Ivaols hjemmekino - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 36 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 719
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bor i Søgne, så det er ikke rare stumpen Litt travelt nå om dagen, men sender deg en PM godt i forkant.
    Spennende med Anthem'en som pre må jeg si.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den veien skulle være overkommelig ja Bor på Flekkerøya. Hører fra deg nå det nærmer seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal gjøre det

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols

Negativt: høyttalerene har en oppgitt følsomhet på nesten 96 db. Jeg hadde derfor forventet at jeg kunne gå litt ned på volumknotten for samme lydtrykk som før. Merker ikke så stor forskjell som jeg hadde forventet, har faktisk ofte samme volum på den passive preen som før. Mulig jeg har hatt litt feil forventninger til akkurat dette?
    En tanke, mulig du skulle vurdere å prøve noe mere effekt på dem, gudene vet hva som kunne fungere som erstatning her...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    En tanke, mulig du skulle vurdere å prøve noe mere effekt på dem, gudene vet hva som kunne fungere som erstatning her...
    Høyttalerene har merkbart høyere følsomhet enn tidligere høyttalere, men ikke så mye som jeg hadde forventet. Feilen ligger nok på mine forventninger.

Lyden med Doxa Modell 62 er helt nydelig, og jeg kan spille så det værker i ørene hvis det er ønskelig. Er klar over at det finnes kraftigere forsterkere der ute, men siden kombinasjonen fungerer så bra musikalsk, og jeg strengt tatt kan spille på meg hørselsskade så er ikke dette noe jeg vurderer. Doxa har jo tross alt to stk 1000VA å levere strøm fra.

Hvilken forsterker skulle gi meg bedre lydkvalitet enn Doxa Modell 62 parret med kontrollen, den silkemyke oppløsningen osv for en fornuftig sum... ???

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerene er plassert der de skal være etter en del lytting og måling. Har lagt ved måling av frekvensresponsen og et vannfallsdiagram.

Bakgrunn for målingen:

- Legacy Focus HD og to stk PC 13-Ultra suber via Anthem med ARC aktivert
    - Brukt alle 5 målepunktene i Anthem MRX500 receiverens romkorreksjon ARC, men målingen under er kun målt i ett punkt i sweetspot med REW og kalibrert mikrofon
    - Smoothing 1/3 octav
    - Har beholdt alle forslagene ARC kom med angående delefrekvenser, nivå osv
    - Har korrigert avstanden til suben i etterkant av ARC målingene med bruk av REW og kalibrert mikrofon, dette hevet en dipp i 70hz området med rundt 4 db

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerene er plassert der de skal være etter en del lytting og måling. Har lagt ved måling av frekvensresponsen og et vannfallsdiagram.

Bakgrunn for målingen:

- Legacy Focus HD og to stk PC 13-Ultra suber via Anthem med ARC aktivert
    - Brukt alle 5 målepunktene i Anthem MRX500 receiverens romkorreksjon ARC, men målingen under er kun målt i ett punkt i sweetspot med REW og kalibrert mikrofon
    - Smoothing 1/3 octav
    - Har beholdt alle forslagene ARC kom med angående delefrekvenser, nivå osv
    - Har korrigert avstanden til suben i etterkant av ARC målingene med bruk av REW og kalibrert mikrofon, dette hevet en dipp i 70hz området med rundt 4 db
    Så veldig bra ut dette.

Litt mye smoothing, men det er jo slik man hører. Det jeg derimot ikke skjønte var vannfallsdiagrammet fra 1-20khz. Det er heller fra 10-200hx som er interessant.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har liten erfaring med vannfallsdiagram. Lagt ved et fra 10-200hz.

Hvilken smoothing er det vanlig å bruke ved visning av frekvensresponsgrafer som går opp i diskant området?

Edit: har lagt ved en graf med 1/12 smoothing, det er det ARC bruker ved visning av grafer.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si det så bra ut.

Både vannfall eller frekvensgang var bra til å være i et vanlig rom. Det er også tydelig at ARC gjør en god jobb. Kunne du lagt ut grafer med og uten ARC, for å se hvor effektiv den er?

Dipen ved 70hz er naturlignok et potensielt problem. Spesielt siden den er relativt bred. Vil tippe bassen ikke er helt optimal, og mangler muligens litt tempo? I dypet har du en fin stigning(slik jeg personlig liker det) og mellombassen er bra ut. Alt i alt kan resultatet være ganske bra(har ikke hørt dette, så må bare gjette), men å forsøke å knekke dipen på 70(og kanskje ryddet opp litt mellomt 100-200hz) tror jeg hadde vært utelukkende positivt.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig interesant det du sier om at følsomheten ikke oppleves så stor som antatt. Når jeg kikker på spec på høyttaleren var jeg litt overasket over frekvensgang ned til 18hz og over 95dB følsomhet. Misstenker at et av tallene er litt optimistiske? Når jeg leser at 95,4dB er "in-room" er det naturlig å trekke fra 3dB og da ender man på 92,4. Tar man også hensyn til at det er en 4ohms høyttaler (målt med 2,83V=2W) så kan man trekke vekk enda 3dB. Da er man nede på ca 89,4dB(obs: dette er ca tall da jeg ikke er sikker på hvor mye roomgain en høyttaler får totalt). Ikke langt unna dine gamle F1.1 på 89dB (som er 8ohm og angivelig målt ekkofritt) og dermed forklarer det du opplever ganske godt. Litt skrytetall fra Legacy, dessverre.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Må si det så bra ut.

Både vannfall eller frekvensgang var bra til å være i et vanlig rom. Det er også tydelig at ARC gjør en god jobb. Kunne du lagt ut grafer med og uten ARC, for å se hvor effektiv den er?

Dipen ved 70hz er naturlignok et potensielt problem. Spesielt siden den er relativt bred. Vil tippe bassen ikke er helt optimal, og mangler muligens litt tempo? I dypet har du en fin stigning(slik jeg personlig liker det) og mellombassen er bra ut. Alt i alt kan resultatet være ganske bra(har ikke hørt dette, så må bare gjette), men å forsøke å knekke dipen på 70(og kanskje ryddet opp litt mellomt 100-200hz) tror jeg hadde vært utelukkende positivt.

Geir Arne
    Mange takk, synes ikke det ser så verst ut og jeg synes det høres veldig bra ut.

Dippen ved 70hz er det ikke mulig å bli kvitt fordi rommet setter begrensninger for hvor langt fra bakvegg høyttalerene kan plasseres, og ikke minst hvor jeg må ha sitteposisjonen. Måling viser at dippen reduseres når jeg trekker høyttalerene enda lengre vekk fra bakvegg, men da kommer jeg for nær lytteposisjonen... Høyttalerene står nå ca 60 cm fra bakvegg målt til baksiden av høyttaleren. Har allerede en del demping i rommet i førsterefleksjonsområder på sidene og bak høyttalerene. For å rydde enda mer opp i 100-200hz området med demping er jeg redd det blir seende ut som et dårlig studio

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mye aktivitet her inne fra min side for tiden og grunnen er enkel, jeg er fornøyd!

Oppgraderingsspøkelset lever (det er vel udødelig...) men det klarer ikke å finne noen vesentlige ting jeg er villig til å oppgradere he he. Frontene spiller etter min smak parret med Doxa Modell 62, helt nydelig med trøkk.

Surround biten drives upåklagelig av Anthem MRX500 og Doxa Modell 62 til frontene. Swans 2.3C senter og Swans 2.3R bakhøyttalere er som alltid moro. SVS PC-13 Ultra trøkker hemningsløst i bunnen, men savner litt oppover. Har snust litt i markedet og kommet frem til at hvis jeg skal beholde trøkket og evnen til å spille høyt i dypet, samtidig som det skal trøkke vesentlig mer oppover blir det alt for dyrt og/eller tar alt for mye plass.

Bilde med Sony HW-20 sitter jeg fremdeles og sikler over. 3D er ikke noe savn for meg og denne projektoren kommer til å henge i taket mange år!

Så hva skal en da fore spøkelset med? Joda, en gammel kabel motstander (he he) har satt seg fore å teste høyttalerkabler Som jeg skrev, jeg klarer ikke finne noe vesenlig å oppgradere, så da får jeg teste det jeg mener grenser til det uvesentlige. Blir ikke noe ABX testing men nøyer meg med nivåmatching og en stor porsjon skepsis. Kommer ikke til å brenne av store summer på dette, uansett hva resultatet skulle bli.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott å være fornøyd også vel?

Det er jo bare å handle musikk og filmer til den store gullmedaljen nå.

En platespiller er noe jeg har fått sansen for. I mange tilfeller en god anbefaling.

Geir Arne

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En platespiller er noe jeg har fått sansen for. I mange tilfeller en god anbefaling.

Geir Arne

+1

Har mye moro med LP, og litt leting etter god match. Hjelper også at det er mange nyutgivelser på vinyl om dagen.

A.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyst til å si noen ord om disse og f1.1f?
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er deilig å være fornøyd!

Planen var å handle innhold til den store gullmedaljen, men så kom jeg over lovefilm.no og ser så mange filmer jeg vil for 179,- pr måned. Nice! Kjøper nå kun filmer som jeg vet jeg kommer til å se flere ganger.

Platespiller styret er ikke noe for meg. Synes det er kjedelig nok å måtte reise meg for å stille volumet på den passive pre'en he he.

Flott å være fornøyd også vel?

Det er jo bare å handle musikk og filmer til den store gullmedaljen nå.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Lyst til å si noen ord om disse og f1.1f?
    I forhold til f1.1f spiller Focus HD mer oppløst og mer kontant i bassen i mitt rom. F1.1f ble for store og bassen "hang". Dette var de åpenbare forandringene. Av de mer subjektive forandringene mener jeg at voicingen eller den totale lydkvaliteten er mer musikalsk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS PC-13 Ultra trøkker hemningsløst i bunnen, men savner litt oppover. Har snust litt i markedet og kommet frem til at hvis jeg skal beholde trøkket og evnen til å spille høyt i dypet, samtidig som det skal trøkke vesentlig mer oppover blir det alt for dyrt og/eller tar alt for mye plass.
    Hmmm, stemmer dette utsagnet? Vil gjerne ha innspill og erfaringer! Er stort sett åpen for det meste, import, brukt, nytt, custom, lukket, åpen, med servo osv. Selvbygg er jeg i tvil om, har en bror og en kamerat som er møbelsnekkere så kunne sikkert med litt tvang fått de til å lage kasser, men det må i tilfelle være gode tegninger og et velprøvd system som har fått gode tilbakemeldinger og som gir særdeles mye for pengene...

Trenger 2 suber. De bør gi bra trøkk i 20hz området og helst litt under, men denne gangen er punch oppover i frekvens viktigere. Håpet er å også kunne bruke de til stereo via receiver med RK i tillegg til film. Størrelse på elementene bør vel være minimum 12", har dobble 12" i hver fronthøyttaler...

Alternativer:

Elemental Design har flere interessante, men får ikke tak i selgeren...

http://midgardaudio.no/homeaudio/ele...d%20tilbud.pdf

Rythmik Audio får kjempe skryt for sine suber på de store utenlandske forumene, kunne godt tenkt meg å importere f.eks to av denne:

Rythmik Audio &bull; 15" 600WRMS servo subwoofer F15HP

Velodyne sin DD+ serie blir for dyr.

De nye til Ken Kreisel som selges på lsound er det lite erfaringer å få tak i, men skal ta en tlf.

Synspunkter?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elemental Design selges ikke lenger av Midgard. Dette må kjøpes direkte fra produsent såvidt jeg vet.

Geir Arne

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0