BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 116

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 116 av 367 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 112 113 114 115 116 117 118 119 120 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 ... SisteSiste
Viser resultater 2,301 til 2,320 av 7339
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg har nok blitt enig med meg selv om å gå for det teppet vi prøvde nede i kinoen sist du var her. Skulle jeg få veldig mye penger til overs en gang kan jeg evt. bytte det ut til drømme teppet
    Som jeg sa når jeg så det så kommer nok det til å fungere helt greit.

Syntes bare det var riktig å vise deg det. Det er en slags ruterelieff på teppet og fargen er ganske mørk grå. BIldet er veldig dårlig til å gjengi farve og struktur.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel BEF, kan vel ikke si det skorter på ambisjoner. Har du funnet ut hva du skal tune kassen til, og hvilken konstruksjon du skal bruke?

A.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Har du funnet ut hva du skal tune kassen til, og hvilken konstruksjon du skal bruke?

A.
    Nei ikke helt 100% i mål der ennå. Blir nok å begynne på kassene iløpe av neste uke, så noen dager til med litt tankevirksomhet

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner kasse designet å komme på plass. Blir å bygge 2 kasser nå for testing i første omgang.

Kassen blir bygget 80x80x40, elementet vil bli plassert midt på fronten og porten skal vende bakover. Jeg blir å gå for en hylleport som vil være på hele kassens høyde og en bredde på 50mm.

-11-10-1-jpg

-11-10-2-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forventet følsomhet på disse?

Ser du vil trenge en god del EQ i bunn, og dempe en del oppover for å få noe i nærheten av lineær frekvensgang. Men greit å ha mye headroom oppover, for all del.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hva er forventet følsomhet på disse?

Ser du vil trenge en god del EQ i bunn, og dempe en del oppover for å få noe i nærheten av lineær frekvensgang. Men greit å ha mye headroom oppover, for all del.
    Det har jeg ikke tenkt eller regnet på, jeg vet at jeg vil ha nok effekt å fore dem med så jeg så ikke det som en problem stilling. Må på med litt Eq i bunn og noe demping på toppen, tror nok det ikke skal by på de største problemene

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det plassproblemer som gjør at du går for så små kasser på dem?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Er det plassproblemer som gjør at du går for så små kasser på dem?
    Har godt med plass, men veldig lite endring i å øke kasse volumet 80-90liter, gul kurve er kurven for en kasse som er 244liter kontra rød som er 157liter. Port resonansen blir selvsagt noe bedre med stor kasse.

-12-10-1-jpg

-12-10-2-jpg

Tanken med å ha kassen like brede som dype er pga. stakking og med en høyde på 40cm vil elementene da ligge tett i tett oppover.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også på molton i taket, men hvordan har du festet det? Lim, tape eller noe annet? Og hvordan fikk du det så slett og fint?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Jeg lurer også på molton i taket, men hvordan har du festet det? Lim, tape eller noe annet? Og hvordan fikk du det så slett og fint?
    Jeg bruker kontakt lim som jeg sprayer på. Under selve trekkingen trenger man 1 til 2 hjelpere for å holde/strekke moltone etter hvert som man stryker den på i taket. Jeg trekker hele bredden 1 og 1 meter i lengde retningen omgangen.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF.

Jeg har forstått det slik at du har målt rommet ditt også. Hvordan passer peaken fra subwooferene inn i romresonansen. Blir kurven flatet ut noe med utfasinger i rommet deres?

A.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    BEF.

Jeg har forstått det slik at du har målt rommet ditt også. Hvordan passer peaken fra subwooferene inn i romresonansen. Blir kurven flatet ut noe med utfasinger i rommet deres?

A.
    Jeg har ikke regnet akkurat hvor peaken treffer i rommet, jeg vil ha subber bak i rommet så jeg "juster" det på plass med dem. En 20Hz bølge er jo 17,2meter så den er jo nesten 3 ganger rommets lengde....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke regnet akkurat hvor peaken treffer i rommet, jeg vil ha subber bak i rommet så jeg "juster" det på plass med dem. En 20Hz bølge er jo 17,2meter så den er jo nesten 3 ganger rommets lengde....
    Spennende dette her!

Har du peiling på om hva det vil si f.eks. med romgain i db på 20hz der
    rommets lengde er 1/3 av 17,2meter?

Det er kanskje ikke noe "fasit" eller "tommelregel" før man tar for seg høyde og bredde også?
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Spennende dette her!

Har du peiling på om hva det vil si f.eks. med romgain i db på 20hz der
    rommets lengde er 1/3 av 17,2meter?

Det er kanskje ikke noe "fasit" eller "tommelregel" før man tar for seg høyde og bredde også?
    Det er rommets totale form og trykk så betyr noe, her må man å ta høyde for interiør og lignende også.

Alt av høyttalere blir beregnet og testet i helt ekkofrie rom, når du da tar en høyttaler inn i et rom vil den da får hjelp av rommet som en ytre resonans kasse til å forsterke lyden sin. Dette blir definert som roomgain, det er masser av faktorer inne i bilde for å kunne definere eksakt hvordan roomgain vil være i et rom.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker kontakt lim som jeg sprayer på. Under selve trekkingen trenger man 1 til 2 hjelpere for å holde/strekke moltone etter hvert som man stryker den på i taket. Jeg trekker hele bredden 1 og 1 meter i lengde retningen omgangen.
    Leveres dette kontaktlimet på sprayboks? Og isåfall: Hva heter det/hvilken fabrikant? Og når du skriver 1 og 1 meter, er ikke moltonen på rull i en bredde på 3 meter? Eller har jeg misforstått det du skrev?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leveres dette kontaktlimet på sprayboks? Og isåfall: Hva heter det/hvilken fabrikant? Og når du skriver 1 og 1 meter, er ikke moltonen på rull i en bredde på 3 meter? Eller har jeg misforstått det du skrev?
    Jeg kjøper limet i 5liters kanner fra Installbay.no

-12-10-3-jpg

Det stemmer at Molton kommer i 3meters bredde, jeg legger bare lim på 1 og 1meter av gangen, da har man lettere kontroll.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for informasjon! Men siden dette er et kontaktlim, påfører du da lim både på molton og i tak, eller bare på den ene?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for informasjon! Men siden dette er et kontaktlim, påfører du da lim både på molton og i tak, eller bare på den ene?
    På begge flater og lar det bli tørt før jeg starter å trekke.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Jeg har kompressor, men ikke sprøyte. Jeg ser for meg at det er vanskelig å påføre med pensel, spesielt på selve stoffet. Jeg tenkte kanskje det gikk an å bruke teppetape eller noe i den duren. Jeg ser i en gammel tråd at noen skriver de har brukt en spesiell tape fra Tesa (type 4965) med hell for å feste molton både på vegg og i tak. Det virker jo betydelig enklere enn å styre med kontaktlim. Har du erfaring med å bruke tape til å feste molton?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Jeg har kompressor, men ikke sprøyte. Jeg ser for meg at det er vanskelig å påføre med pensel, spesielt på selve stoffet. Jeg tenkte kanskje det gikk an å bruke teppetape eller noe i den duren. Jeg ser i en gammel tråd at noen skriver de har brukt en spesiell tape fra Tesa (type 4965) med hell for å feste molton både på vegg og i tak. Det virker jo betydelig enklere enn å styre med kontaktlim. Har du erfaring med å bruke tape til å feste molton?
    Du får jo kontaktlim på boks også...
    Har prøvd både 3M og Biltema sin og begge virker.

Side 116 av 367 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 112 113 114 115 116 117 118 119 120 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •