Ivaols hjemmekino - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 36 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 719
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er nok vesentlig mindre forvrengning enn SVS kan skilte med i disse kassene fra SubMersive. Det kan nok forklare noe av at oppleves som mer nyansert.

Det høres i allefall ut som at det ble en oppgradering.

Geir Arne

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med fine subber. Håper du kommer med noen lytte og måle erfaringer etterhvert? Har selv byttet ut 2x ultra med 4x Epik. Var ikke veldig fornøyd til og begynne med, men ettersom de har blitt spilt mer på begynner de virkelig å låte bra. Må føye på, at de ikke går like dypt, men det vil vel dine gjøre.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Det er nok vesentlig mindre forvrengning enn SVS kan skilte med i disse kassene fra SubMersive. Det kan nok forklare noe av at oppleves som mer nyansert.
    Det er fint hvis du kan lenke til en sammenligning som viser forskjellene du påpeker...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og flere bilder

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er fint hvis du kan lenke til en sammenligning som viser forskjellene du påpeker...
    Det er bare å lese om elementers forvrenging når de beveger seg vekk fra utgangsposisjon. Jo lenger ifra(eller jo nærmere Xmax om du vil), jo mer forvrenging. Termisk kompresjon er også fornuftig å lese om siden den ene suben har 2 talespoler og dermed en bedre forutsettning for å takle (spesielt heftige) impulser.

For meg er det logisk at 2stk 15" må bevege seg vesentlig mindre enn en 13" for å oppnå samme spl, og dermed bør har vesentlig mindre forvrengning så lenge elementene det er snakk om holder grei kvalitet.

Man må naturlig nok ta med kasse og konstruksjon på element i en slik beregning. Og jeg sier på ingen måte at jeg garantert har rett. Jeg skrev "det er nok........" og ikke "det er.........". Men siden man trenger nesten 3stk Ultra for å skilte med samme membranareal som 1stk SubMersive føler jeg det er en viss bakgrunn for å komme med teorien.

Hvis du er sterkt uenig, eller har tall som motsier det jeg antyder hadde det vært spennende å se.

Geir Arne

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig at noen endelig har tatt initiativet til å kjøpe et par submersives!

gratulerer så mye det går=) kos deg med det kuleste subwooferproduktet du kan kjøpe for den prisen! =)

Ha en fin påske!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt kvelden til en siste måleøkt før jeg skal slappe av en periode og bare nyte film og musikk. Legger ved et vannfallsdiagram som viser subene pluss frontene opp til 200hz med ARC aktivert. Den andre grafen viser fullfrekvens måling av front + sub med 1/3 oktav glatting.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Grattis med fine subber. Håper du kommer med noen lytte og måle erfaringer etterhvert? Har selv byttet ut 2x ultra med 4x Epik. Var ikke veldig fornøyd til og begynne med, men ettersom de har blitt spilt mer på begynner de virkelig å låte bra. Må føye på, at de ikke går like dypt, men det vil vel dine gjøre.
    Lytteerfaringer har jeg ikke så mye av enda. Klarer ikke slappe av med lytting før jeg vet at jeg har gjort mitt beste med målingene, litt nevrotisk der he he. Reiser på hyttetur i morra formiddag så lytteinntrykk må dessverre vente.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Utrolig at noen endelig har tatt initiativet til å kjøpe et par submersives!

gratulerer så mye det går=) kos deg med det kuleste subwooferproduktet du kan kjøpe for den prisen! =)

Ha en fin påske!
    Takk for det og fin påske til deg også!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols

Legger ved et vannfallsdiagram som viser subene pluss frontene opp til 200hz med ARC aktivert.
    Det ville være fint hvis du kan poste frekvensresponsanalysen for receiveren...den som programvaren til Anthem genererer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha en fin påske og nyt! Tror jeg etterhvert må ta meg en tur for å høre hvordan dette har blitt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ville være fint hvis du kan poste frekvensresponsanalysen for receiveren...
    Har satt 1000hz som maks korrigeringsfrekvens til musikk fordi så langt har jeg synes det høres best ut. Kommer til å eksperimentere mer med det. Ellers har jeg latt alt stå som ARC har valgt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Ha en fin påske og nyt! Tror jeg etterhvert må ta meg en tur for å høre hvordan dette har blitt
    Det er fullt mulig vet du God påske til deg også!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ellers har jeg latt alt stå som ARC har valgt.
    Kan du poste resultatene fra REW, og sette smoothing til 1/12 oktav, for direkte sammenligning med grafene fra Anthem software...?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen kommentarer og tanker til målingene.

Jeg endte opp med å plassere subene foran i hvert sitt hjørne. Der målte de best sammenlignet med lengre ut på gulvet og nærmere yttersiden av frontene.

Satte først subene slik at ett element pekte mot bakvegg, og det andre forover ut i rommet. Når jeg sammenlignet dette med å sette subene med elementene pekende mot hverandre fikk jeg litt mer nivå i 100hz området med sistnevnte. Det er slik de står nå. Ser på grafen at jeg har en liten topp i 100hz området. Mulig jeg en vakker dag tester hvordan det låter med subene vendt fremover, men må først få meg god lytteerfaring slik de står nå. Vet ikke om det teoretisk skal gi mer trøkk med elementene pekende mot lytteposisjonen?

Både frontene og subene har en kraftig topp i 40-50hz regionen. ARC har fjernet den i følge målingene fra receiveren, men når jeg måler i etterkant i ett punkt er det fremdeles en topp i dette området. Mulig jeg blir lurt av å kun måle i ett punkt...

Kommer i en periode nå til å kun lytte til musikk via receiver med ARC aktivert. Gleder meg!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du poste resultatene fra REW, og sette smoothing til 1/12 oktav, for direkte sammenligning med grafene fra Anthem software...?
    Jepp

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To stk Ultra (lilla) og to stk SubMersive (blå).

Målingene ser ut til å være ganske like i nivå og er tatt på ca samme plass.

ARC ser ut til å ikke ha klart å temme toppen i 40-50hz området på hverken Ultraene eller SubMersivene.

Fallet i 70hz området er også svært likt og oppstår pga begrensninger i rom og plassering.

Nederst i frekvens ser en et fint eksempel på forskjellig konstruksjonsprinsipp. Submersivene er lukket og flater sakte ut. Ultraene er portet og tunet til en topp rundt 20hz.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp
    Hvilke x-over bruker du mellom fronter og sub?

Hva med å sørge for optimal fase mellom front og sub i 60-70 hz området?

Kan kanskje hjelpe litt på nivået der,samtidig som kan du vere heldig å få redusert nivået noe i 40-50 hz området!

Gratulerer med gromme suber forresten
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hvilke x-over bruker du mellom fronter og sub?

Hva med å sørge for optimal fase mellom front og sub i 60-70 hz området?

Kan kanskje hjelpe litt på nivået der,samtidig som kan du vere heldig å få redusert nivået noe i 40-50 hz området!

Gratulerer med gromme suber forresten
    Cutofff er satt av ARC til 120 hz for subene og 60hz for frontene. Har justert avstanden opp og ned og satte den der dalen i 70-80hz området ble minst.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser de fortsetter der svs slutter i dypet. Blir spennende å se hvordan de klarer seg spl messig i forhold til svs. Mine har bratt filtter 24dB/oktav, så disse taper i helt i bunnen i forhold til mine svs, men har hav av krefter fra 30 og opp. Måtte bruke boost for å oppnå nok nivå helt i bunnen, men de har taklet dette greit selv på veldig høye nivå. Disse er vel bygd opp på samme prinsipper, men med forskjellige tilnærminger. Grunnlegerenne av begge merker var vel gode DIY kompiser.

Side 30 av 36 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •