Ivaols hjemmekino - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 36 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 719
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Jeg har tenkt som så at siden både frontene og subene har en dal i 70hz området er det en fordel at de overlapper hverandre i dette området. Men alle forslag mottas med takk og skal testes i kveld
    Tanken er nok god. Sikker på at du har fått de til å spille i fase ved 70 Hz?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Du er ivrig i allefall. Det skal du ha. :P

Poenget med den subplasseringen er å få subene så nære lytteposisjon som mulig, for å få mest mulig direktelyd.

Jeg ville også testet en sub i front, og en ganske nære sofaen bak.

Geir Arne
    Har nå testet med subene langs sideveggene men dippen ble faktisk dypere. Tok en ny runde med plasseringer men endte opp med minst dipp ca der de stod før.

Sub i front er det ikke plass til pga lerretet og senteren men takk for forslag!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en nærmere titt på hvordan frekvensgangen er for samtlige høyttalere syntes jeg subene er bedre frekvensgang under 100hz enn frontene. Det kan da være at frontene gjør mer galt enn bra. En grad med XO satt til 100hz på frontene hadde vært interessant å se.

Geir Arne
    Skal teste og legge ut graf i morra formiddag med frontene delt på 100hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Tanken er nok god. Sikker på at du har fått de til å spille i fase ved 70 Hz?
    Det er ikke fasejustering på subene, så jeg har vært veldig nøye med å plassere de like langt fra sweetspot. ARC måler ikke avstanden til høyttalerene automatisk, dette må måles og legges inn manuelt. Det jeg har å justere fase med er altså kun avstanden til subene.

Den reelle avstanden er ca 3.9 meter. Har forandret avstanden og kontrollmålt fra 2.6-6.3 meter. Den reelle avstanden gav minst dipp i 70hz området av disse målingene. Burde kanskje målt på rundt dobbel reell avstand også?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har funnet en innstilling som gir minst dip, så har du nok truffet riktig.

Men pga at faseresponsen til høyttalerne og subene kan være ulik ved den frekvensen, er det ikke sikkert at den avstanden du har målt opp gir riktig fase. Men det ser jo ut til at du har truffet mht dipen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men pga at faseresponsen til høyttalerne og subene kan være ulik ved den frekvensen, er det ikke sikkert at den avstanden du har målt opp gir riktig fase.
    Stemmer, det er derfor jeg tok frekvenssveip ved flere ulike avstander satt i receiveren.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en nærmere titt på hvordan frekvensgangen er for samtlige høyttalere syntes jeg subene er bedre frekvensgang under 100hz enn frontene. Det kan da være at frontene gjør mer galt enn bra. En grad med XO satt til 100hz på frontene hadde vært interessant å se.

Geir Arne
    Slett ingen dum ide ganilsen!

Betraktelig mer opplevd trøkk og fyldig bass med frontene delt på 100hz, målingen viser at dippen er redusert med 5.5db Nå må jeg kanskje roe meg ned med målingene en periode og lytte meg frem til hva som er best

Grønn: front 60hz
    Rør: front 100hz

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slett ingen dum ide ganilsen!

Betraktelig mer opplevd trøkk og fyldig bass med frontene delt på 100hz, målingen viser at dippen er redusert med 5.5db Nå må jeg kanskje roe meg ned med målingene en periode og lytte meg frem til hva som er best

Grønn: front 60hz
    Rør: front 100hz
    Det var bra noe fungerte, for jeg begynnte å gå tom for ideer. :P

Har selv noe av samme problem som deg, og deler ved 100hz.

Har du forsøkt med subene tett inntil hjørnet, eller har de en viss avstand?

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var bra noe fungerte, for jeg begynnte å gå tom for ideer. :P

Har selv noe av samme problem som deg, og deler ved 100hz.

Har du forsøkt med subene tett inntil hjørnet, eller har de en viss avstand?

Geir Arne
    Subene står nå tett inntil hjørnet, det hevet dippen et par db til i forhold til lengre ut.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subene står nå tett inntil hjørnet, det hevet dippen et par db til i forhold til lengre ut.
    Det begynner å nærme seg nå da.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å nærme seg nå da.

Geir Arne
    Det begynner nok å nærme seg hvor bra frekvensresponsen kan bli i dette rommet. Føler det meste er prøvd nå. Fikk sneket inn en halvtime lytting før jeg gikk på nattevakt og må si det spiller uanstrengt og med langt mer smekk i mellombassen enn med Ultraene. Håper å få testet med film i morra.

Takk for god hjelp!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner nok å nærme seg hvor bra frekvensresponsen kan bli i dette rommet. Føler det meste er prøvd nå. Fikk sneket inn en halvtime lytting før jeg gikk på nattevakt og må si det spiller uanstrengt og med langt mer smekk i mellombassen enn med Ultraene. Håper å få testet med film i morra.

Takk for god hjelp!
    Bare hyggelig.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å få litt lytteinntrykk både til musikk og film med SubMersive subene og tenkte å dele noen inntrykk. Lytteinntrykkene reflekterer hva jeg subjektivt opplever i mitt lytterom.

SubMersive VS Ultratubene

Flere har etterlyst en sammenligning mellom overnevnte suber og jeg skal beskrive hva jeg mener om saken.

Det er ganske stor forskjell hvordan subene gjenngir bass i mitt lytterom. Enkelt sagt har Ultraene målbart mer trøkk rett under og over 20hz, og det høres. Bass med frekvens i dette området gjenngis med pondus og setter rommet i bevegelse. Oppover i frekvens faller Ultraene i forhold til nivået i 20hz området, og resultatet er en tam mellombass med lite "smekk".

SubMersive har ikke maks trøkket i 20hz området som tubene, men strekker seg nesten flatt ned til 10hz, der målingen starter... De spiller altså dypere enn tubene, men det opplevde trøkket helt i bånn, og evnen til å sette alt i rommet og selve rommet i bevegelse er mindre. Dette vil være positivt for noen og negativt for andre. Oppover i frekvens parkerer SubMersive tubene og gjenngir bassen med "smekken" som jeg har savnet, og som var grunnen til at jeg byttet suber i utgangspunktet. For å illustrere poenget satt ARC delefrekvensen til tubene på 80hz, mens SubMersive ble satt til 120hz. Jeg bruker nå suber til musikk via Anthem MRX500, det har jeg ikke gjort før og det låter himmelsk.

Angående siste tiders intensive målinger har jeg gjort meg erfaringer hva som fungerer best. Settes delefrekvensen til frontene til 100hz reduseres dalen i 70hz området med 5.5db. Bassen blir fyldigere, men på bekostning av "smekk" og definisjon. Har derfor (foreløpig?) endt opp med det som ARC anbefalte både til film og musikk, nemlig frontene delt på 60hz og subene får LFE signal helt opp til 120hz. Nei til entonebass!

Så til det siste avgjørende spørsmålet: Er jeg fornøyd?

Ja!

Jeg har fått akkurat det jeg var ute etter. Suber som spiller til bunns, har smekk og definisjon i mellombassen, og som en bonus er kona fornøyd pga mindre risting i huset

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å få litt lytteinntrykk både til musikk og film med SubMersive subene og tenkte å dele noen inntrykk. Lytteinntrykkene reflekterer hva jeg subjektivt opplever i mitt lytterom.

SubMersive VS Ultratubene

Flere har etterlyst en sammenligning mellom overnevnte suber og jeg skal beskrive hva jeg mener om saken.

Det er ganske stor forskjell hvordan subene gjenngir bass i mitt lytterom. Enkelt sagt har Ultraene målbart mer trøkk rett under og over 20hz, og det høres. Bass med frekvens i dette området gjenngis med pondus og setter rommet i bevegelse. Oppover i frekvens faller Ultraene i forhold til nivået i 20hz området, og resultatet er en tam mellombass med lite "smekk".

SubMersive har ikke maks trøkket i 20hz området som tubene, men strekker seg nesten flatt ned til 10hz, der målingen starter... De spiller altså dypere enn tubene, men det opplevde trøkket helt i bånn, og evnen til å sette alt i rommet og selve rommet i bevegelse er mindre. Dette vil være positivt for noen og negativt for andre. Oppover i frekvens parkerer SubMersive tubene og gjenngir bassen med "smekken" som jeg har savnet, og som var grunnen til at jeg byttet suber i utgangspunktet. For å illustrere poenget satt ARC delefrekvensen til tubene på 80hz, mens SubMersive ble satt til 120hz. Jeg bruker nå suber til musikk via Anthem MRX500, det har jeg ikke gjort før og det låter himmelsk.

Angående siste tiders intensive målinger har jeg gjort meg erfaringer hva som fungerer best. Settes delefrekvensen til frontene til 100hz reduseres dalen i 70hz området med 5.5db. Bassen blir fyldigere, men på bekostning av "smekk" og definisjon. Har derfor (foreløpig?) endt opp med det som ARC anbefalte både til film og musikk, nemlig frontene delt på 60hz og subene får LFE signal helt opp til 120hz. Nei til entonebass!

Så til det siste avgjørende spørsmålet: Er jeg fornøyd?

Ja!

Jeg har fått akkurat det jeg var ute etter. Suber som spiller til bunns, har smekk og definisjon i mellombassen, og som en bonus er kona fornøyd pga mindre risting i huset
    Godt å høre at du er fornøyd :-)

Har du mulighet for å kjøre overlapping på fronter og subber, dvs kjøre frontene ned til f.eks. 60Hz og la subber spille samme frekvensene fra f.eks 80hz og ned på et stereo signal?

Jeg har gjort det selv pga et rom som medfører krøll i akkurat det frekvensområdet.

Kan være verdt å prøve det hvis du har mulighet for det.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Godt å høre at du er fornøyd :-)

Har du mulighet for å kjøre overlapping på fronter og subber, dvs kjøre frontene ned til f.eks. 60Hz og la subber spille samme frekvensene fra f.eks 80hz og ned på et stereo signal?

Jeg har gjort det selv pga et rom som medfører krøll i akkurat det frekvensområdet.

Kan være verdt å prøve det hvis du har mulighet for det.
    Hei og takk for forslag!

Frontene spiller allerede ned til 60hz, og subene fra 120hz og ned. Tanken om å sette subene til 80hz har vært der, men da jeg satte delefrekvensen til frontene på 80hz ble dippen i 70hz området større. Jeg tror det samme vil skje hvis jeg setter delefrekvensen til subene nesten rett i problemområdet... Men, her nytter det ikke å tro så jeg skal få testet det ut

Som beskrevet i forrige post synes jeg det ble litt for boomy bass med frontene satt til 100hz og subene satt til 120hz. Skal også teste en setting med frontene og subene delt på 100hz, så får jeg se om det blir enda en kveld med eksperimentering der jeg ender opp med utgangspunktet he he.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for forslag!

Frontene spiller allerede ned til 60hz, og subene fra 120hz og ned. Tanken om å sette subene til 80hz har vært der, men da jeg satte delefrekvensen til frontene på 80hz ble dippen i 70hz området større. Jeg tror det samme vil skje hvis jeg setter delefrekvensen til subene nesten rett i problemområdet... Men, her nytter det ikke å tro så jeg skal få testet det ut

Som beskrevet i forrige post synes jeg det ble litt for boomy bass med frontene satt til 100hz og subene satt til 120hz. Skal også teste en setting med frontene og subene delt på 100hz, så får jeg se om det blir enda en kveld med eksperimentering der jeg ender opp med utgangspunktet he he.
    Er det ikke kun på LFE sporet subene går til 120hz? Eller gjør de det ved musikk også?

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke kun på LFE sporet subene går til 120hz? Eller gjør de det ved musikk også?

Geir Arne
    Jeg har de stående til 120hz på musikk også, men hvor mye som sendes til suben vet jeg ikke. Blir ikke helt klok på dette fordi Anthem skiller mellom cut off og delefrekvens... 120hz er en cut off, men det skal altså ikke være det samme som andre receiveres delefrekvens.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for forslag!

Ta og test litt og se hva som fungerer.

Mener at jeg må kjøre mitt oppsett slik:
    Subwoofer mode=Main+LFE
    Xover @ 100Hz/120hz (ikke LFE)
    Front=Large
    Bruker MiniDSP mellom receiver og effektforsterker med higpass @ 60Hz. (Siden jeg ikke kan sette egen delefrekvens på fronter vs sub i stereo)

Setter jeg Front=Small, vil frontene bare spille ned til 100Hz/120Hz
    Ved Front=Large vil frontene spille ned til 60Hz på både stereo spor og DD/DTS med LFE.
    Hvis jeg endrer Xover i receiver, velger jeg bare hvor langt opp sub'ene skal spille.

Da kan jeg f.eks. sette Xover på 120Hz ved Rock/metal for ekstra punch.
    (blir noe mer boomete) eller jeg kan sette Xover på 80Hz ved "lyttemusikk"
    I tillegg kan man balansere med gain på sub hvis man ønsker det.

Mener på at det er en egen setting for delefrekvens på LFE sporet, men da mister man lyd og vil ikke bli gjengitt i det hele tatt. LFE mener jeg skal stå på uendret på 120Hz.

Disse settingene/mulighetene kan jo greit variere fra merke til merke så her er det bare å prøve seg frem. :-)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har de stående til 120hz på musikk også, men hvor mye som sendes til suben vet jeg ikke. Blir ikke helt klok på dette fordi Anthem skiller mellom cut off og delefrekvens... 120hz er en cut off, men det skal altså ikke være det samme som andre receiveres delefrekvens.
    Hmm, cut off oppover?

Jeg mener Anthem har en mulighet til å velge cut off så lenge frontene står som large, stemmer det? Det jeg anbefalte tidligere var å ha front som small og la subene kun jobbe derifra og ned. Hvis ikke får man potensielt en overlapp mellom cut off og delefrekvens?

Har du bilder av menyene? Slik at vi som ikke har Anthem skjønner noe? :P

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg lukte veldig beskrivelsen din av subene, veldig spennende!

Det er mulig jeg har spurt dette allerede, men husker ikke. Er det mulig å spørre om totalprisen for disse flotte subene?

Side 32 av 36 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •