BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 178

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 178 av 368 FørsteFørste ... 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 174 175 176 177 178 179 180 181 182 188 198 208 218 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 ... SisteSiste
Viser resultater 3,541 til 3,560 av 7345
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det er ikke uten grunn at noen saler er THX godkjent mens andre ikke er det. Det med jevnt lydbilde for "hele" salen er et av de viktigste kriteriene for THX godkjenning av lyden.
    Tendensen i thx saler er vel at sittegruppen er plassert lengere bak ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fulgt med i tråden din siden du kjøpte hus på "andre siden" av byen og er mektig imponert over hva du har fått til, gid alle var født med et slikt pågangsmot :-D

Du får rette meg hvis jeg tar feil her, men jeg har inntrykk av at du er rimelig opptatt av akustikken i rommet. Leser at du planlegger diffusjon på bakvegg og også eksperimentering i førsterefleksjon. Hadde vært interessant og tatt en tur bortom deg for en demo og akustikkprat selv om du ikke er 100% ferdig.

Selv planlegger jeg nytt rom men er veldig usikker på akustiske tiltak. Diffusjon, absorpsjon og refleksjon, hvor i rommet, hvor mye av det og hvilke frekvensområder dekkes? Ikke lett å bli klok på dette som jeg ikke akkurat vil kalle eksakt vitenskap heller :???:

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Jeg har fulgt med i tråden din siden du kjøpte hus på "andre siden" av byen og er mektig imponert over hva du har fått til, gid alle var født med et slikt pågangsmot :-D

Du får rette meg hvis jeg tar feil her, men jeg har inntrykk av at du er rimelig opptatt av akustikken i rommet. Leser at du planlegger diffusjon på bakvegg og også eksperimentering i førsterefleksjon. Hadde vært interessant og tatt en tur bortom deg for en demo og akustikkprat selv om du ikke er 100% ferdig.

Selv planlegger jeg nytt rom men er veldig usikker på akustiske tiltak. Diffusjon, absorpsjon og refleksjon, hvor i rommet, hvor mye av det og hvilke frekvensområder dekkes? Ikke lett å bli klok på dette som jeg ikke akkurat vil kalle eksakt vitenskap heller :???:
    Veldig hyggelig å høre fra en trofast leser av tråden min

Ja jeg jobber endel med akustikken i kinoen min. Det er to sider av den saken, den ene er å kunne få en så godt lydbilde som mulig, den andre siden er rett å slett og teste ut endel teori i praksis. Du er velkommen for å høre og ta en prat. Jeg har dessverre ikke tid eller anledning å ta imot noe besøk før ut i juli engang.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer et par bilder fra under akustikk testing. Her er det satt opp 10 diffusorer på 60x60 størrelse som tar fra 573 til 3580Hz. det er 6 diffusorer bak sweetspot og 2 på hver side som står i 1-refleksjons området. Jeg er på langt nær ferdig med denne testingen, så det er alt for tidlig og komme med noe konklusjon på det ene eller det andre.

-_mg_3558-jpg

-_mg_3565-jpg

-_mg_3563-jpg

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg en del støvtørking med sånne :-D

Men etter det en kan lese så skal de funke utrolig bra :-D

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde man "måtte" ha en viss avstand for at diffusorer skulle fungere? Blir du å bruke absorbenter i tillegg?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Trodde man "måtte" ha en viss avstand for at diffusorer skulle fungere? Blir du å bruke absorbenter i tillegg?
    Tenkte på det samme. Er ikke det litt kort avstand BEF?

Geir Arne

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Teorien" sier 2 meter, men teori og praksis er som kjent to ting av samme sak.

Er de der diffusorene DIY? Hvis ja; for en jobb!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Ser for meg en del støvtørking med sånne :-D

Men etter det en kan lese så skal de funke utrolig bra :-D
    Lever i et ryddig og møblert hjem, så støv er ikke det som bekymrer meg mest Diffusjon har virkelig noe for seg.

Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Avstanden har lite og si i forhold til virkningsgraden av dem. Det er flere typer diffusorer og alle har sine fordeler og ulemper. Som jeg skrev er det alt for tidlig å komme med noen konklusjon på hvilket oppsett som til slutt blir å gjøre de akustiske tiltakene i rommet, men det blir en kombinasjon av diffusjon og absobasjon. Har begge deler i rommet nå. Det er abosrbasjon i bakkant av rommet, i begge hjørnene.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    "Teorien" sier 2 meter, men teori og praksis er som kjent to ting av samme sak.

Er de der diffusorene DIY? Hvis ja; for en jobb!

Ja stemmer det du sier med 2meter som en teoretisk regel for diffusorer, men i praksis opplever man det fungerer helt utmerket med 1cm avstand også, det er virkningsgraden som ikke blir korrekt.

Ja dette er DIY diffusorer jeg har bygget, vis noen har interesse av det kan jeg gjerne lage en tråd som viser hvordan jeg bygger dem.

Her er et bilde av alle klossene klare for liming, 220meter med opp kappet og pussete 2x2", helt nøyaktig er det 1310 klosser En diffusor er ferdig.

-_mg_3463-jpg

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: Jobb. Jobb. Jobb.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    :shock: Jobb. Jobb. Jobb.

Er jo kjekt å ha noe og gjøre

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke poste noen frekvenskurver og vannfall av etterklang?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Diffusjon har virkelig noe for seg.
    Helt enig og jeg mener diffusjon kanskje er litt undervurdert på dette forumet.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wow

Du slutter aldri å imponere:shock:

Blir spennende å lese hva du synes om resultatet til slutt. Masse læring her tenker jeg.

Tror du drikker MYE sterk kaffe

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sr vilkårlig ut...har du fulgt noen formel for denne diffusuroen? (Regner vel med det). Uansett veldig nysgjerrig på hva du etterhvert kommer frem til!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    220m ......... :shock:

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Du skal ikke poste noen frekvenskurver og vannfall av etterklang?
    Det blir jeg ikke å poste før ferdig resultat står klart. Men jeg skal ta en måling av rommet før og etter akustiske tiltak, slik at man kan se hva tiltakene gjør for å rette frekvensgang og etterklangtiden.

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Helt enig og jeg mener diffusjon kanskje er litt undervurdert på dette forumet.
    Ja det er nok veldig undervurdert, er nok flere årsaker til det. De blir fysisk store vis de skal ta langt ned i frekvens og er som regel endel dyrere en tilsvarende absobasjons produkt.

Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Du slutter aldri å imponere:shock:

Blir spennende å lese hva du synes om resultatet til slutt. Masse læring her tenker jeg.

Tror du drikker MYE sterk kaffe
    Hehe hyggelig og høre fra deg som er tålmodigheten selv! Går ikke så mye sterk kaffe her, men blir noe Pepsi Max

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Sr vilkårlig ut...har du fulgt noen formel for denne diffusuroen? (Regner vel med det). Uansett veldig nysgjerrig på hva du etterhvert kommer frem til!
    Bruker et program for å beregne plasseringene på klossene i forhold til hverandre. Jeg skal ta å lege en tråd der jeg kan forklare nærmere om byggingen av en diffusor. Poster et bilde av en slik utregning.

-04-06-jpg

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    220m ......... :shock:
    Jepp, så det er litt jobb....

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven kompis... Dette er spennende! Kos deg med testingen, og så håper jeg du lander på en like macho løsning som det du har stående der nå. Det ser seriøst helt konge ut (og regner med at det låter like rått til slutt)! God helg fra hele sirkuset!

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det TC-subbene jeg skimter i bakgrunnen? Blitt pensjonert fra tjeneste etter inntoget av Beyma-subbene? Sist jeg så bilder av frontoppsettet var vel alle i drift.

Side 178 av 368 FørsteFørste ... 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 174 175 176 177 178 179 180 181 182 188 198 208 218 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •