Ivaols hjemmekino - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 36 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 719
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Heisann, long time no see. Jeg dukket også plutselig opp på forumet etter å ha vært fraværende lenge, men så en dag var jeg tilbake, og pengene begynte å fly igjen...
    Ja, avforum er et umulig sted å oppholde seg hvis en prøver å spare penger

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig fått hørt Doxa 8.2 høyttalerene og jeg ble imponert. De har fått med seg de positive kvalitetene fra 8.1 og i tillegg kan de spille høyt med mer fysisk trøkk i bassen. Det er garantert mye mer å si om ulike forbedringer, men det er hovedinntrykkene jeg sitter igjen med etter rundt 1.5 time i butikken og kun 10 minutter i sweetspot.

8.1 er som jeg har skrevet tidligere høyttalere med fantastisk lydkvalitet, men til mitt bruk holder det ikke med en enkel 8 tommer i bassen. 8.2 sine dobble 8 tommere i en større kasse er derimot en langt mer voksen høyttaler som jeg gjerne skulle hatt permanent i hjemmekinoen! Det har jeg enkelt og greit ikke råd til. Heldigvis spiller Legacy Focus HD svært bra de også så jeg overlever uten alt for store kvaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt Doxa Modell 61 noen dager nå og fått dannet meg noen inntrykk. Oppløsningen er ekstrem, selv i forhold til Modell 62. Dette er for meg et nytt nivå av ærlig gjenngivelse i den betydning at ingen detaljer tilsløres. Dynamikken er også merkbart bedre, opplever pauser i musikken og stillheten mellom anslag som langt mer fremtredende. Har så langt ikke savnet krefter.

Den ekstreme oppløsningen har også fått frem flere lyter i innspillingene. Oppløsningen er heldigvis svært ørevennlig (et av alfa og omega kriteriene for min del) men samtidig føler jeg den i større grad setter fokus på detaljer som minner meg på at innspillingen ikke er helt topp snarere enn å øke opplevelsen. Rock ala Soundgarden er ett eksempel så langt. En naturlig følge av ekstrem oppløsning, musikken står naken igjen i både positiv og negativ forstand. Til tross for dette gjør den ørevennlige gjenngivelsen at musikk med dårlig innspillingskvalitet fremdeles kan nytes.

Jeg bruker receiver (med romkorreksjon opp til 1000hz) for å dempe en ca 10db topp i 40-50hz området. Frem til og med Modell 62 har dette fungert glimrende og bedre enn via den passive pre'en fordi jeg har sluppet unna en-note bass når 40-50hz toppen er blitt dempet. Nå virker det for meg som om receiveren har kastet inn håndkleet og kjørt ut i første krappe oppløsningssving.

Det fungerer dårlig med normal pre så lenge jeg får en-note bass. Skulle så gjerne ha fortsatt med den passive pre'en jeg hadde tidligere men etter omtrent ti tusen bytter frem og tilbake som alle førte til samme konklusjon ble dac og passiv pre solgt. Tror en akustisk løsning av bassproblemet vil gi best resultat for da kan jeg gå tilbake til normal preløsning for stereo. Har lest om en svært enkel måte å lage Helmholtz resonator på som kun består av et rør fyllt med høyttalervatt i den ene enden. Diameter og lengde bestemmer hvilken frekvens som dempes. Dette skal jeg teste og vil komme tilbake til erfaringer i denne tråden så snart jeg setter i gang.

Jeg vet det skal være mulig å få enda noen hakk bedre lyd i mitt lytterom med Modell 61 i kjeden men det må jobbes med saken. Ekstremt utstyr krever mer av brukeren ser det ut til. Etter å ha lest testen til Håkon Rognlien i Fidelity (link på Doxa sin hjemmeside) ser jeg at han påpeker blant annet at Modell 61 er svært kresen på matching med pre. Der er vi helt enige.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Næææ, savner 012`n eller ?

Var vel et stykke om basstraps i forrige nr av Watt også om jeg ikke husker feil

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Næææ, savner 012`n eller ?
    Ja, gi meg beskjed hvis du vil selge den tilbake he he. Skal gi deg en liten fortjeneste

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Ja, gi meg beskjed hvis du vil selge den tilbake he he. Skal gi deg en liten fortjeneste

Spiller via den nå så da må du nok ut med en stor slump penger skal den pakkes i en eske for sending

Er meget fornøyd med den

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regnet ikke med noe annet he he.

Så lenge jeg ikke får bukt med basstoppen med akustiske tiltak har jeg heller ikke bruk for en pre. Får jeg noe til å fungere blir det aktuelt å se på pre igjen.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt Doxa Modell 61 noen dager nå og fått dannet meg noen inntrykk. Oppløsningen er ekstrem, selv i forhold til Modell 62. Dette er for meg et nytt nivå av ærlig gjenngivelse i den betydning at ingen detaljer tilsløres. Dynamikken er også merkbart bedre, opplever pauser i musikken og stillheten mellom anslag som langt mer fremtredende. Har så langt ikke savnet krefter.

Den ekstreme oppløsningen har også fått frem flere lyter i innspillingene. Oppløsningen er heldigvis svært ørevennlig (et av alfa og omega kriteriene for min del) men samtidig føler jeg den i større grad setter fokus på detaljer som minner meg på at innspillingen ikke er helt topp snarere enn å øke opplevelsen. Rock ala Soundgarden er ett eksempel så langt. En naturlig følge av ekstrem oppløsning, musikken står naken igjen i både positiv og negativ forstand. Til tross for dette gjør den ørevennlige gjenngivelsen at musikk med dårlig innspillingskvalitet fremdeles kan nytes.

Jeg bruker receiver (med romkorreksjon opp til 1000hz) for å dempe en ca 10db topp i 40-50hz området. Frem til og med Modell 62 har dette fungert glimrende og bedre enn via den passive pre'en fordi jeg har sluppet unna en-note bass når 40-50hz toppen er blitt dempet. Nå virker det for meg som om receiveren har kastet inn håndkleet og kjørt ut i første krappe oppløsningssving.

Det fungerer dårlig med normal pre så lenge jeg får en-note bass. Skulle så gjerne ha fortsatt med den passive pre'en jeg hadde tidligere men etter omtrent ti tusen bytter frem og tilbake som alle førte til samme konklusjon ble dac og passiv pre solgt. Tror en akustisk løsning av bassproblemet vil gi best resultat for da kan jeg gå tilbake til normal preløsning for stereo. Har lest om en svært enkel måte å lage Helmholtz resonator på som kun består av et rør fyllt med høyttalervatt i den ene enden. Diameter og lengde bestemmer hvilken frekvens som dempes. Dette skal jeg teste og vil komme tilbake til erfaringer i denne tråden så snart jeg setter i gang.

Jeg vet det skal være mulig å få enda noen hakk bedre lyd i mitt lytterom med Modell 61 i kjeden men det må jobbes med saken. Ekstremt utstyr krever mer av brukeren ser det ut til. Etter å ha lest testen til Håkon Rognlien i Fidelity (link på Doxa sin hjemmeside) ser jeg at han påpeker blant annet at Modell 61 er svært kresen på matching med pre. Der er vi helt enige.
    Akustiske løsninger i det området er en utfordring.

Har noe av det samme selv her , og jeg kjøpte to stk ModexCorner bassfeller som var tunet til 50 hz , og det hjalp marginalt , og dem er ikke verdt prisen - jeg fikk kjøpt dem billig som demo så det ble ikke så ille , men nyprisen er alt for drøy ift ytelsen !

Det som som hadde mye større effekt her hos meg var å sette i enn Rockwollpakke (fleksi A-plater) med plastikk på i venstre hjørne bak.

Det dempet peaken med 2-3 db , og i tillegg så reduserte den etterklangen i problemområdet betydelig !

Men det som ble den beste løsningen for meg var å anskaffe denne :DSPeaker-Anti-Mode 2.0 Dual Core
    Selges hos AV-shop for 6k.

Dette er en meget oppegående sak , og kan fungere på mange måter.
    Både som EQ digitalt inn/ut , god dac med EQ muligheter , og til og med som en god Dac og Pre rett i effekt-trinnet!

Den har både automatisk EQ , og 16 bånds manuel PEQ , samt en god del tilt funksjoner i begge ender av skalaen - er meget fornøyd med denne selv.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Akustiske løsninger i det området er en utfordring.

Har noe av det samme selv her , og jeg kjøpte to stk ModexCorner bassfeller som var tunet til 50 hz , og det hjalp marginalt , og dem er ikke verdt prisen - jeg fikk kjøpt dem billig som demo så det ble ikke så ille , men nyprisen er alt for drøy ift ytelsen !

Det som som hadde mye større effekt her hos meg var å sette i enn Rockwollpakke (fleksi A-plater) med plastikk på i venstre hjørne bak.

Det dempet peaken med 2-3 db , og i tillegg så reduserte den etterklangen i problemområdet betydelig !

Men det som ble den beste løsningen for meg var å anskaffe denne :DSPeaker-Anti-Mode 2.0 Dual Core
    Selges hos AV-shop for 6k.

Dette er en meget oppegående sak , og kan fungere på mange måter.
    Både som EQ digitalt inn/ut , god dac med EQ muligheter , og til og med som en god Dac og Pre rett i effekt-trinnet!

Den har både automatisk EQ , og 16 bånds manuel PEQ , samt en god del tilt funksjoner i begge ender av skalaen - er meget fornøyd med denne selv.
    Har allerede hatt en runde med demping for et par år siden der jeg endte opp med rockwool plater flere steder. Kurven ellers sett bort fra 40-50hz området er ikke så gal. Det er nær sagt umulig å få dempet så dypt i frekvens med dempematter uten at tiltakene blir for ekstreme i et vanlig rom, derav testingen med Helmholtz resonator rør. Dette skal fungere hvis en får de plassert i basspeaken og de er tunet riktig.

Når det kommer til romkorreksjon gjør receiveren min en glimrende jobb i bassen, men Modell 61 med sin ekstreme oppløsning fortjener tydeligvis en bedre pre generelt og spesielt høyere opp i frekvens.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har allerede hatt en runde med demping for et par år siden der jeg endte opp med rockwool plater flere steder. Kurven ellers sett bort fra 40-50hz området er ikke så gal. Det er nær sagt umulig å få dempet så dypt i frekvens med dempematter uten at tiltakene blir for ekstreme i et vanlig rom, derav testingen med Helmholtz resonator rør. Dette skal fungere hvis en får de plassert i basspeaken og de er tunet riktig.

Når det kommer til romkorreksjon gjør receiveren min en glimrende jobb i bassen, men Modell 61 med sin ekstreme oppløsning fortjener tydeligvis en bedre pre generelt og spesielt høyere opp i frekvens.
    Ja vanlige Rockwool plater duger ikke så langt ned nei.

Hvilken Helmholtz resonator vurderer du - lage selv?

Tror du skal slite med å dempe hele kulen hvis den er på borti 10 db hvertfall.

Var jo nettopp fordi du vurderer en bedre pre utenom receiveren jeg foreslo Antimoden.
    Den duger faktisk bra som pre i seg selv , men vil du ha noe enda bedre , så kan den brukes som Dac med EQ , eller heldigitalt foran en enda bedre Dac igjen - mange muligheter med denne :-)
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vanlige Rockwool plater duger ikke så langt ned nei.

Hvilken Helmholtz resonator vurderer du - lage selv?

Tror du skal slite med å dempe hele kulen hvis den er på borti 10 db hvertfall.

Var jo nettopp fordi du vurderer en bedre pre utenom receiveren jeg foreslo Antimoden.
    Den duger faktisk bra som pre i seg selv , men vil du ha noe enda bedre , så kan den brukes som Dac med EQ , eller heldigitalt foran en enda bedre Dac igjen - mange muligheter med denne :-)
    Kom over en tråd på et annet forum der de lagde Helmholtz resonator ved hjelp av papprør som kan kjøpes billig på en byggevarebutikk. For å dempe så dypt som under 50hz trengs det diameter på 30cm og lengde på rundt 1.8 meter. Tenkte å kappe til selv mens jeg måler innimellom for å treffe akkurat.

Etter hva jeg har lest har du rett med tanke på å dempe selve toppen med så mye som 10db, 3-4db er mer realistisk. Men, gevinsten i redusert resonans kommer i tillegg og vil medføre tørrere bass så vidt jeg kan forstå.

Tok ikke helt den med antimoden først men nå er jeg med Mulig det kan være noe å teste hvis jeg ikke kommer i havn med akustiske tiltak, men er ikke sikker på om den vil være bedre enn Anthem MRX 500 receiveren som uten sidestykke er den mest oppløste og musikalske receiveren med romkorreksjon jeg har prøvd.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det flere en 1 bassport pr. høytaler ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det flere en 1 bassport pr. høytaler ?
    Det er to søte små pr høyttaler.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to søte små pr høyttaler.

Hørtes manndig ut på en dyr høytaler... hehe

Tengte om det gikk og teste og tette en port pr. høytaler da. Men den puster vel ikke så mye det vil ha noe effekt på party peeken din

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes manndig ut på en dyr høytaler... hehe

Tengte om det gikk og teste og tette en port pr. høytaler da. Men den puster vel ikke så mye det vil ha noe effekt på party peeken din
    De portene der er ikke mye å skryte av nei

Når jeg skal til med målinger i forbindelse med Helmholtz prosjektet kan jeg teste effekten, takk for tipset!

Håper å få kjøpt rør i morra og få testet så fort som mulig. Pga skråtak blir det litt funky plasseringer av rørene så om det gir noen effekt blir spennende å se...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 meter rør med diameter på 30cm er bestilt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 meter rør med diameter på 30cm er bestilt.
    Blir moro og se om du får noe effekt å snakke om av dette

Tenker du å lage to rør ?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Hmm, hadde ikke det vært en unskylding til og kjøpt flere svs ->Tuber<- ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir moro og se om du får noe effekt å snakke om av dette

Tenker du å lage to rør ?
    Blir kappet til to rør ja. Blir veldig interessant å se om det blir noen hørbar forbedring!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende å se hva du kommer frem til! Jeg har tenkt å gjøre det samme. Har ikke målt rommets problemområder enda, men skulle enkeltfrekvenser stikke seg ut så er det verdt å prøve Helmholzresonatorer. Jeg hadde planlagt å frese ut en propp som passer i den ene enden. Planen var så å flytte på denne innover i røret til jeg traff rett frekvens. Vet ikke om det lar seg gjøre. Men det er jo lettere enn å sage av for hver måling. Så kan man heller sage av etter litt prøving.
    Har du link til tiden du refererer til?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Side 34 av 36 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •