Ivaols hjemmekino - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 36 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 719
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg fått hørt det siste av det siste fra Doxa hos Doxastein

Først litt om målet med den nye effektforsterkeren. Sagt enkelt skal lyden være i retning 300B rør, men med kraften og kontrollen i bassen til transistor. Nå prater vi ikke om lyden fra billige rør konstruksjoner, men fra saker i 100K klassen. Ambisiøst prosjekt med andre ord.

Litt mer spesifikt skal lyden være detaljert og klar men med ørevennlig varme. Jepp, høres ut som en motsetning. Instrumenter skal lett kunne skilles fra hverandre i selv krevende musikkstykker. Det skal være tre dimensjonalt og presist. Klangen fra symbaler skal klinge ut og bassgitarerer skal gjenngis til dypet. Alt dette skal gjøres med kontroll også ved høye lydtrykk. Når en sang starter med f.eks en vokal skal ikke vokalen "forsvinne" når instrumentene trer inn. Så er spørsmålet om målet er nådd?

Før jeg går inn på mitt svar må jeg bare si noen ord om Doxastein sitt system og rom. Vi ble geleidet ned i kjelleren. Til venstre er en korridor på ca 3 meter der det på begge sider står helt fullt fra gulv til tak med cd plater og musikk dvdèr. Åi, det var mange tenkte jeg. Lytterommet befinner seg til høyre og jeg famler videre etter Doxastein i mørket. Lyset blir slått på og jeg innser at jeg kun har sett toppen av isfjellet. Den ene langveggen, jeg tipper rundt 4-5 meter lang av det rektangulære lytterommet er fyllt fra gulv til tak med lp plater. Kortveggen bak lyttposisjone er fyllt med cd plater og det samme er halve den andre langveggen. Hovedsakelig blues og jazz sier Lauvland. Jeg tør ikke spør hvor mange han har, men lurer på om han klarer å finne enkelt plater. Ingen problem, svarer Doxastein, jeg kan med ryggen mot hyllene si hvilken rad og ca nr inn på hyllen den står.

Lyden går i FLAC format fra pc via McIntosh Dac, via Doxa passiv pre, får kreftene fra Doxas siste effektforsterker og går videre ut til, ikke overraskende, Doxa høyttalere Doxa 8.1. En diskant og en 8 tommer bass/mellomtone. Ikke så himmla imponerende bestykning men kassen er død og stiv som stein.

Lyden er som jeg beskrev tre avsnitt lenger opp. Dvs detaljert men ørevennlig. Lekende lett å skille instrumenter, gjennomsiktig, 3d, god kontroll dypt (i følge Lauvland spiller det ned til 25hz i dette rommet) og vi spiller rundt 90 db på svært krevende musikk som jeg vet ville høres hardt og spisst ut på de fleste anlegg. Mindre krevende musikk fungerer også selvsagt helt imponerende. Jeg har ikke hørt Modell 73 i dette rommet på dette anlegget men i følge Doxastein og Lauvland har den siste kreasjonen fra Doxa mesteparten av æren for superlativene. Dette hørtes rett og slett svært bra ut og mine ører mener målet med lyden er nådd.

Hva det siste av det siste fra Doxa skal hete, når den kommer og hva prisen blir vil tiden vise, men jeg vet at det blir spennende tider, for jeg har hørt den...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult. Men så er spørsmålet hvordan den låter i ditt rom og med dine høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes mye av dette hørtes ut som audio note jeg, den spiller mye slik som blir beskrevet her ihvertfall synes jeg, og da snakker jeg om L4 modellen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott anlegg. Ble nesten litt misunnelig
    Noen lytteinntrykk av DAC'ene du låner ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Først litt om målet med den nye effektforsterkeren. Sagt enkelt skal lyden være i retning 300B rør, men med kraften og kontrollen i bassen til transistor. Nå prater vi ikke om lyden fra billige rør konstruksjoner, men fra saker i 100K klassen. Ambisiøst prosjekt med andre ord.
    Flott, da er jeg ekskludert og lener meg behagelig tilbake med min M73

Lyden går i FLAC format fra pc via Doxa passiv pre, får kreftene fra Doxas siste effektforsterker
    Ingen DAC i mellom? Hørtes litt kjærringa mot strømmen dette... Etter hva jeg har skjønt så er PC lyd nederst av alt og mer eller mindre ubrukelig når vi snakker om lyd i den seriøse delen av klassen, så jeg har ikke tatt meg bryet med å teste selv.

Newcomer DoxaStein sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby

Ingen DAC i mellom? Hørtes litt kjærringa mot strømmen dette... Etter hva jeg har skjønt så er PC lyd nederst av alt og mer eller mindre ubrukelig når vi snakker om lyd i den seriøse delen av klassen, så jeg har ikke tatt meg bryet med å teste selv.

Det er selvfølgelig Dac mellom pc og forforsterker pr idag står det en McInntosch men det har vert flere innom - ser at noen oppfatter innlegget til Ivanols som om at doxa vl ligge i 100k klassen - det er ikke tilfelle

Hilsen DoxaStein

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til Doxastein for et par presiseringer der! Jeg hadde rett og slett ikke klart å få med meg hva som ble brukt av DAC. Videre mente jeg at målet er lyden i rør konstruksjoner i 100k klassen, ikke at Doxaen havner i de prisklasser.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Kult. Men så er spørsmålet hvordan den låter i ditt rom og med dine høyttalere.
    Det er det store spørsmålet ja. Skal ikke se bort i fra at det blir testet...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby

Du må ikke eksludere deg selv så fort Zebby Les kommentaren til Doxastein og min rett over.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Flott anlegg. Ble nesten litt misunnelig
    Noen lytteinntrykk av DAC'ene du låner ?
    Det låter bedre enn via SB enkelt og greit. Mer trøkk og skyv i bassen er den største forskjellen. Litt mer "kropp" over hele fjøla.

Skal en tur til Mteimum til torsdag. Tar da med Modell 73 så får vi se (høre) hva det gjør med lyden hos han. Har ikke vært der før så det blir moro!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En må alltid har noen prosjekter...

Går med seriøse tanker om å teste Audiolense.

I første omgang kjøper jeg Audiolense XO (eller to kanals versjonen) pluss måleutstyrs pakken juicehifi selger og bruker lydkorreksjonsfilen fra Audiolense i Squeezebox softwaren. Slipper da å kjøpe mer pluss at jeg får testet om det er noe for meg på rimeligst mulig måte. Minuset er at jeg kun får testet i to kanaler.

Grunnen til at jeg har lyst å teste dette er at jeg har stor tro på at det virker, pluss at jeg har lest mye interessant om mulighetene programmet byr på, se f.eks denne linken:

Juice HiFi (se videre link til test i Fidelity nr 35 skrevet av Petter Dale)

Har fremdeles en del dipper og peaker i frekvensresponsen, men synes nå at rommet er visuelt nok dempet. Hiver jeg inn mer demping blir det ikke noe særlig pent...

Regner med det blir mye prøving og feiling, men gleder meg til å sette i gang! Håpet er at Audiolense og måleutstyr kan kjøpes inn på førstkommende eller neste lønning. Vil selvsagt legge inn mine erfaringer med dette når jeg får det på beina.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tenker vi likt, sitter også og funderer på og teste Audiolense da jeg mistet romkorreksjons muligheten etter jeg gikk over til ren stereo pre. I så måte en billig løsning for bedre lyd etter hva jeg leser om Audiolense.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Da tenker vi likt, sitter også og funderer på og teste Audiolense da jeg mistet romkorreksjons muligheten etter jeg gikk over til ren stereo pre. I så måte en billig løsning for bedre lyd etter hva jeg leser om Audiolense.
    Virker som det har et enormt potensiale, men stiller krav til brukeren. Hvordan vil du bruke Audiolense i tilfelle? To kanaler, to kanaler pluss sub... ?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som det har et enormt potensiale, men stiller krav til brukeren. Hvordan vil du bruke Audiolense i tilfelle? To kanaler, to kanaler pluss sub... ?
    Jeg har tenkt og bruke den til ren 2.0 uten sub, men du har nok rett i at den stiller endel krav til brukeren ja, så jeg har vel forstått at det ikke er bare og trykke på en knapp voila.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Jeg har tenkt og bruke den til ren 2.0 uten sub, men du har nok rett i at den stiller endel krav til brukeren ja, så jeg har vel forstått at det ikke er bare og trykke på en knapp voila.
    Har du gjort deg noen tanker om hvilken Audiolense versjon du vil gå for? 2.0 eller XO?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det jeg er litt usikker på, det er godt mulig jeg har misforstått, men jeg tror jeg går for 2.0 siden XO er mer tilpasset de som har behov for aktiv deling.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiolense og målemikrofin er bestilt

Slettet SB softwaren og innstallerte v.7.3 for å få det til å fungere med Inguz. Etter litt knoting er nå Inguz klar i SB softwaren for å ta i mot fila generert av Audiolense.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doxa Modell 73 er lagt ut for salg. "Alle" som kjenner de nye høyttalerene mine, Swans F1.1, mente på forhånd at selv om den er kraftig ville den sannsynligvis komme til kort når det er snakk om å få alt ut av disse monsterhøyttalerene. De hadde ikke overraskende rett.

Kjipe greier i og med at det er det beste effekttrinnet jeg pr i dag har eid. Håper jeg får tak i noe jeg blir like fornøyd med lydmessig, og som tyner høyttalerene enda noen hakk. Har hatt noen effekttrinn gjennom hifi karrieren uten å være fornøyd så jeg ser for meg at det må ut og inn noen alternativer før det på ny sitter som det skal.

Det jeg kan si er at det blir brukt kjøp så får jeg se hva som blir tilgjengelig etterhvert. McIntosh høres svær fristende ut men de prisklasser må jeg nok se langt etter...

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulige kandidater uten at jeg kjenner budsjettet ditt (alt er oppgitt i brukt-priser):

Rotel rb1092/rb1091: rundt 10-12k
    Vincent sp 991: rundt 10-12k .
    Vincent sp998: rundt 15-17k.
    Parasound a21x2: rundt 25k.
    Parasound jc1: rundt 35-50k.
    Mcintosh mc501: rundt 60-65k.

En fordel med disse forsterkerne er at de er populære og om det skulle vise seg at det ikke er en god match i dine ører så er det nada problem å selge de videre uten å ha tapt mer enn eventuelt frakta..
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der kom det en liten sjeldenhet på brukten ja! Synd jeg ikke trenger flere av de!

Hva med den nye Doxaen som er under oppseiling Ivaols, er den en kandidat? Har du hørt på den?

Eventuelt en 73 til hver 1.1, vært moro å testet det også.

Side 14 av 36 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •