JackX hjemmekinotråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 72
    Newcomer Jackx_krell sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JackX hjemmekinotråd

Hos meg går det for tiden mest i Krell.

Har dog tidligere hatt et veldig bra rørbasert opplegg, med Dynavector DV3000 Gold rør preamp, Acoustic Research D-150 rør-amp, aktivt rør delefilter (sjelden benyttet) - pluss Dahlquist DQ-10 med 2 basskasser av samme fabrikat (drevet av "the 2 channel amplifier" fra Abrahamsen).

Men i 'moderne tid' er det Krell som råder grunnen, og jeg er i ferd med å få meg mitt 3.Krell-sett.

Jeg startet min Krell-furore med DVD Standard, KAV 300il, pluss LAT-2 (de 'små' stativhøyttalerne). Dernest ble det fullt 7.1 hjemmekino, med Showcase som prosessor. Høyttalerne var Krell's Resolution 1, 3, 4, Center og Bass, og disse ble drevet henholdsvis av 2 stk. FPB 750mcx (noen beist!!!) og Theater Amplifier Standard (TAS).

I disse dager er det snakk om stor omkalfaltring. Nesten alt viker for nytt Krell utstyr. DVD Standard viker for EVO 525 (ennå ikke lansert, kommer oppunder jul som tidligst), Showcase viker til fordel for den enorme EVO 707, forsterkerne må vike til fordel for 2 stk EVO 600 pluss EVO 403, og Resolution front, senter og bak må gi plass for LAT-1, LAt-2 og LATC-1000. Kablingen vil bli Nordost's CAST-utviklede MMF.

Etterhvert som jeg mottar og setter inn de ulike komponentene vil jeg ta bilder.

Cheers!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt rack

Jeg har lenge hatt noen skikkelig kjipe Leca-rack, som overhodet ikke har vært særlig representative hos meg. Jeg har lenge lurt på å kjøpe noe ferdigsydd, men aldri funnet et med mål som passer.

Helt tilfeldig kom jeg over et firma som driver med profesjonelt plateskredderi (!), nemlig Oslo Plateskredderi (Østre Aker vei 243). De produserte etter mine temmelig rufsete tegninger aldeles glimrende byggesett-plater av mahogny, som jeg transporterte hjem og limte sammen.

1.bilde viser de ulike elementene byggesettet består av, samt noe som kalles 'kjeks' - hvilket limes inn i noen spor i under- og overplaten. Sitter som støpt når det er limt sammen. 2.bilde viser de 12 hjulene jeg har skrudd inn i bunnplaten. De kjøpte jeg hos Clas Ohlson, ikke de billigste han hadde men de var de som estetisk passet mitt rack best. 3.bilde viser 'kjeksene' fastlimt i sporene, 4.bilde viser avstandsstykkene satt fast i underplaten, og 5.bilde viser topplaten med luftehullene.

.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er de rundingenep å toppen? luftehull?! ser bra ut

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hva er de rundingenep å toppen? luftehull?! [snip]
    Sitat Opprinnelig postet av Jackx_krell
    [snip] og 5.bilde viser topplaten med luftehullene..
    Du må ikke bare se på bildene, skorob, det var tekst i innlegget også :-)

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott rack :-D Trenger noe nytt selv snart, hvor mye kom herligheten på ?
    hadde de flere tresorter ?

mvh
    Finn

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere detaljer rack & anlegg

1 bilde i denne posten viser luftehull-detaljer.
    Hullene er boret med diameter 2 cm, og det er 5 cm mellom hver origo. Det er tilsammen 108 hull, med 36 i hver 'avdeling'

2 bilde er et oversiktsbilde, med det gamle utstyret som er på vei ut. Det eneste jeg beholder er LFE, basshøyttaleren. Med 650w klasse AB er denne 15.tommeren fra Krell meget effektiv, og når den i tillegg er musikalsk er det ingen grunn til å skifte den ut. Ikke for det: intet av det jeg bytter ut er 'mindreverdig'! Men man vet jo at mye vil ha mer, og når mulighetene byr seg for fornuftig utskiftning til noe man antar er 'bedre', så må man jo prøve, ikke sant?!

3. bilde er en liten sidestudie. Krell anbefaler for sine forsterkere en luftklaring på inntil 20 cm over for kjøling. Men ved å få inn luftehull reduserer jeg avstanden til 10 cm. Dette gjør at racket ikke ser ut som om det venter på høyvann, og det hele virker mere kompakt. Når LATC-1000 kommer vil det ta mesteparten av toppflaten. EVO 707 og 525 vil da ta bolig i et annet rack jeg har bestilit, nemlig et Finite HD-13 mahogny rack. Kommer om ca 4 uker, i følge Andre.

.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Flott rack :-D Trenger noe nytt selv snart, hvor mye kom herligheten på ?
    hadde de flere tresorter ?

mvh
    Finn
    Takk for hyggelig kommentar!

De har mange tresorter. Prisene vil variere avhengig av materiale, tykkelser etc etc. Mitt rack ble etter forholdene rimelig. Jeg har 40 mm mahogny i bunnplaten, og 30 mm i topp og sideplatene.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt dröyt oppsett, Jackx_krell, og det nye kommende oppsettet ditt finnes det nok ikke maken til i dette utstrakte land. Fint rack.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Du må ikke bare se på bildene, skorob, det var tekst i innlegget også :-)

Haha... sitter på jobb, så rakk ikke å lese alt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Helt dröyt oppsett, Jackx_krell, og det nye kommende oppsettet ditt finnes det nok ikke maken til i dette utstrakte land. Fint rack.

Takker, takker WWII

Èn strek i regningen er at Krell har lagt på hyllen planene om å implementere BluRay i sin kommende EVO 525. I alle fall foreløpig: argumentet er at CD/SACD/DVD vil lide ytelsesmessig dersom også BR blir lagt til: 'lide' i Krell-terminologi betyr omtrent at det ikke er en 100% optimal løsning Krell kunne ha tilbudt, og da lar de heller være ....

Ok, ære være dem for det, men for meg (og en drøss andre som har siklet & siklet ganske så lenge) betyr dette at jeg må finne meg en BD-spiller.
    Og her trenger jeg litt hjelp: hva skal man satse på for å få best mulig lyd/bilde? Er det noen produsenter som lager bra produkter? Eller er det best å vente på noe som kommer?

.Cheers!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jackx_krell
    Takker, takker WWII

Èn strek i regningen er at Krell har lagt på hyllen planene om å implementere BluRay i sin kommende EVO 525. I alle fall foreløpig: argumentet er at CD/SACD/DVD vil lide ytelsesmessig dersom også BR blir lagt til: 'lide' i Krell-terminologi betyr omtrent at det ikke er en 100% optimal løsning Krell kunne ha tilbudt, og da lar de heller være ....

Ok, ære være dem for det, men for meg (og en drøss andre som har siklet & siklet ganske så lenge) betyr dette at jeg må finne meg en BD-spiller.
    Og her trenger jeg litt hjelp: hva skal man satse på for å få best mulig lyd/bilde? Er det noen produsenter som lager bra produkter? Eller er det best å vente på noe som kommer?

.Cheers!
    Jöss, det var da kjipt.
    Jeg tror ikke det er så vanvittig stor forskjell på BD-bildet på de forskjellige spillerne, det er vel heller på DVD og CD forskjellene er störst uten at jeg skal garantere dette. Pioneer bör vel väre en sikker vinner her. De kommer med en relativt dröy Hi-end-modell BDP-LX91), men når er jeg usikker på.
    Pioneer USA - Press Releases

Pioneer ULTIMATE player: BDP-LX91/Elite BDP-09FD - Blu-ray Forum

Last May Pioneer told us that autumn would bring a "super duper" Blu-ray player—the most powerful Blu-ray player ever built. It makes up for the current crop, which are lower in price but are missing key features like BD-Live for internet-based content. Well, not a leaf has fallen off a tree, yet here it is already, the $2,200 Elite BDP-09FD. Feature-wise, the best Blu-ray player on the market has been the PS3—turns out, an extra $1,700 will buy you something that kills Sony's game console as far as Blu-ray and other media are concerned.
    As you probably guessed, Pioneer finally accepts the need for 2.0. This will come with Ethernet and be fully capable of BD-Live playback, no firmware updates needed at the get-go. Unlike other BD-Live players, which require SD cards, this one comes with 4GB of internal memory for downloads.
    The thing is a Mack truck, 45 or 50 lbs. of steel and aluminum with everything mounted carefully to eliminate vibration. The bottom layer of the aluminum-housed chassis is a quarter-inch plate of solid steel, and it's even got feet from a Japanese company called TAOC, supposedly the most vibration-free platform you can get. There are no wires inside either; all connections are physically mounted from the circuit board to the walls to reduce noise.
    Pioneer says all of the engineering is so that this can be a single box that replaces some home theater snob's high-end CD player, DVD player and previous-gen Blu-ray player, blowing each in turn out of the water.
    In the audio department, Pioneer recommends using this for decoding all music and movie soundtrack, and going analog out with those gold-plated 7.1 RCA jacks. It's decodes all known codecs from DTS and Dolby using a separate digital-to-analog converter for each channel. This is a little like having a separate motor for each wheel of your car. Combining this with some crazy audio engineering, they created a way for "completely perfect noise-free signal" to come through RCA jacks instead of the costlier old-school XLR jacks. "It's far better than what you find in most receivers," says Pioneer's Chris Walker. In fact, everything, including speaker preferences and other receiver-like tweaks, are adjustable from inside the player.

Den ser ut til å havne på rundt 21.000 SEK.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det er så vanvittig stor forskjell på BD-bildet på de forskjellige spillerne, det er vel heller på DVD og CD forskjellene er störst uten at jeg skal garantere dette. Pioneer bör vel väre en sikker vinner her. De kommer med en relativt dröy Hi-end-modell BDP-LX91), men når er jeg usikker på.
    Takk for linken - spilleren ser ganske grei ut, ja!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye ting på plass

Da begynner det å ligne noe hjemme:

EVO 600 er ankommet og på plass, og LAT 2 kunne endelig finne sin rettmessige plass på sine 'pidestaller'

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes virkelig at LAT 2 ser lekre ut!
    Spiller de like bra som de ser ut?
    Det er ikke ofte man ser så mye Krell-utstyr på ett bilde, ihvertfall ikke hjemme hos en privatperson. Gratulerer!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes virkelig at LAT 2 ser lekre ut!
    Spiller de like bra som de ser ut?
    Det er ikke ofte man ser så mye Krell-utstyr på ett bilde, ihvertfall ikke hjemme hos en privatperson. Gratulerer!

Takk takk, WWII

LAT-2 spiller bedre enn de ser ut: de ser fantastisk ut, med sine riflede aluminiumssider og 'spaghettti'-front. I tillegg er de tunge som bly; 34 kg for de små 'beistene' overasket meg ivf da jeg løftet på den.

Men prikken over i'en er at de spiller så utrolig uanstrengt! Der er lynhurtige, nesten som elektrostater, har even til å forsvinne til fordel for bredt og dypt lydbilde, og er svært 'rene' - altså fargelegger ikke.

SoundStage! Equipment Review - Krell LAT-2 Loudspeakers (2/2002)

mvh
    JackX

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EVO 707 pluss LAT1 og LAT2

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EVO 600 vs EVO 403

EVO 600 er en velvoksen basse. Men i størrelse og vekt blir den 'liten' i forhold til 3-trinns EVO 403:

Videre 2 bilder av FPB 750mcx i forhold til EVO 600
    Siste bilde viser 'krybben' LAT-1 blir sendt i: skikkelig solid trekasse, med robust skumgummi rundt selve høyttaleren.

mvh
    JackX

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bare helt fantastisk rått ut.
    Evo 403 er et skikkelig beist!
    Er det acoustictuning du handler fra JackX?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Dette ser bare helt fantastisk rått ut.
    Evo 403 er et skikkelig beist!
    Er det acoustictuning du handler fra JackX?
    Takker, wotg. Har til gode å høre anlegget ennå: amp'ene er til tuning for tiden.
    Og ja, 403 er diger! Mye større enn bildet tilsier, og er vesentlig større enn FPB 750mcx!

Frode Olsen i acoustictuning er min norske leverandør.

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var rett rått. Pengboka er i orden ser jeg ;-)

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •