Millmaker`s Virrvar - Endelig fått tak i Doxa 8.1 høyttalere! - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 44 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 871
    Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det mulig.....eller er det bare ønsketenking?

Jeg har aldri vært noen kabelnisse, aldri hatt noen skikkelige kabler egentlig.
    Nå har jeg tatt et lite steg, og som noen har fått med seg så har jeg laget endel selv.

Valget ble Viablue diy XLR kabler. Disse er nå ferdig, krydret med en ferdiglaget Viablue RCA - 1 meter. Den siste er koblet mellom forforsterker og Doxa 73(siden Doxa kun har RCA innganger).

Bruker nå Viablue digital XLR fra cd-spillere til DAC. Viablue XLR analog fra DAC til forforsterker. Og Viablue RCA fra forforsterker til Doxa 73.
    Siste rest av biltema RCA er nå borte på hifi siden.

Er det bare meg og min ønsketenking som syns at det ble mer oppløsning i mellomtone og diskant? Kan det være mulig at jeg hører mer detaljer enn noengang før?

Jeg vil jo gjerne høre litt forskjell i hodet mitt rent psykisk, alle vil jo det etter oppgradering.
    Men enten så er jeg blitt splitter pine gal, eller så har det pokker meg hjulpet med litt dyrere kabler hele veien.

Rare greier, må høre mer her jeg nå...............

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få noen til å bytte for deg i tilfeldig rekkefølge og blindlytt.

Din dagsform, at høyttalerne har fått mykere oppheng, dine forventninger osv osv kan gjøre at du hører forskjeller uten at det har noe med kablene å gjøre. Som du sier selv er du ikke sikker siden du setter spmtegn bak setningene dine.
    Når man har gjort en skikkelig oppgradering er man stort sett ganske sikker, som f.eks når du byttet til F2.2F

Ja jeg er realist/kabelskeptiker/objektivist, men jeg håper virkelig at før du legger større summer i kabler så gjør deg tjenesten å blindlytte. For pengene man legger i kabler kan man gjøre akustiske tiltak som dramatisk forbedrer alle aspekter ved lyden...

Misunnelig på anlegget ditt, virkelig noe jeg kunne tenke meg

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Få noen til å bytte for deg i tilfeldig rekkefølge og blindlytt.

Din dagsform, at høyttalerne har fått mykere oppheng, dine forventninger osv osv kan gjøre at du hører forskjeller uten at det har noe med kablene å gjøre. Som du sier selv er du ikke sikker siden du setter spmtegn bak setningene dine.
    Når man har gjort en skikkelig oppgradering er man stort sett ganske sikker, som f.eks når du byttet til F2.2F

Ja jeg er realist/kabelskeptiker/objektivist, men jeg håper virkelig at før du legger større summer i kabler så gjør deg tjenesten å blindlytte. For pengene man legger i kabler kan man gjøre akustiske tiltak som dramatisk forbedrer alle aspekter ved lyden...

Misunnelig på anlegget ditt, virkelig noe jeg kunne tenke meg
    Mye kloke ord der Fredrik, og et kjempeforslag jeg ikke har tenkt på!
    Skal jaggu få samboeren til å bytte om litt her!

Forøvrig så deler jeg din skepsis, aldri hatt noen tro på kabler egentlig. Før nå?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel kanskje vanskelig nå, men jeg savner fremdeles en sammenligning mellom Doxaen og EC.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Mye kloke ord der Fredrik, og et kjempeforslag jeg ikke har tenkt på!
    Skal jaggu få samboeren til å bytte om litt her!

Forøvrig så deler jeg din skepsis, aldri hatt noen tro på kabler egentlig. Før nå?
    Så bra, meld fra hvordan det går Om du kjenner igjen den gode kabelen og liker den bedre så er jo saken klar.
    Hvis ikke støtter jeg deg i at de var veldig fine, og at du har laget dem selv gir eierglede.
    Om lyden egentlig er den samme betyr lite om hjernen din slipper ut mer dopamin med fete kabler koblet til
    Hi-fi og kino skal være gøy så det gjelder å finne ut hva som trigger lykkehormonene hos en selv.

Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Er vel kanskje vanskelig nå, men jeg savner fremdeles en sammenligning mellom Doxaen og EC.
    Enig, men er ganske overbevist om at Doxaen knocker ut EC på ca alle områder.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Det skal du få Zebby, sitter allikevel her og klør meg i hodet. Mener nemlig jeg hører forskjell på kablene med god margin, rar blitt tror jeg...........

For å ta det med en gang. Det ER forskjell på EC AW250R og Doxa Model 73, ihvertfall her hos meg. Den saken er klar.

Den største forskjellen er at Doxaen leverer punch, tyngde, snert og moro helt fra bunnen av, selv på lavt volum. På AW250R måtte jeg litt opp i volum før det skjedde noe. Doxaen leverer fra starten av, veldig moro!

Oppover i registeret merker jeg at Doxaen passer bedre til Swans F2.2 enn EC gjorde, ting er mer oppløst føler jeg. Den er også litt mer "krispy" enn EC var her hjemme, den passer mine ører bedre(eller rommet kanskje??).
    Det blir rett og slett mer liv i Swansene kombinert med Doxa føler jeg, enn det EC klarte. Dette skriver jeg på kontoen for matching, tror Doxa og Swans er treff for å si det rett ut! Instrumenter og vokaler springer rundt på racket på en måte jeg ikke har hørt det før her hjemme!

Allikevel leverer Doxa mer enn nok i bunnen også, dette er ikke blitt borte. Jeg føler ikke at EC hadde noe mer å tilby i bunnen heller, men forskjellen er ikke like fremtredende som oppover. Kan hende EC har mer å spa på med nedover når det virkelig trengs, det prøvde jeg ikke. Men allikevel, jeg mangler ikke noe nå føler jeg. Ting er på plass på en måte.....

Med Doxa i racket så er det litt sånn at den vil ha meg til å spille mer, for det er så moro å høre på den, blir jo ikke lei! Den vil bare tilby meg mer og mer lytteglede og jeg biter på!

Jeg har allerede glemt at den er oppgitt til 2x70 watt, det rimer ikke. For det den kassa leverer er rett og slett imponerende, og jeg har endelig funnet en match jeg syns passer MEG helt fortreffelig!

Har ikke prøvd noen av de i tunge kinoscener enda, det får vente til høsten når mørket kommer igjen! Men jeg regner med at Doxa leverer der også, hvis ikke så er det alltids en til å få tak i!

Jeg angrer ikke på dette kjøpet, ei heller av Swans F2.2.
    Det er en kjempematch i mine ører, er glad jeg hørte på disse rådene!

Når man skal vurdere hvordan disse er oppbygd, så er det fordel EC syns jeg. Den er tvers igjennom lekker!
    Ec er tyngre, en god del tyngre. Det borger for kvalitet og strømreserver, og jeg innbiller meg at det er forferdelig mye mer "dippedutter" inni AW250R. Terminaler og tilkoblinger "ser" også bedre ut, i tillegg til at det er XLR innganger på den. Det har ikke Doxa.
    Doxaen er enkel i all beskjedenhet, kun en rød diode foran, en av/på bryter bak, en ledning med støpsel på, ht-terminaler og RCA innganger. EC ser mer gjennomført ut, det er brukt mer tid og penger på utseende der.
    Nå har ikke det noe å si for lyden selvsagt, men dog. Lauvland bruker ikke penger på "stæsj", her er lyden i sentrum!
    Det jeg savner på Doxa er en bryter foran til å slå den av/på med. Det finnes ikke.
    Men som noen sa, Doxa slår man på når man kjøper den, og av når du selger!

Som om den skal selges liksom!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende, har ikke mindre forventninger nå. Gleder meg som en unge til i neste uke, nærmere bestemt neste helg.

3 ting som kan skje.

1. Jeg blir kanonfornøyd.
    2. Jeg selger DM683 og kjøper Swans F2.2F
    3. Jeg selger Doxaen til Millmaker

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har trua på alternativ 2!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt avsporing, men det er Fredda........

Noen av dere har fått med dere at jeg har lånt en EC AW250R av en kamerat til testing. Grunnen til at dette passet er at han bygger dedikert kino i kjelleren sin, og den er nå nesten ferdig, skal antakelig prøvespille i helga der oppe.

Har sett på den og det blir helt rått, er ikke så rent lite misunnelig på den!

Fikk et par dårlige mobilbilder akkurat, og legger de ut her så dere kan ta en titt også.
    Liker spesielt løsningen på lerrettsveggen hans, hele veggen er et stort bilde så lenge lerrettet er oppe. Flott løsning, og skikkelig krydder i en kino!

Slik er den i dag morges:

I denne bula blir det Quadral høyttalere, Pioneer reciever, Benq W5000, EC AW250R og en haug med annet snadder.

Gleder meg til å ta dette i nærmere øyesyn, all mulig skryt til deg Erik!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Jeg har trua på alternativ 2!
    Er du synsk? Har akkurat takket ja til ett bra tilbud fra LSound på ett par Swans F2.2F Rosewood

Så da blir det Doxa og Swans neste helg... :-D

EDIT: fått kalde føtter

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny Doxa i hus!

Da har det kommet enda en Doxa i hus. Denne gangen en Doxa 140 Signature som skal mate senteren her hjemme.

Den er på 2x140 watt og veier vel 20 kg. Den står nå og spiller seg varm på frontene her. Må jo teste den skikkelig først og jeg syns også den spiller flott, i likhet med Doxa 73.
    Har litt forventninger til denne på senteren, skal bli moro å prøve!

Slik ser den ut:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Overganger:

Fikk disse i går:

Dette er overganger fra XLR-RCA hunnplugger. De er montert bakpå EC 4.7 forforsterkeren. De gir meg da +6db på utgangene og gjør at jeg ikke lenger kan bunne volumkontrollen.

Om det er noe å hente lydmessig er jeg usikker på foreløpig, men det ble ikke verre ihvertfall å bruke XLR utgangen.

Har jo da ikke balansert hele veien som var målet, men sånn er det når Doxa ikke har XLR, kun RCA.

Uansett, det spiller helt herlig her nå, ihvertfall i mine ører! Og det er det som er viktig!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott å høre at Doxa gjør jobben hos deg! Det er ingen tvil om at det er kvalitetsprodukter

Hvordan vil du si Doxa låter? Er det nøytrale i klangen?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Flott å høre at Doxa gjør jobben hos deg! Det er ingen tvil om at det er kvalitetsprodukter

Hvordan vil du si Doxa låter? Er det nøytrale i klangen?
    Hei!
    Jeg har aldri vært så fornøyd jeg, som det jeg er nå. Det er bare helt rått å oppleve samspillet Swans/Doxa. Ihvertfall her hos meg og det JEG hører. Det er alltid forskjellige meninger, men det JEG hører er hva jeg bryr meg om.

Om Doxa er kvalitet, spør ikke meg! De er simple når du åpner de, er ikke noe mer enn det må være der! Men fy f... å de spiller! Skjønner ikke en dritt jeg!

Musikk er nå plutselig blitt fantastisk moro å høre på igjen, og det skremmer meg. Men sånn er det blitt, og igjen: det er hva JEG opplever her hjemme.

Doxa: Nøytrale og nøytrale, hva skal jeg si? Det er STOOOORRRR forskjell fra Emotiva til Doxa, særlig oppover i registeret. Det er mer av alt hele veien føler jeg, samspillet er på en annen planet.

Men det betyr ikke at Emotiva er dårlig, langifra. Men Doxa passer som hånd i hanske med Swans føler jeg!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om Doxa er kvalitet, spør ikke meg! De er simple når du åpner de, er ikke noe mer enn det må være der! Men fy f... å de spiller! Skjønner ikke en dritt jeg!
    "Less is more" er jo et velkjent uttrykk. Det er vel ikke noe poeng i å putte inn noe som ikke må være der?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra å se du er fornøyd! De Doxa boksene er griselekre! Har dog aldri hørt hvordan de spiller på Swans.. Men ser jo ut til at det ikke låter så alt for værst

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fornøyd jeg!

Slik ser de ut i dag:

Doxa 140 Signature innvendig:

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doxa 140 Signature innvendig:
    OJ, det ser ut som mønsterkortet er enkeltsidig og ikke engang gjennomplettert. Det er lenge siden jeg har sett. Mon tro hvorfor de har gjort dette?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    OJ, det ser ut som mønsterkortet er enkeltsidig og ikke engang gjennomplettert. Det er lenge siden jeg har sett. Mon tro hvorfor de har gjort dette?
    He he, snakk Norsk da!
    Hva mener du med dette?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte Doxa 073 på Swans F2.2F hos Ivalos.

Dette var en meget kraftig sak med full kontroll på musikken. Flott 3D med seperasjon av instrumenter i lydbildet og igjen dette med ro og kontroll over det hele.

Flott forsterker!

Side 15 av 44 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •