Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 52 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 1023
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Schumi
    Jeg skulle veldig gjerne blitt med å diskutert kalibrering og plassering om jeg hadde peiling på det.
    Men når det er sagt så har du mye mer peiling enn meg, og inviterer deg til ett besøk med litt kalibrering om du har lyst? Og ein film :-D
    Det kunne selvsagt blitt spennende. Jeg har XTZ roomanalyzer, så vi kunne kjørt noen målinger. Du har jo mulighet til å flytte litt på subbene dine, siden "frontveggen" din ikke er på plass. Interessant å se både hvilke resultater som oppnås, og selvsagt hvilke forskjeller det er på forskjellige plasseringer.

Jeg reiser bort nå - førstkommende søndag, og blir borte en uke. Men regner med jeg har mulighet uken etter.

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Det kunne selvsagt blitt spennende. Jeg har XTZ roomanalyzer, så vi kunne kjørt noen målinger. Du har jo mulighet til å flytte litt på subbene dine, siden "frontveggen" din ikke er på plass. Interessant å se både hvilke resultater som oppnås, og selvsagt hvilke forskjeller det er på forskjellige plasseringer.

Jeg reiser bort nå - førstkommende søndag, og blir borte en uke. Men regner med jeg har mulighet uken etter.

Det høres ut som en plan

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Her med 6ppo smoothing

Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562-klipsch-rsw10d-x2-6ppo-jpg
    Dette begynner aa se bra ut. Jeg vil tro at dippen du har omkring 86Hz er et resultat at utfasing pga refleksjoner i bakvegg. (Begge subbene staar nesten midt foran deg paa frontveggen regner jeg med). Av bildene kan det se ut som om lytteposisjonen din er omkring 1m foran bakvegg. Du skal da - i terorien - faa utfasing paa frekvensen som har en halv boelgelengde lik avstand fra lytteposisjon til bakvegg og tilbake igjen. Det blir i ditt tilfelle (344/(2*2*1)= 86 Hz.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Dette begynner aa se bra ut. Jeg vil tro at dippen du har omkring 86Hz er et resultat at utfasing pga refleksjoner i bakvegg. (Begge subbene staar nesten midt foran deg paa frontveggen regner jeg med). Av bildene kan det se ut som om lytteposisjonen din er omkring 1m foran bakvegg. Du skal da - i terorien - faa utfasing paa frekvensen som har en halv boelgelengde lik avstand fra lytteposisjon til bakvegg og tilbake igjen. Det blir i ditt tilfelle (344/(2*2*1)= 86 Hz.
    Har du proevd aa maale mens du holder en 5cm akustikkplate like bak lytteposisjonen (men likevel uten aa skygge for surround ht)? Kan tenkes at det paavirker noen av variasjonene du har i frekvenskurven mellom 60 og 250 hz.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blitt lite "kinoarbeid" pga en uke i -Viva la France-.

Det stemmer at lytte posisjone er ca en meter fra bakvegg. Skal prøve plate trikset.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk brukt litt mer tid på kalibrering i dag. Fikk løftet området rundt 30 hz, slik at stigningen ble noe gjevnere.

Her etter forrige runde.

Og til sammenligning, etter dagens runde.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ripping av Blu-ray

Da var det duket for et nytt forsøk med blu-ray ripping.

Fikk noen gode tips fra RuneW.

AnyDVDhd kjøres i bakgrunnen. Denne fjærner kopi sperren på platen.

BDinfo leser av strukturen på platen. Da finner jeg bilde, lyd og tekst filen(e) som jeg ønsker å bruke.

tsMuxeR ripper filmen til .m2ts

Jeg kan da spille av filmen i .m2ts format, i Tvix`n min.

Bilde er så godt som ( jeg ser ikke forskjell ) identisk med bildet fra PS3.
    Lyden ( Tror jeg ) er bedre enn med PS3, da Tvix har "pass thru" av HD lydspor.
    Lyden blir da dekodet i Reciver, og ikke i PS3.

En plass i min villeste fantasi, vil jeg tro at Denon AVR 3808 gjør en bedre jobb enn hva PS3 gjør, når det kommer til dekoding av lyd.

Sliter med å få tekst på filmene.
    Jeg har et program som skal ordne med tekst filen, og et annet som skal "smelte" dette ( lyd/bilde/tekst ) til .mkv

Foreløpig funker ikke dette, men jeg får prøve meg fram litt mer.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan eventuelt prøve den nyeste versjonen av MakeMKV. Programmet gir ikke mulighet til å justere hvor underteksten skal plasseres, men skal nå være mer kompatibelt med BD enn det var før.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, Jeg tror jeg kan (om)plassere underteksten i tsMuxeR.

Skal prøve denne versjonen i løpet av dagen....

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt på vei inn

Da er planleggingen av "Denonbuster`s Kino V2" kommet i gang.

Her er listen over ting som skal gjøres.

- Finne ut av lerrets type. 2,35:1 er bestemt, men blir det kurvet eller rett?
    - Tenke ut løsning til plassering av rack, vurderer å sette dette i tilstøtende teknnisk rom, med DIY skyvedør/glassdør e.l.
    - Ventilasjon, blir det avtrekk eller tilluft?
    - Plassering av Projektor i tilstøtende rom, ja eller nei?

Her er det bare å komme med forslag......

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flytter du ut hele veggen slik at lerretet blir i plan med den falske fronten?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    flytter du ut hele veggen slik at lerretet blir i plan med den falske fronten?
    Jepp, da får jeg også bra plass bak lerretet til plassering av høyttalere.
    Samtidig frigjøres det litt plass "under" lerretet, slik at jeg har flere muligheter for plassering av subbene.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon

Svingte innom Clas Ohlson i dag for å kjøpe en ledning til sentralstøvsugeren.
    Gikk da forbi "avdelingen" med ventilasjon osv.

Glemte hele ledningen, og handlet heller ventilasjon til kinoen.

Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562-ventilasjon-031-jpg

Her er foreløpig ventilasjonsutstyr. Kanaler, Kanalvifte, slangeklemmer, patentbånd, litt PLS kabel m.m

Denne her skal gjøre jobben, og i følge informasjonen fra Clas, skal støynivået være behagelige 22 db ved laveste hastighet.

Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562-ventilasjon-032-jpg

Den er til og med merket med "silent", noe den slett ikke var

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Montgeringsplanen

Kinoen har et tilstøtende teknisk rom, hvor jeg egentlig bare har Varmtvanns bereder og sikringsskap.

Her vil det i løpet av høsten komme et rack med all elektronikken i, samt projektor.

Monterer kanalviften i dette rommet, hvor den suger frisk luft fra en vanlig ventil som går ut i friluft. Legger så rør langs veggene og gjennom veggen til kinoen.

Da kan jeg på sommeren dytte på med, vel - ja, varmt sommerluft den er da verfall frisk.

Dette har nok den beste funksjonen på vår/høst parten da luften som kommer inn er noe kaldere. Om jeg vil, kan jeg på vinterhalvåret, snu viften slik at den fungerer som avtrekk, da ( håper jeg ) at det ikke blir fullt så kjølig som om jeg brukte den som tilluft.

Vifte montert

Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562-ventilasjon-036-jpg

Og her er tilluft/avtrekk lagt inn i ventilen. Det var god sugeeffekt fra utsiden av ventilen, så det kan love bra.

Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562-ventilasjon-037-jpg

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om jeg ikke er helt i mål med monteringen, fant jeg fort ut at støynivået blir høyere enn akseptabelt.

Handler inn to slike som dette i dag, disse skal - i følge de som driver med ventilasjon - dempe meget bra. Det blir da til sammen 3 meter med lydfelle.

Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562-09_201-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags støy var det som var uakseptabel? Var det støy fra vifta eller mangelende lydisolasjon, altså at det lekket lyd gjennom ventilasjonen?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hva slags støy var det som var uakseptabel? Var det støy fra vifta eller mangelende lydisolasjon, altså at det lekket lyd gjennom ventilasjonen?
    Lyden fra selve vifta er ok, kunne vert lavere, men siden den står i et annet rom, er den ikke hørbar fra kinoen.

Det som derimot er problemet, er lyden av luftstrømmen.
    Jeg fikk tips fra min lokale ventilasjons forhandler at jeg skulle bruke 2 av disse akustikk lydfellene - strekke dem helt ut, for så å lage så mange bukter og svinger som mulig. Da skulle det aller meste av luftstrøm-lyden forsvinne.

Prøvde å ta noen målinger med radioshack i går, men fikk ikke utslag i lytteposisjon. - heldigvis egentlig, da den begynner på 50db.

Skal prøve å måle i løpet av kvelden ( XTZ RA ) med og uten lydfellene.

Tror ikke det blir et stort problem med lyd-lekkasje fra kinoen og ut. Ventilen som ventilasjonen trekker luft fra ( bruker nå tilluft ) er plassert i en kanal under trappa til hovedinngangen på huset. Det er både lang vei, og mange "hinder" på veien. Kan være dette blir verre om jeg snur kanalviften, og bruker den som avtrekk.

Er egentlig litt usikker selv, om det vil fungere best med tilluft eller avtrekk.
    Jeg har 2 vanlige "kjeller-ventiler" i kinoen + den nye ventilasjonen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Eller var det sus fra selve kanalen?

Jeg fikk hvertfall beskjed fra "min" ventilasjonspusher at man burde unngå flxi-rør og heller dra til en lokal blikkenslager og kjøpe spiro-rør som er glatte inni.

Edit: mens jeg skrev... ser du har fått info fra fagfolk.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Eller var det sus fra selve kanalen?

Jeg fikk hvertfall beskjed fra "min" ventilasjonspusher at man burde unngå flxi-rør og heller dra til en lokal blikkenslager og kjøpe spiro-rør som er glatte inni.
    Fikk også denne beskjeden, men det var etter at jeg var innom Clas:-?
    prøver i kveld med disse akustikk greiene, det skulle være tingen.

Jeg håper, og venter i spenning.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tols1 har selvsagt rett i at jeg manglet et essensielt spørsmål, ja ;-)

Godt at du ikke er plaget av viftestøy i alle fall da! For min egen del så er det også bare luft-støy som er merkbart og da i form av en "rumle-lyd", ikke ulikt det som alle ventilasjonsanlegg lider av. Dette var med vifta på full spiker. Jeg har, til info, to inntak- og utluftings-ventiler og lydfeller plassert rett etter/før alle ventilene, så det er vanskelig/umulig å bli kvitt all turbulens-støy, særlig med litt "vind i anlegget".

Denne saken her:

Er det en lydfelle i normal forstand? Hvordan ser den ut inni? Den er perforert eller? Ikke bare satt isolasjonsmateriale på utsiden?

Side 3 av 52 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •