roeng2's rom med lyd - Nye Høyttalere på plass. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 194
    Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tugron
    Runelang81:

Det hadde vært kjempefint Særlig med tanke på at jeg ikke fikk med meg demorunden dere hadde. Vi kan jo evt avtale en dag, skal jo helst passe for alle berørte.

Flytter sammen med fruen til høsten, så vi får se hvor mye jeg får lov til å putte inn i stuen. Men det hadde vært moro å pusla litt med demping, trur jeg. Blir uansett en opptur å få anlegget i større rom, da jeg vet av erfaring at rommet jeg har nå er for lite. Når man dessuten skal ha seng og skrivepult i samme rom, er det store begrensninger.

Er greit og planlegge en liten stund i forveien om vi skal klare og få det til og passe for flere på en runde.

Rommet er vel den faktoren som spiller mest inn på lyden og der etter kommer høyttalerene. Og disse to må spille i sammen om man skal få virkelig god lyd.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Få mer bass i sweetspot?

Hei jeg begynner nå og bli rimelig fornøyd med hvordan det låter med tanke på holegrafi og detaljer. Men jeg kunne ønske meg litt mer i sweetspot.

Jeg har mye bass i hjørnene vedsiden av sofaen men det er ikke nok i sentrum hvor jeg sitter.

Spørsmål:

- 1: Hva skyldes dette?

- 2: Vil det hjelpe om jeg gjør tiltak for og dempe bassen i hjørnene?

- 3: Hvordan demper jeg bass i hjørnene?

- 4: Skal jeg dempe i begge eller bare i det ene hjørnet?

Setter stor pris på all den hjelp jeg kan få?

mvh

Ronny

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så mye respons her men jeg poster alike vel hva jeg gjør etter vært som jeg prøver og feiler for og få lyden til og sitte.

Forøk:

- 1. Plassering:

Har prøvd meg ut på MANGE forskjellige plasseringer av høyttalere og har nok mer eller mindre funnet den som er best med hensyn til lyd og at det er i en stue.

- 2. Demping:

Har prøvd med dempeplater fra Rockwool på 50 mm. Dette fikk bass til og komme frem slik jeg ville ha den men resulterte også i at jeg fikk for mye demping i frekvensen hvor slaget på trommene ligger.

Har tengt til og prøve ut med andre akustikkplater som ikke demper så langt ned i frekvens eller som er tykkere og demper ennå flere frekvenser. Men dette inneberer forhandlinger med min bedre halvdel nok en gang:twisted:

- 3: Tette igjen bass port bak på høyttaler.

Dette førte bare til at jeg fikk mindre trykk i bass og at den ble mindre presis.

- 4: Snu om på polaritet på begge høyttalere.

Dette gir mer bass som er presis og hurtig så dette er noe jeg skal bruke mer tid på og se om kan være en løsning. Bare usikker på om dette påvirker lyden opp over i frekvensene. Slår denne løsningen fra meg når jeg føler det blir litt for upresist opp over i frekvensene.

Av disse 4 forsøkene har jeg mest tro på at demping og difusorer er den mest riktige veien og gå. Men her er probleme at dette er i stuen og jeg er ikke singel og har heller ikke lyst til og bli det:-D. Er redd dette kan bli en dyr om det skal gå igjennom den strenge WAF faktoren her hjemme.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye høyttaler kabler.

I dag fikk minne gammle høyttaler kabler ny eier og jeg gjorde en handel på nye.

Valget har falt på Nordost Heimdall Shotgun, han jeg kjøper de av sa han skulle sende de i morgen så håper jeg har de før helga. Jeg har hatt noen signal kabler fra Nordost men dette blir første gangen jeg prøver høyttaler kabler fra denne produsenten. Har hørt Nordost kabler på Scorpio mange ganger men ikke i min egen stue, så det er knytet en vis spenning til om de infrir forventningene.

Må frem til det leve med noen gammle kabel jeg har liggende, ikke noe og skryte av kan man si:???:

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for handelen og gratulerer med nye!!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å prøve signalkabel fra Nordost. Bytte fra den QED-stumpen jeg har i dag. HT-kabla mine blir nok uansett.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Runelang81
    Takk for handelen og gratulerer med nye!!
    Takk for handel og håper du blir fornøyd i lang tid frem over.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å prøve signalkabel fra Nordost. Bytte fra den QED-stumpen jeg har i dag. HT-kabla mine blir nok uansett.
    Har du tengt på noen spesiel utgave av Nordost?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Har du tengt på noen spesiel utgave av Nordost?
    Njet, ikke ennå. En venn av meg har anbefalt, men må tenke litt økonomi og. Noen anbefalinger til en fattig student?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Njet, ikke ennå. En venn av meg har anbefalt, men må tenke litt økonomi og. Noen anbefalinger til en fattig student?
    Jeg har prøvd Blue Heaven, den likte jeg ikke, har også prøvd Red dawn den var så god at den fulgte meg i noen år.
    Synnes du også burde sjekke ut Kimber Hero det er god kabel til prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ha de i bakhodet Jeg har Silver Spiral fra QED nå, er egentlig greit fornøyd med den, men trangen til å prøve noe nytt ligger og ulmer

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med og ville prøve noe nytt er en syke som ligger til denne hobbyen. Det er vel det som er grunnen til at jeg bytter høyttaler kabler nå.
    Kjenner trangen til og prøve ny forsterker også har begynt og trekke. Men dette blir et prosjekt jeg skal legge mye testing i, og er redd det må en stund med sparing til for og få det i havn. Så regner med at mye av dette året og kansje neste går med på og teste ut alternativene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den. Ha ikke du en ganske god forsterker da? Jeg hadde en god stund lyst på mye nytt, men er faktisk veldig fornøyd med det jeg har nå. Nå er det kun utvidelser av anlegget som er viktig. En sub skal inn, og en platespiller. Tenkte en stund på RP-modul fra Lyngdorf, men slo det fra meg.

Blir iallefall spennende å følge med på dette. Resten regner jeg med du er mer enn godt nok fornøyd med? Ingenting annet som skal byttes ut i den nærmeste fremtid?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fornøyd med resten ja, forsterkeren spiller meget bra men har lyst til og prøve noe som har mer strøm og fare med. Det er 7 elementer i hver høyttaler så selv om de er lettdrevene på pappiret sier logiken meg at de trenger en forsterker som har stål kontrol. Og slike forsterkere koster som regel en hel del. Skal prøve Rotel blokker på 2x500 watt på de og skal se om jeg kan få prøvd Plinus som man kan trykt si er meget kraftig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det, kreves en del da. Er det samme blokkene som Runelang81 har? Det er kanskje noe jeg selv burde tenkt på, mer effekt. Er jo også en spennende prosess det å bytte ut noe, hadde det moro da jeg så etter ny CD-spiller. Hørt noe ny musikk i det siste da?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er blokkene til Runelang81 jeg sikter til og Plinus til Gwandarion.

Nei ikke kjøpt noe ny musikk i det siste. Det har gått i Rammstein, Soildwork, Moonspell, Testament og div andre.

Har du noen plater du kan anbefale meg?

Ja det er gøy men også litt frustrerende når men prøver og finne nye komponenter til anlegget. Det krever ganske mye testing om man skal forbedre noe man allerede er fornøyd med.

Jeg er heldig vis så heldig at fruen har fårståelse for hobbyen min og gir meg ganske fritt spillerom så sant det ikke blir for ekstremt. Har fått ja til og ha ganske solide saker i stua så det er bare og finne det jeg skal ha og skaffe pengene (masse overtid):-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende fremover da Kan tenke meg at begge de er gode forsterkere.

Har kjøpt noe nytt, men egentlig ikke så mye. Og det blir noget spesielt det jeg har kjøpt, mer sånn eksperimentell type musikk. Så egentlig ikke sånn spesielt å anbefale ennu.

Ser den. Skal vel ærlig innrømme at det ikke bare var fryd og gammen under testperioden.Hehe.

Hehe, du er heldig du. Neida, fruen her har og forståelse for hobby'n. Skal prøve å lirke inn en sub i oppsettet til høsten igjen. Bruker det når jeg ser film og, greit med litt dypere oktaver der. Overtid? Kjett akkurat når en må det, men du verden hvor moro det er å se på lønnsslippen

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er så heldig at jeg mer eller mindre styrer min egen arbeids dag så overtid er ikke så stress, tar det når jeg har lyst.

Du må komme ned en gang får og prate lyd og høre på anleggene vi har!

Har du fått prøvd ut noe akustiske tiltak hjemme ennå?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg nok finne tid til en dag Har lenge hatt lyst til å ta turen over, men alltid noe som er i veien. Men en dag, en dag...! Hehe

Har ikke vært på hybelen i påsken, så i dag var første gangen jeg fikk satt meg ned og kost meg litt igjen på halvannen uke. Ingen akustiske tiltak her, og blir nok heller ingen, da det er mindre enn to måneder til jeg flytter ut herfra. Men til høsten skal jeg eventuelt klare å snike inn noen tiltak, må først høre hvordan det låter uten. Kanskje man kan ha en lyttekveld her og da? Må jo selvfølgelig ha fruens tillatelse,men.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar den, men det ikke sikkert du trenger tiltak heller.

Kunne vært spennende med demo kveld hos deg også, kunne jo sett om Runelang81 og Gwandarion også ble med om det blir aktuelt. Bare og smiske litt det så går det nok greit får fruen:-D

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •