Ivaols hjemmekino - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 36 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 719
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Ser de fortsetter der svs slutter i dypet. Blir spennende å se hvordan de klarer seg spl messig i forhold til svs. Mine har bratt filtter 24dB/oktav, så disse taper i helt i bunnen i forhold til mine svs, men har hav av krefter fra 30 og opp. Måtte bruke boost for å oppnå nok nivå helt i bunnen, men de har taklet dette greit selv på veldig høye nivå. Disse er vel bygd opp på samme prinsipper, men med forskjellige tilnærminger. Grunnlegerenne av begge merker var vel gode DIY kompiser.
    Fin frekvensrespons!!! Har testet de på film, men da satte ARC inn et filter under 20hz, jeg har nå satt subene til flat, dvs alt under 20hz sendes ut som det kommer, så jeg må teste noen scener igjen til fredag eller lørdag for å evaluere hvordan de oppfører seg under 20hz i forhold til Ultra.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på nett igjen i morra kveld

God påske til alle

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med fete suber De går jo imponerende dypt.

Meeeen jeg ville nok ikke slått meg helt til ro med hullet rundt 70 Hz. Har du forsøkt å måle suber og fronter hver for seg? Gjerne suber hver for seg også?

EDIT: God påske

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Er på nett igjen i morra kveld

God påske til alle
    God påske

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir moro å følge med!
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    God påske

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cutofff er satt av ARC til 120 hz for subene og 60hz for frontene. Har justert avstanden opp og ned og satte den der dalen i 70-80hz området ble minst.
    Javel ok!
    Hva skjer hvis du deler frontene på 80 hz da ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Gratulerer med fete suber De går jo imponerende dypt.

Meeeen jeg ville nok ikke slått meg helt til ro med hullet rundt 70 Hz. Har du forsøkt å måle suber og fronter hver for seg? Gjerne suber hver for seg også?

EDIT: God påske
    Hullet rundt 70hz har vært der ved alle sub og front kombinasjoner jeg har hatt i dette rommet. Det er ikke noe jeg klarer å slå meg til ro med, men den er der pga plassering og her jeg rimelig låst pga rommets utforming.

Hvis du sjekker posten på forrige side der jeg la ut målingene fra ARC ser du hvordan frekvensresponsen ser ut for subene og frontene hver for seg. Samtlige har en dal i 70hz området. Da jeg plasserte subene målte jeg de hver for seg, og dalen er der for begge subene.

Trekker jeg frontene lengre ut fra bakveggen reduseres dalen i 70hz området, men da havner jeg for nærme lytteposisjonen. Lytteposisjonen kan jeg ikke trekke noe særlige lengre bak for da havner jeg bak en pipe på venstre side, noe som går ut over lydbildet. Argh...

Skal måle i kveld hva litt lengre bak med lytteposisjonen gjør med dalen. Skal også ta en ny runde med subene, selv om jeg føler de fleste alternativer er prøvd.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Javel ok!
    Hva skjer hvis du deler frontene på 80 hz da ?
    Jeg har tenkt som så at siden både frontene og subene har en dal i 70hz området er det en fordel at de overlapper hverandre i dette området. Men alle forslag mottas med takk og skal testes i kveld

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt som så at siden både frontene og subene har en dal i 70hz området er det en fordel at de overlapper hverandre i dette området. Men alle forslag mottas med takk og skal testes i kveld
    Rød er med frontene satt til 60hz og blå med frontene satt til 80hz. Dessverre ikke noe forskjell i den store 70hz dalen, men verdt et forsøk. Flere ideer mottas gjerne

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert et dumt spørsmål, men kan ikke den dippen ved 70Hz glattes med bruk av EQ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal måle i kveld hva litt lengre bak med lytteposisjonen gjør med dalen.
    Blå graf er fra nåværende sweetspot, rød er målemikrofonen flyttet 30cm lengre bak.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Sikkert et dumt spørsmål, men kan ikke den dippen ved 70Hz glattes med bruk av EQ?
    Det er dette her med å booste en null som ikke er så lett. Jeg har heller ikke tilgang på manuell EQ i receiveren. Ser du på grafene jeg la ut på side 30 fra ARC har den boostet litt i dette området, men når jeg måler i ett punkt i etterkant ser det ikke ut til å ha hjulpet så veldig mye...

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor hørbar er egentlig dippen? Er det noe du hadde merket dersom du ikke var klar over faktum, eller mer noe som irriterer da du vet at den er der?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Hvor hørbar er egentlig dippen? Er det noe du hadde merket dersom du ikke var klar over faktum, eller mer noe som irriterer da du vet at den er der?
    Det er jo et godt spørsmål som ikke er så lett å svare på siden jeg aldri har hørt lyden uten dippen.

Hadde jeg ikke vært klar over hvordan det målte hadde jeg sikkert hatt færre bekymringer i livet, men mulig jeg likevel ville savnet enda mer trøkk i mellombassen...?

Får besøk av en kar fra forumet i morra. Han kan kanskje komme med en litt mer objektiv dom over mellombassen enn det jeg kan.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å sette subene langs sideveggen, og så flytte 50cm av gangen for å se om du klarer å jevne det hele litt?

Og hva skjer om du deler frontene på 40-50hz?

Geir Arne

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dette her med å booste en null som ikke er så lett. Jeg har heller ikke tilgang på manuell EQ i receiveren. Ser du på grafene jeg la ut på side 29 fra ARC har den boostet litt i dette området, men når jeg måler i ett punkt i etterkant ser det ikke ut til å ha hjulpet så veldig mye...
    Okei, har forsåvidt skjønt at det er langt enklere å dempe en peak, enn å booste en dipp med EQ.

Nå har jeg foreløpig minimal erfaring med kalibrering og optimalisering, men er jo noe jeg selv skal begynne med om ikke så alt for lenge. Så skal i det minste følge med her om det løser seg på en måte :-)

Mener å ha sett at en relativt bredbåndet bassfelle, vil kunne glatte ut en del. Problemet er jo om du mister enda mer energi nært 70Hz området, og må EQ-booste over et større spekter for å hente det inn igjen. Glattere respons, men med mindre headroom...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde Flageborg på besøk for to-tre år siden for å plassere frontene, subene og ikke minst lytteposisjonen. Interessant og lærerikt! Jeg har prøvd andre plasseringer på både suber, fronter og lytteposisjonen flere ganger siden, men alltid havnet tilbake der Flageborg mente det fungerte best i mitt rom. Blitt mye frem og tilbake like langt, men man lærer

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Har du prøvd å sette subene langs sideveggen, og så flytte 50cm av gangen for å se om du klarer å jevne det hele litt?

Og hva skjer om du deler frontene på 40-50hz?

Geir Arne
    Det siste først. ARC har en nedre begrensning på 60hz til frontene.

Subene langs sidevegg har jeg lest om før. Det skal vel være den teoretisk beste plasseringen. Problemet hos meg er at da havner de foran BD hyllene på den ene siden, og foran en bokhylle på den andre siden. Et enda større problem er at på venstre siden stikker det ut en pipe så jeg kan ikke komme for nærme den, da blir suben stående rundt et hjørne... Men jeg skal teste med å sette subene ut så langt det går. Gi meg noen minutt

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi meg noen minutt
    Du er ivrig i allefall. Det skal du ha. :P

Poenget med den subplasseringen er å få subene så nære lytteposisjon som mulig, for å få mest mulig direktelyd.

Jeg ville også testet en sub i front, og en ganske nære sofaen bak.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en nærmere titt på hvordan frekvensgangen er for samtlige høyttalere syntes jeg subene er bedre frekvensgang under 100hz enn frontene. Det kan da være at frontene gjør mer galt enn bra. En grad med XO satt til 100hz på frontene hadde vært interessant å se.

Geir Arne

Side 31 av 36 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •