Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562 - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 52 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 1023
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Liker hjemmekinoen din, bruker du det som et oppholdsrom til andre ting også? Og kul den grønnfargen!

Jeg er i gang med planlegging av min og ønsker også å bruke det som et rom til feks en pokerkveld osv.
    Takker så mye b-ill.
    Jeg bruker kinoen stort sett til film. Jeg og noen kompiser har en "manne/gutte-forening" når damene har sin forening. Da blir det ofte både film, spill ( ps3 ) og tv titting der nede. Rommet er malt i lyse farger, slik at det går an å være der uten å nødvendigvis se film.
    Pokerkveld er heller ikke å forakte.

Lykke til med planleggingen, og lag deg en byggetråd. Det er alltid kjekt med nye prosjekter.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustisk lerret....Konklusjon

Fikk i dag flyttet projectoren litt lengre bakover, eller, så langt bak som det gikk an. Jeg klarer da, med litt mindre enn max zoom, å fylle hele lerretsflaten.

Lerretet er i 16:9 format, og har en bredde på 270 cm tilsvarende 122" i 16:9 og 116" i 2,35:1

Det kommer til å bli maskering til begge formatene, har ikke mye til overs for de grå-hvite feltene over og under filmen.

Jeg har ikke kjørt noen endringer i reciver, så det er mye som må gjøres med innstillinger og kalibrering. Spiller også bare med en sub akkurat nå, da jeg tok ut begge ved ombyggingen til det nye lerretet.

Litt kort om lyden gjennom det akustiske lerretet:

Centerkanalen er plasser litt under midten av bildet.
    Fronthøyttalere er plassert tilnærmet helt ute på sidene, men fortsatt innenfor lerretsduken.

Alle stemmer og annen informasjon fra centerkanalen er skikkelig "spot on", jeg føler at jeg blir trukket mye mer inn i handlingen i filmen. Lyden kommer virkelig fra lerretet.

Det er god seperasjon mellom høyre/venstre og centerkanal, men med en veldig fin sammenheng. Tidligere kunne det i enkelt film scener virke som om det var et "hull" mellom center og høyre/venstre. Dette er nå helt borte.
    Jeg kan høre at det er litt forskjell på lyden, når den går gjennom lerretet og, når jeg spiller med lerretet løftet opp, men som sagt innledningsvis, har jeg ikke kjørt romkorreksjon eller kalibrert noe som helst. Mye mulig dette kan forbedres. Det er på ingen måte et problem, men man hører forskjell når man tester mot hverandre.

Totalt sett lyd: Helt Konge

Litt om bilde opplevelsen:

Det var langt fra en enkel jobb å montere duken på DIY rammen, heldigvis fikk jeg god hjelp fra traIL og AliDALI, samt Kalle Klovn som hentet pils og tok bilder8) .
    Duken skal jo ikke strekkes for mye, samtidig som det må være så stramt at lerretet sitter skikkelig og ikke har skrukker eller bretter.

Ved første bildetest i går, ble jeg langt fra imponert. Det var alt for mye moire.
    Jeg var redd jeg hadde strammet duken for mye, og var egentlig klar til å bruke dagen/kvelden i dag til å løsne, for så å feste duken på nytt, men ikke fullt så stramt.

Etter tips fra olavm, prøvde jeg meg fram med zoom, og fant fort ut at problemet ikke var tilstede hele tiden, men bare på enkelte zoomområder.
    Jeg flyttet derfor projectoren bak, for å se hvilken størrelse jeg kunne ha, samtidig som moire var minimalt.
    Det skulle jaggu vise seg at ved fullt bilde, var moire ikke så fremtredende lengre.

I enkelte bilde scener, spesielt med mye lyse farger over store områder som eks himmel - er det litt moire. Sitter man å ser duken og ikke på filmen, er det helt klart synlig.
    På filmer hvor det er en del action og mye beveglser, samt filmer med mye sterke farger er det ikke synlig i det hele tatt.

Da dukker det opp et naturlig spørsmål: Er gleden av å kunne ha "ekte" kino følelse viktigere enn ulempene med litt moire i enkelte scener: Svaret er helt klart JA

Hvis man sitter å ser på duken og ikke filmen - har man helt tydelig satt på
    en film man ikke hadde trengt å sett:-|

Totalt sett er jeg MEGET FORNØYD

EDIT: Testmatriell:
    Master and Commander -BR
    Cars -BR
    James Bond Quantum of solace -BR
    Wall E -BR
    X-factor -tv2 Hehe

Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562-img_2988-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Da dukker det opp et naturlig spørsmål: Er gleden av å kunne ha "ekte" kino følelse viktigere enn ulempene med litt moire i enkelte scener: Svaret er helt klart JA

Hvis man sitter å ser på duken og ikke filmen - har man helt tydelig satt på
    en film man ikke hadde trengt å sett:-|

Totalt sett er jeg MEGET FORNØYD

Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562-img_2988-jpg
    Gratulerer!!! Ser utrolig bra ut, du vil jo få en ennå bedre kontrast når du får på plass markeringene rundt lerretet.

Ingen ting kan sammenligne den utrolige kinofølenes du får ved en akustisk duk.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Gratulerer!!! Ser utrolig bra ut, du vil jo få en ennå bedre kontrast når du får på plass markeringene rundt lerretet.

Ingen ting kan sammenligne den utrolige kinofølenes du får ved en akustisk duk.
    Takker så mye BEF.

Det ble utrolig bra, om jeg må få si det selv.
    Jeg har et stykke å gå på lyd, les kalibrering og oppsett.
    Maskeringen er under planlegging, er ikke veldig lett å ha maskering til 2 formater, samtidig som det skal bli pent, og funksjonelt.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster

Maskeringen er under planlegging, er ikke veldig lett å ha maskering til 2 formater, samtidig som det skal bli pent, og funksjonelt.
    Ikke??? Lage en ramme og henge maskeringen på med hengsler, trekke alt med sort molton.... Da vil du ikke se når maskeringen er tatt til side...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...enda mer effektivt når du bruker en DIY-duk som på forhånd ikke er vinklet er jo å vinkle duken mht moire... Kanskje litt sent nå hvis du allerede har festet duken, men har du mulighet - prøv å vinkle 5, 10, 15 (standard vinkling på de ferdig sydde dukene) og 20 grader, så skal du nok se at moiren forsvinner nærmest helt og holdent.

...videre er det jo som kjent en fordel med SXRD, D-ILA eller DLP på et lydtransparent lerret - ved bruk av en av disse teknologiene vil moire være en saga blott uansett vinkling og zoom - noe å tenke på mht neste projektoroppgradering!

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, tenker å lage "rammer" av 12mm kryssfinèr.
    Kutter ut det som er i midten slik at det blir "pustehull".
    Standard ramme i 16:9 med henglset 2,35:1 maskering over/under.

MEN, har også lyst å lage noe skikkelige killer greier.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...enda mer effektivt når du bruker en DIY-duk som på forhånd ikke er vinklet er jo å vinkle duken mht moire... Kanskje litt sent nå hvis du allerede har festet duken, men har du mulighet - prøv å vinkle 5, 10, 15 (standard vinkling på de ferdig sydde dukene) og 20 grader, så skal du nok se at moiren forsvinner nærmest helt og holdent.
    Etter som jeg kunne se, var duken vinklet noen grader..!?!
    Uansett, så kommer det vel en V2 av den duken hjem til meg.

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...videre er det jo som kjent en fordel med SXRD, D-ILA eller DLP på et lydtransparent lerret - ved bruk av en av disse teknologiene vil moire være en saga blott uansett vinkling og zoom - noe å tenke på mht neste projektoroppgradering!
    Hehe.....jeg har allerede tenkt tanken....
    Det hadde ikke vært feil med en projector med minne på zoom og focus heller8)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, duken er skråsydd, så det tar en del, men ytterligere skråstilling vil kunne ta "rotta" på moiren i enda større grad... Får du til kun en liten vridning vil det kunne hjelpe stort, så har du litt margin er min klare anbefaling å teste dette om du føler moire blir et issue.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig ikke et problem, annet enn når man "leter" etter moire.
    Da blir det større vinkel på v2 duken, når den ankommer.

Den DIY duken, er uansett et fantastisk produkt, som jeg kan anbefale alle som ønsker "ekte" kino følelse hjemme.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en kort titt vil jeg si at dette klar så lovende ut. Med Denonbusters LCD PJ kunne man se litt moire dersom man fokuserte på det. Uansett vil jeg si at den ekstra kinofølelsen man får med å plassere ht bak lerretet er verdt mer enn hva litt moire skader! Og for de som ikke har LCD PJ, ja da er dette et bankers valg!

Bare så synd at jeg er blandt dem som ikke kan leve uten å se stereo høyttalerne sine...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser helt ut til å bli Konge! Få på maskering nå så...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å få på maskeringen til uka. Reiser til Oslo på forhandlermøte i morgen tildlig kl 0700. Så det blir IKKE noe mer arbeid i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesning. Jeg har også trukket noe av de samme konklusjonene at fordelene med akustisk lerret og en homogen frontrekke i riktig høyde oppveier de ulempene jeg har med moire. Hos meg er det også kun på lyse, jevne overflater og i filmer med mye bevegelse osv oppstår det ikke.

Men det er klart at en ny projektor ligger og gnager i bakhodet men det blir en stund til det blir aktuelt. Ingen som har en brukt HW10?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dobbel Maskering

Denne helgen satser jeg på å begynne med arbeidet med maskeringen.
    Siden jeg fortsatt er innehaver av en litt "gammeldags" projector uten minne på zoom, blir det laget dobbel maskering: 16:9 og 2,35:1

Jeg skal lage rammer i 16mm MDF, hvor jeg kutter ut midten slik at det blir mest mulig åpent.

MDF`n står klar i garasjen, så det er egentlig bare å begynne.

Bilde 1:
    Tenker å lage en liten ramme ytterst ( Markert rødt ) med 20mm bredde.
    Trekker denne i sort frontstoff.

Ramme 1 og 2 monteres med hengsler i nedre kant, og en eller annen festeløsning i øvre kant.
    Ramme 3 og 4 monteres med hengsler i øvre kant, og tilsvarende festeløsning nederst.
    Ramme 5 og 6 monteres med hengsler på ytterkanten.
    Alle de 6 rammedelene vil overlappe lerretet med ca 1 cm.
    Bilde-flaten har nå 16:9 format
    Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562-maskeringmed-nr-png

Bilde 2:
    2,35:1 maskeringen vil bli laget av MDF rammer, og være hengslet i øvre kant på ramme 1 og 2, samt nedre kant på ramme 3 og 4.
    Når bilde skal være 16:9 vil maskeringen ligge utenpå den andre maskeringen.
    Ved 2,35:1 format, vippes "ekstra maskeringen" opp/ned, og vil ligge plant med resten av maskeringen.
    Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562-maskering2351-png

Bilde 3:

Her ligger 2,35:1 maskeringen over 16:9 maskeringen.

Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562-maskeringutenp-png

Jeg har litt små-ting jeg må finne ut av, blant annet hvordan "vippe opp/ned" rammene skal festes, uten at det blir stygt.

Forslag?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snedig løsning. Skal den ned-flipp-bare maskeringsplaten ligge utenpå eller på innsiden mot lerretet 16:9-tilstand? Du kan ikke rett og slett la maskeringsstoffet utgjøre hengselet? Så kan du frese inn magneter for å holde den oppe i 16:9-tilstand.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Tols1. Det der ser veldig bra ut og kreativ løsning.

Ser at det er litt utfordrene å lage til et oppheng som vil fungere med tålig nøyaktighet, men en variant vil være å bruke to overlappende hengsler på veggen og magnet/borrelås på toppen. Kanskje ikke så lett å se for seg, skal prøve å tegne....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Versjon 1: To hengsler som er limt sammen
    Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562-dobbelhengsle1-jpg

Versjon 2: To hengsler satt sammen med kloss (gir litt utfordring mhp at den bygger ut i en retning).
    Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562-dobbelhengsle2-jpg

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor hengsler du den ikke slik bare og kler begge sider av maskeringen?
    Platene ligger i samme plan ved 2,35:1 og vippet opp/Ned ved /16:9
    Platen kan henge oppe ved hjelp av magneter.

2,35:1
    Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562-denonbuster_maskering2351-png

16:9 Fra siden
    Hjemme hos Denonbuster: Onkyo PR-SC5509, Rotel RB1510 + RB1562-denonbuster_maskeringutenp-png

Beklager kvaliteten på tegningen har bare paint tilgjengelig fordi pcen er reinstallert...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med metoden din Paalab, med et hengsle, er at det fungerer OK med 90 grader omdreiing, ikke 180 grader omdreiing hvis det er litt tykkelse på maskeringsplaten. Så spørsmålet nå er hvor tykk maskeringsplaten blir?

Side 16 av 52 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •