Joakim-G_R's nye hjemmekino-stue. (Leking med akustikk-"tuning" ? )

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 74
    Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Joakim-G_R's nye hjemmekino-stue. (Leking med akustikk-"tuning" ? )

New wrap, same shit?

Jeg har kjøpt meg hus, og har nå fått ny stue og boltre meg på. Den gamle stuen (i leiligheten) var det murvegger, noe gipsvegger, og bare fliser på gulvet. Ergo, ekko og ikke veldig bra akustikk for musikk/film.

I huset er det trevegger av noe MDF-lignende plater (respatex/huntonit-plater), sponplater med trinnlydsplater (dette er disse nye som skal dempe 3-4dB ifra underetasjen) og Alloc-laminatgulv, samt en pipe midt i rommet.(pusset leca).
    Dette ga mye bedre lyd, og mye mer lyd. Stuen er også en god del større enn gamle stua.

Utstyret er fortsatt det samme gamle:

Elektronikk:
    Toshiba 40XF355DG 40" LCD-tv
    Kenwood KRF-V6200D kringlyd-forsterker
    Samsung BDP-1500 BlåStråle-spiller

Høyttalere:
    Dynavoice - M65 front, C5 senter og S5 bakhøyttalere. Bakhøyttalere er montert på høyttalerstativer, ca samme høyde som front. Frontene er montert på Proson Rocketfeets
    XTZ 99 W12 "folkesub".

Kabler:
    Cartheme til bak og senter. 4mm2
    Proson "Hi-End" til fronter. 4mm2
    Pure-AV HDMI til TV
    Dreamscreen HDMI venter på ny forsterker.....
    Optisk fra Ohmega mellom Bluray og forsterker.

Generelt:
    Logitech Harmony 1000 universal-kontroll.
    SMS flatskjerm-veggfeste, tiltbart
    "Hjemmemekka" TV-benk.

Planer fremover:
    Nye bakhøyttalere, vurderer å "nedgradere" M65'ene til bakhøyttalere, og kjøpe M85 til front. Men da må jeg vel også oppgradere til C6 senter, for å få litt mer klem derifra også.

Ny reciever. Vurderer Pioneer VSX-LX51, Yamaha RX-V1900 og Yamaha RX-V3900.
    Har også planer om effektforsterker, har da sett på litt forskjellig. Oppdaget Vincent for et par uker siden, de så veldig interessante ut. 2 monoblokker hadde vært artig

Prosjektor og lerret.
    Her kan jeg altfor lite enda, er det noen av dere som har noen tips til meg?

Litt om huset:
    Huset er over 2 plan, og ca 200 kvm. i kjelleren er det ett ganske stort rom som jeg har planer om å bruke som kinorom etterhvert. Men dette blir antagelig en stund frem i tid. Er endel ting som må i orden før kinorom blir prioritert
    Det er også en dobbel garasje, og rett over 1 mål tomt.

Bilder kommer senere i kveld eller i morgen, sliter med å finne overføringskabelen til kameraet til madamen. Ting blir på mystisk vis borte under flytting...
    Det er også veldig innflytnings-fase på opplegget til bakhøyttalerne, julestria har sørget for det.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tatt og overført bilder idag (hjemme fra jobb, syk, hvorfor får man plutselig lyst til å gjøre noe annet enn å BARE sitte på ræva da?:neutral: )
    Frontrekka:

XTZ 99 W12 "closeup"

Dynavoice M65 naken

Dynavoice C5 naken

Bak-høyttalere.

DVD og Blu-ray samling, ynkelig i forhold til mange andre jeg har sett her men, planen er å fylle ut veggen med filmer.

SMS-veggfeste, tiltbart og greier..

No cables?

Aha, her er de.

Logitech Harmony1000, Stålkontroll !! .. ?

Litt div merker.

Skal legge opp til bak-HT ut sammen med kablene til tv'en og inn på det blå rommet, opp på loftet, bortover taket til stua, ut og ned på veggen utvendig, og sette inn slike blå-bokser i veggen der bak-HT sitter nå. (Seff med hvitt dekklokk over.)

Prosjektor-planer er det også, tenkt på å lage en "heis" på loftet, som jeg skjærer ut i takplata, og har en pyntelist rundt ellerno slikt. Tror det kan bli veldig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med hus. Er det på Løken du har bosatt deg?

Så bra ut dette, tven din så veldig liten ut når der den henger alene over den store, fine benken. En slik heis til prosjektor hørtes veldig kurrant ut, kan bli meget bra!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nauz
    Gratulerer med hus. Er det på Løken du har bosatt deg?

Så bra ut dette, tven din så veldig liten ut når der den henger alene over den store, fine benken. En slik heis til prosjektor hørtes veldig kurrant ut, kan bli meget bra!
    Tusen takk! Kjøpt hus på løken ja, naboer? Hehe 8) Er egentlig fra Hemnes, men flytta til Løken etter ett surre-år i Gansdalen (leide leilighet) :-P
    Hvor på løken holder du til?

Ja, tv'en så litt liten ut. Men effekten med den mørkebrune veggen og lite belysning i stua under filmtitting fremhever tv'en rimelig bra, så den ser større ut når man slukker lyset og ser på film.. Men det er selvfølgelig ikke noe mot +\- 100" lerret

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fortsatt med i den umyndige garden ( fyller 18år om en drøy måned) så bor "hjemme hos a mor" på Løken bak ved senteret.

Skjønner, fargen på veggen passer bra som bakgrunn. Har en Tosihba Regza selv, riktig nok en annen modell i 37". Syntes bildet er veldig godt etter kalibrering. Går kablene til tven din ut i rommet bak og deretter gjennom et nytt punk inne i benken?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fortsatt med i den umyndige garden ( fyller 18år om en drøy måned) så bor "hjemme hos a mor" på Løken bak ved senteret.

Skjønner, fargen på veggen passer bra som bakgrunn. Har en Tosihba Regza selv, riktig nok en annen modell i 37". Syntes bildet er veldig godt etter kalibrering. Går kablene til tven din ut i rommet bak og deretter gjennom et nytt punk inne i benken?
    Aha, men det er i det minste gratis :P
    Bor bak det "pleiehjemmet" ned mot sandumkrysset, hvis du vet hvor det er :P

Ja, det ble veldig bra, prøver å kalibrere min jeg også, men det er så tidkrevende.. :-P
    Ja, kablene går ut rett bak tv'en, inn på kontoret, og skal i kabelkanal ned veggen også går de inn bak tv-benken, rett over stikkontaktene (8stk uttak, går fort unna :-P)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjaa, skjønner hvilken kant av Løken det er ihvertfall 8)

Prøvde å kalibrere litt selv jeg og, men endte opp med at jeg fant et så og si optimalt oppsett på nettet. Blir fort noen ledninger når man skal utstyre seg med lyd og bilde utstyr, er litt av sjarmen

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjaa, skjønner hvilken kant av Løken det er ihvertfall 8)

Prøvde å kalibrere litt selv jeg og, men endte opp med at jeg fant et så og si optimalt oppsett på nettet. Blir fort noen ledninger når man skal utstyre seg med lyd og bilde utstyr, er litt av sjarmen
    Litt av sjarmen ja, stemmer det.. Hehe :-P
    Godt å få slippe de på kvelden, da jeg formelig bader i de på dagtid og da. (er elektriker :P ) hehe

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser pent ut Joakim! Veldig bra. Liker det mest fordi det er god lyd og overkommelige priser. Mye av det innpå her ser ut som det er i langt over millionklassen. Hehe..

Liker oppgraderingene du tenker på også. Blir knall!

Men er det virkelig en 40"'er? Ser mer utsom en 22"'er med den svære tv-benken. Hehe :P Arti!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audioB
    Ser pent ut Joakim! Veldig bra. Liker det mest fordi det er god lyd og overkommelige priser. Mye av det innpå her ser ut som det er i langt over millionklassen. Hehe..

Liker oppgraderingene du tenker på også. Blir knall!

Men er det virkelig en 40"'er? Ser mer utsom en 22"'er med den svære tv-benken. Hehe :P Arti!
    Takk takk!
    Ja, syns det er ganske grei lyd i Dynavoice'ene, de duger for mitt bruk iallefall! Vurderer å få på no effektforsterker på frontene etterhvert, men først blir det vel ny reciever.

Det er en 40"er ja, den ser jo liten ut pga den ramma rundt også, er ca like stor fysisk som en gjennomsnitlig 37" påstod de på Trustedreviews.com når jeg kjøpte den iallefall.
    Ser litt mindre ut når den kom på vegg kanskje, men den kommer til sin rett når lyset dempes. Da blir veggen og alt rundt nesten helt svart

Ja, mye som ser ut som millionklassen, både det som virkelig ER dyrt, og billigere greier også. Som f.eks det merket YH..

Er det forresten noen som har noen erfaringer med Vincent-effektforsterkere? Sett på en monoblokk de har, SP-996, tror den vil dra basselementene i frontene rimelig greit. (Skal selvfølgelig ha 2, en til hver front.)

Eller hva med Rotel? RB1070 ?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RB-1070 er en grei effektforsterker det. Bare pass på at den ikke liker å brokobles med 4ohms last. Prøvde å sjekke opp impedansen på dine, og det står 4-8ohm.... Lite informerende altså. Vet du impedansen på de?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Hyggelig og treffe deg hos Mor10 på torsdag.

Dette ser jo bra ut så langt.

Vincent har mange gode produkt men er ganske store sprik i lydsignatur fra model til model. Jeg synes Vincent, Parasound og Rotel lager gode produkter til en fornuftig pris.

Synd du ikke kunne komme på demo i dag, men du får se om det passer neste gang det blir demo.

mvh
    Ronny

Newcomer maxjeger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

veldi fin kino du har.. dette ser bra ut.
    hvilken tvbenk har du?
    eg har vincent forsterkere til mine høytalere... blant annet sp331 til frontenne m65 og 996 til centeren

fornøyd me lyden du da? orginale diskanter?

mvh vegard

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    RB-1070 er en grei effektforsterker det. Bare pass på at den ikke liker å brokobles med 4ohms last. Prøvde å sjekke opp impedansen på dine, og det står 4-8ohm.... Lite informerende altså. Vet du impedansen på de?
    Okei, den fungerer bra altså? Er det kun RCA inn, eller er det XLR også? (I tilfelle senere oppdateringer, tenkte jeg)

Jeg vet faktisk ikke riktig, kan måle men blir vel ikke riktig det heller. Kan det være 4ohm under "mono-amping" og 8 under "biamping" ? (Målte med mulitimeteret mitt nå, 4ohm under både med og uten "biamp-kortslutnings-platene" :P

Så, da er de vel 4ohm da.

Jeg skal uansett ikke brokoble den rotel'en, tror det holder med 130w på 2 6.5" bass? :-P

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Hyggelig og treffe deg hos Mor10 på torsdag.

Dette ser jo bra ut så langt.

Vincent har mange gode produkt men er ganske store sprik i lydsignatur fra model til model. Jeg synes Vincent, Parasound og Rotel lager gode produkter til en fornuftig pris.

Synd du ikke kunne komme på demo i dag, men du får se om det passer neste gang det blir demo.

mvh
    Ronny
    Takk i lige måte!

Ja, det har blitt greit nå. Ett stykke på vei siden 30 år gammel Yamaha-stereoforsterker (ser de har laget "retro-modeller" av de nå, med treverk på sidene og "VU"-målere. Var en kraftig forsterker forsåvidt, men den var jo steingammel.) og må selvfølgelig ikke glemme "landeplagen" for noen år siden, Eltax Millenium 500. Får litt mer for 2000 kr idag. Kanskje ikke "kvantitet" (2x10", 1x1tom diskant og 5.25" ? mellomtone i hver høytt.) men kvalitet. Dynavoice'ene låter "litt" bedre :-P
    Men det er fortsatt langt igjen! Prøve å legge inn noen bilder av det (mest sannsynlig) fremtidige kinorommet i kjelleren også. Har liksom lite bruk for en kjellerstue...

Har du noen erfaringer med noen spesielle Vincent-eff.forsterkere? Parasound ja, kanskje sjekke ut det.

Ja det var synd det, men det var jo fruen som ville så inderlig feire 1-årsdagen, somsagt. :-P
    Får ta det igjen, sett på bildene og infoen på anlegget ditt, hadde vært moro å hørt på det også. Electrocompaniet CD-spiller og greier, ser hvertfall snasent ut!

/
    Joakim

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maxjeger
    veldi fin kino du har.. dette ser bra ut.
    hvilken tvbenk har du?
    eg har vincent forsterkere til mine høytalere... blant annet sp331 til frontenne m65 og 996 til centeren

fornøyd me lyden du da? orginale diskanter?

mvh vegard
    Tusen takk!

Jeg har en "hjemmelaga" en, type Expedit bokhylle, snudd 90 grader, påmontert bein, og flyttet noen hyller så jeg får plass til både forsterker og bluray-spillern.

SP-331 ja, den lager liv den? Drar den hele høyttaleren, eller har du biampet også?
    996 til senter ja, hvordan senter har du egentlig? :-P

Newcomer maxjeger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Tusen takk!

Jeg har en "hjemmelaga" en, type Expedit bokhylle, snudd 90 grader, påmontert bein, og flyttet noen hyller så jeg får plass til både forsterker og bluray-spillern.

SP-331 ja, den lager liv den? Drar den hele høyttaleren, eller har du biampet også?
    996 til senter ja, hvordan senter har du egentlig? :-P
    Har sett på ikea sin "lack" den ligner vell kanskje lit på dein benk...
    vincenten drar hele høytaleren...Er veldi fornøyd me lyden eg får fra sp331 og m65.. kan spille utroli høyt uten at de vrenges,, bytten og til seas diskanter og ble veldi fornøyd...
    må og legges til at eg ikkje har et opptimalt romm no da... er litt for stor stue me lite demping... skall snart flytte annlegge inn på ett mindre som me vegg til vegg teppe så gleder meg til å høre lyden der,,, du kan jo gå en tur inn på minhjemmekino og kikke der...
    har en B&W LCR600 senter,,, er veldi fornøyd me den..
    ser du har xtz sub,,, de har eg og.. har "berre" 10" da men den spiller jo sykt:P har en svs 10" og da... fornøyd me xtzen da?
    hvor stor er stua di da?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake igjen i bygda ja? Det er bra! Pleiehjemmet i Sandemkrysset? Der var jeg faktisk ikke helt med på øst eller vestsida av Sandembrua?

Synes du har mye flott utstyr og bra bilder. Dette er nok gøy

(Er det 240 som er tingen?)

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maxjeger
    Har sett på ikea sin "lack" den ligner vell kanskje lit på dein benk...
    vincenten drar hele høytaleren...Er veldi fornøyd me lyden eg får fra sp331 og m65.. kan spille utroli høyt uten at de vrenges,, bytten og til seas diskanter og ble veldi fornøyd...
    må og legges til at eg ikkje har et opptimalt romm no da... er litt for stor stue me lite demping... skall snart flytte annlegge inn på ett mindre som me vegg til vegg teppe så gleder meg til å høre lyden der,,, du kan jo gå en tur inn på minhjemmekino og kikke der...
    har en B&W LCR600 senter,,, er veldi fornøyd me den..
    ser du har xtz sub,,, de har eg og.. har "berre" 10" da men den spiller jo sykt:P har en svs 10" og da... fornøyd me xtzen da?
    hvor stor er stua di da?
    Jeg har ikke byttet diskanter, har sett andre har gjort det, men jeg har ikke slitsom diskant i det heletatt, er veldig fin syntes jeg. Mulig Kenwood'en er litt slapp i diskant-området, så det utjevner seg, ikke vet jeg. Prøvde med en Pioneer VSX LX-51 til en kompis, og da ble det veldig mye diskant. Den overdriver diskanten syntes jeg, den gjør det på Cerwin Vega!'ene hans også. CLSC 12, og hadde CLSC10 før, de er "nedgradert" til bakhøytt. nå :-P

Ja, Lack er helt lik som Expedit, eneste forskjellen er tynnere hyller på Expedit enn Lack, derfor jeg valgte den jeg tok iallefall.

B&W ja, jeg drømmer om noen ålreite B&W fronter, senter og bakhøytt etterhvert jeg også. Synd de koster såpass nytt:?

Jeg er fornøyd med XTZ'en ja, må vel ha en til etterhvert, syns jeg mangler litt "punch" under filmtitting, det er på ingen måte for lite, men jeg er glad i romling under filmtitting. Må nok sette subben i sofaen og krabbe litt, har egentlig bare satt det opp og ikke hatt tid til noe utforsking av plassering av sub, høyttalerne er passe plassert. Satt i en time idag med lukkede øyne og justerte "søtpunktet", blir mer og mer overrasket over de faktisk, høres sikkert ut som en fjortiss men, jaja :-P

Skal titte på siden din nå

Stua er 36kvm, men det er med spisetue-kroken (bak sofaen og til høyre, på "juletre-bildet". Kan tenke meg den er ca 12 kvm.) Har lyst til å leke meg med litt støydemping jeg og, kan nok tjene litt på å dempe pipa litt. Den er jo uansett ikke i bruk nå (defekt pipe, æsj, måtte jo være med NOE på kjøpet. :-P ) Det låter litt mer "saftig" her enn i leiligheten, der var det fliser på gulvet og stort sett betong-vegger. Vanskelig å forklare, men jeg syns iallefall at det ble bedre lyd her.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Tilbake igjen i bygda ja? Det er bra! Pleiehjemmet i Sandemkrysset? Der var jeg faktisk ikke helt med på øst eller vestsida av Sandembrua?

Synes du har mye flott utstyr og bra bilder. Dette er nok gøy

(Er det 240 som er tingen?)
    Ja, tilbake i bygda! Hadde så stort savn, og var så lei av å putte penger i annenmanns lomme, at det var greit å kjøpe seg noe selv.

Her er det :P Gule Sider® Kart

Det er gøy ja, men gøyere skal det bli!
    Syns du har mye snasent utstyr jeg! Dali Concept og greier! Kompis av meg har de med doble 10", de lager jammen bulder og brak!
    Edit:
    OPS! Du har jo fått drømmehøyttalerne mine du.. Du får si ifra om du har tid en dag, og lyst til å briefe. Jeg vil svært gjerne høre på drømmen.. hehe

240 er vel ikke det BESTE, men det er jo "jenta mi" Brukt endel kronasjer på den og, så har jo blitt rimelig gla i den også... (Det er min mor som sitter i førerstolen, jeg har IKKE så langt hår. :-P )

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •