JølleAudios - Emotiva og Vienna

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JølleAudios - Emotiva og Vienna

Profilen

Jeg har bestemt meg for å henge meg på bølgen og opprette en egen tråd for stereoen min. Det var en gang jeg trodde at hjemmekino var tingen for meg, men i de senere har ønsket om en komplett stereo kommet.

Utstyrslista er som følgende:
    • Emotiva XDA-1
      Emotiva UPA-1
      Emotiva UPA-1

Kilder:
      Cambridge Audio DVD99
      Popcorn Hour A-100
      QNAP TS-209 Pro, med 2 stk 1TB Western Digital harddisker i Raid 1

Høytalere:
      Vienna Acoustics Mozart Grand

Kabler:
      Xindac SC-01
      Emotiva balanserte, optiske og coaksiale digitale kabler

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QNAP TS-209 Pro

Etter å ha sikla på et Sonos-system over lengre tid, begynte jeg før jul å rippe det jeg fant av interessante cder hos venner og bekjente. Litt research gjorde at valget falt på Ripstation Micro som rippeprogram. Når jeg først skulle gå inn for det, valgte jeg like gjerne å rippe alt i FLAC. Resultatet et par uker senere er 2755 sanger fordelt på 209 album: Totalt 78,24 GB.

Ripstation Micro er et genialt enkelt program som stort sett ripper svært fort. Tiden kan variere avhengig av tilstanden til cden, men er som regel 2-4 minutter per cd. Enkelte cder kan dog av uvisse grunner ta opp mot 10 minutter. Sammen med alt som trengs av tags laster det ned folderart også. Med unntaket av visse norske (ikke alle) cder, finner det som regel det den er ute etter.

Etter å ha fått to identiske harddisker til jul, kom QNAP Nasen i posten i begynnelsen av uka. Research tilsa at denne er helt kurrant produkt gitt prisen. Det viktigste jeg var ute etter var muligheten for å ta automatisk backup og at den klarer å streame flac uten problemer. I tillegg ser den helt kurrant ut.
    Jeg er fornøyd med at jeg klarte å sette den opp, selv om jeg aldri har rørt noe som har med servere tidligere. Et problem jeg har for øyeblikket er dog at den ikke vil gå i dvalemodus- Dessuten durere såpass mye at jeg bør skaffe meg en leilighet med en stor garderobe jeg kan gjemme den i. 8)

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Hvordan har den første tiden med digital musikk vært? Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en slik QNAP som du har. Hvordan har den fungert? Ser du skriver litt om støy. Hvor plagsomt er dette?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Heisann,

Hvordan har den første tiden med digital musikk vært? Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en slik QNAP som du har. Hvordan har den fungert? Ser du skriver litt om støy. Hvor plagsomt er dette?
    Hei
    Må vel si at Qnapen har fungert ypperlig til sitt formål. Jeg anskaffet den primært for lagring og avspilling av flac, men har også brukt den som printerserver på en Canon MP600 og til back-up av masteroppgave. Musikken har blitt spilt av på laptopen min og samboerns, i tillegg til på anlegget gjennom en Popcorn Hour A-100. Den har fungert bra til det, men dens fulle potensiale får jeg nok ikke bekrefta før jeg kobler til en flerromsløsning à la Sonos. Hvis du ønsker å kjøre flere tunge oppgaver samtidig, trenger du nok en med mer ram.

Jeg måtte oppdatere firmwaren for å få spin-down på wd-harddiskene, men det var ikke noe problem.
    Jeg håpet på at oppdateringa ville gjøre at vifta roet seg ned, men den går på samme nivå hele tiden. QNAP begrunner dette med at prosessoren alltid avgir varme. :cry:
    På dagen er ikke støyen fra nasen noe stort problem fordi tv, musikkanlegg og kjøleskap overdøver den, men jeg har skrudd den av når jeg går og legger meg.
    Når jeg får skaffet meg Sonos kommer jeg nok til å prøve å la den stå på døgnet rundt og heller lukke døra til soverommet. 8)

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke tenkt til å bruke den til særlig mye annet enn å spille av flac/lossless-filer jeg helelr, så det virker som denne vil være midt i blinken. Litt urolig for den støyen, men det er vel bare i grunnen å sette den på et sted for seg selv, ute av "hørefeltet".

Aiai, gleder meg til å få satt opp dette! Tror det blir storveis med all musikken på ett sted

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sonos BU150

Da er en Sonos bundle på vei. 8) Kjøpte en demoversjon fra nettbutikken til Hifiklubben og fikk litt avslag.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over et tilbud på en Sonos-bundle, så da klarte jeg ikke å stå imot. Særlig forsterkeren ZP120 leverer over alle forventninger og har foreløpig erstattet den gamle NADen.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare sjekker. Kjører du SONOS sammen med NAS? Vil ikke SONOSen gjøre samme jobben som NASen egentlig? Bare lurer...
    -t

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagra all musikken på nasen og bruker den som kilde for sonosen. Sonos har ingen lagringskapasitet alene og nasen fungerer ikke som en mediaavspiller.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, ok da skjønner jeg. Så feil, trodde du hadde eksterne disker, så jeg ville jo tro at sonos + eksterne disker ville gjøre nøyaktig det samme som NASen med ekstern disk. Beklager at jeg skjela litt der...
    -t

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Overgangen til nytt anlegg

Jeg kan si med en gang at jeg ikke faller inn i gruppa med folk som bytter AV-utstyr på måndtlig basis. NAD-forsterkeren min hadde jeg i 12-13 år og bytta høytalere til den en gang. Det tok en stund før jeg la merke til at den slet med JBL-høytalerne på lavere volum - når den hadde stått og spilt et par timers tid. 8)

Ønsket om noe nytt vokste, men mulighetene måtte utforskes nøye før noe skulle betales for. Emotiva hadde etter hvert blitt et utbredt merke på forumet, men flere hadde rapportert problemer med støy. Min tilnærming til dette var å ha lydbehandlingen digitalt og balansert så lenge som mulig og ha færrest mulig komponenter. Samtidig ønsket jeg å prøve et monoblokk-system for å få full guffe til hver høytaler fra første tone.

Jeg hadde ingen erfaring med eksterne dac-er fra tidligere, men jeg skjønte etterhvert at det måtte bli Emotiva sin egen dac for å få oppfyllt alle ønskene mine til spesifikasjoner. Det finnes mange andre dyrere dac-er å velge mellom som alle stiller svakere hvis man bare ser på spesifikasjonene. Jeg trengte fire digitale innganger av enten typen coax eller optisk for å få lyd fra alle kildene mine. Allerede her sleit jeg med å finne alternativer.
    I tillegg hadde jeg behov for en fjernkontroll med volumstyring og helst direktevalg av kilde, slik at jeg kunne styre systemet fra Logitech fjernkontrollen.
    Emotiva har dessuten triggere på alle produktene, slik at muligheten for å sette opp hele systemet som en enhet og fjernstyre alt er tilstede.

Fortsettelse følger...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •