Millmaker`s Virrvar - Endelig fått tak i Doxa 8.1 høyttalere! - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 44 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 871
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Prøver å svare litt på spørsmålene som har vært stillt før i tråden.
    - Ang ripping til Flac og komprimering kan du i utgangspunktet regne med ca 50% plassbesparelse.

- Duet kan kommunisere med NAS og nettverk på 3 forskjellige måter:
    * Med Squeezeboxen kablet til router og Controlleren trådløst til router. (Anbefales!)
    * Med Squeezeboxen kablet til router og Controlleren trådløst til Squeezeboxen.
    * Med både Squeezebox og Controlleren trådløst til router.

- NAS kobles kablet til router uansett, og kan stå hvor som helst.
    - Hvor stabilt og bra det fungerer kommer aller mest an på plasseringen av den trådløse routeren, slik at Controlleren er sikret et godt signal.

"Alle" sliter i starten med å få dette oppe å gå, men når man først har knotet seg igjennom det fungerer det veldig stabilt for de fleste i ettertid.

Selv lar jeg serveren, Squeezeboxen og Controlleren alltid være på. Skal man starte alt opp igjen hver gang man skal lytte til musikk, er sjansen langt større for at ting skaper trøbbel.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er vi litt igang!

Pakket ut disse i går og koblet det opp:

Dueten er liten, mye mindre enn jeg trodde! En bitteliten dingsboms bare jo!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for meg en haug med tull og tøys og fortvilelse i går kveld, jeg er jo ingen datamann!

Men jeg begynte med å pakke ut NAS. Koblet denne til hjemmesentralen til Altibox via medfølgende CAT5 kabel(lå i esken til NAS).
    Deretter gjorde jeg som det sto i boka, trykket på ON knappen og da skulle den finne IP adresse og ordne seg selv. Tilslutt skulle det blå lyset lyse fast og enheten skulle være klar sto det.

Og jaggu funket det, behøvde ikke gjøre noe i det hele tatt, det virket! Da var den klar, ihvertfall i mitt hode!

Deretter pakket jeg opp dueten og leste boka. Måtte inn på noe squeeze.com adresser for å laste ned det ene og andre sto det i boka.

Når jeg kom inn der så sto det at alt var forandret, det var nye "rutiner" angående dette å komme i gang sto det. På meg så virket det som at alt kunne gjøres via fjernkontrollen til dueten, så jeg startet den og fulgte instrukser på skjermen i fjernkontrollen.

Etter noen minutter så hadde jeg den i orden og jeg fikk kontakt med NAS også. Og jaggu strømmet det ikke ut musikk på herligheten, trådløst fra NAS til duet og ut på anlegget!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tittet litt mer på den squeeze. com siden jeg var på og det sto det noe om å laste ned ting og gjøre en veldig prosess for å styre duet sammen med NAS.
    Hva er dette tenkte jeg, jeg styrer jo allerede duet via NAS. Jeg torde ikke begynne på den prosessen siden det allerede virket.

Det er noe med squeezesenter eller noe sånt man bør laste ned visstnok. Jeg gjorde det på laptopen min, men skjønte ikke en dritt av den biten egentlig. Jeg har jo på en måte oppnådd det jeg ville allerede, jeg kjører musikk trådløst og i FLAC.

Dog så er jeg usikker på om jeg bør gjøre som det sto, å legge inn det programmet(squeezesenter??) på min NAS. Hva oppnår jeg med det, hvis jeg allerede har kontakten og det virker?

Jeg fikk ikke inn så mange radiokanaler, det var mye der som ikke virket, men det hadde jeg ikke tid til å rote med i går.

En ting til: På Nas så lagret jeg et par album i går. Er det noe annen måte å gjøre det på enn å lage nye mapper under "music" i NAS? Er det der det (squeezesenter??) eventuelt kommer inn?

Sånn det var i går så gikk jeg bare inn via fjernkontrollen og fant lekende lett disse albumene og jeg kunne bla i sanger og albumene og spille det jeg ville.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir mye her nå, men sånn er det jo bare!

Når jeg rippet et par album i går, så gjorde jeg det via Mediamonkey.
    Før om dagene så har det vært et eget ikon på toppen av siden i dette programmet der det står "ripp cd" eller noe sånt. Det er ikke der lenger, sikkert jeg som har tullet litt.

Jeg må nå sette i CD, og vente til det kommer opp en egen liten fane automatisk. Det står det: hva vil du gjøre med CD? Og så er det endel valg: spill av via Windows media player, ripp via WMP, spill av via Mediamonkey, ripp via mediamonkey etc.

Der velger jeg ripp via mediamonkey, og så virker jo det på en måte.
    Jeg sliter litt med å få frem albumbilder og den biten, det er borte når jeg flytter det til NAS etter ripping.

Noen som kan si meg hvordan jeg lekende lett ripper i mediamonkey(med albuminfo), lagrer det på PCen en plass og så flytter det til NAS.
    Jeg har jo brukt "album tag" eller hva det heter og da finner den albumbilde og informasjonen, men det blir borte et eller annet sted på veien fra ripping til lagring på NAS.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til lydkvaliteten på dette er jeg litt usikker. Selv om det er FLAC så er jeg usikker på om dette er like bra som å putte skiva i CD-spilleren.

Jeg har rippet og lagret i FLAC kategori 0 faktisk. Dette gjorde at de tok opp mest plass på NAS. Tenker da på i forhold til kategori 8(som var høyest). Det skiller endel Mb mellom 0 og 8, men om det har noe å si er jeg usikker på.

Jeg legger også merke til at når jeg setter plata i spilleren og får opp info i Mediamonkey, så er det mer Mb på den da, enn etter ripping. Så det er en komprimering her et eller annet sted.

Jeg syns på en måte ikke at lydkvaliteten var helt på høyde med å spille av plata via CD-spilleren, eller er det meg som ikke har hørt nok?

Har ikke rørt en innstilling i dueten i det hele tatt, fant ikke noe innstillinger som kunne gjøre noe med lyden.

Er jeg på jordet, eller er det forskjell på FLAC og CD-plata rett i spilleren?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hola !

Du har kommt deg litt lengre enn meg. Har hentet pakken, men fikk ikke tid til og pakke ut sakene i går.

Jeg bruker også mediamonkey. Stussa også på at coverene kun viser ved bruk (avspilling) i mediamonkey. Jeg tror albumcoverene må fysisk flyttes inn til selve cd mappen. Tror alle cover bildene samler seg i en mappe under mine dokumenter.

Det at du får valge hele tiden om hva du vil gjøre med cd'en fikk jeg også. Jeg valgte "take no action" hver gang. så venter jeg til ikonet kommer opp i mediamonkeyen og tar det derfra. Er også en del cd'er jeg ikke finner cover til... (men nå har jeg ikke a4 musikk-smak heller )

Kommer med mer i kveld sannsynligvis, da skal jeg også i ilden 8)

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FLAC = 100% lossless = CD(eller annen kilde)kvalitet. tenk på FLAC som zip, det 'pakker' ned wav-fila, jo høyere verdi du satt jo mer pakking ned/opp må til. altså som du så, FLAC nivå 0 tar mer plass enn FLAC nivå 8, men mindre ressurser i å pakke ned/opp.

Free Lossless Audio Codec - Hydrogenaudio Knowledgebase

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Hola !

Du har kommt deg litt lengre enn meg. Har hentet pakken, men fikk ikke tid til og pakke ut sakene i går.

Jeg bruker også mediamonkey. Stussa også på at coverene kun viser ved bruk (avspilling) i mediamonkey. Jeg tror albumcoverene må fysisk flyttes inn til selve cd mappen. Tror alle cover bildene samler seg i en mappe under mine dokumenter.

Det at du får valge hele tiden om hva du vil gjøre med cd'en fikk jeg også. Jeg valgte "take no action" hver gang. så venter jeg til ikonet kommer opp i mediamonkeyen og tar det derfra. Er også en del cd'er jeg ikke finner cover til... (men nå har jeg ikke a4 musikk-smak heller )

Kommer med mer i kveld sannsynligvis, da skal jeg også i ilden 8)
    Hola!
    Men hvordan flytter jeg albumcoverene tro? Og hvor legger jeg de hen da? Jeg laget bare en mappe under "Music" i NAS som jeg kalte "Seal" feks. Der la jeg inn en ny mappe som jeg kalte "Seal -Hits" som jeg rippet i går. Hvor legger jeg isåfall dette med cover tro?
    Jeg er NOOB i dette her altså, men det sikkert lett.
    Jeg og prøver den "take no action", men jeg får fremdeles ikke opp et valg i Mediamonkey når det kommer til ripping.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    FLAC = 100% lossless = CD(eller annen kilde)kvalitet. tenk på FLAC som zip, det 'pakker' ned wav-fila, jo høyere verdi du satt jo mer pakking ned/opp må til. altså som du så, FLAC nivå 0 tar mer plass enn FLAC nivå 8, men mindre ressurser i å pakke ned/opp.

Free Lossless Audio Codec - Hydrogenaudio Knowledgebase
    Men hva vil det egentlig si i praksis? Kan jeg like gjerne bruke nivå 8 mener du? Tenker da på dette med ressurser som du skriver, hva vil det si i praksis?

En annen ting jeg lurer litt på.
    Ok, jeg har rippet i FLAC, den er grei. Men er duet i stand til å overføre dette trådløst fra NAS og inn i min DAC med like bra signal(kvalitet) som direkte fra en CD-spiller? Kan det virkelig stemme, eller skjer det "et eller annet" i den trådløse veien, eller i behandlingen i duet?
    Kjører forøvrig optisk ut av duet og inn i DAC selvfølgelig.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mtp lydkvalitet er det ingen forskjell på nivå 0 og 8, som det står i wikien til hydrogen så har det i praksis heller ingenting å si for dekomprimeringa(pakke ut) av filene.

altså; bruker du den høyeste graden av komprimering(nivå åtte) vil det gå mer tid i rippinga av CD-ene(opp mot 4x ift nivå 0) men filene vil ta noe mindre plass. så standard nivå 5 er en grei mellomløsning - relativt kort tid på ripping og noe plassbesparende.

jeg har aldri gidda å gjort noe med dette og bruker bare standard nivå 5. eneste jeg kanskje ville ha sett på er å få 100% nøyaktig rip av CDen, ikke bare lyden men også hvor lang pause/opphold det er mellom hvert spor. Så kan du brenne en eksakt kopi til f eks bilen etc.

EAC har mulighet til det, usikker på mediamonkey.

EAC wiki@hydrogen - Exact Audio Copy - Hydrogenaudio Knowledgebase

hvis du ikke bruker nivåregulering i duet'en, ville jeg ha slått den av. det kan være 'en ting på veien'. utover det så bruker squeezebox/duet det trådløse nettverket til å sende data, de rører ikke lydinnholdet(altså ingen DA/AD konvertering) - såfremt det trådløse nettverket er stabilt så vil det ikke skje 'et eller annet' på den veien.

det kan virkelig stemme - så får de som sverger til esoteriske CD-spillere til 100k+ føle og tro hva de vil, bitperfekt er bitperfekt.

/noe rotete dette, avforum og jobb er ikke alltid en god kombo

EDIT: ang cover-bilde, så er det noen bugs med duet softwaren. sjekk tråden her på avforum for squeeze eller det offisielle forumet til slimdevices. bildene skal normalt dukke automatisk opp når du legger bildet, kalt folder.jpg, i platemappa - c:/musikk/seal - hits.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt sullete av meg å svare før jeg har fått prøvt meg selv, men forsøker allikevell.

Slik jeg forstår det selv, og beskrevet ovenfor, så plasseres bare cover i samme mappe som albumet.

Feks;
    Katie Melua
    - The house; album sammen med cover
    - Call of the...; album sammen med cover

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkvaliteten er ikke på CD-nivå nei...
    Bruker du coax eller optisk?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Jeg bruker optisk her BGuarden. Nei jeg syns ikke det er helt på CD kvaliteten, men jeg skal ikke være bombastisk enda....

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    ??? Hvis det er lagret i Flac og du overfører digitalt til Dac, hvor skjer da foringelsen mener du??

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Poster denne her også...

Heisann

Jeg har litt problemer her med min nylig annskaffet squeezebox/nas.

Jeg har rippet mesteparten av cd'ene mine til pc'en før jeg fikk nas'en. Hvordan overfører jeg filene til nas på beste måte ? Jeg har nå tatt vanlig paste/copy, men dette tar jo like lang tid som selve rippingen ! dvs, leeeenge.
    Er dette eneste måte, eller finnes det en annen ?

Mvh
    Frode / Mori

**

Sende en Pm til potet, men poster her også i tilfelle kjapt svar fra andre.

Jeg er mildt sagt irritert (på meg selv). Dersom så er tilfelle at det tar like lang tid og overføre fra pc til nas som det tok meg og rippe alle cd'ene, så klikker jeg :twisted:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjør det samme Mori, og det tar tid ja!

Dog så må jeg jo rippe alle til Flac først jeg da.

Jeg mener å ha lest et sted at du kan overføre via kabel til NAS og at det er kjappere, men jeg har ikke prøvd og aner ikke hvordan det gjøres!

Her går overføring trådløst og det er tregt!

Kanskje Antiloop har tips???

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kjappeste måten blir jo med usb, via ekstern hdd eller minnepenn. Men dette vil jo også ta endel tid (men betydelig kjappere enn trådløst).

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    ??? Hvis det er lagret i Flac og du overfører digitalt til Dac, hvor skjer da foringelsen mener du??

Deler den med deg, men hvorfor er det ca 70-80% av totalt antall Mb på rippet CD kontra originalen? Hvorfor er de ikke akkurat like store?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Deler den med deg, men hvorfor er det ca 70-80% av totalt antall Mb på rippet CD kontra originalen? Hvorfor er de ikke akkurat like store?
    Det kommer jo an på komprimeringen. Data kan komprimeres uten å "ta bort"/fjerne noe. Snakker du om Flac nå eller noe annet?

Side 23 av 44 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •