BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 163

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 163 av 368 FørsteFørste ... 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 159 160 161 162 163 164 165 166 167 173 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 ... SisteSiste
Viser resultater 3,241 til 3,260 av 7345
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gleder meg til helga, BEF!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Gleder meg til helga, BEF!
    Du er velkommen!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Elementet Beyma 18SW1600Nd koster 2999,- , 2 stk MDF plater ca 800,-, så er det egen innsatsen på noen timer
    Til å drifte den trenger man en ok forsterker med litt justering, så en Crown DSi 1000 eller 2000 vil være meget kjekk ( kan ikke stå i samme rom pga. vifte ). Kan å bruke en plate forsterker, Dayton HPSA500, da får man ikke full DSP.

Så samlet sett kan du få en slik sub ferdig for under 10.000,-.

Er såpass til kostnad og ja
    Får snart en brukt svs pb13 ultra for den prisen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Er såpass til kostnad og ja
    Får snart en brukt svs pb13 ultra for den prisen
    Eneste er at denne leverer en mye mere musikalsk og dynamisk bass.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    684
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert en todelt bassløsning? Beyma delt mot tcsounds ved rundt 40-50hz f.eks. Det oppsettet gjorde ihvertfall susen i min kino, hurtigheten til PA-elementene og dypbassen til TCSounds.

Helt overlegen kino forresten! Veldig innspirerende!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åtte slike 18" kommer til å orke mye mye mer enn et par stakkars 15" TC sounds.

Å bruke long-throw elementer ala TC sounds kan kanskje fungere i lukket kasse (selv om jeg har til gode å høre det...), men i bassrefleks er det tull og tøys siden porten vil komprimere og slutte å fungere lenge før man når Xmax på elementet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir kanskje litt naivt og tro at to 15" skal klare å levere mer enn 8x18" uansett konfigurasjon. Men faktum er at bassrefleks gir en del 'gratis' nivå ned mot tuning, på bekostning av forvrengning. Skal man ha i pose og sekk må man opp med membranarealet og ned med vandringen, slik BEF gjør det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    684
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mulig jeg undervurderer de 18" ja. Har bare vanskelig å se for meg at PA-elementer klarer like mye som et "long-throw" element ved 20hz. At porten går i metning vil vel bare tyde på for lite port-areal?
    Men uansett så blir det kanskje litt tullete å dele 8stk 18" mot 2 stk 15" ja:P Men 4 mot 4 tror jeg kunne hvert interresant.

edit:
    En kjapp simulering av tcsounds vs beyma viser følgende:
    beyma: 20hz - 300W - 109dB - ved grensen av xmax
    tcsounds: 20hz - 2000w - 119dB - godt innenfor xmax
    Begge simulert i 300Liter kasse med henholdsvis 26hz og 18hz tuning.
    8stk beyma gir da 127dB og 2stk tcsounds gir 125dB. Ikke så langt ifra hverandre likevel. Rent teoretisk ihvertfall

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapp simulering av Soundsplinter RL-p15 som er en TC 2000 klone, og Beyma.
    Tuning på 15Hz, siden det er snakk om subber her.
    SS bruker halve volumet, men MYE mer effekt og utsving for å nå samme lydtrykk. Dette er simulert lydtrykk ved Xmax.
    SS bruker 1800W for å komme dit, Beyma bruker 300W. Så kan man diskutere hvilken som er best. SS trenger 500W for å ha samme nivå på 15Hz som Beyma, men har da 6dB headroom.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enhver praktisk realiserbar port vil uansett være for liten, den vil komprimere og føre til tap, faktisk på mange dB. Egentlig burde portarealet være flere ganger større enn membranarealet.

119 dB @ 20 Hz med en 15" TC-sounds er fullstendig urealistisk i praksis (dessverre).

Jeg skal se på et par simuleringer der port-kompresjon er tatt med. Stay tuned! (hehe)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i følge simuleringen min, når begge spiller 110dB som er maks for Beyma på 15Hz har TC sounds fremdeles 6dB headroom. Portproblematikken vil være lik for begge.

Et annet faktum er at TC gjør det med 200liter, beyma bruker 400, så man har plass til dobbelt så mange om det er plassen som begrenser. Det er så mange faktorer som spiller inn her at det blir som å sammenlikne epler og kjøttkaker.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her viser jeg effekten av port-kompresjon med en VELDIG STOR port og ca 20 mm excursion. Selv med en port som er mange ganger større enn dette (dog umulig å realisere i praksis) får man kompresjon og tap i lydtrykk.

Den øverste grafen er en teoretisk port uten tap, den nederste er inkludert tap i porten. Som man ser mister man 6-7 dB! Dette blir bare værre og værre jo mer excursion øker. Long-throw elementer i bassrefleks er bare tullball egentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    684
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at long-throw elementer i portet kasse er tullball er vel en liten overdrivelse, men jeg skjønner poenget, var ikke klar over at problemet var så stort. Et port-areal på over 300cm^2 burde ikke være noen stor utfordring med en hylleport. Men uansett så krever høyt lydtrykk i lukket kasse membran-areal OG lang slaglengde.

Ganske så riktig at det blir som å sammenligne eple og kjøttkaker, de dominerer hvert sitt området. Long-throw elementer er og blir overlegen på sub-bass når effekt ikke er et problem. Portet kasse eller ei.

En ny simulering av Beyma vs TCsounds i lukket 300L kasse viser at TCsounds går 6db høyere ved 20hz. Det er dobbelt så høyt. Dessuten vil beyma'ene spille langt mer uanstreng dersom de slipper i stresse med disse subsoniske frekvensene, og jeg vil tro at man trenger færre elementer for å spille like høyt og rent lenger oppe i frekvens.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener nå uansett at det er tullball med longthrow, siden resultatet er dårlig sammenlignet med hva man får til med stort membranareal og mye mindre membranvandring.

La gå at long-throw kan levere mer max SPL, man hva hjelper det når frekvensresponsen forandrer seg inntil 10 dB fra lite lydtrykk til stort lydtrykk. Det er komprimering og forvrengning, og hvem vil vel ha det?

Jeg har sagt det før, og gjentar gjerne: det er fort gjort å se seg blind på simuleringer. Hvis man graver seg ned i teoretiske betraktninger kommer man ingen vei. Det er praktisk resultat som teller, og 30 års praksis forteller meg at god bass oppnår man kun ved lav membranvandring.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    En ny simulering av Beyma vs TCsounds i lukket 300L kasse viser at TCsounds går 6db høyere ved 20hz. Det er dobbelt så høyt.
    Jeg må bare spørre.. Er det noen spesielle fysiske lover som gjelder i hjemmekino enn ellers? Er det ikke 3db som er "dobbelt så høyt"?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    684
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sickpuppy
    Jeg må bare spørre.. Er det noen spesielle fysiske lover som gjelder i hjemmekino enn ellers? Er det ikke 3db som er "dobbelt så høyt"?
    Jeg mener at en 6db økning er det vi oppfatter som dobbelt så høyt. 3dB er elektrisk dobling, f.eks det krever dobbelt så mye effekt å øke med 3db.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sickpuppy
    "Dobbelt så høyt" er en økning på 10dB. En fordobbling av antall Watt gir 3dB høyere lyd.(- ev. dynamisk komp.)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    684
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbel effekt = +3db
    dobbelt lydtrykk = +6db
    dobbelt oppfattet lydtrykk = +10db

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arrester meg hvis jeg tar feil, men fokusområdet her er vel fra underkant
    av 20Hz og oppover. (med best mulig lydkvalitet)

Hva hvis målet er ned mot 10hz og ofre litt av lydkvalitet oppover for
    å få en "jevn god lyd" totalt sett?

Vil det ikke være mest hensiktsmessig å bruke long-throw elementer der,
    eller er det fortsatt membranareal som gjelder?
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    684
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg mener nå uansett at det er tullball med longthrow, siden resultatet er dårlig sammenlignet med hva man får til med stort membranareal og mye mindre membranvandring.

La gå at long-throw kan levere mer max SPL, man hva hjelper det når frekvensresponsen forandrer seg inntil 10 dB fra lite lydtrykk til stort lydtrykk. Det er komprimering og forvrengning, og hvem vil vel ha det?

Jeg har sagt det før, og gjentar gjerne: det er fort gjort å se seg blind på simuleringer. Hvis man graver seg ned i teoretiske betraktninger kommer man ingen vei. Det er praktisk resultat som teller, og 30 års praksis forteller meg at god bass oppnår man kun ved lav membranvandring.
    I bassområdet er jeg absolutt enig i at det er membranarealet og lavere vandring som er tingen. Det gir klart strammere og mer definert bass.

Men i subbass-området er øret langt mindre følsomt og mer tilgivende ovenfor forvrenging, group-delay og denslags. Derfor vil jeg fortsatt påstå at det er mer hensiktsmessig å bruke longthrow elementer til lydtrykk under 30hz. Særlig når man trenger 3-4 ganger så mange PA-elementer for å gjøre mer eller mindre samme jobben som ett godt long-throw element. Igjen så tror jeg at et lavpassfilter på PA-elementene gir nok ekstra headroom til å gå ned litt i antall elementer.

Side 163 av 368 FørsteFørste ... 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 159 160 161 162 163 164 165 166 167 173 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •