BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 141

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 141 av 368 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141 142 143 144 145 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 ... SisteSiste
Viser resultater 2,801 til 2,820 av 7345
    Newcomer countryroad sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Da har jeg hatt besøk og hjelp av Lygren. Vi har byttet lerrets duk. Den nye duken ble montert med ennå mere vinkel for å unngå moare problemer. Nå er det så å si null moare, kjørte en sekvens fra "Happy feet" å kunne bare skimte moare problemer så vite det var i enkelte sener. Vi kunne heller ikke se noe struktur i duken. Dette er meget bra med tanke på at jeg sitter bare 3meter unna lerrete. Så nå er det bare å begynne å tenke på hvilke projektor som til slutt skal få henge i taket inne i kinoen.

Takk Lygren for hjelpen i kveld!!
    er det v4 duken du fikk nå ?
    høres jo bra ut dette 8) et bilde av duken hadde jo vert topp :-D

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av countryroad
    er det v4 duken du fikk nå ?
    høres jo bra ut dette 8)
    Nei er fortsatt V3, men vi har vinklet den ennå mere enn hva vi gjorde sist. Vi var nok litt "uheldig" sist å traff så dårlig på vinkelen, så vi traff nok punktet som gav mest moare.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagen i dag tok en litt annen vending enn hva jeg hadde tenkt. Nedturen etter å satt Z11 tilbake etter test av AVC-A1HD ble litt for stort til å leve med. Dermed kobles AVP-A1HD opp igjen og vil være prosessor i tiden framover til det dukker opp noe som kan gjøre jobben 110%. Så AVC-A1HD blir årets julegave til meg selv i år
    Går dette på egenskapene med romkorreksjon og tilsvarende, eller ren og skjær lydkvalitet i "through" modus også?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Går dette på egenskapene med romkorreksjon og tilsvarende, eller ren og skjær lydkvalitet i "through" modus også?
    Ingen av delene, det går på kvaliteten på signalet ut av prosessoren. Z11 har vanlig linje ut, ubalansert, mens AVP-A1HD er full balansert og har dermed et mye bedre ut signal. Jeg brukte effekt delen i Z11 rett på frontene mine og da var lyden meget bra! Så er ingen ting å si på kvaliteten til Z11. Problemet ligger i effekt forsterkerne mine som setter høye krav til inn signalet. Det samme har jeg opplevd når jeg har brukt vanlig CD-spiller med linje signal rett inn, kontra CD-spiller med balansert utgang.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da er jeg hjemme fra hyggelig demo og duktrekking, og det ble helt klart noe helt annet nå. Har nok blitt for godt vant med SXRD og D-ILA gitt, DLP har fremdeles såpass lav fill (dog langt høyere enn LCD) at det er viktigere å få duken ut av "synk" (som altså er det som skaper moire, altså at dukens struktur "synkroniserer" med projektorens pikselstruktur).

W5000 er for øvrig imponerende lyssterk, var temmelig heftig med Avatar på kun et par meters sitteavstand til det 2,65m brede lerretet, for å si det sånn!!

Lydmessig hører en jo absolutt at potensialet ligger der og vel så det, låter aldri anstrengt. Litt uvant vant det imidlertid å høre Denonen vs. Z11, for den er garantert bedre, men nok også i utgangspunktet mer nøytral / korrekt og fremstår kanskje dermed sånn rent tilsynelatende som litt mindre "morsom"... Jeg må nok fremdeles si jeg er veldig glad i lydsignaturen til Yamahaen i Cinema Mode, men det skal bli spennende å høre Denonen etter kalibrering og justering.

Spesielt imponerende mht lydgjengivelsen var imidlertid surroundeffekten. Selv med kun 2 av 4 bakhøyttalere "live" hører en jo hva det har å si at de både er plassert i "ørehøyde" samt er utstyrt med elementer som tilsvarer fronthøyttalerne. Surroundbildet blir ekstremt homogent, en føler i langt større grad at en sitter midt i handlingen. Dette var noe av det beste jeg kan erindre å ha hørt hva angår nettopp denne effekten og er uten tvil en erfaring jeg skal ta med meg når jeg en gang i en fjern fremtid får snekret meg en kino selv...

Takker for demoen BEF - sier det igjen og igjen - dette både er og blir helt rått, tenk å ha noe slikt stående i kjelleren, forstår godt at bikkja har valgt å flytte inn i kinorommet!!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver om vinkle lerretet, her er det noe jeg ikke har fått med meg. Hvor mye er det snakk om? Og regner med snakker vi vertikalt her?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Stort sett trenger en ikke mer enn 10-15 grader (SXRD / D-ILA), men på DLP kan du ha behov for noe mer vinkling. Tipper vi vinklet rundt 25 grader nå, og 10 grader sist gang, men det er mulig det hadde holdt med noe mindre.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Duk struktur på DreamScreen Acoustic ultraHD V3

Her er noen bilder av DreamScreen Acoustic ultraHD V3. Projektor som brukes nå en en BenQ W5000.

-_mg_8811-jpg

-_mg_8820-jpg

-_mg_8819-jpg

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den duken så jo mye bedre ut.
    i vertfall etter det jeg kan se på bilde.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av countryroad
    den duken så jo mye bedre ut.
    i vertfall etter det jeg kan se på bilde.
    Vet ikke hva du sammenligner den med,men V3 er en stor forbedring kontra V2.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Stort sett trenger en ikke mer enn 10-15 grader (SXRD / D-ILA), men på DLP kan du ha behov for noe mer vinkling. Tipper vi vinklet rundt 25 grader nå, og 10 grader sist gang, men det er mulig det hadde holdt med noe mindre.
    Jeg skjønner ikke helt hvordan dere kan vinke så mye som 25 grader. Er duken veldig mye større en rammen? Og er ikke vinkelen gitt ut fra festene på duken? Jeg skjønner ingen ting av dette...

Dårlig gjort av BEF å holde prosessen rundt selve ramme-strekkingen hemmelig, siden dette er slikt jeg er veldig usikker på ;-)

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva du sammenligner den med,men V3 er en stor forbedring kontra V2.
    det er v2 jeg og det er store feil på den duken.og synes heller ikke vevinga på den holdt helt mål. og ventet på v3 som aldri kom så da blir det v4.og håper da at pass formen også er forbedret duken har vert for stor til ramma.og er vel ikke alene om det problemet .på v1 /v2

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,701
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg skjønner ikke helt hvordan dere kan vinke så mye som 25 grader. Er duken veldig mye større en rammen? Og er ikke vinkelen gitt ut fra festene på duken? Jeg skjønner ingen ting av dette...

Dårlig gjort av BEF å holde prosessen rundt selve ramme-strekkingen hemmelig, siden dette er slikt jeg er veldig usikker på ;-)
    Det er snakk om duk i "løs-meter". Festeanordningen er vel noen låseskinner, som både strekker duken, og kiler den fast. Veldig enkelt, men likevel genialt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er snakk om duk i "løs-meter". Festeanordningen er vel noen låseskinner, som både strekker duken, og kiler den fast. Veldig enkelt, men likevel genialt.
    Ok. Så det er å få tak i det også. Takk for orienteringen!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Den faste vinkelen på de ferdig sydde V2/V3-dukene er 15 grader som i utgangspunktet skal holde for det meste av DLP, samt selvsagt SXRD og D-ILA. I BEFs tilfelle tipper jeg vi vinklet forrige 10 grader, og ettersom vi fikk moire da vinklet vi bare den nye duken maksimalt uten at det nødvendigvis var nødvendig med så mye som 25 grader.

Dette er altså en V3 DIY-duk på 4x2 meter festet i et nytt "skinne"-festesystem tilpasset V4-rammen, det samme systemet som V4 vil få.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Den faste vinkelen på de ferdig sydde V2/V3-dukene er 15 grader som i utgangspunktet skal holde for det meste av DLP, samt selvsagt SXRD og D-ILA. I BEFs tilfelle tipper jeg vi vinklet forrige 10 grader, og ettersom vi fikk moire da vinklet vi bare den nye duken maksimalt uten at det nødvendigvis var nødvendig med så mye som 25 grader.

Dette er altså en V3 DIY-duk på 4x2 meter festet i et nytt "skinne"-festesystem tilpasset V4-rammen, det samme systemet som V4 vil få.
    Ok. Alt ble litt klarere nå. Og jeg ser at jeg har sett på feil sted på AVShop når jeg har sett på lerreter. Har holdt på å sett etter lerretsduker under Hjem-AV, men under DIY-AV er det jo lerret i helt andre størrelser.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av delene, det går på kvaliteten på signalet ut av prosessoren. Z11 har vanlig linje ut, ubalansert, mens AVP-A1HD er full balansert og har dermed et mye bedre ut signal. Jeg brukte effekt delen i Z11 rett på frontene mine og da var lyden meget bra! Så er ingen ting å si på kvaliteten til Z11. Problemet ligger i effekt forsterkerne mine som setter høye krav til inn signalet. Det samme har jeg opplevd når jeg har brukt vanlig CD-spiller med linje signal rett inn, kontra CD-spiller med balansert utgang.
    Jeg tror at du tar feil når det gjelder dette problemet. Jeg tviler ikke at du hører at det blir bedre med AVP-A1HD fremfor Z11 men ubalansert ikke betyr dårligere signal kvalitet enn balansert når det gjelder så korte signal kabler.

Litt info:

Crown I-Tech 4000 (ITech):
    Input Sensitivity (volts RMS) for rated output: Adjustable in 0.1V steps from 1.4V to 7.75V

Denon AVP-A1HDCI (Rated output):
    RCA Pre output (unbalanced) : 1.2 V
    XLR Pre output (balanced) : 2.4 V

Yamaha RX-Z11:

Som du kan lese så trenger IT4000 mellom 1.4V og 7.75V på inngangen sin mens Z11 leverer bare opp til 1V, noe som er for lavt. AVP-A1 leverer opp til 2.4V (balansert), noe som matcher IT400 mye bedre.

Jeg tror at problemet ditt er matching, ikke signal kvalitet. Hadde du kunnet forsterke PreOut fra Z11 så hadde det gått fint.

Jeg brukte effekt delen i Z11 rett på frontene mine og da var lyden meget bra! Så er ingen ting å si på kvaliteten til Z11.
    Se på denne:
    -clipboard02-png
    Signalet som kommer ut av effekt forsterkerne i Z11 (Speaker Out) kommer fra Pre Out. Da er det ikke mulig at signal kvaliteten skal være bedre etter effekt forsterkerne enn før i Pre Out (tvert imot!). Også dette gjør at problemet ditt handler bare om matching, ikke noe annet.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Jeg tror at du tar feil når det gjelder dette problemet. Jeg tviler ikke at du hører at det blir bedre med AVP-A1HD fremfor Z11 men ubalansert ikke betyr dårligere signal kvalitet enn balansert når det gjelder så korte signal kabler.
    Jeg er 100% enig med deg her! Jeg har aldri ment at Z11 leverte dårlig lyd, men en dårlig signal kvalitet pga. lavt utsignal. Mener jeg skrev det i et innlegg for litt siden at jeg trengt Balansert for å få opp signal kvaliteten, høyre spenning, for at Crown var full balansert og trengt mere signal styrke for å et bra resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inngangsfølsomheten på Crownen er oppgitt for "rated output". Selvfølgelig trenger du ikke 1.4V+ ut fra forforsterkeren for at det skal låte bra. Det da høyst skjelden at vi bruker maks effekt ut. Det betyr at inngangssignalet er mye lavere til vanlig.

Dersom du får radikalt bedre lyd med den nye Pre'en, betyr det mest sannsynlig at den har lavere utgangsimpedans. Selve spenningsnivået er helt likgyldig for alt utenom maks uteffekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Inngangsfølsomheten på Crownen er oppgitt for "rated output". Selvfølgelig trenger du ikke 1.4V+ ut fra forforsterkeren for at det skal låte bra. Det da høyst skjelden at vi bruker maks effekt ut. Det betyr at inngangssignalet er mye lavere til vanlig.

Dersom du får radikalt bedre lyd med den nye Pre'en, betyr det mest sannsynlig at den har lavere utgangsimpedans. Selve spenningsnivået er helt likgyldig for alt utenom maks uteffekt.
    Ja, det var dette med inn/utgang impedans som jeg glemte helt å se på. Og det er helt sant det du skriver at det har mye å si.

Men jeg mener forsatt at spenningsnivået er viktig. Blir det for lavt så ligger støynivået for høyt ift signalet selv. For eks: sender du et signal med maks 100mV så blir det ikke mye pent så kommer ut av høyttalerne tipper jeg.
    Og i tillegg her så er det mulig å velge minimum verdi for inngang signalet, noe som kan bidra til dårligere signalkvalitet til slutt.

Men jeg har ikke målt signalkvaliteten selv. For å være 100% sikker bør man gjøre det på en grundig måte.

Side 141 av 368 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141 142 143 144 145 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •