BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 159

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 159 av 367 FørsteFørste ... 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 155 156 157 158 159 160 161 162 163 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 ... SisteSiste
Viser resultater 3,161 til 3,180 av 7339
    Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva er det TC subbene ikke tilfredsstiller deg på? Hadde inntrykket at disse var noe av det bedre man fikk kjøpt innen rimelighhetens grenser.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Hva er det TC subbene ikke tilfredsstiller deg på? Hadde inntrykket at disse var noe av det bedre man fikk kjøpt innen rimelighhetens grenser.
    Har ikke sagt at de ikke tilfredsstiller. Er vel mere jakten på å oppnå noe ennå mere hardtslående og linjer bass. Den har noen svakheter når man kommer litt opp i bassområdet.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du skal ha for at du setter listen høyt.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

beyma

Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Når det gjelder subløsning så er jeg selv tilhenger av å bruke mange flere og rimeligere elementer med normal ytelse i stedet for veldig dyre ekstreme ting. I praksis synes jeg det alltid låter bedre når membranvandringen er lav, uansett hvor mye elementene i seg selv skulle orke på max. Det låter bare "feil" når elementene jobber livet av seg synes jeg. Noe av årsaken kan være at ved bassrefleks så vil bassportene ha sluttet å fungere som de skal pga høy lufthastighet lenge før elementene gir seg, men det er ikke hele forklaringen tror jeg. Jeg synes lav membranvandring låter bedre enn stor, uansett.

Så det jeg ville foreslå på bassfronten var å finne noen rimelige 18" og bruke 6-8 stk i bassreflekskasser tunet et sted under 20 Hz. Ikke se deg blind på simuleringer, de vil jo ikke fortelle noe om hvordan det vil låte. ;-) Har god erfaring med Beyma 18G50 sjøl, jeg har fire sånne i min lille kino på 12 m2.

hvor langt ned rekker de i frekvens`? forhandler i norge?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    hvor langt ned rekker de i frekvens`? forhandler i norge?
    Det bestemmer tuning frekvensen, en tuning rundt 20hz er helt oki. AVshop har endel elementer fra Beyma, de kan ta inn andre elementer på bestilling.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tuning

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det bestemmer tuning frekvensen, en tuning rundt 20hz er helt oki. AVshop har endel elementer fra Beyma, de kan ta inn andre elementer på bestilling.

det er jeg jo mer eller mindre klar over, men er vel ikke sunt å tune noe som egentlig ikke skal eller bygd for å spille så langt ned?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JH: Ta en titt på Petter Dale i Fidelity sine subtårn. Han bruker Beyma elementer og tuner under Fs for elementene. Her er det heavy EQ, det skal sies og elementene er seriekoblet slik at en forsterker trenger å være stabil ned godt under 4ohm. Han bruker DP til effekt som er stabile ned i 1ohm. Disse tårnene er målt så langt Clio systemet til Stig Erik Tangen gikk, og de er etter sigende linære til ned under 10hz. Elementene har en effekttålighet på 1000w kontinuerlig.
    Kanskje noe sånn du tenker på BEF?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du har skrevet det tidligere, men hvor deler du mellom sub og fronter?
    Jeg deler på 40Hz og det fungerer utmerket. Mangler ingenting i mellombassen på den måten. Subbene spiller LFE opp til 120Hz, og fra 40 og ned fra frontene.

Føler det er det beste kompromisset med tanke på LLT konfigurasjonen på subbene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    JH: Ta en titt på Petter Dale i Fidelity sine subtårn. Han bruker Beyma elementer og tuner under Fs for elementene. Her er det heavy EQ, det skal sies og elementene er seriekoblet slik at en forsterker trenger å være stabil ned godt under 4ohm. Han bruker DP til effekt som er stabile ned i 1ohm. Disse tårnene er målt så langt Clio systemet til Stig Erik Tangen gikk, og de er etter sigende linære til ned under 10hz. Elementene har en effekttålighet på 1000w kontinuerlig.
    Kanskje noe sånn du tenker på BEF?
    Dette er ikke helt korrekt. Basstårna til Petter Dale er ikke "tunet" slik som bassrefleks. Det er snakk om lukkede kasser, der systemresonansen dog er plassert rett over delefrekvensen (nærmere 100 Hz). Elementene drives altså kun under systemresonans, stikk i strid med hva som er vanlig. Fordelen med dette er at man da er i et resonansfritt område. Alle elementene er også parallellkoblet med en systemimpedans på rundt 1,5 ohm.

Mitt CLIO målesystem stopper ved 10 Hz, så jeg fikk ikke målt lenger ned hos Petter. Målinger som Bernt hos Audiolense har gjort der viste respons ned i 3-4 Hz området, hvis jeg ikke tar helt feil. Nå er slik respons fullstendig poengløst i seg selv, men det viser hva som er mulig med et lukket bass-system. Med bassrefleks hadde noe sånt ikke vært mulig i praksis, fordi bassrefleks faller av veldig bratt under tuningfrekvensen, og forvrengningen går til himmels. Derfor: bassrefleks bør tunes lavere enn det frekvensområdet man ønsker å dekke.

Hvor lavt elementene "er laget for å brukes" - med referanse til Fs (egenresonansen) har lite relevanse for hvor lavt det faktisk er mulig å utnytte de i praksis. Alt handler om systemdesign.

Nå skal det sies at et lukket system krever 3-4 ganger så mye membranareal som bassrefleks for å gi samme lydtrykk, så med mindre du har god plass er det nok litt lurere å gå for bassrefleks i en hjemmekino.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Mulig du har skrevet det tidligere, men hvor deler du mellom sub og fronter?
    Jeg deler på 40Hz og det fungerer utmerket. Mangler ingenting i mellombassen på den måten. Subbene spiller LFE opp til 120Hz, og fra 40 og ned fra frontene.

Føler det er det beste kompromisset med tanke på LLT konfigurasjonen på subbene.
    Fronter og senter har ingen deling, å går som full range. Vis jeg deler de med 40hz mister jeg snerten i bassen. Bakkanalene har jeg en deling på 40hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke helt korrekt. Basstårna til Petter Dale er ikke "tunet" slik som bassrefleks. Det er snakk om lukkede kasser, der systemresonansen dog er plassert rett over delefrekvensen (nærmere 100 Hz). Elementene drives altså kun under systemresonans, stikk i strid med hva som er vanlig. Fordelen med dette er at man da er i et resonansfritt område. Alle elementene er også parallellkoblet med en systemimpedans på rundt 1,5 ohm.

Mitt CLIO målesystem stopper ved 10 Hz, så jeg fikk ikke målt lenger ned hos Petter. Målinger som Bernt hos Audiolense har gjort der viste respons ned i 3-4 Hz området, hvis jeg ikke tar helt feil. Nå er slik respons fullstendig poengløst i seg selv, men det viser hva som er mulig med et lukket bass-system. Med bassrefleks hadde noe sånt ikke vært mulig i praksis, fordi bassrefleks faller av veldig bratt under tuningfrekvensen, og forvrengningen går til himmels. Derfor: bassrefleks bør tunes lavere enn det frekvensområdet man ønsker å dekke.

Hvor lavt elementene "er laget for å brukes" - med referanse til Fs (egenresonansen) har lite relevanse for hvor lavt det faktisk er mulig å utnytte de i praksis. Alt handler om systemdesign.

Nå skal det sies at et lukket system krever 3-4 ganger så mye membranareal som bassrefleks for å gi samme lydtrykk, så med mindre du har god plass er det nok litt lurere å gå for bassrefleks i en hjemmekino.
    Bra du stakk innom og korrigerte litt Tangen Vet de er lukket og det gikk nok litt kjapt. Poenget var vel at dette er et system som jeg har forstått spiller hinsides hva de "fleste" har.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en stund siden jeg har hørt oppsettet til Petter, men det er i hvertfall uomtvistelig meget store dynamiske reserver der... ikke ulikt høyttalerne som BEF har faktisk. Men to 15" subwoofere som BEF har nå står ikke helt i stil med resten synes jeg - det bør være mer membranareal!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en stund siden jeg har hørt oppsettet til Petter, men det er i hvertfall uomtvistelig meget store dynamiske reserver der... ikke ulikt høyttalerne som BEF har faktisk. Men to 15" subwoofere som BEF har nå står ikke helt i stil med resten synes jeg - det bør være mer membranareal!
    Dette gjør at jeg er veldig i tenke boksen om dagen for hva jeg skal gå for av sub system. Jeg driver å regner og funderer litt på Beyma 18SW1600Nd så det kan nok hende at 2 slike elementer blir kjøpt inn for testing.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,742
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tenker du å kombinere 18-tommerne med eksisterende 15-tommere da eller? Må jo bli temmelig heftig om du lar 15-tommerne dine ta seg av det helt nedre "gufset" og Beymaene "skudd"-bassen, faktisk tror jeg det kan bli helt avsindig...

Leste forresten at en fyr skrev noe om at noen av Crown-forsterkerne hadde lite output sånn helt i bånn (tror han nevnte 100 watt på sub 20Hz??), du tror ikke det kan være en grunn også til at du føler det mangler noe? Tenkte bare å nevne det, du er sikkert "on top of it" allerede...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Tenker du å kombinere 18-tommerne med eksisterende 15-tommere da eller? Må jo bli temmelig heftig om du lar 15-tommerne dine ta seg av det helt nedre "gufset" og Beymaene "skudd"-bassen, faktisk tror jeg det kan bli helt avsindig...

Leste forresten at en fyr skrev noe om at noen av Crown-forsterkerne hadde lite output sånn helt i bånn (tror han nevnte 100 watt på sub 20Hz??), du tror ikke det kan være en grunn også til at du føler det mangler noe? Tenkte bare å nevne det, du er sikkert "on top of it" allerede...
    Tanken er å gå for X-antall 18", kanskje 8 stykk

På Crown gjelder det Xti og Dsi serien, I-Tech serien er like sterk hele veien. Snakket forøvrig med en av ingenørene i Crown når jeg var i Amsterdam og fikk en liten innføring i forskjellene på I-Tech og I-Tech HD. Selve forsterker delen er helt lik, det er DSPen som er kraftig forbedret og hadde en mye bedre og renere signal behandling hele veien. Tror jeg aldri har pratet med noen som har vært så entusiastisk over en DSP som han var Var nesten som å høre på Knut Jørgen Rød Ødegår snakke om stjerner og planeter

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,742
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, ja, jeg tenkte egentlig det var slik, er kanskje en av fordelene med klasse "G" som både I-tech og alle Alcons-forsterkerne oppgis som?

En kraftig forbedret DSP er jo for øvrig spennende da...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8 stk av den Beyma 18"...nå begynner det å smake fugl (Som om det ikke gjør det allerede!)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    8 stk av den Beyma 18"...nå begynner det å smake fugl (Som om det ikke gjør det allerede!)
    1+8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sååååeh... Du har elementer til salgs, sier du?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Tenker du å kombinere 18-tommerne med eksisterende 15-tommere da eller? Må jo bli temmelig heftig om du lar 15-tommerne dine ta seg av det helt nedre "gufset" og Beymaene "skudd"-bassen, faktisk tror jeg det kan bli helt avsindig...)
    Vi har kjørt 8 stk 18" som "midbass" på HTF

Dypbassen tok Ernaene seg av.
    Ble kanskje litt for mye "midbass"
    Det er frontene våre som ikke står til resten ;-)

Side 159 av 367 FørsteFørste ... 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 155 156 157 158 159 160 161 162 163 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •