør at PJen ikke kommer kalibrert slik fra fabrikken?

Jeg synes du gjør en fabelaktig jobb med prosjektet, og følger stadig med på oppdateringene dine - en god inspirasjonskilde for mange her inne på forumet.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At PJ ikke kommer ferdig kalibrert fra fabrikk, har vel helst med at lampen trenger noen timers bruk for å stabiliseres.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg vil det vel være variasjoner på pære, andre komponenter i PJ, rommet den brukes i osv som vil gjøre det umulig å få den 100% kalibrert fra fabrikk.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,746
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...I tillegg til overnevnte faktorer (individuelle forskjeller på lampa osv.) her nesten samtlige lerretsduker ulik fargegjengivelse. Dette gjelder selv innenfor samme produsent, f.eks. varierer Stewart Studiotek 100 en hel del fra GreyHawk RS3. Rommet påvirker jo videre noe mht gamma, kontrast og lysutbytte, men skal i all hovedsak ikke gjøre noe mer fargegjengivelsen med mindre en har noen veldig kraftige farger i nærheten av refleksjonsområdet.

Totalt sett er det helt umulig for produsent å kalibrere "nøytralt" fra fabrikk, selv om selvsagt de kan komme relativt nærme forutsatt ut lerretet som benyttes er relativt nøytralt mht fargegjengivelsen.

I dette tilfellet var det jo spesielt gråskalaen som trengte justering, selv om selvsagt fargerommet heller ikke hadde vondt av de korrigeringen som ble foretatt. Tipper opplevelsen av bildet etter denne kalibreringen er hemmelig heftig!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største årsaken er nok uansett at vis at en TV eller projektor hadde vært 100% korrekt fra fabrikk ville den sett meget blass ut i forhold til alle andre modeller og dermed ville "mengden" synes det ikke var noe bra i det hele tatt.

Jeg skal prøve å få tatt bilde idag av før og etter kalibrering.

En ting dere kan legge merke til er hvor høy Gamma jeg har, dette for at rommet har så god lyskontroll.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra resultat, her!

Gamma på 2.35 er ny standard hos EBU, og funker veldig bra på projektorer med høy kontrast, gitt at rommet har bra lyskontroll.

Når kommer VW1000 da, BEF?

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager litt OT, men kunne du AK eller Gorm laget en liten artikkel om hva vi egentlig ser ut fra disse målingene, hva dere justerer for å oppnå sluttresultatet etc..., for oss (det er forhåpentligvis ikke bare meg) som ikke skjønner bæret av grafene og søylene, bortsett fra at det hele ser fint og jevnt ut til slutt.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Når kommer VW1000 da, BEF?
    Dagen etter de ringer fra Hamar

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver å jobber på spreng her med å få ting ferdig, men kommer med litt til dere hva som skjer. har fått laget front deksel til bak kanalene og listet rommet. det som gjorde størst effekt var selvsagt dekslene.

Her er noen bilder av hvordan de ble til og hvordan de ser ut montert.

-_mg_5931-jpg

-_mg_5932-jpg

-_mg_5934-jpg

-_mg_5953-jpg

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    At PJ ikke kommer ferdig kalibrert fra fabrikk, har vel helst med at lampen trenger noen timers bruk for å stabiliseres.
    Dette er jo forsåvidt greit nok, men regner med at de funksjonstester både pære og PJ, så den kan vel kalibreres etter x-antall timer? Synes det er sløvt av produsenten isåfall, men ser at de kostnadene hadde gått videre til forbrukeren.

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...I tillegg til overnevnte faktorer (individuelle forskjeller på lampa osv.) her nesten samtlige lerretsduker ulik fargegjengivelse. Dette gjelder selv innenfor samme produsent, f.eks. varierer Stewart Studiotek 100 en hel del fra GreyHawk RS3. Rommet påvirker jo videre noe mht gamma, kontrast og lysutbytte, men skal i all hovedsak ikke gjøre noe mer fargegjengivelsen med mindre en har noen veldig kraftige farger i nærheten av refleksjonsområdet.
    Jeg var faktisk ikke klar over at lerret har så stor påvirkning på fargegjengivelse, enn at det er knapt målbart. Lysutbytte og tildels kontrast skjønner jeg kan bli påvirket.

Dette betyr jo at man ikke vil få noe særlig utbytte av en kalibrering sålenge det ikke gjøres under tilsvarende forhold (lerretstype, avstander og lyskontroll i rom) ?

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Den største årsaken er nok uansett at vis at en TV eller projektor hadde vært 100% korrekt fra fabrikk ville den sett meget blass ut i forhold til alle andre modeller og dermed ville "mengden" synes det ikke var noe bra i det hele tatt.

Jeg skal prøve å få tatt bilde idag av før og etter kalibrering.

En ting dere kan legge merke til er hvor høy Gamma jeg har, dette for at rommet har så god lyskontroll.
    Det er helt rått som de justerer TVer til å bli et blikkfang, hadde bare trodd (og håpet) at det ikke ble gjort slik i den grad på PJer, da de ikke akkurat er utstilt på samme måte.

Tøft om du får lagt ut før og etter bilde, interessant å se :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,701
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid like imponerende å se hva du får gjort på noen timer BEF :-D

Angående grunnkalibrering av projektorer fra fabrikk, så er det en kostnad knyttet til å bruke en til to timer på å kalibrere hver enhet perfekt. I tillegg vet ikke fabrikken hva perfekt er, for disse projektorene skal jobbe i svært mange forskjellige miljøer.
    Som Lygren er inne på, så er lerretet den faktoren som virkelig gjør grunnkalibrering komplett umulig. Hadde alle hatt samme Stewart duk, og noenlunde samme lysforhold i rommet, så hadde vi sett tilnærmet perfekte projektorer "rett ut av esken". Faktum er at det finnes svært få fargenøytrale lerret, og de som finnes koster sykt mye penger. De fleste ville blitt overrasket over hvor vanvittig dårlig flertallet av de rimelige lerretene er når det kommer til fargetemperatur, og sågar fargekorrekthet. Dette spiller ikke så stor rolle så lenge projektoren kalibreres mot lerret, med mindre lerretet har avvik som gjør at man taper lysstyrke for å få korrigert dem da. Er derfor jeg sitter på et stort lager av lerretsprøver når jeg pre-kalibrerer projektorer ;-)

Uansett, det er i hvert fall en aktør i "lerrets-markedet" som har begynt å ta dette på alvor, så forhåpentligvis får vi fargenøytrale lerret i fornuftig prisklasse i fremtiden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver å gjør klart nå for fotografering til reportasje, så kinoen står akkurat nå "topp-løs", her er bilde

-_mg_5976-jpg

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oh, shit... nå dette er en hjemmekino

Men ser du har plass til og ha enda to fronter og en center oppå de andre... ;-D

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stått på ordentlig nå, kompis! Sinnsykt bra, og morro å lese om.

Bare å bøye seg pent i støvet!
    -praise-jpg

Side 217 av 368 FørsteFørste ... 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 213 214 215 216 217 218 219 220 221 227 237 247 257 267 277 287 297 307 317 327 337 347 357 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •