Ivaols hjemmekino - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 36 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 719
    Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ohh.. denne kinoen din ser meget gjennomført og lekker ut! 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøje meg, nok en Kristiansander

Takk for det! Trives godt i loftsetasjen min og prøver å tilbringe mest mulig tid der før sommeren kommer og en må ut he he.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en lang knevegg som ikke har gjort annet enn å være ubrukelig og reflektere lyden. Fikk lagd en bokhylle lik BD hyllene dere kan se på bildene i min hjemmekino (link i signatur), fyllt opp med en del bøker og to ting skjedde. For det første flyttet lydbildet seg tilbake til senter. Har vært dradd mot venstre pga ett innhukk på den siden. Level på venstre høyttaler kunne derfor settes likt som høyre. For det andre roet det rommet enda mer.

Fin oppgradering!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cd spilleren er solgt og den nye eieren vil få en oppløst, gjennomsiktig og nøytral spiller som også leverer i dypet! Håper jeg ikke angrer...

Har tidligere skissert en løsning der jeg går for en dac som farger lyden litt i stedet for å selge Coda CS300 effekten som jeg er svært fornøyd med. Abrahamsen V6 er rimelig og ut i fra brukeromtaler kan det være noe for meg. Skal ta en tlf og høre hvordan disse ligger ann, ser ikke ut til at de er på lager når jeg ser på internettbutikken til Abrahamsen.

Edit: de kommer ikke før siste uka i april, senest første uka i mai. Argh! Jeg liker ikke å vente når jeg har bestemt meg for noe!

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er jo inne på topp 10 lista nå Ivan! Fantastisk bra! :-D
    Jeg har også lyst på en DAC til HD avspilling. Skal bli spennende å høre hva du får ut av Abrahamsen hvis du går for denne.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coda CS300 er solgt. En forsterker med veldig mye krefter, gjennomsiktig og lite farget lydsignatur og et enormt lydbilde. Håper jeg ikke angrer!!!

Nå ønsker jeg noe som ikke er så nøytralt, noe som farger i ørevennlig retning, noe mer røraktig eller "musikalsk" og som også har MYE krefter. Skjønner hva jeg mener?

Har 22 000 til rådighet, har lyst å bruke mindre men dette skal være FORSTERKEREN og jeg bruker heller alt og blir fornøyd!

Kandidatene:

Har hatt Doxa Modell 73 hjemme til test og kan ikke si annet enn at denne står som kandidat nr 1 akkurat nå. Det er en velkjent god match til Swans. Den kan kvasibalanseres og brukes som monoblokk til frontene og senter, dette gir godt med utbygginsmuligheter når jeg igjen får nok penger rundt 2030 I tillegg er den norsk med 10 års garanti og produsenten holder til kun kort vei fra Kristiansand. Minus er prisen på 20 000.

Kandiat nr 2 er forsterker fra Emotiva, en XPA2 eller monoblokkene XPA1. Disse får jeg antagelig ikke testet før kjøp. Synes å kunne dra ut fra tester og brukererfaringer at de ikke er feite i lyden men heller nøytrale. Jeg ønsker ikke noe avslørende så jeg vet ikke helt... De får ellers gode omtaler og prisen er et stort pluss, ihvertfall for XPA2. Et annet pluss er rimelige flerkanalstrinn fra samme produsent.

Jeg har også vært inne og kikket litt på nettet hva de lokale hifisjappene har å tilby. Har alltid hatt stor sans for Arcam sine produkter helt siden jeg hadde en AVR350 receiver. Problemet er at soundgarden ikke har noe av dette i butikken så hjemlån blir problematisk. Ellers har soundgarden Mcintosh, men nyprisen på disse trinnene er uaktuell. Har null erfaring med dette produktet.

Alternativ 3 er bruktmarkedet. Er åpen for forslag for hva som kan være match til Swans 2.2F. Problemet igjen er at jeg ikke får testet selv. På den andre siden går det ann å selge igjen uten noe særlig tap hvis det ikke skulle fungere. Noen forslag her?

Hadde vært gøy å finne en forsterker som er skikkelig bra og rimeligere enn 20 000 for jeg trenger også en DAC og har lyst å prøve subkalibreringssaken til SVS. Innser likevel at Doxa ser ut til å være et sikkert valg lydmessig og med tanke på utbygging og krefter.

Kom gjerne med noen tanker og ideer, setter pris på alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan synes du Doxa Modell 73 presterte i forhold til Coda CS300 ? Noen vesentlige forskjeller ??

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørlyd og transistor med mye krefter er vel rake motsetninger.....

Hva med klasse D forsterker og heller en god pre som passer dine preferanser?
    Lastkontroll forsterkere i denne prisklassen kan se langt etter og plenty av effekt.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den forsterkeren som faller meg inn er Usher R1.5 som leverer mye av det du etterlyser her til en pris rundt 20k. Gilso bruker så idt jeg vet Usher på sine F2.2F
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Rørlyd og transistor med mye krefter er vel rake motsetninger.....

Hva med klasse D forsterker og heller en god pre som passer dine preferanser?
    Lastkontroll forsterkere i denne prisklassen kan se langt etter og plenty av effekt.
    Har aldri hørt klasse D men alltid hatt lyst. Problemet er at jeg leser svært sprikende erfaringer der en del klager over litt tynn lyd i øvre sjiktet. Det liker jeg ikke. Dette kan nok styres med valg av pre, men for meg er det også viktig at den ørevennlige lyden følger med når jeg hiver på en film og da hjelper ikke stereo preèn lenger. Nå virker jeg sikkert forutinntatt men er det noen i Kristiansand som har klasse D og vil ta en tur til Flekkerøy med den under armen er jeg mer enn villig til teste

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Den forsterkeren som faller meg inn er Usher R1.5 som leverer mye av det du etterlyser her til en pris rundt 20k. Gilso bruker så idt jeg vet Usher på sine F2.2F
    Interessant!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Hvordan synes du Doxa Modell 73 presterte i forhold til Coda CS300 ? Noen vesentlige forskjeller ??
    Tilfeldighetene ville det slik at en Doxa Modell 73 og en passiv Doxa pre plutselig havnet i heimen i går, igjen. Nå skal jeg prøve den over noen dager. Fikk kun testet en halvtime i går. Inntrykkene fra den lille halvtimen i går og fra kvelden vi svitsjet mellom Doxa og Coda avslører to forsterkere med ulik lydsignatur. Coda CS300 er som tidligere nevnt en forsterker med noen ekstreme kvaliteter når det kommer til gjennomsiktighet, oppløsning, nøytralitet og størrelse på lydbildet. Den har enormt med krefter og bassen er stram. Doxa Modell 73 vil jeg beskrive som en varmere forsterker med mer ørevennlig klang. Den har også godt med krefter, men ikke fullt så mye som Coda. Doxa og Coda er ganske like på tredimensjonalitet og størrelse på lydbildet. Preferanser (og match) vil nok i stor grad bestemme hvilken en foretrekker i og med at klangen er så forskjellig.

Vil ikke gå så mye dypere i forskjellene før jeg har fått lyttet noen dager.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Har aldri hørt klasse D men alltid hatt lyst. Problemet er at jeg leser svært sprikende erfaringer der en del klager over litt tynn lyd i øvre sjiktet. Det liker jeg ikke.
    Tynn lyd? Det har jeg ikke lest før, men har lest at noen mener det er en smule varm/mørk lyd helt i toppen. Det kan ha noe med at ICE har en svak fallende frekvensrespons helt på toppen, og det kan være hørbart.

Tynt er det i allefall ikke. Da er det noen skavanker ellers i systemet, sannsynligvis på høyttaler, rommet eller integrasjonen mellom de to.

Har en mistanke om at ICE-navnet kan gi litt fordommer også, spesielt for de med "varme" og koslige rør i kjeden.

Dette kan nok styres med valg av pre, men for meg er det også viktig at den ørevennlige lyden følger med når jeg hiver på en film og da hjelper ikke stereo preèn lenger. Nå virker jeg sikkert forutinntatt men er det noen i Kristiansand som har klasse D og vil ta en tur til Flekkerøy med den under armen er jeg mer enn villig til teste
    Det er aktive referansehøyttalere til flere millioner som bruker klasse D. Er det godt nok for de, vil jeg tippe det er godt nok for Swans også. Men hifi styres mye av følelser, så du må jo velge noe du føler deg komfortabel med...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt klasse D selv men kun lest erfaringer som er svært så blandet. Du har sikkert rett i at tynn lyd blir feil. Kraften og kontrollen er svært fristende.

Når klasse D brukes i aktive høyttalere regner jeg med hele konstruksjonen matches deretter. Kan derfor ikke automatisk generaliseres, men skjønner poenget ditt.

Kan godt tenke meg å prøve, men vanskelig med hjemlån. Må til syvende og sist prøve selv i eget oppsett og det er det viktigste.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt klasse D selv men kun lest erfaringer som er svært så blandet. Du har sikkert rett i at tynn lyd blir feil. Kraften og kontrollen er svært fristende.

Når klasse D brukes i aktive høyttalere regner jeg med hele konstruksjonen matches deretter. Kan derfor ikke automatisk generaliseres, men skjønner poenget ditt.
    Matching og personlige preferanser er selvfølgelig et punkt verdt å ta hensyn til. JEG mener en forsterker kun skal gjøre jobben sin, altså forsterke det den får inn uten å fjerne/legge til - helst så forvrengningsfritt og med så bra lastkontroll som mulig. Så kan en heller velge høyttaler etter preferanser og rom. En slik forsterker har høy lastkontroll, og helst masse effekt for å unngå hørbar klipping/harmonisk forvrengning og en paddeflat frekvensrespons. Finnes flere klasse A/B forsterker i klassen 50-100k+ som har disse egenskapene, men også ICE er en ganske god kanditat på disse punktene.

Noen høyttalere er konstruert/voicet med tanke på en forsterker som kanskje farger. Da vil kanskje ikke en nøytral forsterker være optimalt.

Klasse D (i allefall ICE) er vel heller ikke optimalt ved med ekstremt lave impedanser, så noen Martin Logan høyttalere kan være litt kilne.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ICE/klasse D kan bli slanke i noen oppsett fordi de som regel ikke legger til noe i bassen som mange andre forsterkere gjør. Som regel passer de best på litt større høyttalere som allerede har bra fylde. Micromega som bruker Hypex, tror jeg har litt mer presens i nedre mellomtone og øvre bass enn Oberon. Du får helt sikkert ha en på hjemlån dersom du tar kontakt med snickers. Klasse D har stålkontroll i bassen, fantastisk på reaktive laster og har en utrolig åpen og oppløst gjengivelse. Absolutt noe man bør vurdere hvis du finner en god matchende forforsterker og det passer ditt anlegg og din smak.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte Oberon og Doxa 73 på F2.2, og det var veldig mye bedre med Doxa. Yamaha som pre i begge tilfeller. Nå er det er helt sikkert store forskjeller innen de forskjellige ICE konstruksjonene, så andre forsterkere med denne teknologien passer sikkert bedre. Likevel er mitt inntrykk av ICE at de generelt er veldig nøytrale, og utfra det første innlegget ditt forstår jeg det sånn at du søker et trinn som tilfører litt varme ala rørforsterkere.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doxa Modell 73 ... Minus er prisen på 20 000.
    24.490 nå. Introduksjonsprisene er en saga blott, dessverre.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke fått med meg at prisen var steget 5000!

Det er som devilej skriver, Doxa matcher Swans. Doxa Modell 73 blir derfor stående her. Dette spiller musikk med kraft, størrelse og detaljer samtidig som det er ørevennlig. Nå får vi se om det ikke dukker opp en DAC fra Lauvland i løpet av året som annonsert på www.doxa.no.

Takk for innspill! Til de av dere som vil høre på Swans og Doxa er det bare å sende PM, dette funker

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med ny effekt! Bruker doxa på min swans center og det fungerer helt ypperlig, doxaen er det eneste som faktisk blir stående okke som!

Side 6 av 36 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •