BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 139

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 139 av 368 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 135 136 137 138 139 140 141 142 143 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 269 279 ... SisteSiste
Viser resultater 2,761 til 2,780 av 7345
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,746
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Huff, dette begynner å bli dyrt BEF... De kurvene så jo veldig imponerende ut da, spesielt når de var såpass små... Er poenget at Audyssey-systemet skal foreta denne type korrigeringer også på vanlige Audyssey-utstyrte receivere, eller har denne boksen noe ekstra utover å kunne levere disse fine diagrammene?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det er jo også et økonomisk spørsmål i mitt hode. Jeg ville jo valgt en boks som gjorde jobben for meg hvis jeg hadde råd til den ut fra prestasjonen.
    Det er akkurat det.. en delt løsning kan nok være kjekt, bruke endel tid på justering ved hjelp av DSP i Crown for så la Audyssey ta den siste fin justeringen.

Side spørsmål: hvor stor forskjell er det på denne boksen og det systemet som sitter i Onkyo/Denon?
    Kan ikke sammenlignes, MultEQ har som navnet sier ingen begrensninger i Eq båndene sine. Så den vil rette ting opp akkurat der problemet ligger.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side spørsmål: hvor stor forskjell er det på denne boksen og det systemet som sitter i Onkyo/Denon?
    I siste generasjon Onkyo prosessor (men også toppmodeller av siste gen Denon Recivere) så har en Audyssey XT32 som har filter oppløsing 512x på alle kanaler også sub (mot 16x og 128x innebygget i Denon pre). Dette er også vesentlig høyere oppløsing per kanal enn både det som er i Sound EQ boksen og SUB EQ boksen til Audyssey (det er vel 256x i per sub kanal i sub boksen) i tillegg så slipper man en runde med AD/DA konvertering hvis en gjør det i prosessor....

Fra produsenten selv på AVS "If you're looking to upgrade, then a model with MultEQ XT32 is the way to go. It has much higher resolution filters than the Sound EQ and Sub EQ HT gives you the same functionality as the separate Sub EQ."

AVS Forum - View Single Post - "Official" Audyssey thread.

Det jeg derimot ikke har fått avklart enda er om den nye Onkyoen blir åpnet for Audyssey PRO kit i Europa slik den er i US, hvis ikke vil den være mer begrenset mhp targt kurver og antall målinger.

Hvis man har prinsipiell Onkyo aversjon så er det vel ikke usannsynlig at Denon feier sitt 100 års jubileum på CES med en ny og oppdatert utgave av prosessoren. Det er i alle fall på høy tid.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    I ekte Audyssey-ånd er vel resultatgrafene kun beregnet resultat, ikke reelle målinger.
    Det forandrer jo sagen sa snekkern, han traff en spiker. ;-)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    I siste generasjon Onkyo prosessor (men også Denon Recivere) så har en Audyssey XT32 som har samme filter oppløsing 512x på alle kanaler også sub (mot 16x og 128x innebygget i Denon pre). Dette er også vesentlig høyere oppløsing per kanal både i det som er i Sound EQ boksen og SUB EQ boksen (det er vel 256x i per sub kanal i sub boksen) i tillegg så slipper man en runde med AD/DA konvertering hvis en gjør det i prosessor....

Fra produsenten selv på AVS "If you're looking to upgrade, then a model with MultEQ XT32 is the way to go. It has much higher resolution filters than the Sound EQ and Sub EQ HT gives you the same functionality as the separate Sub EQ."

AVS Forum - View Single Post - "Official" Audyssey thread.

Det jeg derimot ikke har fått avklart enda er om den nye Onkyoen blir åpnet for Audyssey PRO kit i Europa slik den er i US, hvis ikke vil den være mer begrenset mhp targt kurver og antall målinger.

Hvis man har prinsipiell Onkyo aversjon så er det vel ikke usannsynlig at Denon feier sitt 100 års jubileum på CES med en ny og oppdatert utgave av prosessoren. Det er i alle fall på høy tid.
    Har lyst til å teste slik en Onkyo eller Denon. Jeg og en kompis testet idag å koble fra min ASEQ1 og kjørte full kalibrering i god "Hellnoob" stil for å se hvor fint, og bra vi kunne få det uten ASEQ1'en. Kjørte da med "Hellnoob" sin kalibreringmåte, og så med innbygde korrigeringen i Onkyo 807 til slutt. Folk kan si hva de vil. Greit at kurvene ikke ble helt ulike selv om det selvsagt var endel småforskjeller, men når man satt seg ned å lyttet var forskjellen enorm. ASEQ1 kommer uten tvil til å bli stående hos meg helt til jeg har testet disse nye Recieverene som hvisnok skal ha enda bedre korrigering, og jeg har selv merket at ASEQ1 min er overflødig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Har lyst til å teste slik en Onkyo eller Denon. Jeg og en kompis testet idag å koble fra min ASEQ1 og kjørte full kalibrering i god "Hellnoob" stil for å se hvor fint, og bra vi kunne få det uten ASEQ1'en. Kjørte da med "Hellnoob" sin kalibreringmåte, og så med innbygde korrigeringen i Onkyo 807 til slutt. Folk kan si hva de vil. Greit at kurvene ikke ble helt ulike selv om det selvsagt var endel småforskjeller, men når man satt seg ned å lyttet var forskjellen enorm. ASEQ1 kommer uten tvil til å bli stående hos meg helt til jeg har testet disse nye Recieverene som hvisnok skal ha enda bedre korrigering, og jeg har selv merket at ASEQ1 min er overflødig.
    Onkyo 807 har ikke XT32 men Audyssey MultEQ™ som er laveste trinn på stigen og ett mye enklere system enn både XT og XT32. At sub eq i den reciveren vil helt sikkert kunne forbedres vesentlig av ASEQ1. Men Onkyo sin nye pre har en korrigering som er mer avansert og med høyere oppløsing enn det som sitter i begge disse løse boksene, som sikkert nå snart kommer i nye og forbedrede utgaver, hvis ikke Audyssey har funnet ut at det er mer penger i å selge systemet til andre produsenter....

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Onkyo 807 har ikke XT32 men Audyssey MultEQ™ som er laveste trinn på stigen og ett mye enklere system enn både XT og XT32. At sub eq i den reciveren vil helt sikkert kunne forbedres vesentlig av ASEQ1. Men Onkyo sin nye pre har en korrigering som er mer avansert og med høyere oppløsing enn det som sitter i begge disse løse boksene, som sikkert nå snart kommer i nye og forbedrede utgaver, hvis ikke Audyssey har funnet ut at det er mer penger i å selge systemet til andre produsenter....
    Vet at Onkyo 807 ikke har XT32, det er derfor jeg har lyst til å få testet en Reciever / Processor som har det, slik at jeg selv kan teste om da ASEQ1 blir overflødig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Vet at Onkyo 807 ikke har XT32, det er derfor jeg har lyst til å få testet en Reciever / Processor som har det, slik at jeg selv kan teste om da ASEQ1 blir overflødig.
    Skjønte det etter nærmere gjennomlesing ;-D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er egentlig oppløsningen på de diagrammene?
    Var det ikke diskant i Concert InMiles frontene dine før kalibrering? :shock:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt at folk fortsatt er våkne, og observerer!
    Hat´s off, norcad!

Det ser jo unektelig ut til at mistanken om manglende diskant i høyttalerne er berettiget?
    Og utifra hva som presenteres av de innledningsvise kurvene / diagrammene, må man jo lure? ;-)
    Hvilken oppløsning disse har, er jo også et godt spørsmål.....

Newcomer meridian861 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MultEQ

Audyssey applies hundreds of correction points
    The first step in correcting the effects of the room on the loudspeaker response is to generate the control points that will be used to morph the response into the desired shape. To capture some of the finer details in the response fluctuations, it is necessary to use hundreds of points. MultEQ dynamically applies the points where they are needed most, typically in the lower frequencies. MultEQ applies hundreds of correction points to each speaker's frequency response curve.

MultEQ creates a precise inverse filter
    The MultEQ equalization filter is created by inverting the precisely-modeled response. Everywhere that there is a dip, the filter applies a peak with the same shape. Similarly, every peak is corrected by a dip. The more precise the model is (I.e., the more points used to create it), the better the inverse filter will be. MultEQ uses several hundred points to create the model and the corresponding filter.

The more precise the inverse filter the better the correction
    Once the equalization filter is created, it is multiplied point-by-point with the loudspeaker response to create the desired smooth response in each seat.

Corrected response matches the target
    The result is a response that can match any desired target shape with very high accuracy.

Traditional EQ is limited by a few bands that overlap
    Parametric EQ is based on a different principle. Rather than using many control points, it uses bands. The theory is that the bands can be shaped to match the shape of the major peaks and dips and then invert them. This may work for a few broader problems, but lacks precision to solve the majority of sound problems. Furthermore, the bands interact with each other so pushing one up causes its neighboring bands to also change. Forcing the bands to be too narrow causes problems in the time domain that sound like ringing or smearing.

MultEQ Pro vs MultEQ XT by Chris Kyriakakis Jan-29
    MultEQ Pro is the software and calibration kit that can be used with any installer-ready product. The MultEQ Pro calibration produces filters that fix the acoustical problems in your room. The filters must run on the same processor that is available to run the standard MultEQ XT that comes with the AVR and so the filter resolution is the same. However, the MultEQ Pro software and calibration kit gives the following advantages:

1. Professional mic that is individually calibrated

2. The ability to take more measurements (up to 32)

3. The ability to save and re-load measurements

4. The ability to make adjustments to the target sound using a graphical interface

Multiple Subwoofers with Audyssey Sound Equalizer:
    The Sound Equalizer supports multiple subwoofers.
    In fact, all eight channels can be used for subwoofer correction if so desired.
    Use of multiple subwoofers operating from various positions in the
    room can smooth the bass response.

1-4 Room setup from 7.1 to 4 X 2.0
    Use the Channel grid to select which channels you are assigning to each zone.
    Each column represents a possible zone. For example, if you are calibrating a 7.1 system, then all eight radio buttons in the first column should be selected and each channel should be assigned from the drop-down menu.
    If calibrating two zones (one with a 5.1 system and one with a 2.0 system), then you should select the first 5 buttons in the first column, and the last two buttons in the second column. The channels in the second column should be named Left Front and Right Front.
    Finally, if you are calibrating four two-channel stereo systems in different rooms, select two radio buttons in each of the first four columns.

Decide which zone to calibrate by selecting the button next to the Zone. Zones may be calibrated in any order.

It recommends best Crossover for each speaker from recommended to "worst":
    Crossover is displayed in Hz. Use these numbers to enter the crossover frequency for each of your speakers. The Sound Equalizer does not apply crossovers. It suggests what value to use for each channel in the bass management system of the preamplifier/processor.
    The crossover recommendations are derived from the room
    measurements and are optimized for the in-room response of the speakers. They are listed from top to bottom of the drop-down menu.
    The top-listed number is the most recommended crossover setting. Other values below it are also possibilities, but have lower recommendation scores.

Mvh

PerS
    TechNewsNorge
    Audyssey certified installer

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det stemmer!

Er vel ingen kalibrerings enheter pr.dd som måler resultatet etter korrigering for etterkontroll eller fin justering.
    Det akkurat hvorfor det er så viktig å bruke egne kvalitets målinger (med REW for eks.) for å verifisere at det som er simulert og virkelighet stemmer. Det er veldig enkelt å beregne FFT, filtrere og vise resultatet i teori, noe helt annet at det blir slikt i praksis ... ;-)

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,940
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var veldig stor forskjell på de øvre frekvensene på center og L/R, kan det ha med vinklinga å gjør eller at element i center ikke er innspillt eller noe?

Også interesant å lese at Audyssey boksen gav ett bra løft, for på papiret burde de gjort jobben ganske like bra iom at begge bruker MultEQ XT. Har også sett målinger tidligere som viser at de gir omtrent samme resultat men som mange har erfart så er det langt ifra alltid målinger gir ett korrekt inntrykk av reel lydoppfatning

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så stort fokus på korreksjonsoppløsningen og filtertopologien, men det virkelige problemet med korreksjonsløsnigner ligger jo i de svake målesystemene. Det er jo også hvorfor ting ser så pent ut etter korreksjon, det er jo det samme målesystemet som sjekker resultatet etterpå.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin kino BEF. Nominerer herved tapeten til årets kuleste hjemmekino-tapet.

Kan anbefale for eks. Meridian 861 hvis du skal kjøre ekstern EQ/romkorreksjon, og TACT TCS Mk III om man vil ha alt inn i en boks. Alternativt en 6-kanals forforsterker drevet av et skikkelig lydkort eller ekstern DAC (for eks. Weiss?), og PC basert romkorreksjon. Et annet alternativ er muligens en ekstern DSP med VST host. Finnes også pro standalone DEQ`er om man ikke vil surre med PC/software.

Og det bør selsagt bare være the icing on the cake etter at rommet måler noenlunde flatt. En god del dyrere og mer tidkrevende å sette opp enn Audyssey og Crown, og ikke alt er plug`n`play. Men målt i ren lydkvalitet kan det ikke sammenlignes med receiver-løsninger når man først skal snakke om "kompromissløst".

Om jeg husker rett, er den Audyssey-boksen er forøvrig priset et par lysår til venstre for all sunn fornuft, så jeg forstår godt at folk heller diskuterer lim....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er jo også hvorfor ting ser så pent ut etter korreksjon, det er jo det samme målesystemet som sjekker resultatet etterpå.
    Er vel bare simulert resultat?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det er mye mer å vinne ved å rette opp rommet enn å forandre signal kilden for å kompensere for rommet (akustikk vs DSP/RK). I tillegg er det en god del billigere i lengden...

Men det vet du alt om BEF?

Active J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er "Cinema Rhapsody Mach IV b" ute av bildet,eller blir den fortsatt vurdert ?
    Virker som et lovende produkt,uten noe "fuss" og viss vass i konstruksjonen.
    Ser ut til at kronene på denne er brukt der de betyr mest...

Men erfaringene med ADA komponenter er vell minimale i Norge ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å snakke om noe annet en lim...

Var det her du kjøpte høyttalerstoffet du kledte rammene med?

SELVBYGG- Tilbehør - dynaBel AS
    (litt ned på siden)

Ser de har 80 cm bredde i løpemeter og det er ikke så verst. Egentlig ikke prisen heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er så stort fokus på korreksjonsoppløsningen og filtertopologien, men det virkelige problemet med korreksjonsløsnigner ligger jo i de svake målesystemene. Det er jo også hvorfor ting ser så pent ut etter korreksjon, det er jo det samme målesystemet som sjekker resultatet etterpå.

Yes!

Jeg finner deg også underlig at disse små plastmikrofonene du får med recievere, skal kunne duge ned til 10Hz. Tror det er mye ønsketenkning ute å går.

Forøvrig er det en skikkelig dårlig idè å fullt ut lage ett filter med inversrespons i bassen. En dip som er forårsaket av rommet/plassering, forsvinner ikke ved å øke outputen fra høyttaleren.

Side 139 av 368 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 135 136 137 138 139 140 141 142 143 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 269 279 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •