BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 101

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 101 av 367 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 97 98 99 100 101 102 103 104 105 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 ... SisteSiste
Viser resultater 2,001 til 2,020 av 7339
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er da ingen sak for BEF, han hever bare huset litt, slik at han får ett trinn til på nederste avsatsen.
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ville det ikke være enklere å bare senke Akershus litt?
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det tenkte jeg ikke på! Men det gjorde sikkert Bjørn Erik ;-)
    Jeg gjør mye rart, men en plass går grensen.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,276
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis strømprisen går opp i vinter pga mangel på strøm så vet vi hvem som har skylden.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Skal bygge et eget sikrings skap for kjelleren. Blir å legge opp til 16A kurs for hver av forsterkerne. Har et inntak idag på 63A, men har mulighet for å sette inn større inntak vis det skulle bli et problem. Jeg vil jo aldri kunne ta ut alt av krefter fra disse forsterkerne i min kino, I-T4000 leverer 2x142,1Watt ved en 1A og I-T8000 144,2Watt med 1A. De er å meget snille ved påslag.

Blir du å ha de stående på så lenge dere ikke skal bort over lengre tid, sparer vel belastningen på sikringer da!?

A.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Og hvis strømprisen går opp i vinter pga mangel på strøm så vet vi hvem som har skylden.
    hehe

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Blir du å ha de stående på så lenge dere ikke skal bort over lengre tid, sparer vel belastningen på sikringer da!?

A.
    Blir nok til at jeg slår dem av etter bruk, de trekker ca.180Watt når dem står på tomgang etter hva jeg forstår ut av databladet.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo noen slappe forsterkere......
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,276
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok til at jeg slår dem av etter bruk, de trekker ca.180Watt når dem står på tomgang etter hva jeg forstår ut av databladet.
    Du kan jo spre de litt rundt i huset og heller kaste ut panelovnene.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Du kan jo spre de litt rundt i huset og heller kaste ut panelovnene.
    De blir å stå i rack utenfor kinoen, så det vil gi god lunk i kjelleren

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjør mye rart, men en plass går grensen.
    Du mener Akershusgrensa?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå sett gjennom denne tråden, og finner helt klart både tips og inspirasjon som kan være nyttig. Dette ser absolutt kompromissløst ut!

Jeg har imidlertid et spørsmål: Jeg kan ikke se at du har skrevet hvilke dimensjoner du har benyttet på stenderverket til rom-i-rommet. Ut fra bildene kan det se ut som veggene er 2"4 (eller 2"3), og taket er 2"6. Jeg har prøvd å finne dimensjoneringstabeller for tak som kun skal bære himling (altså uten "nyttelast" slik som et etasjeskillende bjelkelag har), men finner det ikke. Jeg ville imidlertid tro at 2"6 skulle være tilstrekkelig til å holde 2 lag gips ved moderat lysåpning, men finner som sagt ingen konkrete tabeller på det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Jeg har nå sett gjennom denne tråden, og finner helt klart både tips og inspirasjon som kan være nyttig. Dette ser absolutt kompromissløst ut!

Jeg har imidlertid et spørsmål: Jeg kan ikke se at du har skrevet hvilke dimensjoner du har benyttet på stenderverket til rom-i-rommet. Ut fra bildene kan det se ut som veggene er 2"4 (eller 2"3), og taket er 2"6. Jeg har prøvd å finne dimensjoneringstabeller for tak som kun skal bære himling (altså uten "nyttelast" slik som et etasjeskillende bjelkelag har), men finner det ikke. Jeg ville imidlertid tro at 2"6 skulle være tilstrekkelig til å holde 2 lag gips ved moderat lysåpning, men finner som sagt ingen konkrete tabeller på det.
    Det er kanskje denne tabellen du tenker på? TreFokus - Bygge med tre - Massivtre - Dimensjonerings- tabeller

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det er kanskje denne tabellen du tenker på? TreFokus - Bygge med tre - Massivtre - Dimensjonerings- tabeller
    Jeg har sett disse tabellene, men de er alle beregnet for bruk når man skal bygge etasjeskillere. Ved rom-i-rommet er det jo slik at himlingsbjelkelaget kun skal bære vekten av takplatene, og begrepet "korttidspunktlast midt i spennet" egentlig er nokså meningsløst, siden lasten på dette bjelkelaget er konstant og fordelt utover.

Men når det er sagt, man kan jo selvfølgelig dimensjonere etter disse tabellene og leve lykkelig i vissheten om at det ihvertfall er sterkt nok...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja det er sant. Better safe than sorry

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har brukt 2x4" til både vegger og tak. Jeg har et lag med gips på yttersiden av veggene og taket, dette hjelper endel på stivheten på vegger og tak.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,742
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ja, jeg er faktisk litt spent på om konstruksjonen rett og slett er stiv nok gitt måten du har konstruert "bygget" på, skal lite til før en hører bassen knirker seg inn i treverket... Mulig at heftig demping av rommet vil bidra litt, samt kanskje også bruken av "GreenGlue" og tilsvarende... Dette er uansett mest sannsynlig en utfordring når du snakker om å dytte såpass mye luft i høy hastighet i dette rommet!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt 2x4" til både vegger og tak. Jeg har et lag med gips på yttersiden av veggene og taket, dette hjelper endel på stivheten på vegger og tak.
    Ok, takk for svar. Jeg skal bygge selv nå, men jeg skal ikke ha gips på utsiden av "rom-i-rommet", så jeg kommer til å gå for 2"6 i himlingsbjelkelaget mitt. Hvilken takhøyde ender du opp med på ferdig rom?

Slik jeg ser bildene, så har du en luftspalte mellom de ytre gipsplatene og murveggen din. Er du ikke redd du får problemer med sopp/fukt på de ytre gipsplatene dine? Jeg er ingen fagmann, men jeg synes det høres litt risky ut. Eller har du brukt spesialgips på de ytre platene?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...ja, jeg er faktisk litt spent på om konstruksjonen rett og slett er stiv nok gitt måten du har konstruert "bygget" på, skal lite til før en hører bassen knirker seg inn i treverket... Mulig at heftig demping av rommet vil bidra litt, samt kanskje også bruken av "GreenGlue" og tilsvarende... Dette er uansett mest sannsynlig en utfordring når du snakker om å dytte såpass mye luft i høy hastighet i dette rommet!
    Det finnes ikke noen resonanser eller vibrasjons lyder i rommet i det hele tatt! Det jeg har brukt av dempelim mellom gips lagene tilsvarer ca.5-6 tuper med "GreenGlue" og det har virkelig noe for seg, veggene er mye stivere og dødere enn med bruk av vanlig lim.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar. Jeg skal bygge selv nå, men jeg skal ikke ha gips på utsiden av "rom-i-rommet", så jeg kommer til å gå for 2"6 i himlingsbjelkelaget mitt. Hvilken takhøyde ender du opp med på ferdig rom?

Slik jeg ser bildene, så har du en luftspalte mellom de ytre gipsplatene og murveggen din. Er du ikke redd du får problemer med sopp/fukt på de ytre gipsplatene dine? Jeg er ingen fagmann, men jeg synes det høres litt risky ut. Eller har du brukt spesialgips på de ytre platene?

Jeg har en takhøyde på 2,25 i rommet, på Podiet er høyden 2,05.

Ja jeg har laget en luft spalte på 1cm rundt hele rommet. Dette er for ennå bedre støy isolering. Jeg er ikke redd for mugg eller sopp på platene, det er god luft sirkulasjon og det var en ventil bakers i rommet. Dele som er brukt her av kjelleren ligger over bakkeplan og den er helt tørr.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,742
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Høres veldig bra ut BEF, vi satser på at dette blir fantastisk fett!!

Det finnes ikke noen resonanser eller vibrasjons lyder i rommet i det hele tatt! Det jeg har brukt av dempelim mellom gips lagene tilsvarer ca.5-6 tuper med "GreenGlue" og det har virkelig noe for seg, veggene er mye stivere og dødere enn med bruk av vanlig lim.

Newcomer 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan hindre skranglelyder med bruk av greenglue, men du kan aldri hindre at himlingen for en resonansefrekvens. Tung og slapp trigger lavt i frekvens, mens stiv og lett vi treffe høyere i frekvens. Det samme gjeller veggene også

Tor

Side 101 av 367 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 97 98 99 100 101 102 103 104 105 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •