BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 210

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 210 av 367 FørsteFørste ... 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 206 207 208 209 210 211 212 213 214 220 230 240 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 ... SisteSiste
Viser resultater 4,181 til 4,200 av 7339
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Miles + Nad = sant?

Hei BEF og alle sammen. For en fantastisk kino du har laget!

Jeg holder på å tegne en dedikert kino til et hus jeg skal bygge til neste år og har noen spørsmål. Som mange andre er jeg superinspirert av det du har fått til og har lyst til å bygge en kino med 3XMiles i front og 4 DIY surroundhøyttalere lik dine.

1) Er det mulig å drive dine 3XMiles og 4X surround høyttalere med f.eks en NAD M25, eller anbefaler du å ha noe med enda mer trøkk på de tre i front?
    Jeg hadde håpet å slippe unna med 30-50k på effektforsterkersiden.

2) Spørmål 1 forutsetter enten passive delefiltre hele veien, eller eksterne DSP'er. Hvilke DSP'er kan du anbefale til denne jobben og hvor mange trenger jeg? Jeg regner med at 3XMiles i front bruker passive filtre, mens 4Xsurround trenger DSP. Bør helst ikke koste over 20k til sammen.

3) Jeg tenkte å bruke 2X SVS PB Ultra 13 foran og 2X18" Beyma DIY med samme prinsipp som dine bak (rommet blir ca. 4mX6m). Har du noen kommentar om hvordan disse vil spille sammen? Hvor stor effektforsterker vil jeg trenge for å drive Beyma'ene, og vil jeg trenge en DSP på de også?
    Det er mulig det kanskje holder med 2XUltra i et slikt rom også (:twisted: ), men jeg vil ha bra dynamikk og jevn bass over hele rommet. Alternativet hadde vært å puttet noe SVS greier bak også (2XPC av noe slag).

Håper BEF eller noen av dere andre kan svare på disse spørsmålene. Det er ikke meningen å kuppe tråden til BEF, men jeg håper dette er nok in topic til at det går bra

-----------
    Delthral
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok best at BEF eller noen av de andre med kompetanse på DSP og aktiv deling svarer.

Men en ting kan jeg svare på og det er om en trenger en monsterforsterker for å drive Miles. Det gjør du IKKE , jeg hørte på Miles første gangen på en rimelig reciver og det er ikke noe problem. Min antagelse er at de fleste ville vært fornøyd med en kino drevet i alle kanaler kun av en kompetent reciver, BEF har en kompromissløs kino som kan prestere langt utenfor vanlige grenser.

Så blir det selvfølgelig er spørsmål om preferanser og lydideal, dette må hver enkelt vurdere selv , mener jeg. NAD M25, har jeg ikke hørt (kun stereoversjonen) men den burde kunne fungere ypperlig IMHO.

Virker som du sikter rimelig høyt selv også, ønsker deg lykke til med prosjektet ditt.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Hei BEF og alle sammen. For en fantastisk kino du har laget!

Jeg holder på å tegne en dedikert kino til et hus jeg skal bygge til neste år og har noen spørsmål. Som mange andre er jeg superinspirert av det du har fått til og har lyst til å bygge en kino med 3XMiles i front og 4 DIY surroundhøyttalere lik dine.

1) Er det mulig å drive dine 3XMiles og 4X surround høyttalere med f.eks en NAD M25, eller anbefaler du å ha noe med enda mer trøkk på de tre i front?
    Jeg hadde håpet å slippe unna med 30-50k på effektforsterkersiden.

2) Spørmål 1 forutsetter enten passive delefiltre hele veien, eller eksterne DSP'er. Hvilke DSP'er kan du anbefale til denne jobben og hvor mange trenger jeg? Jeg regner med at 3XMiles i front bruker passive filtre, mens 4Xsurround trenger DSP. Bør helst ikke koste over 20k til sammen.

3) Jeg tenkte å bruke 2X SVS PB Ultra 13 foran og 2X18" Beyma DIY med samme prinsipp som dine bak (rommet blir ca. 4mX6m). Har du noen kommentar om hvordan disse vil spille sammen? Hvor stor effektforsterker vil jeg trenge for å drive Beyma'ene, og vil jeg trenge en DSP på de også?
    Det er mulig det kanskje holder med 2XUltra i et slikt rom også (:twisted: ), men jeg vil ha bra dynamikk og jevn bass over hele rommet. Alternativet hadde vært å puttet noe SVS greier bak også (2XPC av noe slag).

Håper BEF eller noen av dere andre kan svare på disse spørsmålene. Det er ikke meningen å kuppe tråden til BEF, men jeg håper dette er nok in topic til at det går bra

-----------
    Delthral
    Hyggelig du liker min kino, ikke helt ferdig med den, men ikke langt igjen nå.

1. Du trenger ikke mye effekt for å få mye lyd ut av Miles, det er mere viktig med kvalitet på den effekten. Slik jeg kjenner NAD M25 skulle den ikke ha noe problem med oppgaven.

2. Vis jeg skulle anbefalt deg å bruke DSP på noen kanaler ville det vært front + senter og gått for passive filter på surround kanalene. Hvilken DSP du burde bruke har jeg litt vanskelig med å svare på her å nå. Det finnes masser av produkter på markedet, det du trenger totalt er er en DSP med 3 linje inn og 6 linje ut. Er mye bra på markedet og endel mindre bra.

3. Personlig ville jeg ikke brukt noe SVS og noe DIY på sub siden. Jeg vil heller anbefale deg å gå for flere DIY subber da. Har du da godt med effekt og en bra DSP til subben vil du kunne få mere enn nok trykk og dybde.

Håper du legger ut info om prosjektet ditt her på forumet, vil følge tråden

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Hyggelig du liker min kino, ikke helt ferdig med den, men ikke langt igjen nå.

1. Du trenger ikke mye effekt for å få mye lyd ut av Miles, det er mere viktig med kvalitet på den effekten. Slik jeg kjenner NAD M25 skulle den ikke ha noe problem med oppgaven.

2. Vis jeg skulle anbefalt deg å bruke DSP på noen kanaler ville det vært front + senter og gått for passive filter på surround kanalene. Hvilken DSP du burde bruke har jeg litt vanskelig med å svare på her å nå. Det finnes masser av produkter på markedet, det du trenger totalt er er en DSP med 3 linje inn og 6 linje ut. Er mye bra på markedet og endel mindre bra.

3. Personlig ville jeg ikke brukt noe SVS og noe DIY på sub siden. Jeg vil heller anbefale deg å gå for flere DIY subber da. Har du da godt med effekt og en bra DSP til subben vil du kunne få mere enn nok trykk og dybde.

Håper du legger ut info om prosjektet ditt her på forumet, vil følge tråden
    1) Høres ut som det blir en NAD M25 etter hvert da. Ser en i Trondheim som selger en på bruktmarkedet. Det fine med denne er at jeg kan bruke den på stueoppsettet mitt i dag (B&W) og selge Rotel'n til noen som trenger det. Da kan jeg også bi-ampe frontsettet og fremdeles kjøre bra på resten (5.1)

2) Jeg kikket litt på Behringer DCX2496, men har hørt både positivt og negativt om denne. Noen som kan PM med tips på slike produkter? Siden M25 ikke har XLR og DCX'en kun har dette, går det å bruke en overgang?

3) Så du anbefaler å ikke mixe disse, eller å ikke bruke SVS i det hele tatt? Jeg ser en liten fordel med å kunne selge SVS'ene senere hvis jeg ikke ble fornøyd, eller noe annet skulle skje. Det meste av det andre kan jo selges (Miles), bortsett kanskje fra surround'ene. Ved kun DIY løsning, er det noe spesielt antall subber som er smart å gå for? 2, 4, 6, 8?
    Hvor stor forsterker regner du med er nødvendig for hver av subbene dine?

Utrolig hvor mye interessant som kommer opp når du lager en slik fet tråd.

Når det gjelder min egen tråd så er jeg redd det kanskje ikke er så interessant enda da det er kanskje 18-24mnd til jeg starter å bygge rommet. Jeg har startet å tegne og jobbe med AV-løsningene. Kommer nok til å sitte og titte på alle de fine løsningene her på forumet en god stund enda ja.
    Hvis det er noe folk gidder å lese så kan jeg godt starte en tråd.

Kommet noe nærmere på valg av prosjektor?

mvh
    Delthral
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delthral...sett i gang en egen tråd, gjør ikke noe at det er lenge til rommet står oppe og går På den måten får du samlet mye av informasjon i egen tråd, og vet hvor du skal finne det igjen.

2. Mange sliter med Behringer og støy. Den sies også å funke bra i bass området, men kanskje ikke like bra oppover. Atledreier har brukt denne på Miles, men har hatt støy. En annen mulighet er miniDSP.

3. Når det gjelder subber er det mange veier til rom. Legg inn akustiske tiltak og demping/bassfeller/diffusjon i planleggingen av rommet ditt. Ved subber fordelt utover i rommet som BEF (foran og bak) kan du oppnå jevnere respons.
    Forsterkerfraft får du aldri nok av. Dempingsfaktoren som har litt å si for responsen til elementet er grei å tenke på til subber. BEF har nok av alt, for å si det mildt

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jeg få ut fingeren... Har fått noen spennende telefoner i det siste fra div. presse som ønsker å avlegge et besøk. Da er det på høytid å få gjort noe med de siste små tingene som skal gjøres. Har vært yte på en liten handletur og kjøpt inn litt materiell, så nå skal rommet få lister, skal bygge om en vegg utenfor kinoen og bygge med en ny CD/DVD hylle, legge litt teppe utenfor kinoen og noe strøm skal trekkes.

Så da er det bare å brette opp armene og komme seg igang

PS, projektor valget er tatt, men ikke kjøpt ennå. Skal få gjort det iløpe av uken som kommer.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fiffi kompis! Regner med du er grei å legger ut hvilke blader det publiseres i og når.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Et komigangspark i ræva er herved gitt :-D

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    PS, projektor valget er tatt, men ikke kjøpt ennå. Skal få gjort det iløpe av uken som kommer.
    Slutt å vær luremus da, hva blir det?:-D

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne veggen skal bygges om uten for kinoen, slik at det blir en litt hyggeligere inngang

-_mg_4744-jpg

-_mg_4746-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    fiffi kompis! Regner med du er grei å legger ut hvilke blader det publiseres i og når.
    Det skal jeg gjøre!

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon

Et komigangspark i ræva er herved gitt :-D
    Takker og bukker, kommer alltid godt med

Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Slutt å vær luremus da, hva blir det?:-D
    Avventer litt med å si det, det kommer litt annpå leveringstid og pris.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel gjort på "et kvarter/tjue" når det er du som jobber BEF.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Er vel gjort på "et kvarter/tjue" når det er du som jobber BEF.
    Det går nok ikke så fort Prøver da å jobbe effektivt når jeg først jobber.

Fått gjort noe idag, har revet den gamle panelen, fått kuttet den opp til god ved. Har satt opp lekte på veggen så nå er det klart for å legge rør for strøm, så kan det komme gips på veggen. I hjøren på venstre side av inngangen til kinoen vil jeg lage et skap, i skapet skal PCen min stå og på toppen skal jeg ha popcorm maskinen stående

-_mg_4749-jpg

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...og jeg, herr ti tommeltotter som prøver å bygge hus sjæl, har såvidt klart å slisse en liten kanal i dag, mens du bygger en halv vegg... Folk har vel sagt det før; men MAKAN til tempo skal en lete lenge etter - og bra blir det jo også!!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er rå på å få ting gjort... Det der hadde tatt meg VESENTLIG mer tid enn det du har brukt.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæve, Er det leieavtale på nevenytigheitserfaringene? skulle gjerne hatt ein liten dose av den gitt :twisted:

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo som vanlig gjort i en fei og det ser jo ikke ut som det jobbes i det hele tatt

Er veldig spent på hva du har valgt på pj siden. Har en mistanke, men venter å ser hva det blir. Når den kommer så får du nok en telefon fra meg, da MÅ jeg ta en titt/lytt.

Lykke til med innspurten!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode ord Lover deg Lygren med å gi deg en hjelpende hånd på huset ditt, så du må bare spørre! Jeg vet det er satt av plass til kino der, å hadde vært veldig hyggelig iallefall å få hjelpe til med den.

Jeg har fått flere PM fra folk ang. mitt projektor valg, det er ikke mere spennende enn at jeg vil gå for Sony VW95. Her går jeg for et "kompromiss", grunnen er 2-delt, den første grunnen er at lerretet mitt ikke gir denne projektoren det den fortjener av kvalitet og det andre er at pris. På projektor biten vil jeg heller da kunne kose meg med å oppgradere om en stund.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...at VW95 anses som en "kompromiss" er vel første gangen jeg tror jeg har hørt noen si... Tipper nok du blir fornøyd ja!

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med at det er rart å kalle dette kompromiss. Synes det er et veldig fornuftig valg.

Du kan heller begynne å lukte på 4K/8K projektorer når det kommer kilder som støtter dette!

Side 210 av 367 FørsteFørste ... 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 206 207 208 209 210 211 212 213 214 220 230 240 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •