dypen's Hjemmeunderholdning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dypen's Hjemmeunderholdning

Hjemmeunderholdning

Hei, helt ny her Startet tillsvarende tråd i ByggeBolig.no under ”Lyd, Bilde & Data”. AVforum var en bedre plass å søke hjelp fikk jeg til svar, derfor er jeg her. Så til mine grublerier.

Jeg ønsker å oppgradere eller bytte ut vårt gamle underholdnings utstyr i stua som består av tv, videospiller, cd spiller (mini-rack), playstation 2 og Dell Inspiron 6400 (bærbar).

Ønsker i utgangspunktet å se på tv, film, bilder, spille musikk og lytte til radio med mulighet for spill og oppkobling av pc.

Det jeg ser for meg av utstyr er en tv-benk med plass for flatskjerm, hjemmekinopakke med blu-ray-spiller, bærbar pc o.s.v. Eventuelt en media center pc stasjonær.

Her starter problemet da jeg ikke har kunnskap til å sette sammen en pakke som gir meg hva jeg ønsker.

Jeg har lest en del tester på flatskjermer, hjemmekino anlegg og media center pc`r men det stopper opp der, jeg trenger litt drahjelp. Har sett litt på hjemmekino oppsett her på forumet med hensyn til plassering av høytalere. Fra sofa til tv er det ca. 4 meter. Vår stue er rektangulær hvor vi har salongen og TV`n plassert på tvers i enden av rommet med samme plassering som i linken her:

Høyttalerplasssering

Hva trenger jeg av utstyr, hvordan plasseres dette, hva er fornuftig å kjøpe da tenker jeg på pakke eller løse komponenter, hvilket merke, hvor kjøper jeg o.s.v. ?

Kan jeg fortsatt bruke den gamle video spilleren og min playstation ?

Har tittet litt rundt etter tv-benk eller bord til å ha flatskjerm og utstyr på eller i. Fant en fin tv-benk hos bohus.no og en litt kortere variant hos ikea.no Bohus sin med lengde 180 cm til kr.3695,- Ikea sin måler 143 cm og koster bare kr.1450,- Jeg må se nærmere på disse, går jeg for Bohus sin må jeg kanskje ha høytalere oppe på tv-benken på grunn av plassen, det er kanskje ikke bra ?

Pris, dette koster jo penger men hva bør jeg regne med å bruke for å få noe som er på et greit nivå og som ikke tar all plassen i stua ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekinoanlegg.

Jeg har lest en test av dette hjemmekino anlegget som var bra, det har også et utseende som jeg liker og det selges i både sort eller sølv.

Yamaha HTiB7900
    5.1 Hjemmekinopakke som består av løse komponenter som er satt sammen og pakket i en og samme eske. Alle deler kan skiftes ut dersom jeg vil oppgradere systemet i framtiden.

• Hjemmekinoreceiver: RX-V363
    • DVD-spiller: DVD-S661
    • Høyttalere: NS-P125 och NS-M125
    • Subwoofer: YST-SW215

http://www.hifishop.no/main.php3?PI=info&PNO=20475

Flatskjerm / TV.

Jeg har også lest en test av denne flatskjermen fra Sony som var bra, har også tittet på Philips og Samsung.

• Sony BRAVIA Full HD 46" LCD-TV KDL46W4210AEP

Elkjøp - Sony 46" LCD-TV m/MPEG4

Mediesenter PC / HTPC

Usikker på hva som finnes på markedet og hva some er bra her, kjøpe ferdig, bygge selv eller oppgradere min bærbare.

DinSide Data - Den beste stue-PCen?

forum.hjemmekino.no • Se emne - HTPC Guide - Endelig...

TV / Media-Benk.

Til å ha flatskjerm og utstyr på eller i tenker jeg meg noe som ligner denne fra Bohus, fruen insisterer på kirsebærfarget så det passer sammen med stuebord og detaljer i salongen og da er jo den saken grei

Velkommen til Bohus

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innkjøpsliste i prioritert rekkefølge. (ønskeliste)

NB! Ønskelisten kan inneholde komponenter som allerede inngår i andre komponenter ?

1. TV media benk
    2. Flatskjerm / TV området 40” til 50” (46”- 47”)
    3. Hjemmekino
    4. PlayStation 3
    5. Universell fjernkontroll
    6. Mediesenter PC / HTPC
    7. Xbox
    8. Blu-ray-spiller

Har bredbånd og tv-signaler inn på kabel fra Get.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper jeg har fått med det meste her, monterings utstyr og detaljer kommer vell i tillegg hvis ikke dette følger med utstyret når det kjøpes ? Håper noen her kan gi en komentar eller tilbakemelding på mine planer, også i tillfelle jeg har full skivebom her

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til Forumet dypen!

Det ser ut som du har en plan og i første øyekast er det mye bra her. Jeg vet mange her på forumet blir litt overveldet når det dukker opp en tråd med mange spørsmål i et stort jafs og kvier seg litt til å svare.

Et stort spørsmål du ikke har svart på og som har vesentlig relevans i jakten på din beste løsning: Hva er budsjett / hvor går din smerteterskel?

Noen tanker jeg har gjort meg når jeg har lest litt i innleggene:
    Du nevner at du vil kjøpe separate komponenter slik at du kan oppgradere etter hvert. Fornuftig! Det tyder også på at du ikke kommer til å stoppe med det du kommer til å kjøpe, så da er det viktig å se på holdbarhet/varighet av komponentene ved oppgradering.

HD vil komme hos deg: BluRay / PS3 og PC er kilder som (kan) gi HD signaler til reciever og TV, men reciveren du har satt opp er såvidt forberedt på det. Den slipper gjennom 1080i/p på HDMI porten men jeg har ikke funnet ut hvor godt den håndterer ikke-HD videosignaler til HDMI. Den har ikke direkte støtte for dekoding av HD lyd via HDMI og vil være avhengig av ekstern dekoding i avspiller. Ikke for å være for kritisk, men bildet av baksiden av recieveren og dens høyttaler terminaler for bakkanalene syntes jeg var noe pinglete. Personlig ville jeg vurdert en litt mer komplett reciever og først og fremst sett etter en på bruktbørsen. Mange flotte recievere går til nærmest halv pris etter tålig kort tid.

Jeg ville satt PS3 høyere på lista ettersom den er en habil Bluray spiller i seg selv, kanskje droppet dedikert spiller fra listen. Den er et veldig greit inngangstrinn til å se HD film!

Som et alternativ til Sony TV'en ville jeg vurdert de nye LED basere TV'ene til Samsung (46A786).

Mediabenken: Pass på at det er plass til nok lufting på forsterkeren. Fremtidig PS3 er også glad i luft, så du må/bør kanskje fjerne evnt bakvegg eller lage endel luftehull.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk og takk for svar! Tok en titt på din tråd, så på alle bildene i første omgang. Imponerende prosjekt!

Jeg har en plan, ja. Valget falt på denne løsningen etter å ha vurderte et rom i kjelleren på 4,40m x 3,10m som er innredet til en liten kjellerstue. Planen var et medierom her med tilsvarende utstyr som jeg har planer for i stua oppe. Valget falt på stua oppe grunnet tilgjenglighet, var redd jeg ble sittende alene der nede Har i alle fall muligheter til mere!

Budsjett har jeg tenkt på, de komponentene jeg har skisert skulle gi en pekepinne på prisleie. Leste i bladet ”Lyd & Bilde” om årets anlegg til kr. 47489,- Søkte pris på nettet på de forskjellige komponentene på dette oppsettet og det lar seg skaffe til under kr. 40000,- Jeg er selvfølgelig opptatt av pris som de fleste, kan noe kjøpes brukt og samtidig gjøre gode handler på nytt utstyr som gir utslag i et bedre anlegg er dette topp. Problemet med å handle brukt på denne måten er selvfølgelig kunnskapsnivået mitt.

Jeg vill ha noe som funker og som skall brukes fremover i tid av meg og min fru.

En litt mer komplett reciever fra bruktbørsen! Hva bør minimum spesifikasjoner være og hva er viktig å se etter ? Ser det er noen på finn.no, Denon AVR 2807 kr. 5500,- og Yamaha RX-V757 kr. 2500,-

O.K. da flytter jeg PlayStation 3 oppover på lista!

Samsung LE46A786 46" LED LCD-Tv Full-HD kr.15995,- Her og nå er denne grei, takk!

Mediebenken skall få store luftehull.

Skall jeg bare selge den gamle video spilleren og min gamle playstation 2 og gå for PS3 ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dypen
    Tusen takk og takk for svar! Tok en titt på din tråd, så på alle bildene i første omgang. Imponerende prosjekt!
    Jo, takk - det hadde vært vanskelig å utføre et slikt prosjekt i stua, så du har andre forhold å ta hensyn til enn meg.

Budsjett har jeg tenkt på, de komponentene jeg har skisert skulle gi en pekepinne på prisleie. Leste i bladet ”Lyd & Bilde” om årets anlegg til kr. 47489,- Søkte pris på nettet på de forskjellige komponentene på dette oppsettet og det lar seg skaffe til under kr. 40000,-
    OK 40 store er utgangspunktet!

En litt mer komplett reciever fra bruktbørsen! Hva bør minimum spesifikasjoner være og hva er viktig å se etter ? Ser det er noen på finn.no, Denon AVR 2807 kr. 5500,- og Yamaha RX-V757 kr. 2500,-
    Et krav som er vesentlig til din fremtidige reciever: Nok av og rett type innganger som du skal bruke til å koble til. De fleste recieverer i økonomiklassen, brukt som nye, har 2 innganger og en utgang. Med din liste over oppkoblinger må du kanskje sikte høyere. La oss telle HDMI behov:
    PS3
    Get HD mottaker (tenkt på den?)
    HD-HTPC (fremtidig)
    Dedikert BluRay spiller (fremtidig)
    det blir...woops 4 stk! Brukt er kanskje ikke rett allikevel!

For å gjøre recieveren konevennlig; da bør alle kilder kjøres sammen via reciever opp til TV via HDMI, inklusive de gamle analoge kilder. Da er oppkonvertering til HDMI kjekk.

I farten kommer jeg bare på en reciever i (øvre) budsjettklasse som har 4 HDMI innganger og oppkonvertering: Onkyo Onkyo TX-SR606 som for tiden går for 5990,-.

Skall jeg bare selge den gamle video spilleren og min gamle playstation 2 og gå for PS3 ?
    Klarer du å selge den gamle videospilleren så blir jeg imponert! PS2 bør du beholde hvis du fremdeles bruker spillene på den, for de PS3 som selges nå har ikke bakoverkompatibilitet til alle PS2 spill. På den andre siden er PS3 god som DVD spiller også, så en dedikert DVD spiller trenger ikke være nødvendig.

Foreløpig budsjett oversikt:
    Samsung TV: 15995,- (+ stativ/veggfeste)
    Onkyo reciver: 5990,-
    PS3: ca 3700,-
    Møbel: 1795,-
    ---------------
    sum så langt: 27480
    ===============

Høyttalere og subwoofer er ikke med i denne "pakken", men hva sier din kone til design? Har hun krav om at de skal være "usynlige"?

Dette er en god startpakke som jeg vil regne med at går utenpå pakken du først linket til: 5890,- pr i dag.
    http://www.surround.no/product/43539...subwoofer.html

Det finnes selvsagt bedre, og dyrere pakker, men det er et godt utgangspunkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir ikke lei meg om prisen blir lavere

Onkyo TX-SR606 koster kr. 4395,- på netshop.no hvis det er samme produktet vi snakker om da ?

Onkyo TX-SR606 A/V Receiver

Get HD mottaker har jeg ikke sett på, skall ta en titt på produktet. Dette krever jo også tilkoblingspunkt. Og kr. 99,- pr.mnd. pluss engangsbeløp.

Get box HD PVR

Min gamle video spiller og min gamle playstation 2 betraktes vell som klenodier

Høyttalerene hadde jeg håpet på var av den anonyme sorten, ikke noe stort. Høyttaler settet som du linker til finner ikke jeg noen mål på (høyde, bredde, lengde osv) Ser store ut ?

Dynavoice Magic F-6-pakke XTZ 10 subwoofer

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme reciever, god pris!

Frontene har følgende dimensjon:Storlek (H x B x D): 981 x 199 x 291 mm Subwoofer: Mått 422 x 300 x 380 mm (HxBxD) (Höjd med fötter, 437 mm)
    Målene finnes ved å sjekke hvert enkelt produkt på surround.no

PS: Flyttet tråden til mer korrekt forumdel og ga litt mer beskrivende navn på tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Frontene har følgende dimensjon:Storlek (H x B x D): 981 x 199 x 291 mm Subwoofer: Mått 422 x 300 x 380 mm (HxBxD) (Höjd med fötter, 437 mm)
    Likte godt denne høytaler pakken av utseende som du anbefalte.

Fronthøytalerene synes jeg blir store. Mindre høytalere som er tillsvarende bra, da fyker vell prisen oppover ?

Tok et søk på mindre høytalere her på forumet og fant disse.

Først ut er Bose sine 5.1 "ACOUSTIMASS 6 home cinema speaker system", hele kr. 7500,- for dette ?
    Bose Norge

Audio Pro Cinema Precision 5.1 høyttalersystem
    http://www.hifishop.no/main.php3?PI=info&PNO=13942

PSB Alpha HT-1 Intro Pakke, 4 X LR
    Komplett.no - PSB Alpha HT-1 Intro Pakke, 4 X LR,

Finner ikke tekniske data på Bose sitt anlegg, får feil på siden. Noen anbefalinger i denne høytaler klassen ?

Vedrørende plassering av tråden var jeg veldig usikker da jeg postet første innlegget, bra du flyttet den. Takk!

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du pruter litt på Hifi Huset(eller de pruter for deg.. ) kan du sikkert få et Focal Dome 5.1 oppsett innenfor totalbudsjettet ditt. Dyrere pakke enn du linker til ovenfor, men sannsynligvis av en helt annen kvalitet også. Har ikke sett disse "live", men eiergleden vil nok også være tilstede...:-D

Om de passer Onkyo har jeg ingen formening om, men Yamaha er sikkert en grei match du også kan høre i butikken.

HI-FI Huset AS - Dôme 2.1

Villedende pris for 5.1 ligger på rundt 17500,- om jeg ikke tar feil.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder småhøyttaler-pakker skal jeg rask medgi at jeg har veldig begrenset erfaring med disse. Vi har et gammelt Bose anlegg her i huset ettersom W (kona mi / Wife) har null interesse for å se høyttalere rundt omkring. Bose anser jeg som et overpriset "merkevare-navn" på linje med Bang Olufsen, men de gir grei lyd.

Dersom en antar at budsjettet er ca 5000,- på en høyttalerpakke inkl subwoofer, i klassen "småhøyttalere", da blir det fort endel kompromier i ytelse. Disse ser jeg sjelden på bruktmarkedet her på forumet uansett kvalitet. Jeg vil anbefale å lese tester der du finner det, What HiFi i England tester endel småpakker, men ikke alt er å få tak i Norge: Sjekk "speaker packages" og "Stylish speaker packages": Home-cinema Home cinema reviews, hi-fi reviews and TV reviews - from the experts at whathifi.com

Hadde budsjettet vært større ville jeg sterkt vurdert pakkene til KEF KHT 2005.3 eller KHT 3005SE som har vunnet endel priser.

En måte å tenke på er disse to pakkene:

Proson Reality Sat 31 SA Cherry

+

XTZ 99 W10.16 Pianolakk

Hvorfor foreslår jeg disse? Jo - Høyttalerene er rimelige men trolig helt kurrante å starte med - de kommer i mange farger, inkl cherry og dark cherry (kirsebær) for å matche møblement ;-) Subwofferen er i forhold til pris veldig god. Tanken min er at dersom du blir bitt litt av den lydgleden som finnes her på forumet og velger på å oppgradere om en stund, da er subwofferen verd å beholde. En naturlig fremtidig oppgradering vil være å skifte ut front og senter mens en beholder bakhøyttalerene som de er. De to fronthøyttalerene som går ut, kan da benyttes til å supplere bak til et 7.1 system, alternativt kan senter brukes i et fremtidig 6.1 system og frigjøre de to frontene til kjøkken, soverom .... Onkyoen vil ha krefter og kvalitet som gjør at den kan stå med langt bedre høyttalere enn det du finner innen 5000,- klassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner å se virkelig bra ut i løpet av kort tid her, jeg kan vell strengt tatt begynne min lille shopping runde. Takk for hjelp i denne tråden til dere!

Stiv pris på Focal Dome 5.1 og uvant design. Jeg og min smak er konservativ har jeg hørt flere ganger, så da så

Komponenter som er klare på innkjøpslista.

• TV / Media Benk (har klart hva jeg ønsker, mangler produsent)
    • Samsung LE46A786 46" LED LCD-Tv Full-HD
    • Onkyo TX-SR606 A/V Receiver

Vi tok en prat (W) vedrørende høyttalere i dag og samtalen gir større rom for høyttaler valg. Så sant høyttalerene kan plasseres ved siden av medie benken på gulvet med en høyde på ca. 1000 mm er det ok og gjerne kirsebær. Jeg har ikke helt glemt de små kompakte høyttaler settene hvis dette blir like bra.

Likte disse godt av utseende også leveres de i kirsebær.
    Proson Reality Sat 31 SA Dark Cherry

Da burde valget være lett hvis disse i tillegg kunne leveres i kirsebær. Men, man får ikke både i pose og sekk Sort pianolakk liker jeg veldig godt, betyr ikke all verden for meg.

Godt å få bekreftet det er krefter i ”Onkyoen”

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med handlingen.:wink:

Følge gjerne opp denne tråden med resultater og ikke minst bilder. Her på Forumet er vi glad i å lese erfaringer, se på oppsett og diskutere alt rundt produktene som kjøpes!

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide jeg drar fram "XTZ-kortet" mitt (ikke bare 10.16 suben som er bang for bucks):

XTZ 99 surroundsystem - Kr. 12990 (13990 med stativ)

Onkyo 606

Samsung 46" LED

Da har du 6600.- igjen til noen fine kabler og en PS3.

Lykke til i jakten!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innkjøpsliste!

Samsung LE46A786 46" LED LCD-Tv Full-HD

Deal.no: LCD-TV 46" - 52", Samsung 46" LED LCD TV - LE46A786

Onkyo TX-SR606 A/V Receiver

Hjemmekino.no - Produktdatabase - Onkyo TX-SR606

Dynavoice Magic F-6-pakke + XTZ 10" subwoofer

Tekniske data Dynavoice Magic F-6-pakke + XTZ 10" subwoofer
    Dynavoice Magic F-6 EX Black High Glossy
    Dynavoice Magic S-4 High Glossy Black
    Dynavoice Magic C-4 EX Black High Glossy
    XTZ 99 W10.16 Pianolakk

TV/Media Benk

Quadraspire QK-AV Cherry

Nå har jeg brukt mange timer på å søke etter en TV/Media Benk som er i kirsebær farge og ikke over 1m 80cm lang uten å lykkes. Fant avbildet benk på en utenlandsk side. Riktig farge".

Har du et tips til TV/Medie Benk blir jeg glad ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HPL
    Da har du 6600.- igjen til noen fine kabler og en PS3. Lykke til i jakten!
    Takk til dere alle! Butikk i forumet også :-D

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo rått!
    Mange bruker benk fra Ikea, sette etter noen som passer der, usikker på om fargen passer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Mange bruker benk fra Ikea, sette etter noen som passer der, usikker på om fargen passer.
    Jeg tror ikke det finnes møbelsider jeg ikke har sett på nå, tenkte litt på å få en møbelsnekker til å lave en TV/Media Benk for deretter å få på kirsebær farge på den. Det blir masse styr det også

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett igjennom denne: