Joakim-G_R's nye hjemmekino-stue. (Leking med akustikk-"tuning" ? ) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 74
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har hatt en 240 selv, men da som rallycross bil. SuperNasjonal o/2000 ccm. 2740 ccm, ca 270 hk (på svinghjulet - ikke på driven), dogshift gearkasse og sikkelig diffbrems fra SF. Var virkelig gøy å kjøre med!

Når jeg ser kartet, skjønner jeg med en gang hvor det er. Bildet av bilen er fra enden av veien ut over Long Beach? Husker det var butikk der en gang i tida.

Mye mulig du kan komme innom en gang, men da skal det mer på plass først. Bla senter i samme serie - noe som skjer først til sommeren. Ønsker å få spilt inn alt sammen først også og justert litt.

Newcomer maxjeger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Jeg har ikke byttet diskanter, har sett andre har gjort det, men jeg har ikke slitsom diskant i det heletatt, er veldig fin syntes jeg. Mulig Kenwood'en er litt slapp i diskant-området, så det utjevner seg, ikke vet jeg. Prøvde med en Pioneer VSX LX-51 til en kompis, og da ble det veldig mye diskant. Den overdriver diskanten syntes jeg, den gjør det på Cerwin Vega!'ene hans også. CLSC 12, og hadde CLSC10 før, de er "nedgradert" til bakhøytt. nå :-P

Ja, Lack er helt lik som Expedit, eneste forskjellen er tynnere hyller på Expedit enn Lack, derfor jeg valgte den jeg tok iallefall.

B&W ja, jeg drømmer om noen ålreite B&W fronter, senter og bakhøytt etterhvert jeg også. Synd de koster såpass nytt:?

Jeg er fornøyd med XTZ'en ja, må vel ha en til etterhvert, syns jeg mangler litt "punch" under filmtitting, det er på ingen måte for lite, men jeg er glad i romling under filmtitting. Må nok sette subben i sofaen og krabbe litt, har egentlig bare satt det opp og ikke hatt tid til noe utforsking av plassering av sub, høyttalerne er passe plassert. Satt i en time idag med lukkede øyne og justerte "søtpunktet", blir mer og mer overrasket over de faktisk, høres sikkert ut som en fjortiss men, jaja :-P

Skal titte på siden din nå

Stua er 36kvm, men det er med spisetue-kroken (bak sofaen og til høyre, på "juletre-bildet". Kan tenke meg den er ca 12 kvm.) Har lyst til å leke meg med litt støydemping jeg og, kan nok tjene litt på å dempe pipa litt. Den er jo uansett ikke i bruk nå (defekt pipe, æsj, måtte jo være med NOE på kjøpet. :-P ) Det låter litt mer "saftig" her enn i leiligheten, der var det fliser på gulvet og stort sett betong-vegger. Vanskelig å forklare, men jeg syns iallefall at det ble bedre lyd her.
    ja blir nokk bw fronter på meg og en gang i fremtiden,,, tror de passer bra til sp331

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Har hatt en 240 selv, men da som rallycross bil. SuperNasjonal o/2000 ccm. 2740 ccm, ca 270 hk (på svinghjulet - ikke på driven), dogshift gearkasse og sikkelig diffbrems fra SF. Var virkelig gøy å kjøre med!

Når jeg ser kartet, skjønner jeg med en gang hvor det er. Bildet av bilen er fra enden av veien ut over Long Beach? Husker det var butikk der en gang i tida.

Mye mulig du kan komme innom en gang, men da skal det mer på plass først. Bla senter i samme serie - noe som skjer først til sommeren. Ønsker å få spilt inn alt sammen først også og justert litt.
    Såpass ja, sku ønske jeg hadde såpass på svinghjulet jeg og, har orginal motor enda Montert en Eaton TruTrack torsen-diff, den fungerer ganske bra den også. Sammen med diverse stag her-og-der, 25mm krengningshemmere fram + bak, justerbare momentstag (i lengden) og justerbart panhard-stag, alt lenka opp med polyforinger, så biter det greit tak i asfalten. Krenger ikke så mye lenger :-P

Bildet av bilen er tatt i Ydersbond-krysset ja, enden av Long-Beach 8)
    Mulig det var butikk der før ja, jeg er sikkert for ung til å huske det, var innflytter i Høland i 2000 også jeg da, for "sikkerhetsskyld"

Du får si ifra når det er på plass, så er jeg på plass
    Fin TV også, forresten. Helt annen liga enn den gamle? Sortnivå osv?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maxjeger
    ja blir nokk bw fronter på meg og en gang i fremtiden,,, tror de passer bra til sp331
    SP331 virker ganske kraftig ja. Eneste jeg ikke liker helt er det "PA"-lignende frontpanelet, med de "bærehåndtaka" :neutral:
    Men det betyr jo ingenting for kraften som bor i den, selvfølgelig

Har du prøvd å bi-ampe M65 med 331'en?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SP331 virker ganske kraftig ja. Eneste jeg ikke liker helt er det "PA"-lignende frontpanelet, med de "bærehåndtaka" :neutral:
    Men det betyr jo ingenting for kraften som bor i den, selvfølgelig

Har du prøvd å bi-ampe M65 med 331'en?

ja skall si meg eni i at de ikke falt 100% i smak me bærehandtak... men de er solide saker
    "kremt" har berre holdt på me hjeme kino 1 års tid så er ikke så veldi inne på alt:P " bi-ampe" hva vill de si?:P

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja skall si meg eni i at de ikke falt 100% i smak me bærehandtak... men de er solide saker
    "kremt" har berre holdt på me hjeme kino 1 års tid så er ikke så veldi inne på alt:P " bi-ampe" hva vill de si?:P
    Hvis du tar ut de gull-blikkplatene bakpå der du kobler til høytt.kabler, så kan du "biampe", dvs, de 2 nederste er til bassene, og de 2 øverste til mellomtone og diskant. Da får du mye bedre kontroll over både bass, mellomtone og diskant.

Hva reciever har du? EDIT: Kom på at jeg så ista, du har jo Pioneer
    Planen min var å kjøre f.eks Vincent SP-996 på bass og recieveren på mellomtone/diskant, tror det vil bli rimelig stålkontroll.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tar ut de gull-blikkplatene bakpå der du kobler til høytt.kabler, så kan du "biampe", dvs, de 2 nederste er til bassene, og de 2 øverste til mellomtone og diskant. Da får du mye bedre kontroll over både bass, mellomtone og diskant.

Hva reciever har du?
    Planen min var å kjøre Vincent SP-661 på bass og recieveren på mellomtone/diskant, tror det vil bli rimelig stålkontroll.

hmm de hørtes bra ut da... de må eg teste ut i morga.. kan ikke begynne å vekke naboenne nå:P

så selv om eg bruker "preout" så er like vell den orginale utgangen til fronthøytalene på reciever intakt?
    har pioneer vsx 1016v

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm de hørtes bra ut da... de må eg teste ut i morga.. kan ikke begynne å vekke naboenne nå:P

så selv om eg bruker "preout" så er like vell den orginale utgangen til fronthøytalene på reciever intakt?
    har pioneer vsx 1016v
    Du trenger ett ekstra sett høyttalerkabler da, men det har du kanskje liggende :P
    Den orginale utgangen skal være aktiv den, kan hende du må aktivere noe i menyen da, som heter "bi-amp"
    Vet ikke om det er romkorreksjon på forsterkeren din? Den Pioneer'en som jeg hadde på lån, hadde iallefall en innstilling der, som måtte hukes av ved bi-amping og romkorreksjon.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ett ekstra sett høyttalerkabler da, men det har du kanskje liggende :P
    Den orginale utgangen skal være aktiv den, kan hende du må aktivere noe i menyen da, som heter "bi-amp"
    Vet ikke om det er romkorreksjon på forsterkeren din? Den Pioneer'en som jeg hadde på lån, hadde iallefall en innstilling der, som måtte hukes av ved bi-amping og romkorreksjon.
    du skrev sp661 mente 331?:P

ja har masse kabler.. så de må eg prøve ut:=)

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem og komme på demo hos meg, bare gøy og ha besøk av andre med samme intresse.
    Hadde 5 på demo hos meg tidligere i dag, vel og merke min første for folk fra forumet men ser ingen grunn til og stoppe der:-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du skrev sp661 mente 331?:P

ja har masse kabler.. så de må eg prøve ut:=)
    Nei, det er sent og jeg er sliten, mente 996 :-P

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Det er ikke noe problem og komme på demo hos meg, bare gøy og ha besøk av andre med samme intresse.
    Hadde 5 på demo hos meg tidligere i dag, vel og merke min første for folk fra forumet men ser ingen grunn til og stoppe der:-D
    Såpass, det var artig?
    Var du med på runden du og da?
    Hadde vært moro å hatt demo her og, men må nok få litt mer snasne deler først, ny reciever og eff.forsterker, også kalibrere litt her og der, så går det jo kanskje ann.

Jeg er veldig interessert i å komme en tur, kan hende vi kan ta en fredag/lørdag en gang?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forøvrig det mest sannsynlig, fremtidige kinorommet. Dårlige bilder, men gir vel et visst "inntrykk"

Den døråpningen ved varmeovnen må endres på tror jeg. Der er det ett kjøkken idag, har lyst på bar/kiosk-opplegg der, før kinoen liksom..

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass, det var artig?
    Var du med på runden du og da?
    Jeg er veldig interessert i å komme en tur, kan hende vi kan ta en fredag/lørdag en gang?
    Jeg ble med opp til Ola men jeg og runelang81 kjørte demo samtidig så fikk ikke vært hos han. Men jeg har vært hos begge før og bor ikke langt unna så ingen problemer at jeg reiser til de senere igjen.

Ikke noe problem og ha en demo på en fredag eller lørdag en gang i fremtiden.

Ser ut som du har gode muligheter til og få deg et skikkelig kino rom der. Du får reise rundt på demo hos de som har hjemmekinorom, så kan du få ideer til ditt eget rom.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelig melding i min tråd Joakim

Veldig pent oppsett du har i din stue også!

Når det gjelder effekt så er det akkurat en Doxa effekt til 3K på Finn. Dette er uhyggelig bra forsterker til prisen. Link
    Slike går ganske fort men det dukker stadig opp, vil tro denne overgår både Vincent og Rotel ganske lett.

Hyggelig at du likte cd'en :-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Jeg ble med opp til Ola men jeg og runelang81 kjørte demo samtidig så fikk ikke vært hos han. Men jeg har vært hos begge før og bor ikke langt unna så ingen problemer at jeg reiser til de senere igjen.

Ikke noe problem og ha en demo på en fredag eller lørdag en gang i fremtiden.

Ser ut som du har gode muligheter til og få deg et skikkelig kino rom der. Du får reise rundt på demo hos de som har hjemmekinorom, så kan du få ideer til ditt eget rom.
    Ja, jeg håper mulighetene med rommet mitt byr seg etterhvert, når jeg får "råd" til å begynne (Det er det vel strengt tatt aldri noen som HAR råd til, men man TAR seg råd til det :-P )

Og ja, ideèr er det nok av som svirrer rundt i hodet mitt, ett under at jeg ikke allerede har begynt der.. :-P

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Takk for hyggelig melding i min tråd Joakim

Veldig pent oppsett du har i din stue også!

Når det gjelder effekt så er det akkurat en Doxa effekt til 3K på Finn. Dette er uhyggelig bra forsterker til prisen. Link
    Slike går ganske fort men det dukker stadig opp, vil tro denne overgår både Vincent og Rotel ganske lett.

Hyggelig at du likte cd'en :-D
    Tusen takk! Prøver å få det litt vennlig mot andre ikke fullt så hifi-interesserte som er innom da vet du (foreldre, besteforeldre osv. Som forøvrig blir "syke" når de ser film med surround, er noe annet enn pyttesmå 2" satelitter med en heftig 4" "subwoofer" :-P )

Jeg så den forsterkeren, men den gikk nesten med en gang gitt! Holde øynene åpne på bruktmarkedet, dukker ofte opp mye bra!

CD'en er snart "utspilt" :-P

Så ett spørsmål til de av dere som har noe lenger fartstid enn meg på dette her: Jeg har tenkt på å prøve litt "akustikk-tuning" (kaller det det jeg, hørtes fancy ut :-P ) men hvordan går jeg frem da?

Tenkte først og fremst å anskaffe slike akustikkplater, og lage rammer til de, og kle rammene med noe brunt stoff (forøvrig helt likt stoff som gardinene, men de er brune så de går mer i "ett" med veggen bak tv'en, istedenfor blå som gardinene som henger oppe er) men er det noe "krav" til tettheten på stoffet, eller har ikke det så mye å si?

Tenkte å lage først 2 plater (1 bak hver høyttaler) på ca 1.20 meters høyde (litt høyere enn høyttaleren) og ca 60 bredde, er det tilstrekkelig? eller kan jeg "kutte ned" på størrelsen, eller går det på bekostning av akustikk-tuningen?

Ser at de fleste har endel akustikkplater, er det hensiktsmessig for meg å montere noen på bakvegg også? (bak bak-høyttalerne.)
    Det er vel umulig å få dette helt "ekkofritt", men noe hjelper det kanskje?
    Bassfeller, er det noe å vurdere istedenfor akustikkplater, eller er det noe av det samme greiene?

Lønner det seg for meg å henge noen akustikkplater på peisen (mur) eller er det ikke hensiktsmessig?
    Og hva er prisen for en akustikkplate, og hvor store mål har den?
    Tenker da på noe Rockwool, el.lign?

Så, kanskje aller viktigst, hvordan i all VERDEN måler man akustikken i rommet? Er det måleinstrumenter som koster det hvite ut av øyet, eller er det mulig å få tak i for en grei penge?
    Sett på "Radioshack"-dB-måler hos Lsound, men dette er vel ikke tilstrekkelig nok, ettersom den kun måler lydnivå?

Det ble mye i ett innlegg, men det er mye tanker som svirrer rundt i hodet mitt

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som er råe på akustikk?

Er det å anbefale bassfeller i tillegg til akustikkplater?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bare søke på akustikk så vil du få opp en haug med tråder. Temaet er så stort at en må ha litt utholdenhet.
    Her er det snakk om første og andrereflesjoner, stående bølger, utfasing og topper og dipper. En bruker difusorer og absorbenter for å tune en ønsket frekvensgang.
    Jeg har IKKE kompetanse på dette. Men det forhindrer ikke at en kan forsøke seg frem til et egnet resutat i eget rom.

Tepper og gardiner (samt alt annet i et rom) bidrar til rommets akustiske egenskaper.

Mitt råd er;
    1. les deg opp på emnet
    2. forsøk litt selv for å se hva du har lært
    3. har du lyst på mer er det bare å kjøpe måleutstyr og sette i gang videre

Alternativt går det ann å leie inn kompetanse, eller finne noen her på forumet som kan hjelpe deg med jobben.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som er råe på akustikk?

Er det å anbefale bassfeller i tillegg til akustikkplater?
    Hei.

Du kan jo ta kontakt med Mor10, han har ganske grei kompetanse på akustikk etter han bygde hjemmekino.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •