Ivaols hjemmekino - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 36 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 719
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Spennende å se hva du kommer frem til! Jeg har tenkt å gjøre det samme. Har ikke målt rommets problemområder enda, men skulle enkeltfrekvenser stikke seg ut så er det verdt å prøve Helmholzresonatorer. Jeg hadde planlagt å frese ut en propp som passer i den ene enden. Planen var så å flytte på denne innover i røret til jeg traff rett frekvens. Vet ikke om det lar seg gjøre. Men det er jo lettere enn å sage av for hver måling. Så kan man heller sage av etter litt prøving.
    Har du link til tiden du refererer til?
    Hvis du setter en propp i den ene enden fungerer det vel ikke lenger? Luften må kunne bevege seg frem og tilbake... Etter hva jeg leser så vil dempeeffekten gå ned selv med vanlig Rockwool inni fordi det blir for tett. Det blir derfor anbefalt lett høyttalervatt. Årsaken til at en trenger noe inni er for å redusere resonansen i tidsdomenet. Her er linken:

Erfaringer med Helmholtz eller andre absorbenter?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Hvis du setter en propp i den ene enden fungerer det vel ikke lenger? Luften må kunne bevege seg frem og tilbake... Etter hva jeg leser så vil dempeeffekten gå ned selv med vanlig Rockwool inni fordi det blir for tett. Det blir derfor anbefalt lett høyttalervatt. Årsaken til at en trenger noe inni er for å redusere resonansen i tidsdomenet. Her er linken:

Erfaringer med Helmholtz eller andre absorbenter?
    Jeg har også den oppfatning at røret skal tettes i ene enden .

Men det er mulig det er flere måter å få dette til å fungere på ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Jeg har også den oppfatning at røret skal tettes i ene enden .

Men det er mulig det er flere måter å få dette til å fungere på ?
    Godt mulig dere har rett! Skal lese litt grundigere. Fikk rørene i dag så jeg håper å få testet i kveld.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig dere har rett! Skal lese litt grundigere. Fikk rørene i dag så jeg håper å få testet i kveld.
    Helmholzresonatorer må være tette i den ene enden for å fungere. Samme prinsipp som en tomflaske. Blås over toppen, og du får en tone. Det er egenresonansen til flaska. Hvis du fyller litt vann i flaska og blåser, endrer tonen seg fordi volumet i flaska blir mindre, og egenresonansen blir da høyere i frekvens. Hvis flaska/røret hadde vært åpent i begge ender, hadde du ikke fått noen resonans, og det hadde ikke virket. Man kan også bygge en kasse med åpning i den ene enden, eller for eks bruke en platting som resonator. Det skal dog litt prøving og feiling til for å treffe rett med frekvensen...:wink:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Helmholzresonatorer må være tette i den ene enden for å fungere. Samme prinsipp som en tomflaske. Blås over toppen, og du får en tone. Det er egenresonansen til flaska. Hvis du fyller litt vann i flaska og blåser, endrer tonen seg fordi volumet i flaska blir mindre, og egenresonansen blir da høyere i frekvens. Hvis flaska/røret hadde vært åpent i begge ender, hadde du ikke fått noen resonans, og det hadde ikke virket. Man kan også bygge en kasse med åpning i den ene enden, eller for eks bruke en platting som resonator. Det skal dog litt prøving og feiling til for å treffe rett med frekvensen...:wink:
    Glimrende forklart, der kom jeg et langt skritt videre Mange takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått testet litt med 2 rør med diameter 30cm og lengde ca 2 meter. Tettet igjen den ene enden med tilskåret papp som ble teipet fast. Har ikke hatt noe vatt inni rørene når jeg målte.

Den første filen er vannfallsdiagram av kun frontene uten romkorreksjon og den andre filen er med 2 stk rør som beskrevet over holdt på hver sin side av bjelken i toppen av skråtaket. Tror det er det lille søkket en ser i fil nr 2 rundt 35hz som er resultatet av rørene i taket...? Ikke så mye å skryte av i tilfelle.

Har prøvd å plassere rørene flere steder men er begrenset fysisk av skråtaket. Hadde blant annet tenkt å feste de langs skråtaket med den åpne enden ned mot hjørnet men da kom de i veien for lerretet. Rør på 2 meter med diameter på 30cm er ganske mye større enn jeg hadde sett for meg he he

Kan prøve å kutte litt for å få effekten til rundt 45hz og få tak i noe høyttalervatt å ha i den ene enden men den stusselige effekten gir ikke akkurat motivasjon for å bruke noe særlig mer tid på det hvis ikke noen har noen glitrende ideer...

Fil nr 3 er front pluss sub med romkorreksjon som en referanse. Ser ikke så galt ut.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått testet litt med 2 rør med diameter 30cm og lengde ca 2 meter. Tettet igjen den ene enden med tilskåret papp som ble teipet fast. Har ikke hatt noe vatt inni rørene når jeg målte.

Den første filen er vannfallsdiagram av kun frontene uten romkorreksjon og den andre filen er med 2 stk rør som beskrevet over holdt på hver sin side av bjelken i toppen av skråtaket. Tror det er det lille søkket en ser i fil nr 2 rundt 35hz som er resultatet av rørene i taket...? Ikke så mye å skryte av i tilfelle.

Har prøvd å plassere rørene flere steder men er begrenset fysisk av skråtaket. Hadde blant annet tenkt å feste de langs skråtaket med den åpne enden ned mot hjørnet men da kom de i veien for lerretet. Rør på 2 meter med diameter på 30cm er ganske mye større enn jeg hadde sett for meg he he

Kan prøve å kutte litt for å få effekten til rundt 45hz og få tak i noe høyttalervatt å ha i den ene enden men den stusselige effekten gir ikke akkurat motivasjon for å bruke noe særlig mer tid på det hvis ikke noen har noen glitrende ideer...

Fil nr 3 er front pluss sub med romkorreksjon som en referanse. Ser ikke så galt ut.
    Det ser da ut til det er mye større forskjell på målingene mellom 100 og 200 hz , enn det er ved +/- 45 hz ? Og det til det bedre faktisk:-)
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser da ut til det er mye større forskjell på målingene mellom 100 og 200 hz , enn det er ved +/- 45 hz ? Og det til det bedre faktisk:-)
    Ja jeg er enig men det kan ha en annen årsak. Jeg måtte stå på en stol mellom høyttalerene og holde rørene oppe mens fruen satte i gang målingen. Skal kontrollmåle i kveld og stå på samme sted både med og uten rør. Kan være jeg som er en effektiv 100-200hz absorbent he he.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er enig men det kan ha en annen årsak. Jeg måtte stå på en stol mellom høyttalerene og holde rørene oppe mens fruen satte i gang målingen. Skal kontrollmåle i kveld og stå på samme sted både med og uten rør. Kan være jeg som er en effektiv 100-200hz absorbent he he.
    Ok - det kan nok lønne seg å kjøre flere målinger uten å gjøre noen forandringer for å få et entydig resultat har jeg lagt merke til !

Og hvis det viser seg at du er en sånn fabelaktig "absorbent" , så må du jo lage en "klone" :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok - det kan nok lønne seg å kjøre flere målinger uten å gjøre noen forandringer for å få et entydig resultat har jeg lagt merke til !

Og hvis det viser seg at du er en sånn fabelaktig "absorbent" , så må du jo lage en "klone" :-)
    Pleier ofte å ta et par målinger ekstra for av og til skjer engangshendelser.

Ser ut til at jeg slipper å klone meg selv. Første måling under er med meg på stolen, andre måling holder jeg oppe rørene. Utvidet vannfallsdiagrammet for å vise effekten høyere i frekvens. Ser ut til at det skjer litt helt opp til 5000hz, er det logisk?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet og enda viktigere spørsmål er om dette er hørbart? Litt styr å henge opp dette her så ville være fint om noen kunne komme med litt mer eller mindre kvalifisert synsing rundt dette spørsmålet!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rød kurve med rør i taket.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mtp frekvensresponsen så er det nok neppe hørbart !

Når det gjelder vannfallsmålingen , så er det lettere å lese dem hvis du bruker logaritmisk skala slik som på frekvensresponsen , og ikke så langt opp i frekvens heller.

Det kan jo se ut til at det skjer noe der - ganske langt opp i frekvens også .

Ellers så ser det jo ut til at du har bra kontroll på etterklangen generelt sett !

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mtp frekvensresponsen så er det nok neppe hørbart !

Når det gjelder vannfallsmålingen , så er det lettere å lese dem hvis du bruker logaritmisk skala slik som på frekvensresponsen , og ikke så langt opp i frekvens heller.

Det kan jo se ut til at det skjer noe der - ganske langt opp i frekvens også .

Ellers så ser det jo ut til at du har bra kontroll på etterklangen generelt sett !
    Enig med tanke på frekvensresponsen.

Lagt ut to stk vannfallsdiagram logaritmisk opp til 5000hz og 2 stk logaritmisk opp til 200hz, de røde er med rør.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med tanke på frekvensresponsen.

Lagt ut to stk vannfallsdiagram logaritmisk opp til 5000hz og 2 stk logaritmisk opp til 200hz, de røde er med rør.
    Man ser jo at etterklangen blir noe redusert i 50 hz området , og det bør kanskje være hørbart på musikk med mye energi akkurat i det området...

Virker som det blir strammet opp litt rundt 150 hz også.

Men du har kanskje ikke fått testet med musikk enda , pga. manglende festeanordning ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man ser jo at etterklangen blir noe redusert i 50 hz området , og det bør kanskje være hørbart på musikk med mye energi akkurat i det området...

Virker som det blir strammet opp litt rundt 150 hz også.

Men du har kanskje ikke fått testet med musikk enda , pga. manglende festeanordning ?
    Stemmer, får ikke testet uten å få festet skikkelig. Et lite dilemma det der jeg må fundere litt mer på.

Ellers vil jeg skyte inn et takk for god hjelp Torolan!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer, får ikke testet uten å få festet skikkelig. Et lite dilemma det der jeg må fundere litt mer på.

Ellers vil jeg skyte inn et takk for god hjelp Torolan!
    Bare hyggelig:-)
    Kan ikke kona stå og holde dem en halvtimes tid mens du spiller litt musikk da ? ;-)

Du klarer ikke å holde dem oppe med noen passelig lange stolper/bjelker/langkost etc... sånn helt provisorisk da?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig:-)
    Kan ikke kona stå og holde dem en halvtimes tid mens du spiller litt musikk da ? ;-)

Du klarer ikke å holde dem oppe med noen passelig lange stolper/bjelker/langkost etc... sånn helt provisorisk da?
    Kona går på jobb noen døgn nå så der slapp hun billig unna

Hmm, kanskje ikke helt umulig å få til noe provisorisk men dumt hvis det ramler ned på senterhøyttaleren. Skal se om jeg får til noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12 uker pappaperm direkte fulgt av 3 uker ferie er på sin andre uke Blitt en del musikk med Doxa Modell 61. Når hun ene sover og hun andre er i barnehagen er det bare å få spurtet opp i tredje etasje, lukke alle dører og nyte!

Skal innrømme at overgangen fra receiver som jeg brukte alene som effekt mens jeg ventet på Modell 61, til å dra frontene med Doxa Modell 61 var en kraftig overgang. Spesielt med tanke på mengden detaljer som plutselig strømmet ut. Nå som lyden har "satt seg" litt kan jeg ikke si annet enn at Lauvland har overgått seg selv, igjen. Denne gangen i enda større grad enn tidligere vil jeg påstå. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å skvise så mye detaljer ut av et nakent musikkvindu uten at det låter hardt og øretrettende i lengden. Takk og pris at det er ørevennlige detaljer som bidrar til at musikken oppleves mer ekte og kan nytes i timesvis!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0