BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 137

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 137 av 367 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 133 134 135 136 137 138 139 140 141 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 257 267 277 ... SisteSiste
Viser resultater 2,721 til 2,740 av 7339
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Er det forresten bare en 2-veis? (ser det blir nevnt tidligere i tråden) Jeg var sikker på at den er en 2.5-veis? Ville jo vært logisk i og med at AMT'en deles på 900hz?
    Bass-elementene fores, så vidt jeg vet, med samme utgang på delefilteret, så da er det vel det som kalles 2-veis?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett såvidt på delefilteret. Hva spiller da mellomtone? Begge bassene? Nedre mellomtone spenner vel endel lavere enn 900hz?
    Edit: beklager OT i tråden BEF. Bør kanskje ta dette i den offisielle tråden.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett såvidt på delefilteret. Hva spiller da mellomtone? Begge bassene? Nedre mellomtone spenner vel endel lavere enn 900hz?
    Edit: beklager OT i tråden BEF. Bør kanskje ta dette i den offisielle tråden.
    Det går helt fint!

Jeg har prøvd litt med delingen på den som jeg bygget som senter, her bruker jeg aktiv deling så har testet ut litt på den. Bruker nå en deling på 900Hz 12db.pr.okt på 15" å de leverer en meget fyldig, varm og detaljert mellomtone. Føler aldri at den virker grov og grøtete. Bånd diskanten deles på 900Hz 48 db.pr.okt. Overgangen dem imellom er ikke noe problem, de sklir meget godt sammen på denne delingen. Deler man 15" brattere mister man mye av fylden og åpenheten i systemet.

Må bare påpeke at det passive filtret Tangen har laget er MEGET godt!!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer det bra med en aktiv deling ved 900hz alene altså? Eller benytter du eq/shelving filtre i tillegg?

Jeg antok at Tangen lot spolen i LP filteret starte lavt i frekvens som BSC, og at kondensatoren laget det egentlige "knekkpunktet".
    Altså at spolen dempet med 6dB/okt fra f.eks 3-400hz, og at kondensatoren laget delingen ved 8-900hz?

Hadde også vært interessant å se en måling på spredningen fra denne konstruksjonen, med en deling på 8-900hz vil det vel bety at bassene er rundtstrålende hele veien idet bølgelengden er større enn diameteren på elementet og at man derfor unngår beaming. Men hvor lavt i frekvens klarer hornet og styre spredningen og hvordan ser overgangen mellom horn og basser ut?

Tangen vet hva han driver med, og det hadde vært interessant å se hvordan han har tenkt på BSC og spredningskontroll, og kanskje forstått litt mer hvorfor dette spiller så bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det går helt fint!

Jeg har prøvd litt med delingen på den som jeg bygget som senter, her bruker jeg aktiv deling så har testet ut litt på den. Bruker nå en deling på 900Hz 12db.pr.okt på 15" å de leverer en meget fyldig, varm og detaljert mellomtone. Føler aldri at den virker grov og grøtete. Bånd diskanten deles på 900Hz 48 db.pr.okt. Overgangen dem imellom er ikke noe problem, de sklir meget godt sammen på denne delingen. Deler man 15" brattere mister man mye av fylden og åpenheten i systemet.

Må bare påpeke at det passive filtret Tangen har laget er MEGET godt!!
    Høres bra ut dette her!
    Hvis jeg går for disse over tid kommer jeg nok i første omgang til å bruke det passive filteret.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfra det lille jeg vet om frontloaded horn så sies det at elementet bør deles ca en oktav over hornets cut-off. Det er ikke et absolutt, men ser man på dette hornet kan det hende vi er på grensen til at det klarer å spre noe særlig på 900-1000hz, men igjen: Tangen har nok i aller høyeste grad visst hva han har gjort
    Gleder meg til å høre de...kan bli vanedannende...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøve deg på noen kjappe lytteintrykk Counter?
    Tror jeg overlater det til langt mer kompetente folk som Gwandarion og Devilej og etterhvert andre som hører dem.
    Selv er ikke min sterke side å beskrive lytteintrykk, er mye letter å si noe om mening og sammenligning med andre. Det har jeg gjort ganske grundig synes jeg. Er vel ingen hemmelighet at sett bort fra størrelse ser jeg på dette som markedets beste høytaler ut fra mine kriterier.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Tror jeg overlater det til langt mer kompetente folk som Gwandarion og Devilej og etterhvert andre som hører dem.
    Selv er ikke min sterke side å beskrive lytteintrykk, er mye letter å si noe om mening og sammenligning med andre. Det har jeg gjort ganske grundig synes jeg. Er vel ingen hemmelighet at sett bort fra størrelse ser jeg på dette som markedets beste høytaler ut fra mine kriterier.
    Inget dårlig inntrykk i seg selv dette Uansett er det jo viktig å få hørt de selv.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inget dårlig inntrykk i seg selv dette Uansett er det jo viktig å få hørt de selv.
    Du får komme innom en dag når du har tid så får du hørt selv.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er meget viktig å høre selv, men siden du nettopp har kjøpt deg nye konevennlige høytalere bør du tenke deg godt om før du gjør det......

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får komme innom en dag når du har tid så får du hørt selv.
    Ja, vi har jo snakket om det. Skal definitivt ta meg en tur rett på nyåret

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er meget viktig å høre selv, men siden du nettopp har kjøpt deg nye konevennlige høytalere bør du tenke deg godt om før du gjør det......
    Hehe...ser hva du trolig antyder her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet jo godt hvor store de bassfellene er, har jo selv laget de, så å se de i forhold til bakkanalene sier en hel del om størrelsen.

For de som ikke vet de, bassfellene som er nevnt tidligere er altså ca 110 cm høye og 45-50 cm i diameter.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er bassfellene til tols1 som ambiance skal teste ut. De ble satt her for en tid siden og venter på at ambiance og jeg skal få tid slik at han kan komme innom å få hentet dem.
    BEF.

Vi må få til noe her snart. Dårlig samvitighet ang dette, håper du har "bruk" for de under byggingen.

A.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...ser hva du trolig antyder her
    Ja, ikke si du ikke ble advart 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bjørn Erik, kan du ta noen flere (nær)bilder av lerrets-løsningen din? Jeg tenker på hvordan rammen er og hvordan du tilpasse denne mot stofframmene osv. Jeg er litt over snittet interessert i denne biten akkurat nå for tiden;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ikke si du ikke ble advart 8)

Leste forresten lenger foran i tråden om lytteintrykk fra Gwandarion, Scrooge og deg selv. Hadde ikke fått med meg at dere hadde vært der, så da var det greit.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @BEF

Det har sikkert blir spurt om dette noen ganger før, men hvilken lim er det du bruker på DIY prosjektene dine?

Skal til med 3 x Duke, med oppstart i morgen, da trenger jeg lim.

Ble det forresten noe av den frese guiden du skulle lage?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Bjørn Erik, kan du ta noen flere (nær)bilder av lerrets-løsningen din? Jeg tenker på hvordan rammen er og hvordan du tilpasse denne mot stofframmene osv. Jeg er litt over snittet interessert i denne biten akkurat nå for tiden;-)
    Det er laget meget enkelt. Med at jeg har et kurvet lerret har jeg laget en åpning som har samme høyde som lerrets rammen i yttermål har, og den er like bred som selve lerretduken. Dermed kan jeg bare sette lerretet rett inn i åpningen og har en presspasning på monteringen. Har ikke tatt så mye bilder av selve monteringen... Kan prøve å få tatt noen de nærmeste dagene.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    BEF.

Vi må få til noe her snart. Dårlig samvitighet ang dette, håper du har "bruk" for de under byggingen.

A.
    Ikke noe stress fra min side. De er enkle å flytte på, så de er ikke til noe problem.

Du er selvfølgelig hjertelig velkommen innom for å hente dem når det skulle passe. Dessverre ser det ut som det ikke blir noen dager jeg blir å jobbe her hjemme før jul.

Side 137 av 367 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 133 134 135 136 137 138 139 140 141 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 257 267 277 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •