BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 160

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  122
Side 160 av 368 FørsteFørste ... 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 156 157 158 159 160 161 162 163 164 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290 300 ... SisteSiste
Viser resultater 3,181 til 3,200 av 7348
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skjønner nesten ikke at dere trengte 8x18" midbass på HTF. Vi brukte jo 8x18" i Skårekirken (8,8kW) og selv ved 128dB (i et rom på 350kvm med opp mot 10 meter takhøyde) var det knapt bevegelse i elementene. Da hadde vi tunet dem så vi hadde bra med SPL ned mot 25Hz. 18" kan jo være så mangt selvsagt men allikevel

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    18" kan jo være så mangt selvsagt men allikevel
    Jeg er redd "kan være så mangt" er stikkordet her...
    (I tillegg til skrikende mangel på kompetanse )

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt besøk i ettermiddag av en meget hyggelig og kompetanse rik person tangenAVdesign. Han hadde tatt med seg måleutstyre sitt, så vi tok en justering av oppsette, front og senter. Slik at de var samstemte, og systemet skuffer ikke! Med å få glatte frekvenskurven ennå mere kom alt av små detaljer ennå mere på plass, lydbilde er ennå mere åpent og uanstrengt. Ikke minst det at overgangene mellom frontene og senter ble ennå mere sømløst. Det store minuset nå er sub i front, her må det mere kraft til for å henge med resten av oppsette. Suben blir pr.dd alt for anstrengt og slapp.

Har som mål og komme igang med noen nye subber i løpe av ikke alt for mage uker.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Hvordan hadde det blitt med 6 stykk Elemental Designs: Car Stereo, Home Speakers, Electronics

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hmm... Hvordan hadde det blitt med 6 stykk Elemental Designs: Car Stereo, Home Speakers, Electronics
    Det kunne sikkert fungert

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Sååååeh... Du har elementer til salgs, sier du?
    Ja det skal du ikke se bort ifra.

Skjønner nesten ikke at dere trengte 8x18" midbass på HTF. Vi brukte jo 8x18" i Skårekirken (8,8kW) og selv ved 128dB (i et rom på 350kvm med opp mot 10 meter takhøyde) var det knapt bevegelse i elementene. Da hadde vi tunet dem så vi hadde bra med SPL ned mot 25Hz. 18" kan jo være så mangt selvsagt men allikevel
    Er mye bedre å ha litt for mye enn litt for lite. I mitt tilfelle er det jo ohm's lov som gjør at jeg synes 4 eller 8 stykk er kjekt, å 4 føler jeg er liksom akkurat og da er 8 akkurat passe

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,940
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å vurdere JBL 2242H igjen også kanskje Tror nok både de og Beyma subene vil gi deg det du savner.

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Har hatt både elementa som står i den kassen samt TC Sounds tilsvarende det BEF har nå og når han ikke blir fornøyd med TC Sounds blir han ihvertfall ikke fornøyd med ED

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    På tide å vurdere JBL 2242H igjen også kanskje Tror nok både de og Beyma subene vil gi deg det du savner.
    Beyma elementet er lett å få tak i, så blir å få tak i de og bygge noen kasser for test. Tviler ikke at JBL elementet ville kunne være et meget bra alternativ!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,940
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beyma er nok også noe rimeligere, og sikkert på høyde med JBL.

Jeg forstår ihvertfall godt hva du mener med hva du savner nå, etter å ha hatt endel forskjellig i huset står jeg fortsatt igjen med to PA suber som favorittene mine til film, Altec Lansing og JBL, de ga en helt annen lyd enn hva f.eks. TC Sounds, ED og SVS gir. TC Sounds og SVS gir mer trøkk under det hørbare ja, men det er mye annet som teller vell så mye som de kanskje mangler litt av.

Har du prøvd å lukke kassene du har og heller gå på med litt EQ? Jeg synes ihvertfall det spillte bedre med lukkede kasser på mine Soundsplinter/TC Sounds selv om det gikk litt på bekostning av trøkk.

Edit: Du kan jo godsnakke litt med SannaX og spør om å få prøveJBL beistene hans, kanskje du får en indikasjon på lyden du savner?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å lukke kassene du har og heller gå på med litt EQ? Jeg synes ihvertfall det spillte bedre med lukkede kasser på mine Soundsplinter/TC Sounds selv om det gikk litt på bekostning av trøkk.
    Ja har kjørt med tette porter også, det gav en noe tørrere bass. Det som det ikke gir meg er den jevne og fysiske bass responsen. Problemet er ikke subbene i seg selv, men mere at de er en dårlig match med resten av oppsettet. Når resten av systemet uten problemer leverer 120db da sliter subbene med å følge det opp 100% og dermed mister man masse av den fylden LFE skal gi lyd bilde.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for og sette deg på djevelske ideer nå men... ;-)

[YOUTUBE]o36Kp6veJ6c[/YOUTUBE]

Eller Er du besatt av og sette på plass... ;p

[YOUTUBE]pXZEEouAqWo[/YOUTUBE]

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Du kan jo godsnakke litt med SannaX og spør om å få prøveJBL beistene hans, kanskje du får en indikasjon på lyden du savner?
    Høhø..hvis BEF tar med seg lastebil skal han absolutt få teste de Er faktisk også blitt litt usikker de siste dagene på om jeg skal selge de. Så i JBL tråden på Sentralen at Grelv hadde et par som han brukte i lukket kasse på ca 150L. Litt mindre output ved 30hz, men definitivt nok til det rommet jeg må ta til takke med det neste året...hmmm..kanskje slanke kassene litt..

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Ja har kjørt med tette porter også, det gav en noe tørrere bass. Det som det ikke gir meg er den jevne og fysiske bass responsen. Problemet er ikke subbene i seg selv, men mere at de er en dårlig match med resten av oppsettet. Når resten av systemet uten problemer leverer 120db da sliter subbene med å følge det opp 100% og dermed mister man masse av den fylden LFE skal gi lyd bilde.
    Vil ikke det endre seg en smule når man kommer opp i en 8-12 elementer som du planlegger? :-D
    Men jeg er helt mer på at det kanskje blir mer for pengene og minst like morro med 8 stk 18" pro elementer en 8 stk TC-sounds...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med nevnte Beyma i bassrefleks må du nok også på med litt EQ i bunnen. Selv om TC eller andre suber med høy Q kan virke noe trege så vil Beymaen være overdrevent i motsatt retning, selv i bassrefleks. Den 21" jeg viste deg vil oppleves mer nøytral da den står på en anelse mer nedover, men poenget er altså at de fleste PA-elementer vil oppleves som alt for blodfattige om du putter dem i lukket kasse.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok fint klart oss med halvparten i hvertfall, men det ser jo kult ut ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var - som BEF sa - innom i går og fikk en "guided-tour" av løsningene. Alt virker meget gjennomtenkt når man ser det i praksis også, ikke bare i teorien...

Det ble altså litt måling for å få høvlet ut frekvensresponsen til frontkanalene sånn noenlunde, noe som var enkelt å få til med DSP'en i Crown forsterkerne. Jeg vil hevde at det er umulig å få perfekt lyd uten å bruke EQ, uansett kvalitet på rom og utstyr!

På slutten av seansen så vi noen filmklipp. For å si det sånn så glemte jeg helt å lytte med ørene i hvordan-er-nå-lyden-modus, jeg ble bare "sugd" inn i filmopplevelsen! Hadde jeg ikke hatt samvittighet eller 2 timer å kjøre hjem skulle jeg gjerne sittet der enda og sett film.

Det som skuffer er LFE'en, men resten er svært svært imponerende. Spesielt imponerer effekten av bak-kanalene, og ikke minst dynamikken. Vi spilte HØYT, men det låt avslappet og alle kraftige effekter kom fram helt naturlig uten at ting klappet sammen. Dog ikke i LFE'en som sagt, den fungerer ikke som den skal. Det blir bare et tamt "blopp" av og til, uten noen som helst "slam" eller fysisk kraft. Mer membranareal må til!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Vil ikke det endre seg en smule når man kommer opp i en 8-12 elementer som du planlegger? :-D
    Men jeg er helt mer på at det kanskje blir mer for pengene og minst like morro med 8 stk 18" pro elementer en 8 stk TC-sounds...
    En annen side av saken er å få en god integrering mot resten og et mere sømløst lydbilde. Slik det er nå føler man at TC elementene stikker seg litt ut i forhold til resten. En ren Beyma rekke vil nok lettere integreres inn i systemet.

Med nevnte Beyma i bassrefleks må du nok også på med litt EQ i bunnen. Selv om TC eller andre suber med høy Q kan virke noe trege så vil Beymaen være overdrevent i motsatt retning, selv i bassrefleks. Den 21" jeg viste deg vil oppleves mer nøytral da den står på en anelse mer nedover, men poenget er altså at de fleste PA-elementer vil oppleves som alt for blodfattige om du putter dem i lukket kasse.
    Ja jeg fikk mailen med beregnings grafene, tusen takk!!

Det jeg mangler pr.dd i kinoen er noe som kan gi kraften og fylden i LFE sammenheng. Jeg har tidligere fokusert veldig på å komme ned mot 15Hz på tuning, noe jeg heller dropper nå og legger med på 18-20Hz og dermed heller vinne mye mere oppover av kraften, fylden og dynamikk.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Høhø..hvis BEF tar med seg lastebil skal han absolutt få teste de Er faktisk også blitt litt usikker de siste dagene på om jeg skal selge de. Så i JBL tråden på Sentralen at Grelv hadde et par som han brukte i lukket kasse på ca 150L. Litt mindre output ved 30hz, men definitivt nok til det rommet jeg må ta til takke med det neste året...hmmm..kanskje slanke kassene litt..
    Hmm, det skulle absolutt vært morsomt og testet de subbene dine. Har jo hørt 18" til JBL i et par. Syntesis oppsett nå og de leverer tøff bass.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg var - som BEF sa - innom i går og fikk en "guided-tour" av løsningene. Alt virker meget gjennomtenkt når man ser det i praksis også, ikke bare i teorien...

Det ble altså litt måling for å få høvlet ut frekvensresponsen til frontkanalene sånn noenlunde, noe som var enkelt å få til med DSP'en i Crown forsterkerne. Jeg vil hevde at det er umulig å få perfekt lyd uten å bruke EQ, uansett kvalitet på rom og utstyr!

På slutten av seansen så vi noen filmklipp. For å si det sånn så glemte jeg helt å lytte med ørene i hvordan-er-nå-lyden-modus, jeg ble bare "sugd" inn i filmopplevelsen! Hadde jeg ikke hatt samvittighet eller 2 timer å kjøre hjem skulle jeg gjerne sittet der enda og sett film.

Det som skuffer er LFE'en, men resten er svært svært imponerende. Spesielt imponerer effekten av bak-kanalene, og ikke minst dynamikken. Vi spilte HØYT, men det låt avslappet og alle kraftige effekter kom fram helt naturlig uten at ting klappet sammen. Dog ikke i LFE'en som sagt, den fungerer ikke som den skal. Det blir bare et tamt "blopp" av og til, uten noen som helst "slam" eller fysisk kraft. Mer membranareal må til!

Takk for besøket og hyggelige ord.

Satt meg ned selv og så litt film og hørte litt musikk etter du dro. Frontrekken var utrolig sømløs nå og stemmene var ennå tydeligere etter justeringen.
    Du vil være hjertelig velkommen tilbake når sub systemet begynner å komme på plass.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,940
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mangler pr.dd i kinoen er noe som kan gi kraften og fylden i LFE sammenheng. Jeg har tidligere fokusert veldig på å komme ned mot 15Hz på tuning, noe jeg heller dropper nå og legger med på 18-20Hz og dermed heller vinne mye mere oppover av kraften, fylden og dynamikk.
    Jeg hadde tenkt å stille spørsmål med akkurat tuninga, kan det være en medvirkende årsak til resultat med TC Soundsene? De er veldig lavt tunet med tanke på kassevolumet, kanskje de trives bedre med noe høyere tuning enn 15hz?

En annen ting, hva med plasseringa av subene, kan det være medvirkende til manglende trøkk? TC Sounds LMS-R15 skal være i stand til å gi ganske anstendig trøkk, og dersom det er fraværende er det nesten litt rart.

Hmm, det skulle absolutt vært morsomt og testet de subbene dine. Har jo hørt 18" til JBL i et par. Syntesis oppsett nå og de leverer tøff bass.
    2245 elementa som står i subbene til SannaX ble for 10-15 år siden brukt i JBL 4645 som er kinosuben til JBL. Nå de senere åra er det 2242 element som blir brukt i 4645 og dagens 4645 er tilnærmet identisk med Synthesis suben som du hørte (samme element og kassevolum, bare litt forskjellig tuning og veldig forskjellig pris). Så jeg vil tro at subene til Sanna gir deg en viss indikasjon på om de gir mer det du ønsker!

Side 160 av 368 FørsteFørste ... 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 156 157 158 159 160 161 162 163 164 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290 300 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •