BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 151

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 151 av 368 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 147 148 149 150 151 152 153 154 155 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 291 ... SisteSiste
Viser resultater 3,001 til 3,020 av 7345
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,044
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Regner med det er hunden og ikke kona.
    Jeg lar da ikke hunden sitte igjen i bilen....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,044
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Dette blir utrolig flott. Gleder meg til å komme på besøk. :-)

Men hva har du tenkt å drive med når kinoen er ferdig? ;-)
    He he. BEF er vel som de fleste andre av oss. Kinon kommer ikke sist i rakken av prosjekter som skal gjøres i huset
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Et gammelt ordtak sier jo at selgjort er velgjort.

Har vel sjelden passet bedre det ordtaket enn det gjør her, tvers igjennom fantastisk!

Gratulerer med fantastisk bygg!
    Tusen takk for hyggelige ord :-D

Gratuler til deg med innlegg 3000!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg lar da ikke hunden sitte igjen i bilen....
    LOL

He he. BEF er vel som de fleste andre av oss. Kinon kommer ikke sist i rakken av prosjekter som skal gjøres i huset
    Er nok dessverre nok av prosjekter og gå igang med her hjemme... Kan nevne bad, vinduer, terrasse, garasje...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,044
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for en veldig hyggelig kveld igår. Kinoen begynner virkelig å se ferdig ut nå, og det verker etter å komme igang med eget prosjekt igjen.
    Under jungelsenene på Avatar opplever man virkelig hvor mye dynamikk det bor i dette anlegget. Det meste av smålydene har jeg aldrig hørt hos meg selv. Blir spennende å se hvor mye mer du får ut av det når du har fått jobbet enda mer med kalibreringen
    Kona hilser så mye
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for en veldig hyggelig kveld igår. Kinoen begynner virkelig å se ferdig ut nå, og det verker etter å komme igang med eget prosjekt igjen.
    Under jungelsenene på Avatar opplever man virkelig hvor mye dynamikk det bor i dette anlegget. Det meste av smålydene har jeg aldrig hørt hos meg selv. Blir spennende å se hvor mye mer du får ut av det når du har fått jobbet enda mer med kalibreringen
    Koma hilser så mye
    Hyggelig dere tok turen innom!! Ja nå er det justering og atter justering som må til Potensiale ligger der, er bare å få hentet det 100% fram.

Håper det er kona som hilser og ikke koma Skal hilse så mye tilbake til dere begge!!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon, trenger hjelp

Er det noen her inne som har god greie på ventilasjon? Driver å funderer på og ikke montere varme pumpe i kinoen, men heller montere en varme veksler og legge opp balansert ventilasjon i hele huset. Kan du noe om det, hadde det vært hyggelig om du kunne gitt meg noen tips.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, her har du i alle fall en link: Ventilasjon og sentralstøvsuger - Ren og frisk luft i boliger og næringsbygg - Flexit AS

Det du bør tenke på eller forhøre deg om, er at ventilasjonskanaler også behøver plass og føringsveier.

Ellers er nok en slik løsning å foretrekke fremfor en varmepumpe, hva energisparing og varmegjenvinning angår.
    Ha også i tankene at du i sommerhalvåret trenger kjøling, noe et standard ventilasjonsanlegg ikke vil gi deg.
    Men som selvsagt kan implementeres i en slik løsning, mot en ekstra kostnad. ;-)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,746
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har jo drodlet mye rundt dette i forbindelse med nybygget jeg etterhvert skal reise... Jeg endte opp på en veldig fin løsning fra Exvent, som kombinerer både varmepumpe og veksler samt da selvsagt balansert ventilasjon i en og samme enhet. Ettersom varmepumpedelen kun genererer rundt 3kw vil du nok imidlertid kunne trenge noe mer varmeproduksjon lokalt i hvert rom, men dette er uansett en veldig gunstig løsning mht energieffektivitet.

Jeg har komplette skjemaer for mitt hus om det er interessant, der du ser hvor det blåses ut og trekkes inn...

Du må jo selvsagt da legge rør til hele huset, men det finnes i så måte noen veldig fine avlange rør som tar minimalt med plass. Du snekrer jo opp det på notime!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er at hele 1.et kan jeg legge kanaler fritt til via loftet. Jeg må gjøre en liten ombygging av trapperommet ned til kjelleren for å få fram strøm, dermed har jeg nå mulighet for å få lagt opp ventilasjons rør ned til kjelleren og inn i kinoen via verkstedet. Samtidig kan jeg lage en utblåsning i hallen utenfor selve kinoen.

Har idag varmepumpe som dekker varmebehovet for 1.et og tanken var da å få sirkulert denne luften bedre til resten av huset. På sikt vil dette jo være en mye bedre løsning for inneklima, med at det er god sirkulasjon og jevn varme.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært innom Flexit sin side nå og lest den opp og ned

Etter hva jeg har lest før, så mener jeg at ventilasjonen bør være såpass kraftig dimensjonert at den kan skifte luft i ca.3gang.pr.time. Så jeg tittet litt på Flexit SPIRIT UNI 4. Lurer på hvordan det vil fungerer vis jeg både monterer inn og ut-luft i kinoen, men ellers slik som skissen til Flexit er :-?

-1-jpg

-2-jpg

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må vel være både lufttilførsel/avsug i kinoen, siden den er luft tett.
    Det skulle vel fungere helt fint.
    Sender du inn tegninger så beregner(dimensjonerer) flexit/villavent anlegget. Da det er viktig med rett opning på hver ventil (antall omdreininger ifra lukket)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Det må vel være både lufttilførsel/avsug i kinoen, siden den er luft tett.
    Det er akkurat hva det er snakk om, når man diskuterer ballansert ventilasjon. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du burde satse på å ha "avkast" og "uteluft" på forskjellige vegger, eller såpass langt ifra hverandre at man ikke bare sirkulerer luften som måtte gå ut veggen rett inn igjen.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det er akkurat hva det er snakk om, når man diskuterer ballansert ventilasjon. ;-)
    Jeg forstår deg slik da at det vil være helt rett og ha både inn og ut luft i kinoen. Vil det holde med 100mm rør eller må man opp i 150-200mm rør? For jeg leste inne på Flexit at man kunne gå ned på rør dimensjonen vis man trengte det, helt ned til 50-75mm. Dette vil jo gi mye mindre luft, så hvor kraftig må det dimensjoneres?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg forstår deg slik da at det vil være helt rett og ha både inn og ut luft i kinoen. Vil det holde med 100mm rør eller må man opp i 150-200mm rør? For jeg leste inne på Flexit at man kunne gå ned på rør dimensjonen vis man trengte det, helt ned til 50-75mm. Dette vil jo gi mye mindre luft, så hvor kraftig må det dimensjoneres?
    Ja, ballansert ventilasjon tilsier at luftmengdene både i tilluft og avtrekk skal være identiske.
    Rørdimensjonene vil i høyeste grad være avhengig av hvilke luftmengder du ønsker å omsette.
    Man kan selvsagt klare seg med 100mm rør, og gjerne mindre også, men da blir jo luftmengdene deretter. I alle fall om man ønsker en støyfri ventilasjon.

Det finnes forhåndstall mtp rørdimensjoner og luftmengder, men det kan jeg ikke si noe om på stående fot.
    Men i morgen kveld kan jeg sikkert gi deg beskjed!
    Skjønt - du får vel svar på dette, lenge før dét..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også at mindre rør gir høyere lufthastighet, og mer støy.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp!
    Men det under forutsetning av at man forsøker å opprettholde samme luftmengde i et 75mm rør, som ideelt sett fordrer et 100mm rør.

Reduseres luftmengden i det minste røret, så reduseres også hastigheten / støyen. ;-)

Fant forresten litt interessant lesestoff her: Dimensjonering av balansert ventilasjon

Google, U know. ;-)

Óg: AHA! Ser jo at du allerede har en tråd i det forumet! ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville satset på å overdimensjonere rørene, framfor å underdimensjonere de.
    Lettere da senere om man føler for å bygge ut litt, eller øke luftmengden (om man føler det blir for dårlig utskiftning).

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt riktig.
    "Problemet" rundt dette er som oftest relatert til praktiske / estetiske forhold,
    og som ikke alltid er så lette å etterkomme i et allerede ferdigbygget hus.

Men vil man det nok, så får man det til! ;-)

Side 151 av 368 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 147 148 149 150 151 152 153 154 155 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 291 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •