BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 164

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 164 av 367 FørsteFørste ... 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 160 161 162 163 164 165 166 167 168 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 294 304 ... SisteSiste
Viser resultater 3,261 til 3,280 av 7339
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tangen, all lydreproduksjon er et kompromiss. I dette tilfellet er kompromisset plass. En beyma tar nøyaktig dobbelt så stor plass (volum) som TC. Så, i praksis så kan man bruke to TC på samme volum som en Beyma. Da har man halvert membranvandringen, og hvis jeg husker rett har man redusert portkompresjonen til 1/4, eller noe i den duren.

Men, nok et kompromiss, for da går prisen opp. To elementer, og mer effekt må til.

Edit: to TC elementer i 400l kasse, har omtrent identisk nivå på 20Hz, men lavere vandring. De har også identisk følsomhet. Porthastigheten er lavere i TC-kassa. Forskjellen er nå at når beymaelementet gir seg på 110dB, har TC-kassa fremdeles over 10dB headroom.

Ja, jeg ser allerede svaret ditt, Tangen: Ett til Beyma. men da kan man argumentere med to til TC, så har man samme dansen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    684
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Tangen, all lydreproduksjon er et kompromiss. I dette tilfellet er kompromisset plass. En beyma tar nøyaktig dobbelt så stor plass (volum) som TC. Så, i praksis så kan man bruke to TC på samme volum som en Beyma. Da har man halvert membranvandringen, og hvis jeg husker rett har man redusert portkompresjonen til 1/4, eller noe i den duren.

Men, nok et kompromiss, for da går prisen opp. To elementer, og mer effekt må til.
    I og med at TC'en også oppnår dobbelt så mye lydtrykk, kan vi nesten konkludere med at TC'en bruker 1/4 så stor plass som tilsvarende lydtrykk med beyma. Tar vi en titt på komponentlisten til BEF så ser vi at effekt er ute av ligningen også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når alt dette er sagt, ville jeg også heller hatt Beyma'en..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett kommer man ikke utenom økt kompresjon når membranvandringen stiger, så kvaliteten på det man får ut ved subsoniske frekvenser blir i prinsippet bedre med mye membranareal enn med lite. Selvsagt tar noe sånt mer plass, men er vi ikke interessert i kvalitet da? Litt må man ofre, selv om for BEF er det ikke noe offer - han har jo plass til åtte 18" subwoofere.

Jeg er temmelig sikker på at med 8 stk 18" blir dette den heftigste bassen du kan høre... i flere mils omkrets. Minst. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bare avrunde her med å skyte meg selv i foten: jeg har valgt long-throw basser selv, i hvertfall noenlunde halveis long-throw: Det er 21-tommere med 30 mm p-p Xmax. 8 stk. De låter fullstendig drit på 30 mm excursion, men de låter himmelsk på 1/10 av det igjen. Og det var hele poenget - holde forvrengningen nede.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tangen, all lydreproduksjon er et kompromiss. I dette tilfellet er kompromisset plass.

[...]

Nå må vi slutte med å besudle denne tråden med kompromisser

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg er temmelig sikker på at med 8 stk 18" blir dette den heftigste bassen du kan høre... i flere mils omkrets. Minst. :-D
    Og jeg som syntes 8x12" var rått. I lukket kasse. :P

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikkert du kommer til å høre BEF sin bass helt ned til deg... kommer vel litt an på vindretningen og sånt. Hehehe...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men de kommer sikkert til å måle det på Kjeller hver gang BEF drar i gang en demo...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men de kommer sikkert til å måle det på Kjeller hver gang BEF drar i gang en demo...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men Tangen, membranvandringen på mine to TC elementer er jo lavere per element på samme spl som Beyma.

Et annet poeng er at to mindre subber kan man plassere mer fritt og få til jevnere frekvensrespons over et større område enn en stor.

Men enig, la oss ikke forkludre tråden til BEF. Han skjønner ikke dette ordet 'kompromiss' som dukker opp fra oss vanlige dødelige uansett!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hehe.

En av de demoene må jeg kjøpe bilett til.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men Tangen, membranvandringen på mine to TC elementer er jo lavere per element på samme spl som Beyma.

Et annet poeng er at to mindre subber kan man plassere mer fritt og få til jevnere frekvensrespons over et større område enn en stor.
    Hm... mener du to TC vs en Beyma da eller? Tar man to elementer med ca samme membranareal, så vil de ha noenlunde lik membranvandring ved samme SPL, selvsagt noe avhengig av tuningfrekvens og kassevolum.

Distribuerte sub'er er en god ide, og en enkelt sub er ikke noen god ide, helt enig. Nå skal BEF ha åtte "små" sub'er da... dog plassert i to tårn. (sikkert fint til Ringenes Herre filmene..).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, denne diskusjonen gjelder jo ikke for BEF, men oss vanlige dødelige.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Første film ut etter kompletteringen av subber... " To Tårn " ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    684
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett kommer man ikke utenom økt kompresjon når membranvandringen stiger, så kvaliteten på det man får ut ved subsoniske frekvenser blir i prinsippet bedre med mye membranareal enn med lite. Selvsagt tar noe sånt mer plass, men er vi ikke interessert i kvalitet da? Litt må man ofre, selv om for BEF er det ikke noe offer - han har jo plass til åtte 18" subwoofere.

Men trykket er jo direkte knyttet til mengde luft flyttet. Om det er mindre areal og mer vandring eller motsatt har ingenting å si i den sammenheng.

Og hva lydkvalitet i forhold til slaglengde angår, så går jeg ut ifra at dette er i sammenheng med hvor mange prosent elementet holder seg innenfor det opprinnelige BL-produktet. Et longthrow element vil nok høres like bra ut som et pa-element sålenge den holder seg innenfor samme %BL-området.
    Men for all del, vil nok tro at 8x18" skulle duge til det meste:P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, i hovedsak dreier deg seg om å holde seg godt under Xmax for å unngå stigning i forvrengning, noe som skjer veldig lenge før man når Xmax faktisk. Men en annen faktor er å holde port-kompresjonen lav, siden vi i praksis ikke kan ha uendelig store porter, og jo mindre kassa er jo mindre blir ofte porten også. Dette betyr igjen at membranvandringen må holdes nede, uansett. En siste faktor som kanskje ikke er verdens største problem, er mekanisk støy i selve elementet som øker dramatisk med øket membranvandring. I praksis så maskeres dette som regel av annen lyd høyere opp i frekvensområdet, men setter man på en ren 20 Hz sinus på høyt nivå er det utrolig hvor mye "bråk" man kommer til å høre.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I praksis så maskeres dette som regel av annen lyd høyere opp i frekvensområdet, men setter man på en ren 20 Hz sinus på høyt nivå er det utrolig hvor mye "bråk" man kommer til å høre.
    Det skal være sant og visst! Rene, dype, sinustoner på høyt volum høres ikke bra ut (på de sub'ene jeg har vært borti i alle fall...).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    684
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, i hovedsak dreier deg seg om å holde seg godt under Xmax for å unngå stigning i forvrengning, noe som skjer veldig lenge før man når Xmax faktisk. Men en annen faktor er å holde port-kompresjonen lav, siden vi i praksis ikke kan ha uendelig store porter, og jo mindre kassa er jo mindre blir ofte porten også. Dette betyr igjen at membranvandringen må holdes nede, uansett. En siste faktor som kanskje ikke er verdens største problem, er mekanisk støy i selve elementet som øker dramatisk med øket membranvandring. I praksis så maskeres dette som regel av annen lyd høyere opp i frekvensområdet, men setter man på en ren 20 Hz sinus på høyt nivå er det utrolig hvor mye "bråk" man kommer til å høre.
    Om kassen er lukket eller portet har vel ganske lite med kort vs lang slaglengde å gjøre, siden begge vil nå de samme problemene ved ca de samme lydtrykkene når det kommer til portene. Jeg vil også tro at det er mer enn kun selve lengden på vandringen som er årsaken til mekaniske ulyder og harmonisk forvrenging.

Men det er jo ikke verre enn å kjøre en liten "nedskalert" test. Såvidt jeg har forstått så har BEF nå to stk TCsounds og to stk Beyma med kasse. Så å kjøre en sammenligning mellom '1stk TCsounds delt mot 1stk Beyma' og '2 stk Beyma' ville jo hvert veldig interresant.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her snakkes det virkelig sub Mye lærerikt i det som står over her!

Jeg kan si enkelt hvorfor jeg ikke gikk videre med TC elementene og det var at de rett og slett ikke gav meg det jeg ønsker oppover i sub området. De gikk kjellerdypt og satt det som var i bevegelse. Det som manglet var det som skjedde over 40Hz. For midt personlige vedkommende er jeg mere opptatt av en litt rå og heftig bass, som virkelig gir deg et trykk i bryst kassa. Det jeg mangler pr.dd i dybde på sub siden tror jeg vil komme "gratis" når man bare får opp antall elementer og justert litt

Side 164 av 367 FørsteFørste ... 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 160 161 162 163 164 165 166 167 168 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 294 304 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •