Millmaker`s Virrvar - Endelig fått tak i Doxa 8.1 høyttalere! - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 44 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 871
    Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Helt enig i det!

Men syns jaggu 140 leverte her også jeg, den sparket godt liv i Swans F2.2 den også!
    Ikke helt som 73, men den var piggere enn jeg hadde ventet!
    Veldig fornøyd med disse to forsterkerne!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    He he, snakk Norsk da!
    Hva mener du med dette?
    Hehe, unnskyld:lol:

Oppløsningen er ikke veldig stor, men hvis du ser på hovedkortet. Der som komponentene er loddet fast, vil du antakelig ikke se noen loddinger på samme side som komponenten (den siden du ser på bildet). De er da kun loddet på den andre siden. Det vanlige nå, er at beina er loddet hele veien gjennom hullet (og på begge sider). På enkeltsidige kort er det ikke metall inni hullene. Det gjør loddingene mye mindre robuste. Det er sikkert ikke noe problem da det ikke skal være vibrasjoner her, men det kan medføre vakkel etterhvert.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hehe, unnskyld:lol:

Oppløsningen er ikke veldig stor, men hvis du ser på hovedkortet. Der som komponentene er loddet fast, vil du antakelig ikke se noen loddinger på samme side som komponenten (den siden du ser på bildet). De er da kun loddet på den andre siden. Det vanlige nå, er at beina er loddet hele veien gjennom hullet (og på begge sider). På enkeltsidige kort er det ikke metall inni hullene. Det gjør loddingene mye mindre robuste. Det er sikkert ikke noe problem da det ikke skal være vibrasjoner her, men det kan medføre vakkel etterhvert.
    He he, NÅ forsto jeg!

Ja det stemmer vel det, har ikke peil på sånt jeg!

Sånn som du ser rett over kondensatoren her?

Dette er snudd opp/ned, men ser jo hva du mener med det du skrev.

Er ikke mer enn det må være hos Lauvland vet du!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du ser både på den lille motstanden (med de røde ringene på) og den sorte transistoren til venstre at de ikke har loddinger på denne siden. De tre beina som står rett opp kan være noen styrebein eller en montert komponent som har blitt klippet av.

Skjønner uansett (og uavhenig av typen kort) av oversiktsbildet at dette er minimalistiske konstruksjoner og det trenger slett ikke å være en ulempe. ;-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er egntlig ikke helt ulik min nye Doxa 73 innvendig, uten at jeg har bilde av den her nå.

Tror det er sånn Doxa har gjort det i alle år. Er ikke stort inni de!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i det!

Men syns jaggu 140 leverte her også jeg, den sparket godt liv i Swans F2.2 den også!
    Ikke helt som 73, men den var piggere enn jeg hadde ventet!
    Veldig fornøyd med disse to forsterkerne!
    Hva er egentlig forskjellen på 70 og 140? Er sistnevnte strammere? Kan bety at den har bedre kontroll på elementene?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hva er egentlig forskjellen på 70 og 140? Er sistnevnte strammere? Kan bety at den har bedre kontroll på elementene?
    Jeg aner ikke BGuarden, model 70 har jeg aldri hørt tror jeg.

140 Signature ble vel aldri helt den store suksessen fra Doxa, men den skal visst gi 2x140 watt. De andre gir jo 2x70 watt, inkludert min nye Doxa 73. Noen som snakket om at de ble veldig varme, men det har ikke jeg klart på min foreløpig.

Tidligere eier(han som hadde den før han jeg kjøpte av) mente den jeg har er oppgradert til model 72, men det har jeg ingen garanti for. Det sa jo også han jeg kjøpte den av.

Den ser veldig lik ut innvendig som mye annet Doxa har jeg registrert, er endel info på Hifisentralen.

Men akkurat denne 140 Signature er det ikke så mye å spore på.

Jeg syns ihvertfall at den leverte mer enn godkjent hos meg, brukte den på Swans F2.2 i helga bare for å sammenligne med Doxa 73 som jeg også har.

Du hører jo forskjell på de, men vil absolutt tro at den er mer enn nok til senteren som jeg skal ha den til.

Jeg lurer på om ikke Signature 140 er noe av det siste han laget før det ble litt stille og han kom tilbake med et brak med den nye Doxa 73.

Sikkert andre som kan den historien bedre enn meg, jeg vet at Flageborg blant annet kjenner endel til disse. Også Roko og Devilej hadde et ord med i laget når jeg bestemte meg for å gå for Doxa.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente da 73, Millmaker!
    Gikk bare i surr ett øyeblikk
    Det er er en litt interessant trend: mens lyse anlegg blir lysere å blir ofte "varme" anlegg varmere, med mere bass? Husker det godt med mitt tidligere oppsett at det ble mere "baktungt". Kan det være ett eksempel på dette? At mangelen på kontroll i bassen kontra 140 gir den en varmere og mere innbydende klang?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doxa 73 har absolutt bedre kontroll på elementene enn det 140en klarer, det er det vel ikke noen tvil om.
    Jeg merker at 140en gir seg litt tidligere, men da er det såpass høyt at det spiller liten rolle.

Byttet over igjen her i går kveld, og jeg merker da at det er litt mer skyv i 73en, egentlig litt mer av alt.

Selv om 140en er oppgitt til å levere det dobbelte i watt, så opplever jeg allikevel at den langt nyere 73en har bedre styring på alt som skjer hele veien.
    Syns kanskje også at mellomtone/diskant er litt mer fremtredende enn det var på AW250R som jeg hadde her, og med det mener jeg behagelig fremtredende.

Allikevel er skyvet der i bunn, har ikke opplevd at 73 har gitt seg enda. Den har kontroll på alt jeg har matet den med sålangt, rett og slett moro!

Summa sumarum så er vel min opplevelse av disse to at Doxa 73 rett og slett bare anbefales på det varmeste! Og at Doxa Signature 140 leverer bedre enn jeg ventet, dog ikke helt i samme klasse som den nyere Doxa 73.

Det jeg stusser over, er at de er så stusselige i oppgitt watt samt oppbyggingen av de. Hvordan er det mulig liksom?
    Her snakker vi altså 2 kondensatorer i Doxa 140, hver av de på 6800 my. Og 2 røslige transformatorer samt et printkort uten noe særlig mye ting på!

Har alltid trodd at jo mer kondensatorer jo mer strømreserve, men her er det jo LANGT unna feks Emotiva XPA-5 som jeg hadde her. Hva er det Lauvland har gjort for å få det til så til de grader med sine "bokser"?

De ser jo rett og slett ut som om de er laget på grunnkurs elektro spør du meg, av en som aldri ville fått lærlingkontrakt!

Men gud bedre å de spiller! Hva er hemmeligheten?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du forresten innmaten i en Doxa 73:

Ser jo ikke akkurat ut som hightech løsninger dette, er ikke mer enn det må være inni der!

Har ikke åpnet allverden med forsterkere jeg altså, men innbiller meg et det er mye mer "dippedutter" i feks den AW250R jeg hadde her. Og i Emotiva sine også, for den saks skyld.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er litt overraska selv over at han har gått bort fra de solide strømbankene han hadde før?
    Kan det bety at han har kombinert switchet strømforsyning som feks Linn bruker med transistor.
    Hadde vært morsomt å spurt yggdrasill om dette...

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil påstå dette ser utrolig mye ryddigere og skikkelig ut kontra Emo ol.
    Har ikke stort peiling på innmat selv, men cleanliness is next to godliness? :lol:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ja er litt overraska selv over at han har gått bort fra de solide strømbankene han hadde før?
    Kan det bety at han har kombinert switchet strømforsyning som feks Linn bruker med transistor.
    Hadde vært morsomt å spurt yggdrasill om dette...
    Hva vil det si, kombinert switchet strømforsyning? Lærer stadig noe nytt jeg nå, spennende!

Som Flageborg sa når jeg spurte om brokobling av 140en med tanke på å bruke den til senter: Bare bruk den ene kanalen, da tar den strøm fra begge trafoene når den trenger det. Den andre kanalen kan stå ubrukt. Var ikke verre enn det, ikke nødvendig å rote med kvasikoblinger/brokoblinger og gud vet hva det heter.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adium
    Har ikke stort peiling på innmat selv, men cleanliness is next to godliness? :lol:
    Har ikke fletta peiling på innmat selv heller, jeg bare stusser på at det er SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ forskjell på disse Doxa boksene kontra alt annet jeg har sett.
    Det må jo være en grunn til det, og ihvertfall Doxa 73 er jo skrytt opp i skyene rundt om.

Hvorfor kan Doxa levere "30" komponenter og det spiller som pokker, mens andre har puttet minst 300 komponenter inni liksom?
    Snedige greier syns jeg....

Byggekostnaden(materialkostnadene) på Doxa kan ikke være høy!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adium
    Hehehe.. Ja spørs vel ikke om det er så
    Sjekka litt på Doxa's side og der stod det at de er veldig nøye med komponentvalg. Og de bruker heller en god transistor enn 2 middels for å holde komponentkostnadene nede. Kan også være at cap'sene er såpass solide at de kan levere. Er vel ett og annet som har skjedd der?
    Switchet strømforsyning er mer eller mindre det samme som i Klasse-D. VVil si at man utnytter strømmen bedre. Noe har iallefall skjed i forhold til de gamle utgavene.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye bilder av en kamerats prosjekt:

Var i går kveld en ny tur oppe hos kameraten min, han er nå mer eller mindre ferdig med kinoen sin, og den blir bare helt rå etter mitt syn.

Ting er på stell, med lysstyringer, ventilasjon, demping, lyddører, igrunn det meste!

Vi satt et par timer der oppe i går, og vi fikk kjørt en kjapp kalibrering av kinodelen. Det ble litt forskjell ja, potensialet er stort i den kjelleren der.

Gleder meg til å fortsette litt med dette fremover, jeg ber meg selv stadig vekk kjenner jeg!

Han bruker Quadral hele veien, og de frontene hans spiller bare helt nydelig i stereo! Husker ikke betegnelsen på de(aurum??), men de har 2x8" blant annet.

Uansett. Her er noen nye dårlige bilder(må få et bedre kamera jeg altså):

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fletta peiling på innmat selv heller, jeg bare stusser på at det er SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ forskjell på disse Doxa boksene kontra alt annet jeg har sett.
    Det må jo være en grunn til det, og ihvertfall Doxa 73 er jo skrytt opp i skyene rundt om.

Hvorfor kan Doxa levere "30" komponenter og det spiller som pokker, mens andre har puttet minst 300 komponenter inni liksom?
    Snedige greier syns jeg....

Byggekostnaden(materialkostnadene) på Doxa kan ikke være høy!
    Svaret er ikke verre enn at Lauvland er uhyre nøye med oppbyggingen av forsterkeren.

Det man ikke tenker over, men som faktisk er sannheten, er at de aller fleste produsenter benytter middels gode komponenter. Disse har sine "småfeil" som altså må korigeres. Dermed må enda flere komponenter inn for å oppnå dette. OG - som i sin tur - medfølger NYE småfeil.... som må korrigeres...

Imponerende skue i mange forsterkere, og man føler at man "får mye for pengene". Men det aller største problemet er at lyden ofte er langt på vei "ødelagt" før den når ut av forsterkeren... :-|

Signalet skal jo enkelt og greit forsterkes - og da er det vel aller best med så få (og gode) komponenter som mulig, ikke sant?

Altså benytter Lauvland så kostbare komponenter som det trengs for å oppnå sin visjon - som er "færrest og best mulige komponenter i signalveien".
    Således har du årsaken til at hans siste forsterker, Model73, er enda mer strippet for komponenter enn tidligere modeller.
    Færre (antall) komponenter for penga, men desto mer og ren godlyd.

Model72 er kvalitetsmessig en mellomting mellom Signature 140 og Model73.

Jeg fikk selv oppgradert (eller rettere sagt "nedgradert") mine to Signature 140 til Model72. En viss forbedring, men ikke så stor som opp til Model73.

Model73 har, som Millmaker skriver, enda mer punch, men også en langt mer definert "pin pointing" i den holografiske delen av lydbildet.

Den er forsiktig oppgitt til 70 watt, men alle vi som eier denne vet annet... ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Den er forsiktig oppgitt til 70 watt, men alle vi som eier denne vet annet... ;-)
    Vi som har holdt på med hi-fi ei stund vet at watt kun er ett tall og sjelden noe reelt mål på hvor kraftig en forsterker er

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Svaret er ikke verre enn at Lauvland er uhyre nøye med oppbyggingen av forsterkeren.

Det man ikke tenker over, men som faktisk er sannheten, er at de aller fleste produsenter benytter middels gode komponenter. Disse har sine "småfeil" som altså må korigeres. Dermed må enda flere komponenter inn for å oppnå dette. OG - som i sin tur - medfølger NYE småfeil.... som må korrigeres...

Imponerende skue i mange forsterkere, og man føler at man "får mye for pengene". Men det aller største problemet er at lyden ofte er langt på vei "ødelagt" før den når ut av forsterkeren... :-|

Signalet skal jo enkelt og greit forsterkes - og da er det vel aller best med så få (og gode) komponenter som mulig, ikke sant?

Altså benytter Lauvland så kostbare komponenter som det trengs for å oppnå sin visjon - som er "færrest og best mulige komponenter i signalveien".
    Således har du årsaken til at hans siste forsterker, Model73, er enda mer strippet for komponenter enn tidligere modeller.
    Færre (antall) komponenter for penga, men desto mer og ren godlyd.

Model72 er kvalitetsmessig en mellomting mellom Signature 140 og Model73.

Jeg fikk selv oppgradert (eller rettere sagt "nedgradert") mine to Signature 140 til Model72. En viss forbedring, men ikke så stor som opp til Model73.

Model73 har, som Millmaker skriver, enda mer punch, men også en langt mer definert "pin pointing" i den holografiske delen av lydbildet.

Takk for flott svar RoKo! Oppklarende rett og slett!

Lar meg stadig imponere mer av disse boxene, flotte produkter!

Må få takke de som anbefalte Model 73, en innertier for meg og mine ører!

Side 16 av 44 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •