BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 105

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 105 av 367 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 101 102 103 104 105 106 107 108 109 115 125 135 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 245 ... SisteSiste
Viser resultater 2,081 til 2,100 av 7339
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Man må jo også tenke på at smertegrensen til mennesket ligger på 130-140 dBa..
    Så om det er direkte trykt å gå så mye høyere opp i lydnivå kan man nå ikke direkte si :P

Nesten så det kan være lurt med en kill-switch under testing :P

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktig her er å ikke kun fokusere på db! For In Miles er en utrolig detaljert og fintfølende høytaler.
    Når jeg hørte dem i stua oppe før de kom ned i kinoen var det like mye hi-fi kvalitetene som imponerte like mye som konsertnivået de skapte (da med en integrert surroundforsterker............)
    Hvordan dette blir når du får inn senter, bakanaler og sub rekka vil bli en opplevelse.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det som er viktig her er å ikke kun fokusere på db! For In Miles er en utrolig detaljert og fintfølende høytaler.
    Når jeg hørte dem i stua oppe før de kom ned i kinoen var det like mye hi-fi kvalitetene som imponerte like mye som konsertnivået de skapte (da med en integrert surroundforsterker............)
    Hvordan dette blir når du får inn senter, bakanaler og sub rekka vil bli en opplevelse.
    Lyden nede i kinoen nå kan ikke sammenlignes med den som var oppe i stua, alt er bedre nå som de får nok av effekt. Tror det kan bli en morsom opplevelse når alle kanalene kommer på plass Får starte med bygging av noen høyttaler kabinetter snart

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo det utrolig med de nye Beyma båndiskanten/hornet. Det spiller ikke bare høyt, dette spiller med en oppløsning og pinpointing som ligger langt forbi mye av hi-fi før man beveger seg skikkelig opp i pris. (min subjektive mening etter å ha hørt på dem i et enkelt oppsett. )

Artig å tenke på at de som hørte oppsettet til BEF i stuen hørte på en reciever som forsterker og pre og i et rom som ikke er utformet spesielt til lyd. Dette vil jo være uhørt for folk som mener å ha funnet oppskriften på lyd i to kanaler.

Uansett: AWESOME - jeg er dypt misunnelig og har et sterkt ønske om å kunne gjøre noe liknende en dag. :razz:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel også noe med romstørrelse å gjøre. Miles jobber ned til ca 30Hz. Med 4x15" rimer det ganske godt med romstørrelsen. Jeg testet litt i Kulturkirken Skåre for et par uker siden. Jeg hadde ikke med meg SPL-måler, men erfaring tilsier at jeg lå på omkring 125dB peak. Da hadde jeg noe under 50% av slaglengden, og dermed vel 6dB å gå på. Der står det 8x18" i par. De har en følsomhet på 101dB pr par, og fores med 2200W. Det tilsvarer omtrent 134dB pr kasse, men da på 1 meter (teoretisk 146dB totalt på 1 meter). På 4 meter skal dette være omkring 12dB nede, på 8 meter, ca 18dB, osv. 8 meter tilsvarer nok ca midt i rommet, og i og med at rommet har vegger på alle sider er det rimelig å anta at lydtrykket flater ut omtrent her, altså på omkring 128dB kontinuerlig. Nedre grensefrekvens er ca 25Hz.

Jeg vil anta at avstanden i BEF sitt oppsett er omkring 2,82 meter? (for å ta et enkelt tall). Det skulle gi omtrent 9dB drop, men så kommer en del roomgain i tillegg i et såpass lite rom. I et normalt beboelsesrom betyr det omkring 6dB ved 35Hz. Dette skulle til sammen bety at høyttalerne spilte omkring 129dB hver. Med 103dB følsomhet skulle det bety omkring 400W. Temmelig overkommelig egentlig. Om avstanden er 4 meter kan man regne med omkring doble effekten, og 3dB høyere pr høyttaler.

Kapasiteten ved 40Hz kan se ut til å være på rundt 120,5dB pr høyttaler. Da med 700W pr høyttaler inn. Har du noen anelse om hvilke frekvenser det dreide seg om BEF?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er In Miles fortsatt å få tak i? La ikke Tangen opp?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Var det ikke siste paret BEF la sine hender på...?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det har vel også noe med romstørrelse å gjøre. Miles jobber ned til ca 30Hz. Med 4x15" rimer det ganske godt med romstørrelsen. Jeg testet litt i Kulturkirken Skåre for et par uker siden. Jeg hadde ikke med meg SPL-måler, men erfaring tilsier at jeg lå på omkring 125dB peak. Da hadde jeg noe under 50% av slaglengden, og dermed vel 6dB å gå på. Der står det 8x18" i par. De har en følsomhet på 101dB pr par, og fores med 2200W. Det tilsvarer omtrent 134dB pr kasse, men da på 1 meter (teoretisk 146dB totalt på 1 meter). På 4 meter skal dette være omkring 12dB nede, på 8 meter, ca 18dB, osv. 8 meter tilsvarer nok ca midt i rommet, og i og med at rommet har vegger på alle sider er det rimelig å anta at lydtrykket flater ut omtrent her, altså på omkring 128dB kontinuerlig. Nedre grensefrekvens er ca 25Hz.

Jeg vil anta at avstanden i BEF sitt oppsett er omkring 2,82 meter? (for å ta et enkelt tall). Det skulle gi omtrent 9dB drop, men så kommer en del roomgain i tillegg i et såpass lite rom. I et normalt beboelsesrom betyr det omkring 6dB ved 35Hz. Dette skulle til sammen bety at høyttalerne spilte omkring 129dB hver. Med 103dB følsomhet skulle det bety omkring 400W. Temmelig overkommelig egentlig. Om avstanden er 4 meter kan man regne med omkring doble effekten, og 3dB høyere pr høyttaler.

Kapasiteten ved 40Hz kan se ut til å være på rundt 120,5dB pr høyttaler. Da med 700W pr høyttaler inn. Har du noen anelse om hvilke frekvenser det dreide seg om BEF?
    Din bæretillatelse på kalkulator er herved inndratt på ubestemt tid. Makan..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sickpuppy
    Din bæretillatelse på kalkulator er herved inndratt på ubestemt tid. Makan..
    Slapp av, dette tok jeg da i hodet

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Stemmer nok det. Han kjøpte det siste paret og omtrent resten av lageret av elementer... 8)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen anelse om hvilke frekvenser det dreide seg om BEF?
    Jeg brukte en Infected Mushroom låt under denne testingen og lurer på den har sin peak frekvens rundt 50-55Hz og rundt 100Hz.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Det er jo det utrolig med de nye Beyma båndiskanten/hornet. Det spiller ikke bare høyt, dette spiller med en oppløsning og pinpointing som ligger langt forbi mye av hi-fi før man beveger seg skikkelig opp i pris. (min subjektive mening etter å ha hørt på dem i et enkelt oppsett. )

Artig å tenke på at de som hørte oppsettet til BEF i stuen hørte på en reciever som forsterker og pre og i et rom som ikke er utformet spesielt til lyd. Dette vil jo være uhørt for folk som mener å ha funnet oppskriften på lyd i to kanaler.

Uansett: AWESOME - jeg er dypt misunnelig og har et sterkt ønske om å kunne gjøre noe liknende en dag. :razz:
    Du er hjertelig velkommen for demo når alt blir ferdig!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Stemmer nok det. Han kjøpte det siste paret og omtrent resten av lageret av elementer... 8)
    Alt stemmer, men det er en DIY høyttaler så er da mulig å kunne bygge den selv.
    De har et relativt enkelt filter, selv blir jeg å gå for aktiv deling på alt.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp av, dette tok jeg da i hodet
    Det tviler jeg ikke på!!!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,044
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det trykker ja. Jeg ble overasket over hvor mye de nye forsterkerene dine løftet InMiles kontra den Crownen du har lånt, og den skal jo også være bra. Ingen tvil om at disse høyttalerene har godt av gode strømreserver. 130 Db er jo ikke daglig kost, men headroomet er hvertfall på plass
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer countryroad sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå begynner det virkelig og ta form her.130db det er høyt
    hvordan taktet din kostruksjon av rommet det? dette blir jo sykt ser også at du har planer om 6 x 18 sub i front. skal du også bak i rommet.?
    den falske lerret veggen skal du bruke ht stoff på hele eller blir det en kombinasjon av ht stoff og molten. gratulerer med nytt utstyr.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kapasiteten til frontene vil være omkring 125dB ved 55Hz og 129dB ved 100Hz. På 2,82 meter, og med to høyttalere, vil dette bety det samme som ca 125dB ved 55Hz og 127dB ved 100Hz, alt inkludert teoretisk room gain og innenfor x-max. Nå tåler sikkert disse elementene litt over-excursion. Det kan selvsagt være store avvik i room gain, spesielt i forbindelse med enkelte romresonanser.

Har du noen ide om hvor mye vandring du hadde på elementene under denne testen?

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bevegde de seg de da????

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen ide om hvor mye vandring du hadde på elementene under denne testen?
    Jeg var framme og tittet på elementene, de vandret noe, men ikke noe ekstremt kanskje rundt 2,5-3cm.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -ha-jpg

Har vært på konsert i kveld, A-HA på Ullevaal stadion. Det var en virkelig stor konsert, er ekstremt imponert over hvor bra de leverte live. Morten har en stemme som er like bra live som den er på CD. Dette var virkelig en opplevelse, for dere som kan, opplev dette før det er for sent!! Lyden var å eksepsjonelt bra, er nok den beste konsert lyden jeg har hørt. Selve scenen og lys riggen var å utrolig bra.

Side 105 av 367 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 101 102 103 104 105 106 107 108 109 115 125 135 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 245 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •