Min hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min hjemmekino

Hei alle sammen! Vil gjerne bruke mitt første (men garantert ikke det siste!) innlegg på å gratulerere & takke innehaverne for å ha satt opp dette forumet, etter en del gjennomlesning virker det som om folket her har god kompetanse, og i tillegg også sosiale antenner nok til å være imøtekommende og hyggelige! Imponert

Tenkte jeg skulle starte med å legge inn den obligatoriske 'dette har jeg'-tråden, samt noen tanker om framtidige oppgraderinger..

Hjernen:
    - Denon AVC-A11SR

Regner med de fleste kjenner til denne. Hadde tidligere en Denon AVR-3300, og må bare innrømme at 11SR drar den forrige rimelig langt ned i søla hva kontroll og lytterglede angår. Meget godt fornøyd!

Signalkilde:
    - Denon DVD-2800
    MK I. Denne vil sannsynligvis byttes, nå går det rykter om Denons nye modell 2900 som sannsynligvis vil bli svært så aktuell når den kommer.. Alternativt er 3800 også en mulighet (er det noen som har denne?) Alternativer er selvfølgelig velkomne. Marantz 8300 f.eks?)

Bilde:
    - Loewe Vitros 6381ZW 32"
    Denne er jeg også temmelig godt fornøyd med. Har imidlertid lyst på større bilde, og frontprojeksjon er neste innkjøpspunkt på lista medio Juni, da forsvinner nok denne..

Lydformidlere:
    -B&W DM604S2 front, gulvstående høyttalere
    -B&W DM602S2 bak, stativhøyttalere
    -B&W LCR6S2, senterhøyttaler bak
    -B&W LCR600S3, senterhøyttaler front
    -Dali SWA-12, subwoofer. Vurderes også byttet etter hvert, fortrinnsvis i B&W ASW675, evt Dynabel eller Velodyne... Forslag? Problemet er at den spiller j**lig godt på musikk, om den nå engang ikke klarer å levere det dypeste trøkket på film, så jeg har blitt litt glad i denne også..

6.1 oppsett altså. Senter bakkanal har måte grodd seg fast der bak og jeg lurer på om jeg noensinne klarer å gå bort fra det ekstra "livet" den gir på film (om den nå enn bare leverer matrix..)

Tilkoblinger:
    -Tara Labs RSC digital, digital audiokabel (coax) DVD -> forsterker
    -Van den Hul Clearwater, høyttalerkabel front + senter front (biwired)
    -Tara Labs Nexa høyttalerkabel til bak + bak senter
    -Monster cable sub, interconnectkabel til sub
    -Monster cable scart, interconnect DVD->TV

Ikke noe high-end, men heller ikke medfølgende kabler. Er litt skeptisk på hvor mye jeg kan hente ved å legge i 10k på kabler i et anlegg som kanskje ikke tilsvarer kablene.. (Supra Sword blir nok ikke kjøpt før jeg bytter fronthøyttalere, for å si det sånn...)

Møbler:
    -Soundstyle XS310, helsveiset 3-hyllers møbel til TV og komponenter (sort)
    -Soundstyle X122 80cm høyttalerstativer til senter bakhøyttaler (sort)
    -VM Blackfoot 60cm til bakhøyttalere (sort)
    -3xIkea Bertby Vitrineskap (malt om til rustrød) til oppbevaring av DVD.

Annet:
    -Microsoft Xbox, moddet med Matrix chip og 80GB harddisk.
    -Nintendo Gamecube

Tanker om framtida:

Prosjektor: Står og vipper mellom tre prosjektorer som jeg vil ha store problemer med å bestemme meg om; X1, AE300E eller Piano HE3200...
    Lerret: Tenkte på Euroscreen GreyLine 200 cm 16:9 hos pcshop.as til 5k - har noen erfaringer med dette? Er pcshop en seriøs leverandør?
    Kabler: Tenkte på Elteks Supra 3 RCA komponentkabler, er disse å anbefale?

Tilleggsspørsmål: Dersom jeg bruker forsterkeren som mellomledd for komponenttilganger (tenkte å kjøpe komponentkabelkit'ene til Xbox og Gamecube også) - vil denne klare å relaye progressive scan-signalet fra DVD-spilleren, eller må jeg koble direkte fra DVD til prosjektor for å få overført dette signalet? Lite lysten på å måtte strekke to sett med kabler, så dersom noen kan svare på dette hadde jeg vært svært takknemlig.

Glemte en ting: Filmer. Link her: http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=neonsun

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fett nok oppsett! Mener du burde ta en kikk på Infinity Kappa600.(ca.13000kr)
    Mener også at du burde gi Pioneer dv-757AI en audition.Strålende omtaler. sjekk feks. http://www.hifi4all.dk/content/templ...d=300&zoneid=3

Har du blitt "plaget" noe av skarpe diskanter?
    Hadde selv noen 601S2 hvor dette var et problem.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra hjemmekino du har bygd opp ja pcshop er bra...ta en prat med lygren her på forumet hvis du er på jakt etter et greyline lerret.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er bare å sende meg en PM om det skulle være noe! :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    For øvrig er du hjertelig velkommen til AVforum.no, og håper du vil få nytte av dette forumet!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Shyfer, takk for tips!

Sitat Opprinnelig postet av Shyfer
    .. Infinity Kappa600..
    Har nok ingen planer om å bytte høyttalere med det første, bildesiden vil nok bli oppgradert først. Men når jeg først skal bytte høyttalere, spørs det nok om jeg ikke går for noe i prisklassen B&W CDM-serien / minste Nautilus eller JM Lab. Audiovector M-serien er også interessante forsåvidt. Uansett ligger det såpass langt fram i tid at det ikke er så interessant akkurat nå. Men jeg skal notere meg Infinity. Hva med Patos, forresten? EyeFi var jo helt fra seg av begeistring etter prøvelytting av den nye protoen deres, og billig er den også!

Pioneer dv-757AI
    Har egentlig litt ambivalent forhold til Pioneer, men har jo registrert at de har blitt rimelig gode på bildesiden. (Og også på forsterkersiden, VX-A10 høster jo strålende kritikker etter hva jeg har skjønt!)

Har du blitt "plaget" noe av skarpe diskanter?
    Hadde selv noen 601S2 hvor dette var et problem.
    Har ingen problemer med diskantene, lyden er tett og fin (jeg spiller konsekvent uten noen equalizer-modifikasjon, kjører pure direct-mode i ren audio) på 11SR'en. Kanskje du var uheldig med dine?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det er bare å sende meg en PM om det skulle være noe! :wink:
    Takk for det - godt mulig jeg vil benytte meg av muligheten. Har du noen erfaringer med Greyline selv? Det hadde selvfølgelig vært ideellt å ha et rammelerret, kan dette leveres, og vil prisen isåfall bli mye høyere enn tilsvarende på "rull"? Vil jeg evt. spare på å gjøre jobben selv - altså kutte et rull-lerret og montere det på en hjemmesnekra rammel? Har ikke ti tommeltotter, så jeg skulle nok fått det til rent praktisk, men hvis det ikke koster ekstra i utgangspunktet er det jo greit å få det profesjonelt gjort.

Takk for velkomsthilsen, forresten. Kommer nok til å frekventere forumet en del, ja

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det blir en del rimeligere å gjøre jobben selv... 950.- pr. løpemeter (240x100).

Har selv en GreyLine duk, og er meget fornøyd med denne. Bedrer sortnivå en del, samt gir mer 3D feeling etter min mening. Jeg benytter en elektrisk pull-down type, men et rammelerret vil ha fordelen av å være totalt fri for skrukker, som en dessverre har litt av på pull-down's i de fleste varianter uten tension, inkludert Greyline... Jeg plages for øvrig svært lite av dette, men kunne selvsagt ha tenkte meg rammelerret om jeg hadde hatt et dedikert rom for hjemmekinoen...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne duken spesielt bedre på DLP-prosjektorer (X1, Piano) eller vil også LCD (AE300E, som jeg heller mest mot..) ha god nytte av denne? Blir det bedre uavhengig av teknologi, og uansett bedre på prosjektorer som har lavt kontrastforhold?

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har x1. Har kjøpt greylineduk fra pcshop og kan trygt anbefale både lerretet og butikken. God service og bra priser. Fantastisk bra bilde, selv om det - som lygren sier - er litt skrukker i duken. Jeg vil nok og lage et rammelerret når jeg får meg et eget rom til hjemmekinoen.

Hvor mange filmer leverer lyd i 6.1 format? Eller er dette bare noe som dekoderen din koder om fra 5.1?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en annen tråd på forumet som lister filmer som er kodet med DDEX eller DTSES.. DDEX 6/7-kanalen(e) er jo bare matrix-koda ut fra sidesignalet bak, mens DTS ES Discrete har en native diskrét senterkanal bak. Uansett så blir det i de fleste tilfeller (også i vanlig 5.1-mix) et matrix-signal basert på høyre og venstre bak som blir sendt til senteren.. Men prosessorer som har 6.1/7.1-støtte har såpass bra koding av dette at det ikke høres overflødig ut uansett. Jeg liker i hvert fall den ekstra kanalen godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neonsun! Hvis du har et mindre godt forhold til pioneer burde du uansett se hva de har å tilby på www.apparat.se
    De har blant annet Onkyo Integra dv-939 for 9995-SEK!
    Pioneer har uansett veldig driftsikre produkter.Hvis du skulle finne på og gå for den.Hva er grunnen til fordommene mot pioneer?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er grunnen til fordommene mot pioneer?
    Tja, si det.. Tror kanskje det skyldes tidligere erfaringer med Pioneer bilhøyttalere.. 3-veis elementer med "20 grams" magneter, et halvt kilo plast og oppgitt til 350 Watt har egentlig aldri vært særlig overbevisende. Har vel overført denne holdningen til mange av de andre produktene også og plassert dem i 'plastikk & flashy lys'-kategorien.. Men jeg ser jo at dette er i ferd med å endres. Uttrykket 'Pioneer-Watt' har kanskje blitt litt urettferdig hengende igjen..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt min Pioneer DV-717 dvd spiller siden 1998, og den har fungert bra hele tiden.

Det med "Pioneer-watt" har også jeg vært borti før, da jeg har drevet litt med bilstereo. Men jeg har ikke sett at det har vært noe grunn til ikke å kjøpe f.eks dvd spiller fra dem. Du får nok svelge noen kameler og innse at Pioneer allikevel er et kurant merke

Uttrykket 'Pioneer-Watt' har kanskje blitt litt urettferdig hengende igjen..

Helt enig. Det begynner tross altå bli noen år siden det utrykket gjaldt.

Forresten, det er et bra system du har der.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg ser jo det at både DVD-spillerne og receiverne deres får voldsomt bra kritikker for tida.. Nesten så en begynner å lure på hvor mye de betaler skribentene i EyeFi og L&B for å lovprise alle produktene de kommer med.. Hehe
    Neida, så lenge de leverer kvalitet så skal jeg ikke avskrive dem ved senere valg.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Sony!jeg har selv en SONY STR-VA333 ES med Dolby Digital EX, Pro-Logic 2 DTS 96/24 DTS, DTS-ES Discrete 6.1, Matrix 6.1, NEO: 6 Decoders!den er jeg fornøyd med.det kommer også nye modeller til høsten. http://www.lydogbilde.no/archive.asp...n&archive=1136

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut ifølge spesifikasjonene den! Men jeg er altså ikke på utkikk etter forsterker for tida.. Om noen kan svare på spørsmålene (som ennå ikke har blitt besvart) i det første innlegget hadde det vært fint.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilleggsspørsmål: Dersom jeg bruker forsterkeren som mellomledd for komponenttilganger (tenkte å kjøpe komponentkabelkit'ene til Xbox og Gamecube også) - vil denne klare å relaye progressive scan-signalet fra DVD-spilleren, eller må jeg koble direkte fra DVD til prosjektor for å få overført dette signalet? Lite lysten på å måtte strekke to sett med kabler, så dersom noen kan svare på dette hadde jeg vært svært takknemlig.

Tror det skulle gå greit at forsterkeren viderefører det progressive signalet.

Elteks Supra 3 RCA komponentkabler, er disse å anbefale?

Det er flere i dette forumet som anbefaler disse.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei folkens!

Tror dere ikke det er greit å diskutere disse ulike temaene under korrekte kategorier som egne temaer??

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker over det så er jeg faktisk helt enig med deg lygren.

Det blir mere oversiktelig når man diskuterer under riktige kategorier.

Dette skal ikke forekomme igjen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •