BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 152

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  123
Side 152 av 368 FørsteFørste ... 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 148 149 150 151 152 153 154 155 156 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 ... SisteSiste
Viser resultater 3,021 til 3,040 av 7348
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, er det ikke plass, må man ta til takke med det man får plass til.
    Men har man plass til det meste, så tar man det beste (For å måtte rime litt...)

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg forstår deg slik da at det vil være helt rett og ha både inn og ut luft i kinoen. Vil det holde med 100mm rør eller må man opp i 150-200mm rør? For jeg leste inne på Flexit at man kunne gå ned på rør dimensjonen vis man trengte det, helt ned til 50-75mm. Dette vil jo gi mye mindre luft, så hvor kraftig må det dimensjoneres?
    Om du skal ha hele huset på samme anlegg som kinorommet? Trykket på hovedstammene er jo konstant så samme luftmengde vil jo komme ut med ulik hastighet etter ulik rørdimensjon. Jeg har ikke montert tilluftsrør under 125mm
    i oppholdsrom før og det er vel som nevnt over pga støy det blir dimensjonert slik ifra levrandør.
    Selv om du neppe hører dette når du ser på film:-D

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri vært noe stor fan av underdimensjonerte systemer. Så jeg har ikke tenkt å gå på et ventilasjons prosjekt som vil være under dimensjonert. Jeg ønsker et system som man kan leve med og være fornøyd med.

Et annet spørsmål, hva koster en slik varmeveksler? Har ikke klart å finne noen priser på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri vært noe stor fan av underdimensjonerte systemer. Så jeg har ikke tenkt å gå på et ventilasjons prosjekt som vil være under dimensjonert. Jeg ønsker et system som man kan leve med og være fornøyd med.

Et annet spørsmål, hva koster en slik varmeveksler? Har ikke klart å finne noen priser på dette.
    Varmeveksler?
    En varmeveksler er en del i et ballansert ventilasjonsanlegg, og finnes i forskjellige varianter.
    Den mest effektive er en roterende (varme)gjenvinner, men man oppnår også gode resultater med platevekslere av forskjellige slag.

Om du du etterspør prisen på et komplett anlegg som jeg regner med at du mener(?), så vil dette fort beløpe seg til et sted mellom 30 og 50k, kanskje en del mere også.
    Og da skal du samtidig huske på at dette er uten kjøleløsning!
    Noe som absolutt kan være aktuelt i sommerhalvåret, om man "tar´n" helt ut.....

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært å jobbet i varmevekslingsanlegg som var såpass stor at det var blitt installert belysning inni de.
    Totalt så var de (2 stk) på størrelse med en passelig stor leilighet.

Men, vil tro det blir litt for overdimensjonert i denne sammenhengen ^^,

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Varmeveksler?
    En varmeveksler er en del i et ballansert ventilasjonsanlegg, og finnes i forskjellige varianter.
    Den mest effektive er en roterende (varme)gjenvinner, men man oppnår også gode resultater med platevekslere av forskjellige slag.

Om du du etterspør prisen på et komplett anlegg som jeg regner med at du mener(?), så vil dette fort beløpe seg til et sted mellom 30 og 50k, kanskje en del mere også.
    Og da skal du samtidig huske på at dette er uten kjøleløsning!
    Noe som absolutt kan være aktuelt i sommerhalvåret, om man "tar´n" helt ut.....
    Beklager, er jeg som ikke er helt inne i ventilasjons begrepene

Synes Flexit SPIRIT UNI 4 virket som et bra aggregat. Klarer ikke finne noen pris på det...

Du har jo vært her i huset så du kjenner det jo litt. Det som var tanken er å sette aggregatet oppe på loftet og fordele hele første etasjen via loftet. Rør ned til kjelleren kan jeg skjule i veggen i enden av trappa ned. Jeg skal rive hele den veggen for å komme til å legge opp strøm. Den veggen kan jeg da fore ut noen ekstra centimeter for å få plass til ventilasjons rør. Røret inn i kinoen tar jeg via verkstedet og inn bak lerretet. Samtidig kan jeg da lage en ventil med til-luft i hallen utenfor kinoen.

Dette må jo være en bedre løsning på sikt enn å ha 2.stk varmepumper i huset...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Har vært å jobbet i varmevekslingsanlegg som var såpass stor at det var blitt installert belysning inni de.
    Totalt så var de (2 stk) på størrelse med en passelig stor leilighet.

Men, vil tro det blir litt for overdimensjonert i denne sammenhengen ^^,
    Hehe, det høres litt i overkant av hav jeg har tenkt meg

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri vært noe stor fan av underdimensjonerte systemer.
    Dette må være årets understatement!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, er jeg som ikke er helt inne i ventilasjons begrepene

Synes Flexit SPIRIT UNI 4 virket som et bra aggregat. Klarer ikke finne noen pris på det...

Du har jo vært her i huset så du kjenner det jo litt. Det som var tanken er å sette aggregatet oppe på loftet og fordele hele første etasjen via loftet. Rør ned til kjelleren kan jeg skjule i veggen i enden av trappa ned. Jeg skal rive hele den veggen for å komme til å legge opp strøm. Den veggen kan jeg da fore ut noen ekstra centimeter for å få plass til ventilasjons rør. Røret inn i kinoen tar jeg via verkstedet og inn bak lerretet. Samtidig kan jeg da lage en ventil med til-luft i hallen utenfor kinoen.

Dette må jo være en bedre løsning på sikt enn å ha 2.stk varmepumper i huset...
    Du er selvsagt tilgitt!
    Alle kan jo ikke vite alt, om ting. ;-)

Joda, jeg har jo en viss formening om ditt "lille" krypinn, og kan på sett og vis se for meg at loftet kan være et greit sted å plassere et ventilasjonsaggregat.
    Men husk samtidig på at tilgjengeligheten bør være "grei", mtp service og vedlikehold.
    Samtidig må du selvsagt ha i mente at et ventilasjonsaggregat også må ha et varmebatteri inkludert, for regulering av tilluftstemperatur i vintersesongen.
    Og allerhelst også et kjølebatteri, når sommertemperaturen trykker på.

Av disse grunner er jeg ikke helt enig i at et ventilasjonsanlegg bygget på disse kriterier, kan være et bedre alternativ ovenfor to varmepumper?

Dette fordi man til enhver tid er prisgitt de innstillingene som gjøres for ventilasjonsanlegget, vil gjelde for alle berørte rom.
    Ønsker man f.eks 18 grader i kinoen, er det jo slett ikke sikkert at svigermor på besøk i stua vinterstid, vil føle en innblåsningstemperatur på 18 grader like behagelig? Enn si på badet, når "mor" skal stelle seg litt?
    Satt litt på spissen, men dog...

Om man derfor ser for seg "separate varmepumper i ethvert rom", så vil dette regulerings- og behovsmessig, være en perfekt løsning.
    Da står man mye friere mtp temperaturregulering, i alle fall, ikke minst fordi varmepumper også kjøler, når det er behov for det..
    I ditt tilfelle kan man jo egentlig koke det hele ned til én varmepumpe for stue / 1.etg, og én dedikert sådan for kinoen / underetasjen?

Likefullt bør / må man jo ha en viss utskifting av luft, og (erfaringsmessig) ikke minst i et (kino)rom hvor det tidvis oppholder seg mange mennesker.

Dette kan totalt sett kanskje virke ganske komplisert, ettersom det i bunn og grunn ender opp i en "Ole Brumm"-løsning, a´la "ja-takk - begge deler".

Det er langt fra sikkert at mine betraktninger er riktige, men det er i alle fall slik jeg ser det for meg.

Foreslår at du tar kontakt med en leverandør av ventilasjonsanlegg for boliger, og fremlegger dine tanker og behov for dem.
    For alt jeg vet, kan de jo komme opp med løsninger og alternativer som jeg ikke har vært i nærheten av!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    GRANTED!!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Du er selvsagt tilgitt!
    Alle kan jo ikke vite alt, om ting. ;-)

++++

Foreslår at du tar kontakt med en leverandør av ventilasjonsanlegg for boliger, og fremlegger dine tanker og behov for dem.
    For alt jeg vet, kan de jo komme opp med løsninger og alternativer som jeg ikke har vært i nærheten av!
    Ser din betraktning 100% og det var litt av disse tingene som får meg til å fundere litt på hvordan endel slike ventilasjons systemer fungerer i praksis i endel hus. Har vært i noen hjem som har det og det har vært meget behagelig inneklima der.

Jeg skal finne tak i noen som har greie på det før jeg går igang med noe her hjemme, hva angår varmepumpe eller ventilasjon. Her må vi til bunns i hva som vil fungere best på sikt

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Tenkte faktisk ikke så langt når jeg skrev det. Er vel kanskje noe som ligger i blodet.

Newcomer Cerwinlover sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har det seg sånn at HVER gang jeg klikker innom denne tråden blir jeg så godt som målløs? Denne gangen var det ikke på grunn av Bjørn Erik(?) sine løsninger, men at det finnes et hav av kunnskapsrike og engasjerende mennesker på dette forumet. Så fort det stilles et spørsmål, og i denne sammenheng om et komplett ventilasjonssytem, blir det besvart med svar som tilsvarer tre egenskrevne A4 sider. Det er som ingen andre forum jeg har sett. Litt OT, men vi/dere trenger den skryten.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst anbefaler jeg Exvent, sjekk ut Noram Produkter AS - Velkommen til Noram Produkter AS.
    NB! Kontakt de for pristilbud, spør etter Espen - en veldig grei kar som er flink med kalkulatoren! :-D Ikke minst er de VELDIG billige på spirorør, rørdeler, ventiler etc, så be om tilbud på komplett pakke.

Om du skal skifte ut all luft i huset ditt 3 ganger pr time, overgår du de fleste industrilokaler og vil slite med støy (og bakoversveis). I boliger er kravet 0,5 ganger pr time. Det er allikevel smart å velge et anlegg som er ett hakk for stort, så slipper man å kjøre viftene på full guffe.

Å koble ventilasjonen til kinoen derimot kan være et sjansespill. Sånne spirorør er nemlig utrolig flinke til å transportere lyd sammen med luft. Du må ihvertfall legge egne rør kun til kinorommet og ikke koble på ventiler til andre rom på samme røret.

Ellers er de beste tipsene og ikke gå under Ø125mm annet enn i helt nødstilfelle, bruke gode (og lange) støyfeller nær aggregatet og isolere rørene GODT, dvs min 10cm der rørene går i kalde rom.

Jeg ettermonterte Exvent i huset mitt for 4-5 år siden og har ikke angret ett sekund. Men jeg er i tvil om jeg skal benytte det i mitt kommende AV-rom, nettopp pga lydtransporten i ventilasjonsrørene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk ettermontert villavent system i forbindelse med nytt gulv i 2 .etg. Mitt system er beregnet til hus opp til 240m2. Min erfaring med det systemet er at støy i inn/utluft ventilene ikke er noe problem. Men jeg har store dimensjoner på rørene.

Selve aggregatet støyer en del på på nivå 2( av 3) men antar det ikke vil by noe problem

Kinoen min er liten men på nivå 2 klarer den ikke bytte ut nok luft. Merker det da PJ produserer mye varme. Kinoen din har 8 sitteplasser så jeg ville nok ha dimensjonert systemet maksimalt. Om mulig bør du kunne definere kinoen som egene sone med maks luftutskiftning slik at andre rom ikke berøres av denne modusen.

Ole

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cerwinlover
    Hvorfor har det seg sånn at HVER gang jeg klikker innom denne tråden blir jeg så godt som målløs? Denne gangen var det ikke på grunn av Bjørn Erik(?) sine løsninger, men at det finnes et hav av kunnskapsrike og engasjerende mennesker på dette forumet. Så fort det stilles et spørsmål, og i denne sammenheng om et komplett ventilasjonssytem, blir det besvart med svar som tilsvarer tre egenskrevne A4 sider. Det er som ingen andre forum jeg har sett. Litt OT, men vi/dere trenger den skryten.
    Ja AVforum overasker meg hver dag med kunnskapen folk sitter inne med og ikke mins alt av bruker erfaringer. Det er gull verd!!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Først og fremst anbefaler jeg Exvent, sjekk ut Noram Produkter AS - Velkommen til Noram Produkter AS.
    Sitat Opprinnelig postet av Landcruiser
    Jeg fikk ettermontert villavent system i forbindelse med nytt gulv i 2 .etg. Mitt system er beregnet til hus opp til 240m2. Min erfaring med det systemet er at støy i inn/utluft ventilene ikke er noe problem. Men jeg har store dimensjoner på rørene.

Selve aggregatet støyer en del på på nivå 2( av 3) men antar det ikke vil by noe problem

Kinoen min er liten men på nivå 2 klarer den ikke bytte ut nok luft. Merker det da PJ produserer mye varme. Kinoen din har 8 sitteplasser så jeg ville nok ha dimensjonert systemet maksimalt. Om mulig bør du kunne definere kinoen som egene sone med maks luftutskiftning slik at andre rom ikke berøres av denne modusen.

Ole
    Tusen takk for viktige innspill. Jeg er klar over at stor rør dimensjon er viktig for en best mulig sirkulasjon og minst mulig støy. Jeg er å litt opptatt av det du er inne på Ole, å kunne kjøre 2-soner i forhold til formålet til rommene som har ventilasjonen. Dette begynner sikkert å bli mye mere komplekst enn hva et vanlig ventilasjons system er. Skal iallefall få ringt Espen hos Noram Produkter AS å høre hva han sier

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Balansert ventilasjon er gull, men oppvarming er det ikke. Det ventilerer og gjennvinner en del av varmen i huset. Men å bruke det istedet for oppvarming blir veldig fordyrende (må ha kraftig ettervarmer osv).

Istedet for ett stort rør kan du ha f.eks 2X 100mm rør som pumper luft inn og 2X 100mm rør for returluften til kinoen.

Hos meg legger jeg opp til å ha 2 luftforsyninger fremme ved lerret og 2 avsug bak i rommet. En får bedre lufting av rommet ved flere inntak og uttak. Du må ha lydfelle før hver ventil for å ta lydlekkasjer. I mitt hus er dette gjort og det er null lydlekkasjer mellom rommene i huset via ventilasjonssystemet. Alternativt bruke fleksible plastrør el. Disse skal være bra med hensyn til lydlekkasje.

Å satse på masse luft i kinoen er lurt. Jeg dimensjonerer mange ganger mer en det som er minimum (0,5 utskiftinger i timen), og kan da heller kjøre systemet på lav hastighet og har mulighet for å regulere ned vha ventilene som er i rommet. Skulle det være fullt hus og god stemmning i kinoen så skal ikke luften bli tung. Nå er jeg en smule allergisk mot tung luft. I huset er systemet dimmensjonert "korrekt etter dagens norm på 0,5 utskiftinger/time", og når det er 10-15 mann i huset så blir det varmt og en merker godt at systemet er det jeg vil kalle underdimensjonert.

Lykke til iallefall.

Kjelli

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Balansert ventilasjon er gull, men oppvarming er det ikke. Det ventilerer og gjennvinner en del av varmen i huset. Men å bruke det istedet for oppvarming blir veldig fordyrende (må ha kraftig ettervarmer osv).

Istedet for ett stort rør kan du ha f.eks 2X 100mm rør som pumper luft inn og 2X 100mm rør for returluften til kinoen.

Hos meg legger jeg opp til å ha 2 luftforsyninger fremme ved lerret og 2 avsug bak i rommet. En får bedre lufting av rommet ved flere inntak og uttak. Du må ha lydfelle før hver ventil for å ta lydlekkasjer. I mitt hus er dette gjort og det er null lydlekkasjer mellom rommene i huset via ventilasjonssystemet. Alternativt bruke fleksible plastrør el. Disse skal være bra med hensyn til lydlekkasje.

Å satse på masse luft i kinoen er lurt. Jeg dimensjonerer mange ganger mer en det som er minimum (0,5 utskiftinger i timen), og kan da heller kjøre systemet på lav hastighet og har mulighet for å regulere ned vha ventilene som er i rommet. Skulle det være fullt hus og god stemmning i kinoen så skal ikke luften bli tung. Nå er jeg en smule allergisk mot tung luft. I huset er systemet dimmensjonert "korrekt etter dagens norm på 0,5 utskiftinger/time", og når det er 10-15 mann i huset så blir det varmt og en merker godt at systemet er det jeg vil kalle underdimensjonert.

Lykke til iallefall.

Kjelli
    Nok noen gode råd!! Takker!!

Jeg har varmepumpe i huset pr.dd og tanken min er jo å bruke ventilasjons anlegget for å få sirkulert den varme luften som allerede er i huset ennå bedre, samtidig som man får tatt bort "død" luft og inn med frisk ny luft.

Har selv tenkt den tanken du sier med å bruke 2x100mm istedenfor et kjempestor rør.

Jeg har god plass til å montere på store lyd feller på luften inn og ut av kinoen, for jeg ønsker ikke å transportere lyd ut derfra.

Side 152 av 368 FørsteFørste ... 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 148 149 150 151 152 153 154 155 156 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •