BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 165

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 165 av 367 FørsteFørste ... 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 161 162 163 164 165 166 167 168 169 175 185 195 205 215 225 235 245 255 265 275 285 295 305 ... SisteSiste
Viser resultater 3,281 til 3,300 av 7339
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    684
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Her snakkes det virkelig sub Mye lærerikt i det som står over her!

Jeg kan si enkelt hvorfor jeg ikke gikk videre med TC elementene og det var at de rett og slett ikke gav meg det jeg ønsker oppover i sub området. De gikk kjellerdypt og satt det som var i bevegelse. Det som manglet var det som skjedde over 40Hz. For midt personlige vedkommende er jeg mere opptatt av en litt rå og heftig bass, som virkelig gir deg et trykk i bryst kassa. Det jeg mangler pr.dd i dybde på sub siden tror jeg vil komme "gratis" når man bare får opp antall elementer og justert litt
    Det er derfor jeg tror det kan bli ganske bra hvis du tar det beste fra begge verdenene og setter dem sammen. Hadde hvert interresant om du hadde giddet å teste å dele dem mot hverandre kanskje ved 30-40hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satt og regna litt på dette i dag, og simulerte Miles. Ved referansenivå på full pupp blir hver kanal maks bedt om å reprodusere 105dB. Det skjer ved ca 5W input på Miles. Så sitter man litt fra og litt sånn, så la oss ta i og si man trenger 20W for å nå referanse...

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan blir regnestykke om man sammenlikner 4 TC-sounds + 4 Beyma 18" mot 8 Beyma 18"??

Kunne ikke det vært en ide å la longthrow elementene ta seg av frekvensene under 40hz og sette høypassfilter på 4 Beyma subber som tar 40-120hz.
    Under 40hz tror jeg personlig at det handler å flytte størst mulige mengder luft, %'vis forvrengning i dette området vil være svært lite interessant ved musikk da det finnes lite musikk som går så dypt og at ørene våre er veldig lite følsomme i dette området. Og ved film tror jeg de fleste har erfart at mye outpoot helt ned mot 10hz er gøy.
    4 stk TC-sounds vil som det nevnes her ha mer headroom i dette området enn 4 stk Beyma. Så kan jeg være enig at Beymane vil trekke det lengeste strået ellers. Så hvorfor ikke en kombo som kombinerer mest mulig dypbass med høy lydkvalitet oppover?

Så kan jeg være enige at 8stk Beyma kommer nok til å fungere i massevis uansett :P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager Fredrik, men jeg synes du bommer totalt. Det er i dypbassen at forvrengning er lettest å høre, nettopp fordi ørets følsomhet ved 20 Hz er veldig mye lavere enn i det området vi får forvreningskomponenter. F.eks hvis vi har 10% 3.harmonisk forvrengning så tilsvarer dette at vi får en 60 Hz tone 20 dB lavere enn grunntonen ved 20 Hz. Når vi så legger til at øret vårt har 25 dB lavere følsomhet for 20 Hz enn for 60 Hz, så vil faktisk forvrengingskomponenten høres kraftigere ut enn grunntonen. 10% høres mye ut, men det skal meget lite effekt til før vi har 10% forvrengning i en høyttaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo bare å gå dypere da, så kommer 3. harmonisk lavere også!

Ser hvor du vil, Tangen. Klart de fleste av oss ville hatt 8 18". Men vanlige folk må tåle 20% forvrengning for å oppnå Nirvana.

Men kanskje en moderator skulle skilt ut dette utenomsnakket, eller i alle fall flyttet det til sub-tråden til BEF?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Beklager Fredrik, men jeg synes du bommer totalt. Det er i dypbassen at forvrengning er lettest å høre, nettopp fordi ørets følsomhet ved 20 Hz er veldig mye lavere enn i det området vi får forvreningskomponenter. F.eks hvis vi har 10% 3.harmonisk forvrengning så tilsvarer dette at vi får en 60 Hz tone 20 dB lavere enn grunntonen ved 20 Hz. Når vi så legger til at øret vårt har 25 dB lavere følsomhet for 20 Hz enn for 60 Hz, så vil faktisk forvrengingskomponenten høres kraftigere ut enn grunntonen. 10% høres mye ut, men det skal meget lite effekt til før vi har 10% forvrengning i en høyttaler.
    Det er et veldig godt poeng jeg ikke tenkte på =)

Men jeg ser ikke egentlig at det endrer så mye? Så lenge man sammenlikner 4 subber mot 4 subber hvor arealet er ganske likt. Subbene vil ikke ha veldig ulik følsomhet i 20hz området uansett, men power handling være veldig annerledes. Det var mitt poeng. Så er det klart at det er mye bedre å ha bøttevis med elementer for å holde slaglengden og forvrengningen nede.
    Så enig, heller 8 Beyma en 4 TC-sounds under 40hz, men hva når man sammenlikner likt antall?

Eller hevder du at et Beyma 18" vil ha vesentlig lavere vandring enn et tilsvarende stort long-throw element?

Edit: se bort fra postene mine. Tror vi diskuterer forbi hverandre. Helt enig at man heller vil ha stort areal og lav slaglengde enn lite areal og høy slaglengde. Jeg trodde vi diskuterte 1stk long-throw vs 1 stk PA basselement.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser vi sklir off-topic, så vi kan stoppe her tror jeg.

Poenget mitt var at lav membranvandring er en fordel uansett valg av element, noe som gjør det nødvendig å øke det totale membranarealet. BEF har valgt å gjøre akkurat det, noe jeg er helt enig med han i.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytteinntrykk på subbene, BEF?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Poenget mitt var at lav membranvandring er en fordel uansett valg av element, noe som gjør det nødvendig å øke det totale membranarealet. BEF har valgt å gjøre akkurat det, noe jeg er helt enig med han i.
    Planen hans var vel 12 stk TC-sounds, ikke to så vidt jeg vet, så det er vel ikke snakk om hvorvidt han skulle ha høyt membranareal eller ikke. Saken var vel PA-basser vs long-throw hi-fi basser. Men enig at vi ikke trenger å ta det her.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,939
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De gikk kjellerdypt og satt det som var i bevegelse. Det som manglet var det som skjedde over 40Hz.
    Hmmm, ble litt overrasket over dette for jeg trodde InMiles alene burde kunne gi alt det trøkket en kunne drømme om over 40 hz slik at subene ikke behøvde å jobbe særlig over dette?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Lytteinntrykk på subbene, BEF?
    Du kan jo få gjøre deg opp en mening om det på lørdag Bassen er utrolig fast og fyldig. Å den leverer godt med trykk i hele registre. Den går ikke helt ned i kjeller ang. dybde. Når jeg får bygget noen flere subber vil nok det problemet eliminere seg gradvis bort. Tror nok ikke man skal føle at det mangler noe i sub registre når alt blir ferdig. Skulle det gjøre det får man starte på nytt

Har hatt besøk her i ettermiddag av Vetteman m/fru og Scrooge. De vil nok sikkert komme med en liten kommentar av sine opplevelser.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Hmmm, ble litt overrasket over dette for jeg trodde InMiles alene burde kunne gi alt det trøkket en kunne drømme om over 40 hz slik at subene ikke behøvde å jobbe særlig over dette?
    De leverer godt med bass, men man klarer ikke å få info på LFE sporet over til frontene uansett hvordan man snur og vender på det.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

bla bla bla... BILDER DA MANN !!! :-D

Må slå av sub/lfe for at frontene skal ta LFE. Men sån er det helt klart for KJEDELIG og tenke på å gjøre med maange skremmende bassere :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men man klarer ikke å få info på LFE sporet over til frontene uansett hvordan man snur og vender på det.
    Det trodde jeg også, men det er blitt påpekt i flere recievertråder at dette går an.

Forvirret nå. Er ikke HK mann, men liker å følge med på hva som finnes.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nedmiks av LFE til frontene går an det, men jeg tror alle receivere da legger LFE kanalen 10 dB for lavt. Morroa blir borte uansett. LFE kanalen går vel opp til 120 Hz ca, så subwooferne må virkelig kunne levere opp dit også.

BEF's mangler i det helt dype området nå kan nok skyldes at sub'ene ruller bløtt av og kanskje trenger litt EQ?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Det trodde jeg også, men det er blitt påpekt i flere recievertråder at dette går an.

Forvirret nå. Er ikke HK mann, men liker å følge med på hva som finnes.
    Vis man setter opp reciveren med en deling på LFE på 40Hz så vil du ikke få hele infoen som ligger i LFE sporet. Du vil få noe, men langt fra alt med at nivået ligger -10db.

Enkelte recivere legger hele LFE sporet over på frontene vis man setter dem som Large og ingen Sub.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så enkelt kan man oppsummere alle tankene mine rundt sub

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    bla bla bla... BILDER DA MANN !!! :-D

Må slå av sub/lfe for at frontene skal ta LFE. Men sån er det helt klart for KJEDELIG og tenke på å gjøre med maange skremmende bassere :-D
    Skal prøve å få tatt noen bilder,men det er litt trangt bak lerretet der subbene står. Skal prøve å få det til.

Stemmer det du sier rundt LFE.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Yamaha kan du velge both, men jeg vet ikke om den justerer ned nivået til frontene.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EKTE kinofølelse!

Da har jeg i kveld fått anledning til en snarvisitt i BEF´s kino, sammen med Vetteman og hans pent sagt bedårende følge. ;-)

Og la det med én gang være sagt: En bedre kinofølelse har jeg til gode å oppleve!
    Jeg har jo vært så heldig å få besøke endel sådanne etterhvert, men denne topper i så måte alle! I alle fall hva estetisk nytelse angår.

Absolutt ikke en eneste "forstyrrende" høyttaler å se, noensteds! Og heller ikke et eneste "trendy" blått lys var å se, ettersom alt av elektronikk er diskrét plassert under trappa utenfor inngangen til kinoen.
    Kort og godt: Herlig! Slik skal det gjøres!

Tapeten i rommet er forøvrig minst like bra som den ser ut på bildene, og er med på å understreke kinofølelsen. Meget smakfullt!

Om ikke lyden var like fantastisk, så var den uansett tett på!
    Et "trøkk" som antakelig savner sidestykke hva nivå angår, og som definitivt fremstår som "korrekt" og velballansert. Men kanskje litt "kjedelig" riktig?
    Men som samtidig, kanskje representerer hva man over tid, faktisk kan komme til å foretrekke? Det vil uansett bli en smakssak....

Åpningssekvensen i "Feeling Good" med Michael Bublé på David Foster&Friends, som typisk nok ofte avslører hva som virkelig bor i sub-systemet, hadde i og for seg "slam" nok.
    Men manglet allikevel den siste lavfrekvente punchen man som regel kan oppleve med en eller flere SVS-utgaver av arten? Uten dermed å mene å reklamere for disse.
    Paradoksalt nok, ga den berømmelige sandstormsekvensen i "Flight of the Phoenix", en buksebenflagrende opplevelse!:twisted:

Kan uansett hva nevnte Michael Bublé´s fremførelse angår, referere til bl.a. Dag Johnsens oppsett, uten dermed å påstå at det skal fremstå som noen mal. Men som likefullt bør oppleves. ;-)

Lydopplevelsen var uansett prisverdig, og i så måte vel verdt en musikkopplevelse også.
    De få sporene jeg i så måte fikk høre på, satt uansett som et skudd.
    "Well done, so far", BEF!

Side 165 av 367 FørsteFørste ... 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 161 162 163 164 165 166 167 168 169 175 185 195 205 215 225 235 245 255 265 275 285 295 305 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •