BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 186

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 186 av 367 FørsteFørste ... 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 182 183 184 185 186 187 188 189 190 196 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 326 ... SisteSiste
Viser resultater 3,701 til 3,720 av 7339
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her ligger det en del timer bak, ja...

Laget noen slike selv i mye mindre skala, og syntes det var vanskelig å få farge inn i alle kriker og kroker. Mye enklere med stoff foran, men da mister du jo den visuelle effekten.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Super bra! Tror jeg skal prøve meg på noe liknende den dagen det endelig blir lytterom på meg, med mindre det dukker opp et fornuftig priset ferdig alternativ.
    Det er litt jobb å lage dem selv, men da kan man også tilpasse dem 100% til rommet. I tillegg er det jo gøy med noe man har gjort selv

Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Rått kompis! Helt rått!
    Tusen takk for det Alfred!!

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Voldsomt store de var da.

Tror ikke jeg har plass til noe sånt hos meg. Kunne hengt det i taket, men da ender jeg vel i fengsel for uaktsomt drap når en eller annen får hele greia i hodet fordi festene ryker.

Hvor lang tid bruker du på å sette sammen en slik?
    Ja disse er STORE, det er gjort med hensikt for å ha en virkningsgrad så langt ned i frekvens som mulig. Tidsforbruk er ca.4-4,5 timer for en plate på 60x60cm, det er med kutting, pussing og liming.

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Dette ser voldsomt ut i alle ordets betydninger

Du lever virkelig opp til trådens tittel, kompromiss er ikke å skimte noe sted. Gleder meg til jeg får muligheten til å høre den ferdige kinoen (selv om det nok blir stadige tweaks og utviklinger)

Det er vel ikke alt for mange trinn i prosessen som gjenstår nå?
    Du er hjertelig velkommen når du skulle ønske på demo!! Det er ennå endel ting som skal på plass før alt er helt ferdig. Det jeg skal igang med nå er ombygging av bak kanalene slik at de passer inn, bygge rammer rundt bakveggen. Så skal det bygges noen akustikk rammer som skal henge på sideveggene og surround kanalene på siden skal bygges litt om

Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Her ligger det en del timer bak, ja...

Laget noen slike selv i mye mindre skala, og syntes det var vanskelig å få farge inn i alle kriker og kroker. Mye enklere med stoff foran, men da mister du jo den visuelle effekten.
    Ja har blitt noen timer nå Ang. maling/lakking av diffusorene så bruker jeg sprøyte og beis, lakker i flere omganger for å få et best mulig resultat. Skal innrømme at det er endel jobb for å få det bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super bra! Tror jeg skal prøve meg på noe liknende den dagen det endelig blir lytterom på meg, med mindre det dukker opp et fornuftig priset ferdig alternativ.
    Du kommer langt med ca 1 million hvis du vil dekke hele bakveggen med en god ferdig laget diffusor. Det er faktisk hva det koster å kjøpe noe med tilsvarende effekt og frekvensomfang.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Du kommer langt med ca 1 million hvis du vil dekke hele bakveggen med en god ferdig laget diffusor. Det er faktisk hva det koster å kjøpe noe med tilsvarende effekt og frekvensomfang.
    Ren nysgjerrighet: har du en link eller et bilde?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har virkelig kost med med denne tråden BEF. Masse inspirasjon til mitt drømmeprosjekt den gang jeg skal bygge eget hus! Takk for "turen"!

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    whaaat? Er det så ille altså?? Trodde vi snakket noen titusener jeg, som fortsatt er nok til at jeg kunne vurdert DIY.

Hadde vært gøy å se noen målinger av rommet med og uten diffusorene, men skjønner at det blir mye mas. Velig bra dokumentasjon av det som skjer her så skal ikke klage :lol:

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bare så spennende ut. Mulig jeg er litt vel ambisiøs nå, men lurer på om kanskje jeg også skal prøve meg på noe slikt etterhvert. Tanken er både skummel og spennende.

Både bildene og rommet ser meget bra ut, BEF.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er rett og slett bare sinnsykt :P

Utrolig bra jobba

Newcomer Frankeey sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et imponerende stykke arbeid.

men kan noen forklare prinsippet på denne, og hvordan fant du ut hvilket frekvensområde du skulle bygge denne i? hvordan justere frekvens området den fungerer i?

Ut ifra utseende går jeg ut ifra den vil spre lyden i forskjellige retninger?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra jobbet, BEF. Det ser stilig ut, og dersom effekten også er bra så må jo dette være en "vinn vinn" situasjon

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonas123
    Jeg har virkelig kost med med denne tråden BEF. Masse inspirasjon til mitt drømmeprosjekt den gang jeg skal bygge eget hus! Takk for "turen"!
    Tusen takk for det, du får fortsette å følgemed så får du med deg de siste tingene som skal gjøres også

Hadde vært gøy å se noen målinger av rommet med og uten diffusorene, men skjønner at det blir mye mas. Velig bra dokumentasjon av det som skjer her så skal ikke klage :lol:
    Jeg skal få koblet opp måleutstyr snrat, så da skal jeg måle rommet. Alt i rommet skal demonteres for lakking, så da kan jeg ta noen målinger også. Da vil man ha før og etter måling.

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Dette ser bare så spennende ut. Mulig jeg er litt vel ambisiøs nå, men lurer på om kanskje jeg også skal prøve meg på noe slikt etterhvert. Tanken er både skummel og spennende.

Både bildene og rommet ser meget bra ut, BEF.
    Veldig hyggelig vis jeg er til inspirasjon for kopiering Takk for hyggelige ord!

Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    dette er rett og slett bare sinnsykt :P

Utrolig bra jobba
    Tusen takk!!

Sitat Opprinnelig postet av Frankeey
    Et imponerende stykke arbeid.

men kan noen forklare prinsippet på denne, og hvordan fant du ut hvilket frekvensområde du skulle bygge denne i? hvordan justere frekvens området den fungerer i?

Ut ifra utseende går jeg ut ifra den vil spre lyden i forskjellige retninger?
    Tusen takk!

Kan forklare prinsippet helt kort, en diffusor bryter opp lydbølgene slik at de mister sin form og energi. Dette gjør at man får mindre refleksjoner og dermede min ekko i rommet. Dybden på stavene avgjør hvor langt ned i frekvens de er effektive, jo lengre staver jo lengre ned i frekvens. Arealet på stavene forteller hvor høyt opp i frekvens den fungrere. En 2x2" stopper på 3580Hz. I tillegg vil antall flate med diffusorer som er i rommet ha en innvirkning på total effekt av diffusorene, så jo større flate med diffusorer jo større virkningsgrad.
    Laget en tråd på bygging av diffusorer og der står det litt om diffusorer også, DIY diffusor

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Veldig bra jobbet, BEF. Det ser stilig ut, og dersom effekten også er bra så må jo dette være en "vinn vinn" situasjon
    Tusen takk Ja dette er en vinn-vinn løsning!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Når du har ferdigstilt den kinoen din så er det en film som kommer til og bli en vanvittig opplevelse og se... Tron Legesy... på THX nivå... :-D

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Når du har ferdigstilt den kinoen din så er det en film som kommer til og bli en vanvittig opplevelse og se... Tron Legesy... på THX nivå... :-D
    Den er sett i kinoen og var en meget morsom opplevelse! Den vil nok bli sett igjen når alt er helt ferdig

Newcomer Infocus sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilige greier Flott att alt arbeidet med diffusorene var verdt det ! Hva er planen videre?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Infocus
    Stilige greier Flott att alt arbeidet med diffusorene var verdt det ! Hva er planen videre?
    Tusen takk for det. Det jeg skal igang med nå er ombygging av bak kanalene slik at de passer inn, bygge rammer rundt bakveggen. Så skal det bygges noen akustikk rammer som skal henge på sideveggene og surround kanalene på siden skal bygges litt om.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser meget bra ut Bef.
    Innspirerende tråd for meg som er i startfasen på mitt eget rom nå.
    Diffusorene ser meget bra ut,kanskje jeg bør prøve noe slikt i mitt eget rom når det blir ferdig.

Titt gjerne innom min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...av-rommet.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Dette ser meget bra ut Bef.
    Innspirerende tråd for meg som er i startfasen på mitt eget rom nå.
    Diffusorene ser meget bra ut,kanskje jeg bør prøve noe slikt i mitt eget rom når det blir ferdig.

Titt gjerne innom min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...av-rommet.html

Alltid hyggelig vis man kan være til inspirasjon Skal titte innom tråden din.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en dag med "flott" sommer vær her på Østlandet. Posestivt for meg, jeg fikk vært inne i verkstedet og fikk gjort litt idag også. Jeg har fått startet byggingen av de nye surround kanalene til kinoen. Jeg ble ferdige med kabinettene til bak kanalene i dag. Håper jeg får tid iløpe av uken til å montere inn elementer og teste dem. Disse kabinettene skal stå bak i rommet i åpen rommene i diffusorene, de har lik høyde med diffusorene for best mulig symmetri. Gjorde et par endringen i tuningen av disse kabinettene kontra de jeg hadde som første versjon.

Her er utregningene av kabinettet.

-07-08-1-jpg

Rosa kurve er de nye bak kanalene, Gul kurve er for inConcert Miles

-07-08-2-jpg

Slik ble kabinettene

-_mg_3975-jpg

-_mg_3978-jpg

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tviler ikke på at dette blir sykt, blir spennende og se de "nye" bak HT sammen med diffusor veggen!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    tviler ikke på at dette blir sykt, blir spennende og se de "nye" bak HT sammen med diffusor veggen!
    Diffusorene er allerede i rommet, se post 3686.

Side 186 av 367 FørsteFørste ... 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 182 183 184 185 186 187 188 189 190 196 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 326 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •