Ivaols hjemmekino - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 36 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 719
    Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    I går koblet jeg cd spilleren analogt i receiveren. Lyden lukker seg dessverre med Yamaha RX-V1800 som pre i forhold til Parasound NC2100. Fikk samme resultat forrige gang jeg testet, så nå er jeg sikker. Ville vært utrolig greit å ikke klare å høre forskjell. Da kunne Parasound NC2100 blitt solgt og pengene plassert i et effekttrinn til senteren. I stedet får jeg spare noen mnd ekstra. Hater å vente he he.
    Går selv og sparer til en NC 2100. Ut i fra det du skriver her vil denne forforsterkeren være perfekt i mitt oppsett også. Etter at jeg gikk til innkjøp av Primare CD og effekt åpnet lyden seg betydelig opp og gav ett mye større rom til musikken, vel å merke når jeg kjører "pure direct" via receiver. Ulempen er at pure direct fører til at jeg ikke har kontroll på subene, noe som er ett must for meg i stereooppsettet også - derfor vil NC2100 være riktig i mitt oppsett også vil jeg anta. Har du prøvd å kjøre cd-spilleren analogt via receiver og sette receiver til pure direct? I så fall hvordan opplever du lyden i forhold til NC2100?

Morten

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg har tidligere ganske utførlig testet cd spiller koblet til 2100 kontra cd spiller analogt i receiver. Testet da også med receiver både i pure direct og straight. Forskjellen lå hos meg hovedsakelig i pre delen i receiver som blir innesluttet sammenlignet med 2100. Fikk altså ikke noe særlig mer igjen for å koble cd spiller analogt i receiver.

Hver gang jeg har fått lysten til å teste receiver kontra 2100 har 2100 gått seirende ut med klar margin. Musikk via receiver er kjedelig her i huset. Nå kan dette selvsagt ikke overføres direkte til deg da du har en annen receiver enn meg og andre komponenter ellers, så hvordan det vil fungere hos deg er det ingen som vet før du har prøvd

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant test siden du bruker DACen i cd-spilleren når du tester. Har 2100 digital inngang??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2100 har ikke digital inngang.

Forskjellen mellom 2100 som pre og receiveren som pre er større hos meg enn forskjellene mellom mye annet jeg har prøvd, f.eks forsterkere og cd spillere.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe til ettertanke for mange. Selv om man ikke bruker dacen i receiveren er det isåfall endel å gå på på pre siden
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder kommer så fort som mulig!

Tigerberget, angående spørsmålet om hvorvidt jeg ble fornøyd etter besøk av Flageborg og om jeg hadde testet selv så har jeg drevet mye med kalibrering i tidligere oppsett, men testet aldri selv i det nye rommet før Flageborg kom. I etterkant har jeg prøvd med REW og Radioshack om jeg kan få det til noe bedre men det klarte jeg ikke. Havnet tilbake på oppsettet til Flageborg. Når det kom til subkalibreringen så hyrte jeg Flageborg like mye for å se hvordan han gjorde det, som for å få litt sjelefred med tanken på at det ikke kan gjøres bedre.

Grunn nr to for at jeg kontaktet Flageborg er pga plassering av frontene. Jeg var hjemme hos han og hørte på Swans F2.2 da jeg vurderte å kjøpe de (dere vet jo hvordan det gikk). Der hadde han fått til et lydbilde med en bredde, dybde og høyde som var fullt på høyde med det PM Audio hadde fått til hjemme i stua mi med Gradient Revolution. De som har hørt Gradient skjønner antagelig hvilken skryt det er til holografien hos Flageborg, for rom gjengivelsen er et av Gradientenes sterkeste kort etter min mening. Etter at Flageborg stilte inn frontene i mitt nye rom forsvinner de fullstendig i lydbildet når innspillingen ønsker det, og jeg kan lene meg tilbake og vite at det antagelig er en nær optimal innstilling.

Alt dette for tusen lappen. Tangerer faktisk DIY akustikk i lydkvalitet per krone

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Bilder,bilder.....:wink: la oss se på plasseringene!

Jeg endte opp med 5 akustikkpanel hos meg, og lurer også på å dempe litt i skråtaket. Kommer til å prøve meg i førsterefleksjonspunktet siden jeg har en litt pågående mellomtone enda.
    Jeg har laget 3 stk ferdig, og lager de andre ferdig i dag.
    Jeg har også tenkt på demping av skråtaket i førsterefleksjonspunktene. Kvier meg bare litt for å henge opp noe i mitt nymalte tak i nytt hus... Skal det gjøres vil jeg først prøve å la to kompiser holde opp panelene mens jeg måler og lytter.

Jeg føler fremdeles øvre mellomtone kan dempes litt, men det er kun meg som plages av det. Min bror synes det låter konge. Har du lyst på en tur ut til Flekkerøy med litt konstruktiv kritikk (evaluere om jeg er gal) er du hjertelig velkommen, det gjelder forøvrig alle hifi/hjemmekino interesserte!

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lyst på en tur ut til Flekkerøy med litt konstruktiv kritikk (evaluere om jeg er gal) er du hjertelig velkommen, det gjelder forøvrig alle hifi/hjemmekino interesserte!
    Ja, det hadde vært interessant når alt er på plass hos deg.
    Siden du bor på Flekkerøy så nevnte jeg det for min gode kollega Joachim Tørresen. Han sa at du er en lidenskapelig mann på lyd, og en hyggelig kar..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joachim Tørresen ja, en tidligere nabo og kamerat til en av mine småbrødre. Grei kar!

Vi må komme tilbake til en liten demokveld så fort jeg har alt i boks

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Denne tråden skal jeg følge med på, blir spennende å se hvordan du har plassert akustikkplatene.
    Har selv 8x50mm rockwool i kinoen, måtte prøve meg litt fram, men er happy med hvordan det nå er blitt.

Plassering av platene kan nå sees her:LINK

Btw. Takk for kvittering til Behringer, som funker veldig bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig stilig det rommet ditt Denonbuster! Godt å se at folk virkelig har fått øynene (ørene) opp for hva akustikk tiltak gjør for lyden.

Bra du er fornøyd med Behringeren Et rimelig og svært effektivt produkt.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig stilig det rommet ditt Denonbuster! Godt å se at folk virkelig har fått øynene (ørene) opp for hva akustikk tiltak gjør for lyden.

Bra du er fornøyd med Behringeren Et rimelig og svært effektivt produkt.
    platene gjorde mye for akustikken for min del. Kunne egentlig tenke meg plater i taket.....men W syns ikke det ver en god ide.
    Til mitt formål fungerer det slik det er nå.

Newcomer wito sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk flott oppsett du har! Den frontrekken din er bare griselekker!!!

Regner med du kobler receiver pre-out inn i prosessorinngang på pre, men hvordan er SVS-tårnene koblet opp? Er både pre og receiver koblet opp samtidig til sub-ene med Y-ledd, eller kobler du om for å høre musikk???

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette smaker fugl! Som noen nevner hadde det vært svært interessant å få se flere bilder av herligheten. Jeg har ikke hørt Swans selv, men dette er helt klart en av de høyttalerne jeg har lest mest positivt om (i den klassen de representerer selvsagt)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wito
    Fantastisk flott oppsett du har! Den frontrekken din er bare griselekker!!!

Regner med du kobler receiver pre-out inn i prosessorinngang på pre, men hvordan er SVS-tårnene koblet opp? Er både pre og receiver koblet opp samtidig til sub-ene med Y-ledd, eller kobler du om for å høre musikk???
    Signalene til frontene og subene går fra pre out på receiver til Parasound 2100. Bruker Y-splitt til sub ja. Når pre slåes av går signalene rett gjennom uten å påvirkes. Slipper derfor å koble rundt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Dette smaker fugl! Som noen nevner hadde det vært svært interessant å få se flere bilder av herligheten. Jeg har ikke hørt Swans selv, men dette er helt klart en av de høyttalerne jeg har lest mest positivt om (i den klassen de representerer selvsagt)
    Begynner å komme seg ja

Har vært opptatt så det har drøyd litt med bilder. Lørdagen holdt vi på i syv timer med å lage rammer. Fått hengt opp 120*120cm demping med 6 cm tykkelse i førsterefleksjonspunktet i skråtaket på hver side. Pipen har fått en 3cm tykk 120*45cm plate og det er lagd ferdig rammer til 120*60 10 cm tykkelse bak hver front. Platene som skal bak frontene bestilles i dag.

Edit: i tillegg har jeg plassert demping liggende bak senteren.

I morra kommer Flageborg og Tigeberget på besøk. Flageborg tar med seg noen nye Doxa produkter. Blir spennende å prøve!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til tross for demping av førsterefleksjonsområdet på sidene mangler det enda litt i øvre mellomtone. Venter heldigvis på 10 cm rockwool plater som det skal en av bak hver front høyttaler. Håper det tar den siste hardheten.

Nå får jeg som nevnt besøk i kveld av personer som kan gi meg tilbakemelding på om det er meg eller anlegget/rommet det er noe galt med

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Black Magic signalkablene er solgt. Ønsker å kjøpe nye som passer på lengden for å få ryddet opp bak racket. Kablene må ha greie/solide plugger (rca), helst være skjermet pga mye strømkabler, og koste lite. Er en av de som ikke hører forskjell på kabler så prisen må være lav, men betaler gjerne noen tiere ekstra for design og kvalitet.

Har sett på de som selges på Biltema. De kan fåes ned i 50cm lengde og oppover. De på Clas Ohlson fåes minimum 1 meter så de går ut. Noen som har andre forslag på rimelige solide kabler?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltek har noen billige greie kabler som holder god kvalitet.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for i går!

Var meget hyggelig, og interessant å høre hvor bra Swansene dine spilte.
    Må bare få jobbet litt til hjemme hos meg selv så kan du ta deg en tur.
    Ble sent i går....kunne jo ikke la disse demoskivene vi fikk ligge til pynt når jeg kom hjem, så jeg er litt trøtt på jobben i dag kan man si..:-D

Jeg har disse Monster RCA pluggene.
    Et rimelig alternativ og plugger som sitter godt. Om de er så fancy i utseendet er en annen sak..

Side 2 av 36 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •