BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 166

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 166 av 368 FørsteFørste ... 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 162 163 164 165 166 167 168 169 170 176 186 196 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 ... SisteSiste
Viser resultater 3,301 til 3,320 av 7345
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er nok mange av oss litt tyngre entusiastene som er vant med litt ekstra kjøtt på beinet i bunn, er jeg redd. Svært mange kommenterer hvor lite bass jeg har, før de etter en stund kommenterer hvor BRA bass jeg har. Tror det blir litt av samme, selv om jeg har gått for slike forferdelig dårlige long-throw elementer som praktisk talt kun kan brukes til fuglebad...

Blir spennende å se hvor mye som 'mangler' hos BEF, og hvor mye jeg mangler fra 40 og opp..

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok mye rett i det, hva BRA bass angår.
    Jeg glemte vel i farten å nevne at den i så måte var utpreget "tørr og konsis", og kanskje musikalsk mer riktig enn hva man ellers kan oppleve?

Ellers må jeg si meg litt uenig i "fuglebadteorien" hva elementer angår.
    Det er vel i mange sammenheng bevist, at også slike kan kontrolleres med et utmerket resultat. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ellers må jeg si meg litt uenig i "fuglebadteorien" hva elementer angår.
    Det er vel i mange sammenheng bevist, at også slike kan kontrolleres med et utmerket resultat. ;-)
    Kan du henvise til noen slike bevis?

Har selv ikke klart å finne noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    684
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc

Hvis jeg ikke tar helt feil så bruker vel både SVS og Velodyne ganske heftige longthrow elementer. Det sier vel litt. Er ikke tilfeldig at f.eks bladet "hjemmekino" bruker SVS i sin referanse-kino. Og Velodyne blir vel ansett for å lage noen av de beste subwooferne på markedet.

Men det kan nok hende at et longthrow element tåler dårligere enn pa-elementer å nærme seg xmax. Men så har gjerne longthrow-elementer 3-4 ganger så lang vandring. Tviler på at et pa-element høres så bra ut ved xmax heller. Vet ikke hva som høres best ut av et PA-element ved xmax eller en subbass ved 2/3 av xmax.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Hvis jeg ikke tar helt feil så bruker vel både SVS og Velodyne ganske heftige longthrow elementer. Det sier vel litt. Er ikke tilfeldig at f.eks bladet "hjemmekino" bruker SVS i sin referanse-kino. Og Velodyne blir vel ansett for å lage noen av de beste subwooferne på markedet.
    NY DD serie på tur fra Velodyne.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må si jeg er overrasket over hvor bastante enkelte er i forhold til long-throw woofere her.

Det er en grunn til at "ingen" produsenter av dypbass subber bruker PRO bassere i subber. De er rett og slett konstruert for andre formål. De gode dypbass subbene benytter seg av annen motorteknologi som gir mye lenger lineær bevegelse og de oppgir stort sett mye lavere forvrengning ved X-max enn typiske PA-woofere. På bekostning av følsomhet og lydkvalitet oppover, men så skal de ikke kunne deles opp mot 350hz slik JBL og Beyma sine elementer kan.
    Det vil ikke si jeg mener man skal gå for subber med lang slaglengde, er helt enig at det er best å ha høyt areal/følsomhet og holde slaglengden nede. Men skal man ha skikkelig outpoot under 40hz tar det stor plass med PA-elementer. Selv i BEF sin kino vil jeg hevde at elementer som Maelstrom vil være overlegent under 40hz vs en løsning med PA-elementer =) De vil ha mer headroom og lavere forvrengning der nede.

Han har jo allerede selv sagt at han merker det mangler noe i bunn med 2x Beyma vs to TC-sounds, enda TC-sound har mindre areal (15vs18") og at Beyma sine er bedre oppover. Hvorfor ikke få det beste av begge verdener?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manglene i bunn hos BEF har vel ene og alene med frekvensrespons å gjøre vil jeg tro. 18" bassene får jo en slak avrulling, noe TC bassene ikke har.

Men hva slags elementer bruker man i de virkelig seriøse kino-subwooferne mon tro? Hm.... 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs

Men det kan nok hende at et longthrow element tåler dårligere enn pa-elementer å nærme seg xmax. Men så har gjerne longthrow-elementer 3-4 ganger så lang vandring. Tviler på at et pa-element høres så bra ut ved xmax heller. Vet ikke hva som høres best ut av et PA-element ved xmax eller en subbass ved 2/3 av xmax.
    Her misser du spørsmålet tror jeg. Alle er enige om at ett element spiller bedre ved liten slaglengde uansett. Spørsmålet var hvor det finnes bevis for at long-throw elementer virker så bra VED bruk av den lange slaglengden.

TC sound oppgir Xmax der BL har droppet 30%. Det synes jeg er mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Må si jeg er overrasket over hvor bastante enkelte er i forhold til long-throw woofere her.

Det er en grunn til at "ingen" produsenter av dypbass subber bruker PRO bassere i subber. De er rett og slett konstruert for andre formål. De gode dypbass subbene benytter seg av annen motorteknologi som gir mye lenger lineær bevegelse og de oppgir stort sett mye lavere forvrengning ved X-max enn typiske PA-woofere. På bekostning av følsomhet og lydkvalitet oppover, men så skal de ikke kunne deles opp mot 350hz slik JBL og Beyma sine elementer kan.
    Det vil ikke si jeg mener man skal gå for subber med lang slaglengde, er helt enig at det er best å ha høyt areal/følsomhet og holde slaglengden nede. Men skal man ha skikkelig outpoot under 40hz tar det stor plass med PA-elementer. Selv i BEF sin kino vil jeg hevde at elementer som Maelstrom vil være overlegent under 40hz vs en løsning med PA-elementer =) De vil ha mer headroom og lavere forvrengning der nede.

Han har jo allerede selv sagt at han merker det mangler noe i bunn med 2x Beyma vs to TC-sounds, enda TC-sound har mindre areal (15vs18") og at Beyma sine er bedre oppover. Hvorfor ikke få det beste av begge verdener?
    Du misset poenget du også. Les svaret jeg gav til "Skogs".

Venter fortsatt på bevis. At hjemmekino bruker SVS betyr da ikke noe som helst.

Velodyne DD er meget bra blant kommersielle produkter. Til samme pris kan du dog lage en DIY sub som er i en helt annen divisjon.

For all del. Dersom man vil ha X-max. så kjør på med JBL 2269 elementer. 3.5" geometrisk lineær X-Max (P-P) plus EQ.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempel på bra longthrow element finner du her:
    https://www.madisound.com/store/prod...products_id=82

Det er vel en selvfølge at flere elementer med lav slaglengde kan oppnå mindre forvregning en ett få antall longthrow elementer - noe som jo selvfølgelig er og foretrekke. Dette er dog ikke alltids like lett og få til i hviken som helst stue...

Forøvrig, dette er en helt utrolig kino! Gratulerer med nydelig resultat BEF!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +-12.5mm er da ikke så voldsomt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +-12.5mm er da ikke så voldsomt?
    Kontra Beyma`s +-5mm...?

Hvor går egentlig grensen syns du? - lav slaglengde, høy slaglengde.

Jeg vil si alt over +-10mm er longthrow. Det finnes muligens ett fasitsvar her også?

NS15 går fint over xmax uten nevnverdig mye mer forvregning. Disse elementene ble brukt i Gaia som isen har konstruert. Han målte dem langt over xmax med gode resultater.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123

NS15 går fint over xmax uten nevnverdig mye mer forvregning.

Hvordan går det an? Greit nok det er underhengt motor, men det får da være grenser hva det kan klare.

Aurasounden ser jeg på som ett middels element når man ser på slaglengde. Ett passe kompromiss, som gjør det fleksibelt.

Må igjen påpeke at dette egentlig ikke har noe med spørsmålet jeg hadde. Det ble hevdet at man kunne kjøre med long-throw elementer, og de ville klare seg like bra som "vanlige" elementer, selv når de ble presset. Dette skulle være bevist. Var det jeg reagerte på.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    684
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er subbene de bruker i den største kinosalen i bergen:
    alcons audio - evolutionary audio solutions ®
    -F3 ligger på 46hz. Tror ikke det er realistisk i en så svær kino med skikkelig trykk under 20hz. Skal man ha trykk i det området gir det mer mening å bruke elementer som er laget for det. I stedet for å tvinge PA-elementer med EQ, som vil ha negativ påvirkning for ytelsen lenger oppe i frekvens. På den annen side så vil nok BEF ha så mye headroom med 8stk 18" at ikke er sikkert det har noe å si.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det an? Greit nok det er underhengt motor, men det får da være grenser hva det kan klare.

Aurasounden ser jeg på som ett middels element når man ser på slaglengde. Ett passe kompromiss, som gjør det fleksibelt.

Må igjen påpeke at dette egentlig ikke har noe med spørsmålet jeg hadde. Det ble hevdet at man kunne kjøre med long-throw elementer, og de ville klare seg like bra som "vanlige" elementer, selv når de ble presset. Dette skulle være bevist. Var det jeg reagerte på.
    Det er noe som heter xmech Bass element kan fint presses forbi xmax. Det er dog få som gjør det like fint og lett som NS15.

Synes du legger litt "ord i munnen" på Scrooge... Han kan selvsakt få svare selv. Men jeg tror du missforstår han litt. Det han vil frem til er vel at han har opplevd. Ikke at han sitter med masse hemmelige bevis...

Way off topic forøvrig... Sorry BEF

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta det fra et helt annet perspektiv - det er noe "spesiellt" i bassen du får av PA-elementer kontra longthrow elementer type SVS e.l.. Ta utgangspunkt i konserter, PA, Kino, det er ikke like mye blaffring i buksa, men gud det kan slå hjerterytmen din på tur i skogen..

Jeg har selv hatt litt av forskjellig og f. eks Epic kan ikke sammenlignes engang med ett 18" pa-element som har litt kassestørrelse. Ja epic leverer bra brystbass, men det er ikke det samme.. Nå er dette et tema dere kan mye mer enn meg om, men det er noe "magisk" med PA-bass fremfor små elementer som skal presse og presse..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Men hva slags elementer bruker man i de virkelig seriøse kino-subwooferne mon tro? Hm.... 8)
    Bah! JBL 4642A har jo -3dB @ 35 Hz - rene mellomtone-kassen. Må jo EQ'es i hue og ræve for å late som den er en skikkelig sub...

http://www.jblpro.com/pages/pub/cinema/4642a.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så så, gutter! Jeg skal ta en avgjørelse for dere i morra!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Bah! JBL 4642A har jo -3dB @ 35 Hz - rene mellomtone-kassen. Må jo EQ'es i hue og ræve for å late som den er en skikkelig sub...

http://www.jblpro.com/pages/pub/cinema/4642a.pdf

Fin mellomtone det :-D

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke selv verken i den ene eller andre leiren hva angår sub elementer. Begge har sine sterke fordeler og ulemper. Når det gjelder valget mitt av elementer hadde jeg Maelstrom-18" øverst på ønskelista, et element det skulle vise seg og være veldig vanskelig å bestille mere enn 2 av. Så snakket jeg med Snickers-is å kjøpte 2 TC Sounds LMS-R 15" fra han. Bygget kasser til dem og testet dem. Jeg var ikke 100% fornøyd med dem, jeg sier ikke at de var dårlige så langt der ifra!!

Nå har jeg bygget noen subber med Beyma18SW1600Nd å de gav meg det jeg savnet hos TC Sounds i mitt oppsett. Jeg har å lekt meg noe med Eq på begge elementene og det jeg mister helt nede på Beyma klarer jeg å hente noe igjen med bruk av Eq. Så bare man får enda litt mere membran areal her og så jobber med kalibreringen så skal nok de subsoniske tonene man ønsker komme godt på plass. Skulle dem mot all formodning ikke komme helt på plass, får man jo bare jobbe videre med en ennå bedre løsning.

Jeg er iallefall helt klar på at jeg ønsker meg heller en tørrere og tøffere sub bass enn en som bare går helt ned i dypet.

Side 166 av 368 FørsteFørste ... 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 162 163 164 165 166 167 168 169 170 176 186 196 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •