BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 179

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 179 av 368 FørsteFørste ... 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 175 176 177 178 179 180 181 182 183 189 199 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 ... SisteSiste
Viser resultater 3,561 til 3,580 av 7345
    Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hurra! Endelig nye bilder og fremdrift fra BEF! Jeg digger å følge med på det du gjør!

Er det 2 sub'er som står med elementer oppover som står på sidene mellom første og andre sete-rekke? Disse kan jeg ikke huske å ha sett på tidligere bilder? Er dette en konstruksjon du driver også å tester?

Espen

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Ja det er nok veldig undervurdert, er nok flere årsaker til det. De blir fysisk store vis de skal ta langt ned i frekvens og er som regel endel dyrere en tilsvarende absobasjons produkt.
    Jo, absolutt. Men jeg har inntrykk av at absorbering blir regnet for et bedre akustisk tiltak en diffusjon her.
    Har du forresten vurdert Helmholtz i rommet, BEF?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å lese dine erfaringer om diffusjon. 220 meter med 2x2" kappet i småbiter, pusset og limt sammen... wow :-)

Ellers er det et par tråder på HFS nå hvor diffusjon diskuteres nærmere:

Svanå's acoustics philosophy
    Akkustikkplater eller difusorer (litt uti tråden har både Orso og SMT innlegg som bør leses)
    Diffusere - en lille innføring (tråd av Nordenstam hvor spesielt første post samt siste par sider er veldig interessante)

Når det gjelder avstand fra diffusor til lytteposisjon skriver Nordenstam at "Grunnregelen er minst 3 ganger så lang avstand som bølgelengden til laveste frekvensen dffuseren jobber på. Med f.eks. 500Hz blir det (343/500)*3 = 2 meter".

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jo, absolutt. Men jeg har inntrykk av at absorbering blir regnet for et bedre akustisk tiltak en diffusjon her.
    Men det mener du er feil? :-D At Difussorer er bedre?
    Jeg ville si at det kommer ann på hva man ønsker å oppnå og omgivelsene man skal oppnå det i.

Jeg tror BEF har rett i at det er størrelse, pris og tilgjengelighet som gjør at få bruker diffusjon. Mye lettere å bestille en pakke akustikkplater til 700kr å prøve seg litt frem når man er fersk med akustikktiltak enn å kjøpe inn digre diffusorer til tusenvis av kroner.

Når jeg skal bygge mitt lytterom fra bunnen av kommer jeg nok helt klart til å satse på en kombinasjon, med mindre lytterommet er ekstremt stort, eller ekstremt lite.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du gidder og lage en egen tråd om åssen du lager diffusjonene så hadde det vært knall,syns dette er litt spennende har lyst til og teste litt i det nye rommet mitt med dette kanskje, har null peil på dette, og hvor man skal plassere det, men det er vel derfor vi har dette forumet

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Dæven kompis... Dette er spennende! Kos deg med testingen, og så håper jeg du lander på en like macho løsning som det du har stående der nå. Det ser seriøst helt konge ut (og regner med at det låter like rått til slutt)! God helg fra hele sirkuset!
    Vi får se hva det blir til slutt!! Ha en fortreffelig helg og kos dere alle!

Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Er det TC-subbene jeg skimter i bakgrunnen? Blitt pensjonert fra tjeneste etter inntoget av Beyma-subbene? Sist jeg så bilder av frontoppsettet var vel alle i drift.
    Ja stemmer det, de står inne på verkstedet. De vil ikke komme inn i kinoen igjen. Jeg har en stabel med 8stk 18" elementer liggende som med tid og stunder skal inn i kinoen.

Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    Hurra! Endelig nye bilder og fremdrift fra BEF! Jeg digger å følge med på det du gjør!

Er det 2 sub'er som står med elementer oppover som står på sidene mellom første og andre sete-rekke? Disse kan jeg ikke huske å ha sett på tidligere bilder? Er dette en konstruksjon du driver også å tester?

Espen
    Hyggelig å høre!

Ja, jeg har 2 Aurasound subber stående bak på podiet nå under testing for å fade inn litt sub bak. Disse subbene kjøpte jeg til ADAM oppsettet jeg hadde før i stua.

Tror nok det går mere på uvitenhet, tipper når informasjon rundt diffusjon kommer bedre ut vil det bli en naturlig del å bruke i kombinasjon med absorberende tiltak. Jeg har ingen planer om å bruke noen Helmholtz i rommet. Jeg blir å kjøre subber foran og bak i rommet så jeg skal nok klare å få justert på plass de verste tingene, håper jeg.

Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Blir spennende å lese dine erfaringer om diffusjon. 220 meter med 2x2" kappet i småbiter, pusset og limt sammen... wow :-)

Ellers er det et par tråder på HFS nå hvor diffusjon diskuteres nærmere:

Svanå's acoustics philosophy
    Akkustikkplater eller difusorer (litt uti tråden har både Orso og SMT innlegg som bør leses)
    Diffusere - en lille innføring (tråd av Nordenstam hvor spesielt første post samt siste par sider er veldig interessante)

Når det gjelder avstand fra diffusor til lytteposisjon skriver Nordenstam at "Grunnregelen er minst 3 ganger så lang avstand som bølgelengden til laveste frekvensen dffuseren jobber på. Med f.eks. 500Hz blir det (343/500)*3 = 2 meter".
    Har lest de trådene du refererer til, men er ikke noen ivrig debattant inne på Sentralen.

Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    Hvis du gidder og lage en egen tråd om åssen du lager diffusjonene så hadde det vært knall,syns dette er litt spennende har lyst til og teste litt i det nye rommet mitt med dette kanskje, har null peil på dette, og hvor man skal plassere det, men det er vel derfor vi har dette forumet
    Ja skal lage en tråd på diffusor byggingen, med noen nyttige linker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker et program for å beregne plasseringene på klossene i forhold til hverandre. Jeg skal ta å lege en tråd der jeg kan forklare nærmere om byggingen av en diffusor. Poster et bilde av en slik utregning.

-04-06-jpg
    Jepp, så det er litt jobb....
    Det var meget interessant! Har vært litt på Gearslutz, men aldri sett et utregningsprogram. Da begynner det å bli litt enklere!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Det var meget interessant! Har vært litt på Gearslutz, men aldri sett et utregningsprogram. Da begynner det å bli litt enklere!
    Her er en meget kjekk link, last ned og kost deg!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en meget kjekk link, last ned og kost deg!
    Takk! Den er bokmerket

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Er det TC-subbene jeg skimter i bakgrunnen? Blitt pensjonert fra tjeneste etter inntoget av Beyma-subbene? Sist jeg så bilder av frontoppsettet var vel alle i drift.
    Ser ut som den nederste av de to trenger å "strekke på bena" og rista av seg MDF støv :P

Imponerende stykke arbeid uansett.. alt sammen

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Men det mener du er feil? :-D At Difussorer er bedre?
    Jeg ville si at det kommer ann på hva man ønsker å oppnå og omgivelsene man skal oppnå det i.

Jeg tror BEF har rett i at det er størrelse, pris og tilgjengelighet som gjør at få bruker diffusjon. Mye lettere å bestille en pakke akustikkplater til 700kr å prøve seg litt frem når man er fersk med akustikktiltak enn å kjøpe inn digre diffusorer til tusenvis av kroner.

Når jeg skal bygge mitt lytterom fra bunnen av kommer jeg nok helt klart til å satse på en kombinasjon, med mindre lytterommet er ekstremt stort, eller ekstremt lite.
    Jeg kan ikke se at jeg har skrevet noe som skulle gi inntrykk av at jeg mener diffusjon er bedre. Ellers er jeg relativt enig i hva du skriver.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, du gjorde ikke det, derfor jeg la på en smiley. Poenget var å belyse at det ene er ikke bedre enn det andre, det kommer ann på målet og implementeringen.

Tror BEF sin kino blir super jeg, selv om jeg personlig har mer tro på absorbsjon i førsterefleksjonene med såpass små avstander til diffusorer og fordi man helst bør diffusere veldig omfattende for å gjøre det effektivt i førsterefleksjonen. Men det er min subjektive oppfatning ikke noe mer.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, du gjorde ikke det, derfor jeg la på en smiley. Poenget var å belyse at det ene er ikke bedre enn det andre, det kommer ann på målet og implementeringen.

Tror BEF sin kino blir super jeg, selv om jeg personlig har mer tro på absorbsjon i førsterefleksjonene med såpass små avstander til diffusorer og fordi man helst bør diffusere veldig omfattende for å gjøre det effektivt i førsterefleksjonen. Men det er min subjektive oppfatning ikke noe mer.

Det ene er ikke bedre enn det andre, det er kombinasjonen som er MEGET bra. Det er enklere å få et bra resultat med absorberende alene enn hva det er med diffusorer.

Du må ikke henge deg opp i de 2.stk diffusorene jeg hadde stående i første refleksjonen på bildene. Som det står det er et bilde att i kinoen under testing, og det er ikke slik det vil se ut når alt er ferdig!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at du er i en testfase Regnet ikke med at du skulle ha en vegg av diffusorer mellom første og andre rad!

Dette blir bra, bedre enn THX saler!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer helt an på hva du skal behandle. Jeg vil si at ingen tiltak er "best" totalt sett, men til et spesifikt formål kan det ene være bedre enn de andre.

Jeg har alle tre tiltak i mitt rom - absorbsjon med akustikkplater i front av rommet, diffusorer i tak og bakvegg, og helmhotz'er til å kontrollere litt i bassen. I tillegg har jeg egentlig store panelresonatorer til å kontrollere bassen, så de blir fire typer tiltak.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har drevet å jobbet i verkstedet i ettermiddag. Er veldig godt å få kommet igang med noen prosjekter her hjemme nå.Nå er jeg virkelig sugen på å få kinoen ferdig slik at man kan nyte masser av timer med film her i siste halvdel av 2011.

Det jeg har startet på nå er å bygge 2 subber som skal bak i kinoen. Har å laget rammene for 8 diffusorer som skal komme på bakveggen. Skal komme tilbake med mere detaljer og bilder av den jobben. Videre skal jeg bygge om bakkanalene, det blir flytting av side kanalene. det er de postene som skal gjøres først, etter det skal det testes litt. Jeg skal da teste ut mere rundt det med baffelvegg bak lerretet.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra plan det.
    Dette med baffelvegg er jo spennende! Det er jo liksom ikke gjort i en fei, så vanskelig å A-B teste hva man liker best og jeg vil vel anta at det også kommer til å kreve litt tweaking av delefilter, men det er jo ikke noe stress siden du deler aktivt.
    Det har jo mange teoretiske fordeler så får håpe teori og praksis går hånd i hånd i dette tilfellet. Spennende at noen prøver noe nytt

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,044
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er uhyre spent på å høre resultatet av diffusorveggen din. Kommer nok til å gå for samme løsning på bakvegg selv, med pj, diffusorer og surround back høyttalere sjult bak en transparent stoffvegg
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra plan det.
    Dette med baffelvegg er jo spennende! Det er jo liksom ikke gjort i en fei, så vanskelig å A-B teste hva man liker best og jeg vil vel anta at det også kommer til å kreve litt tweaking av delefilter, men det er jo ikke noe stress siden du deler aktivt.
    Det har jo mange teoretiske fordeler så får håpe teori og praksis går hånd i hånd i dette tilfellet. Spennende at noen prøver noe nytt

Ikke enkelt med noen A-B testing av en baffelvegg, men bruker man spor man kjenner godt opplever man fort om det gir noe mere eller ikke. God følelsen må kommer relativt fort

Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg er uhyre spent på å høre resultatet av diffusorveggen din. Kommer nok til å gå for samme løsning på bakvegg selv, med pj, diffusorer og surround back høyttalere sjult bak en transparent stoffvegg
    Gleder meg selv stort til å kunne få bakveggen ferdig nå og se hvilke resultater det gir. Er jo greit at jeg tester litt ut så det kan gå fort når du skal starte opp

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,746
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Veldig spennende å lese om diffusjonsveggen din BEF, spent på hvilken effekt den har. Etter det lille jeg selv har eksperimentert med diffusjon tipper jeg du vil høre stor forskjell, spesielt i kombinasjon med den øvrige akustikken du tross alt utstyrer herligheten med. Er også spent på resultatet av baffelveggen, tror virkelig det har noe for seg det også.

Litt kjipt å lese at du satser alt på sweetspot da, men da vet du i det minste hvor du skal plassere denne gjesten neste gang jeg er innom!

Side 179 av 368 FørsteFørste ... 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 175 176 177 178 179 180 181 182 183 189 199 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •