Labbetuss' studentkinotråd - Back in buisness

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 248
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Labbetuss' studentkinotråd - Back in buisness

Hei AVForumere! :-D

Har lenge tenkt på å lage en egen hjemmekinotråd her på forumet, men har desverre ikke kommet så langt tidligere. Jeg tenkte derfor det gjerne var på tide, og nå som vi er begynt på et nytt og forhåpentligvis et herlig og innbringende AV år så tenkte jeg at jeg kanskje skulle få dette til.

Det har jo vist seg utrolig nyttig og morsomt å lage slike tråder siden man kan få utrolig mange gode råd, tips og triks fra andre entusiaster i tillegg til mye hyggelig uhøytidelig prat underveis!

Kan vel gjerne begynne med litt historie. For meg begynte det hele egentlig da min ene bror kjøpte seg et komplett stereo anlegg bestående av B&W 630i, NAD 306 og Marantz CD63 i 1995. Et meget vellydende oppsett på den tiden og som er i daglig bruk av andre familiemedlemmer fremdeles.

I 1997 kjøpte de seg et komplett hjemmekinosystem bestående Acoustic Research 312 som fronter og 308 som bakkanaler og senter kombinert med Harman/Kardon AVR85, Sony DVP-S715 og et Sony 29" CRT tv. Det var på denne tiden DVD gjorde sitt inntog såvidt jeg husker, og det var en helt fantastisk oppgradering fra VHS. Vi hadde Pioneer laserdiskspiller også, men siden denne ikke hadde RF utgang for digitale lydspor var inntoget av DVD absolutt en oppgradering. Det var rett og slett helt fenomenalt! Oppsettet var som skapt for hjemmekino og sammen med Parasound effekttrinn husker jeg frontene våknet virkelig til liv. Subwoofer var fullstendig overflødig. :-D

Men nok om det. Da de eldre søsken flyttet ut til sitt eget reiste også anlegget med dem og planleggingen av et eget nytt system ble satt i gang. Alt fra lesing på nettet til lytting i butikker ble benyttet i letingen på et oppsett jeg følte jeg kunne trives med. Ble medlem her i 2004 og siden har det vel bare balet på seg. ops:

I mellomtiden kom et tredje oppsett inn i huset bestående av Infinity Alpha 50, 30 og senter, Yamaha RX-V1400. Jeg snopte meg et Philips 32" CRT i tillegg til Pioneer sin DV668. Var kjempefornøyd med denne bildekomboen, men byttet til Denon sin DVD2900 i søken på en bedre lydformidler. Den var etter min mening bedre på bildesiden også. En skikkelig god spiller som absolutt overgikk både 1400'en og Pioneeren.

Det var også på denne tiden jeg benyttet AVForum og andre nettsteder til å gjøre mye research. På den tiden hadde jeg snevret meg inn på Klipsch og forsåvidt Focal JMLab (som de het da) og da hovedsaklig et komplett hjemmekinosystem. Slo til slutt fra meg JMLab-settet på grunn av manglende mulighet for prøvelytting og gikk for Klipsch, et merke jeg egentlig falt for fra første stund. Dette skal vel Klipsch RF3 og RF3II ha æren for - ikke minst min bror som også introduserte meg for merket i sin tid. Kikket også veldig mye på Audiovector, JBL, B&W, Dali og litt på ML og Sonus Faber. De to siste slo jeg forholdsvis fort fra meg, men drømte lenge om Audiovector og B&W i tillegg til Klipsch og Focal.

I 2005 begynte oppsettet å komme i boks, et lastebil-lass fra Audio Concept i Arendal stod på dørstokken til en ivrig entusiast. Det var helt fantastisk følelse å få dette settet i hus, men dette er vel slikt også dere andre AV'ere vet alt om!

Oppsettet som kom da bestod av Klipsch RF-7, RF-5, RC-7, Velodyne DD18, Rotel RSP-1068, RMB-1095 og naturligvis øvrig tilbehør. Rotel RB-1090 fikk jeg kjøpt brukt på AVTorget rett før dette.

Det hersker dog ingen tvil om hvor overkill systemet var for den plassen jeg hadde til rådighet akkurat da.

Senere fikk jeg bygget en vegg som gjorde at jeg fikk et eget rom for oppsettet, og dette førte vel strengt tatt ikke til annet enn enda mer ideer og ikke minst kjøp.

Mitt første lerret (Adeo 84") og projektor (Panasonic AE-700) ble kjøpt inn. Du verden for et løft dette ga kinoopplevelsen! Slike ting er utrolig farlig, for dette gir bare enda mer blod på tann. Gjentagende komplikasjoner med DD18 førte til at jeg benyttet anledningen til å kjøpe meg subwoofere som kunne levere mer av det jeg ville ha. Dette gav meg i tillegg en økonomisk mulighet til å kjøpe to, og da var to SVS PB12 Plus/2 bestilt fra LSound! Strengt tatt ble det vel en og en, men det gikk såpass kort tid fra jeg bare hadde en til jeg hadder to i hus at jeg tror vi sier det slik. Velodyne SMS-1 ble kjøpt inn for å temme disse beistene, et produkt jeg er veldig fornøyd med.

Interessen for stereo samt en bedre bildeformidler ble også sterkere etterhvert, og snusingen på dette feltet endte med en Marantz SA-15S1 og Marantz DV-9600. Videre ble også monitor til Rotel RSP-1068 kjøpt inn, noe som gjorde veldig mye enklere og mindre knotete å endre på innstillinger for oppsettet, man var ikke avhengig av pj'en!

Projektor ble oppgradert til Epson TW700, men senere solgt igjen. Feb. 2008 til Cineversum BlackWing II Pro (uten ekstern bildeprosessor). Så kort oppsummert kan jeg vel si at det egentlig bare har balet på seg i løpet av årene, men du verden hvor moro denne hobbyen er!

Siste inn døren er vel litt romtuning fra Auralex, ny sofa, Cineversum'en i tillegg til Sony Playstation 3.

Det er vel slik jeg kan oppsummere veldig kort historikk fra "begynnelse" til nå. Stadig nye ønsker og behov sørger for stadig nye drømmer, nye innkjøp og nye opplevelser og mye kos - noe av det som gjør denne hobbyen så artig som den er.

Utstyr i kinoen per tid:

Høyttalere:

Klipsch RF-7
    Klipsch RF-5
    Klipsch RC-7

2 stk SVS PB12 Plus/2 12.3

Prosessor:

Rotel RSP-1570 (Kommer)

Signalkilder:

Ayon Audio CD-3 (Kommer)
    Sony BDP-S550
    Sony Playstation 3

Forsterkere:

Rotel RMB-1095
    Rotel RB-1090

Bilde:

Cineversum Blackwing 2 Pro
    Denver 7" LCD Skjerm (Prosessor)

Kabler:

Audio

Monster M2.2 Banan
    Monster M1.2 Banan/Spader

PM Audio Black Magic IC Furutech
    PM Audio Black Magic Dig-It Coax
    Kimber Hero Analog
    Bettercables Silver Serpent Subkabel

Video

Bettercables HDMI 3+12m
    Monster MVC3 Komponent 10m

Tweaks:

Velodyne SMS-1

Nordost Pulsar Points
    Base DVD
    Holfi Dempeføtter
    Monster HTS1000 Strømfilter

Auralex Q'Fusors (3"), Wedges (2") og Trupanels (3")

Rack/Takfeste:

Sound Organisation Z-530
    Sound Organisation Z-545
    Vogel PPC200 takfeste

Solgt:

Pioneer DV-668
    Velodyne DD18
    Nordost Solar Wind
    Denon 2900
    Panasonic PT-AE700
    Epson TW700
    Marantz DV-9600
    Rotel RSP-1068
    Nordost Optix Coax

Vil gjerne gi en stor takk til brukere på AVForum som har kommet med mange gode tips og råd i løpet av årene. Også en rekke forhandlere som LSound, Soundplanet, AV Concept og PM Audio som har vært en fenomenale forhandlere og vist meg hva kundeservice og pålitelig virkelig er.

Ser også fram til nytt herlig år for oss AV folk og kanskje litt aktivitet i denne tråden også!?

Brukere som har besøkt "hjemmekinoen":

Pug-Nose
    Xinhua
    linser/Kjell Hugo
    ambiance

Bildene som er lagt ved er tatt litt underveis som tiden har gått og det har forekommet endringer,

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal oppdatere minhjemmekino, men gjør ikke dette før kommende/nytt utstyr er på plass. Jeg beklager dårlig bildekvalitet på bildene, men er desverre slik med kompaktkamera. Dere får bære over med meg!

Førstesiden til tråden blir naturligvis oppdatert underveis den også 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at du har hatt mye morro med dette oppsettet !
    Ser du har gjort noen akustiske tiltak. Hvordan synes du de påvirker lyden ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel starte kinoens neste jakt, da jakten på ny cd spiller!

Har sett meg ut et par kandidater:

Ayon CD-1
    Sound Planet - Lyd og bilde på første klasse...

Electrocompaniet EMC-1UP
    Sound Planet - Lyd og bilde på første klasse...

Marantz SA-11S1
    Marantz America | SA-11S1 Reference Series SACD-CD player

Noen som har erfaringer med disse spillerne?

Har vært i kontakt med Soundplanet angående CD-1 og CD-3 - også akto siden han nå selger en CD-3, men denne ble desverre litt i overkant. Har fått inntrykk av at CD-1 er et relativt trygt valg og kan oppfylle mange av mine ønsker, dvs; mer varme og detaljer og mer bass og dybde i lydbildet. SA-15 blir litt for tynn i mitt oppsett. Det eneste jeg er litt bekymret for med en CD-1 er om det kan bli for mye informasjon i toppen også med denne?

Vil forøvrig takke Rune ved Soundplanet for eksepsjonell service også, makan! Kudos til Soundplanet!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AndyMcNebb:

Vil absolutt anbefale å gjøre noen akustiske tiltak hvis du har mulighet til det! Evt. bygge rommet fra scratch og så optimalt som mulig for lyd. Jeg har desverre ikke mulighet til å bygge på nytt, var derfor jeg slo til på et bruktkjøp fra Smallhandz her på forumet på noen Auralex produkter. Resultatet var absolutt positivt!

Sleit en del med ekko i rommet tidligere. Panelene jeg kjøpte hjalp meg heldigvis på bli kvitt veldig mye av dette og hele lydbildet ble med en gang mye roligere og ryddigere. Er ikke så lett å beskrive egentlig bortsett fra at lyden ble ganske annerledes - i postiv favør.

Fikk dog merke at skinnsofa gjerne ikke var det mest intelligente å sette inn i et lydrom. Refleksjonene økte betraktelig med en slik sofa i hus kontra tekstilsofa som jeg hadde tidligere!

Sliter en del med bassresponsen i rommet, mest sannsynlig stående bølger etters det jeg har fått vite. Slike ting er veldig vanskelig å gjøre noe med, men merket klar forbedring i hele lydbildet likevel. Helst kunne jeg tenkt meg å kjøpe meg mer av slike/ulike plater, spesielt til hjørenene og taket

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel nevne at ny prosessor er på vei. Valget falt på en Rotel RSP-1570 etter å ha prøvd Marantz AV8003.

Valget stod mellom Yamaha Z7, Rotel RSP-1570, Onkyo PR-SC886 og Marantz AV8003. Foretrekker helt klart seperate prosessorer og valget falt på Rotel sin. Gleder meg veldig til å få den i hus!

Ellers så er to tuber også bestilt, bestemte meg til slutt for SVS sine PC Ultra. Er meget spent på hvordan disse tubene gjør seg i front og hvordan fire suber gjør seg kontra to.

Det ble visst en fin start på 2009 gitt!

Forøvrig så er Marantz SA-15S1 tilsalgs!
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/41357/cat/18

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var på tide!!!

:-D Er vel ikke et sekund for tidlig at du fikk deg egen tråd. Og oppgraderingene går så det suser skjønner jeg

Når det gjelder cd-spiller så tror jeg ikke du går feil med Ayon, men snakk med Rune om Naim også, de lager noen fantastiske cd-spillere. De er bygget som en tanks og spiller nydelig etter min smak ihvertfall. Lykke til med videre oppgraderinger:-D

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Det ble visst en fin start på 2009 gitt!
    Starter hardt og øker på etterhvert? 8)

Blir spennende å se hvordan du får tubene til å spille sammen med boksene, eller om det funker like bra med bare tuber. Har du vurdert bassfeller?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/40497/cat/18
    Ligger en Ayon CD1 på torget. Marantz skal selge denne.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig takk for hyggelige ønsker og innvendinger, er veldig spent jeg også.

Ja, har vurdert bassfeller. Har snakket en del med Snickers om dette og vi kom vel fram til at det er/var veldig vanskelig å gjøre noe med dette, isåfall utrolig plasskrevende (noe jeg desverre ikke har for mye av) :???:

Håper på å gjerne få løst noe med to suber til foran; økt bassymmetri i tillegg til at da blir det et samlet signal fra alle hjørner som gjerne vil bidra til bedre samspill i bassområdet. Det blir nok mye prøving og feiling her, men det er jo halve moroa!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/40497/cat/18
    Ligger en Ayon CD1 på torget. Marantz skal selge denne.
    Jess, har faktisk valgt å gå for denne! Mye god lyd til en relativt rimelig penge. Slik jeg har forstått det overgår den SA-15 på alle parametre. Jeg vurderte å kanskje gå for CD-3'en til akto på torget også, men det ble rett og slett litt i overkant desverre

Har absolutt vurdert Naim Vettemann (!), men vet liksom ikke helt hva jeg går til. Heldigvis er det ikke verre enn at jeg selger CD-1 om den ikke skulle passe i oppsettet mitt. Vi får nett sjau. Gleder meg som en hund til slutten av måneden!

Men må også få solgt min egen SA-15. Hvis dere vet om noen som kunne tenke seg den må dere gjerne si ifra. Skal ta å laste opp flere bilder av den her i tråden slik at evt. interesserte kan få en nærmere titt på den. Har rett og slett ikke hatt den ute av racket siden jeg kjøpte den hehe

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Jess, har faktisk valgt å gå for denne! Mye god lyd til en relativt rimelig penge. Slik jeg har forstått det overgår den SA-15 på alle parametre. Jeg vurderte å kanskje gå for CD-3'en til akto på torget også, men det ble rett og slett litt i overkant desverre

Har absolutt vurdert Naim Vettemann (!), men vet liksom ikke helt hva jeg går til. Heldigvis er det ikke verre enn at jeg selger CD-1 om den ikke skulle passe i oppsettet mitt. Vi får nett sjau. Gleder meg som en hund til slutten av måneden!

Men må også få solgt min egen SA-15. Hvis dere vet om noen som kunne tenke seg den må dere gjerne si ifra. Skal ta å laste opp flere bilder av den her i tråden slik at evt. interesserte kan få en nærmere titt på den. Har rett og slett ikke hatt den ute av racket siden jeg kjøpte den hehe
    Grattis med et godt valg

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Har letet lenge og har sett på mye rart. Bl.a. Audio Analogue Maestro, EC EMC-1UP, Marantz SA-11S1, Audio Aero Capitole MkII, Audio Note og ikke minst Naim. Er ikke lett å få/finne konkrete erfaringer med de forskjellige produktene. Det bekrefter vel forsåvidt at vi alle har forskjellige oppsett, forutsetninger og preferanser. Så jeg tar en "råsjans" på denne - så gjenstår det å høre hva denne utretter. Har lest og hørt veldig mye positivt om den og håper den oppfyller mine ønsker.

Har noen av dere hørt denne forresten?

Edit: Forresten, gratulerer med nye ht da-ty! Vet ikke om jeg har fått skrevet det i tråden eller på din hjemmekino, men du har et riktig så smukt oppsett! Er du fornøyd så langt?

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ventet på denn tråden lenge nå ja..

Du har fått bestilt en del utstyr allerede ja, ikke verst! 4stk SVS burde jo fungere bra, hehe

Den Rotel'en, er den en av de nyeste prossessorene deres? Ser ut som et nyere design iallefall..

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide at det dukket opp en tråd for anlegget ditt også, Labbetuss

Gratulerer med endelig å ha kommet litt lengre i cd-spiller-valget ditt. CD-1 er en svært god spiller, men det gjenstår jo selvfølgelig å se hvordan den passer inn i akkurat ditt oppsett. Får bare håpe noen slår til på SA-15 som du har til salgs nå da.

Får du alle SVSene dine til å samarbeide er nok Cloverfield en relativt eksentrisk opplevelse hos deg etterhvert også tenker jeg..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takk tak for gode ord

Frodo; ja, det er Rotels nyeste og etterkommeren til 1068/1069. Etterkommeren til 1098 kommer til sommeren. Er mycket spent på hva de ultraene kan diske opp med :-D

kenti: Hjertelig takk for det. Er veldig spent på denne spilleren, aller mest på hvordan den passer inn som du sier! Rapport kommer nok!

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å se en profil fra deg her.

Ser du har gått til innkjøp av ny CD spiller også! Gratulerer med en knall CD spiller.

A.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for det ambiance, kjekt å endelig være her også! :-D

Takker så mye, satser på at den er her i slutten av måneden, må bare få solgt SA-15 først også.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på å gå til anskaffelse av ny digitalkabel også, kunne tenkt meg å prøve noe annet enn Nordost si coax;

Kabler - Digitalkabel | Hi-Fi Klubben: VAN DEN HUL The FIRST Ultimate Mk II digital kabel

kunne godt tenkt meg å prøve den, koster ikke skjorta heller. Ideelt sett skulle jeg helst hatt PM Audio sin Black Magic Digital, men den koster pen slant

Noen som har erfaring med ovennevnte kabel/kabelprodusent? Foreløpig har jeg bare hørt veldig gode ord om Van den Huul.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan selge deg Nordost Moonglo 2 hvis du vil prøve en god digitalkabel..

Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •