roeng2's rom med lyd - Nye Høyttalere på plass. - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10
Viser resultater 181 til 194 av 194
    Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Da er anlegget oppe og gå.

Da er siste komponenten på plass i anlegget. Gikk i dag til innkjøp av Musical Fidelety DAC M1 og høyttaler kablen LFD Sporiflex 1.

Lyttet til 2 Dac i samme pris klasse MF DAC 1 og Riga DAC, lyttet til MF M1 i ca 15 min før det ble byttet til Riga Dac. Det skal sies at begge har disse DAC'ene spiller meget bra og det går mer på smak hvem man velger. Har du et anlegg som helder litt i mot det lyse i spille stil mener jeg man med fordel kan gå for Riga DAC. Mens MF M1 mener jeg passer bra til et anlegg med nøytral lyd.

Anlegget består da av:

Høyttalere - Canton Vento Referanse 5 DC
    Forsterker - Musical Fidelety A5
    Dac - Musical Fidelety M1
    Kilder - PC fra DELL, Sony BDP S-550, HDTuner fra Altibox.
    Kabler - Nordost, Monster, LFD Audio.

Skal få tatt bilder i løpet av helgen og lagt ut.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder av anlegg

Her er det noen bilder av anlegg etter ny oppstart på denne hobbyen etter ca 2,5 år. Bildene er av dårlig kvalitet dade er tatt med telefon. Bedre bilder kommer.

-rste-bilde-av-anlegg-jpg
    -elektronikk-jpg

Høyttalere er ikke ferdig inspillt på en god stund men spiller allerede meget bra. A5 spiller meget bra på de lydnivåer jeg til nå har hatt og DAC M1 gjør magi med signalene om de seg komme fra HDtuner, BD spiller eller PC.

Da gjenstår det og få satt opp film og gaming rommet i 2 etage, da surround måtte vike for 2 kanalers godlyd i stua.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering på anlegg

Gikk i dag til innkjøp av Squeezbox Touch, har koblet en 1T hardisk direkte til Squeezbox. Denne er tengt og være en dedikert disk for kun musikk til jeg får satt opp netverks disk på WLAN nettverket.
    Sender da signalet via coaxial kabel til M1 dac som tar sag av jobben og gjøre digitalt om til analog.

Erfaringer til nå med anlegg etter at høyttalere har nærmet seg ca 50 timer med innspilling. Det har nå begynt og spille meget balansert, men er nådeløst mot dårlige innspillinger. Dette da det er minimalt eller helt fritt farging av lyd. Dette igjen er med på og gi en skikkelig tilstede verelse på gode opptak. Sitter men i sweetspot er høytalerene helt borte fra lydbildet og det er kun en sømløs sene som brer seg ut foren godstolen.

Det er vanskelig og komme med direkte samenligninger med tidliger oppsett jeg har hatt til nå da dette er første anlegg i dette rommet/huset. Dette rommet er nok det jeg har hatt til nå som har vært mest egnet til lyd. Så til min stor glede er dette den beste lyden jeg har oppnåd frem til nå i de anleggene jeg til nå har hatt i mitt eie.

Jeg er svært fristet til og få testet ut Krell s-500i, Plinius Haito og Musical Fidelety M6 500i på Canton ref 5 DC.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Søker ny forsterker.

Så da er oppgraderingsyken allerede tilbake.

Har så vitt begynt og se på kandidater til og ta over jobben med og drive Canton ref 5 DC. De forsterkeren jeg har tengt til og se nærmere på først er Musical Fidelety M6 500i, Krell S-550i og Mcintsh MA7000.

Har jo fra tidliger meget go erfaring med forsterkere fra Krell og er svert nyskjerig på den nye forsterkeren de skal slippe. Men da forhandler av denne hoder til i Trondheim, blir det vanskelig å få testet den hjemme før kjøp. MF M6 500i og MC MA7000 antar jeg ikke vil bli så vanskelig og få testet hjemme. Har bestemt meg for og bruke god tid før jeg bestemmer meg hva som skal kjøpes.

Tar i mot forslag på hva som burde testes ut som kandidater. Har vel sett for meg en grense på 50 000,- men denne er ikke endelig som dere allerade kan se ut fra kandiadater.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plinius på plass!

Da ble det ikke lange jakta på forsterker, fikk teste ut Plinius SA-100 og CDLad i mitt oppsett. Da dette ikke er et nytt bekjentskap (innlegg 125) men vært på lån for noen år tilbake og muligheten nå bøy seg til og kjøpe de ble valget ganske lett.

Så takk Gwandarion for en god handel og lykke til med søken etter ny forsteker til den nye kåken din.

Skal legge ut noen bilder om litt, holder for tiden på med utprøving av akustiske tiltak på lytteromet så ikke det man vil vise for alle og en veer mann:lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice, gleder meg til bilder!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve og få satt ting på plass slik at jeg kan få lagt ut noen bilder i løpet av helgen.

Men planen med og ikke havne på oppgraderings karuselen ser det ut til at jeg bommet litt på8-) Så ser vel for meg en runde med testing av div kabler i løpet av året. Men før den tiden skal det legges ned tid i akustikken i hifi hulen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plinius på plass, nå med bilder

Var i utganspunktet ute etter Krell da dette er utstyr jeg har god kjenskap til fra før. Men da Gwandarion her på forumet spurte om jeg vile prøve hans forsterkere i mitt nåværende oppsett, kunne jeg så klart ikke si nei til dette.
    Og som dere ser stillte Plinius CD.LAD & SA-100 opp med en lyd som gikk langt over det jeg forventet. Da Ref 5 DC går for og være noe inefektive høyttalere var jeg skeptisk til om 2x100 watt ville være nok til og gi meg dynamikken jeg ønsker. Men bekymringen var helt uten grunn, SA-100 holder de i jerngrep og spiller med åpenhet, holografi, 3d, dynamik og kontrol på bass jeg aldri har fått i en og samme pakke før.

Akustiske tiltak som er gjort eller er under testing er, rockwool akustikk plater på 50mm tykkelse i første refleksjon bak høyttalere Plate bak lyttepossisjon og 3 plater i tak hengene ca 10 cm ned fra tak. Det er tykke gardiener fremfor vindu og verandadør på venstre side, det er også hengt opp identiske gardiner på høyre vegg for mest mulig balanse i rom.
    Dette har ført til støre lydbilde med et større fokus og 3d en før tiltak.

Planer for tiden som kommer.

I tiden som kommer fremover vil jeg bruke til og opptimalisere rommet akustisk. Og har mulig en aktør som skal komme på en demo samt måle rommet akustik. Slik at jeg ut fra dette lettere kan gjøre de tiltak som kreves for og få maks ut av anlegget. Også blir det og jobbe med plasseringen av høyttaler for og fintune ennå mer.

Etter dette blir det en runde på kabler da jeg skal gå over til balanser drift og ikke har slike kabler. Kommer også til og teste ut kabler til høyttaler i samme momanget.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye innkjøp 14.06.12 for og komme meg under 20Hz

Gikk i dag til innkjøp av 2 stk Earthquake MiniMe P12, dette grunnet ønske om og få med meg det som skjer under hva DC 5 spiller. Ved måling av rommet får og se hvilke akustiske tiltak som måtte gjøres for og få en tilnærmet flat kurve. Ble det avdekket at DC 5 ruller kraftig av under 40 Hz noe som i og for sei er godt nok for og få med seg det meste instrumenter.

Skal nå la de få spilt seg til i en liten periode før EHED skal komme og gjøre målinger av rom etter akustiske tiltak samt kalibrere sub'er til oppsettet.
    Etter og ha satt de opp i dag og stilt de inn på deling på 80Hz og justert nivå på øret virker dette svært låvende. Gleder meg vildt til de er rett stilt inn:twisted:

Ble også gjort en investering i Jumpere da jeg følte at de som fulkte med høyttalerene ikke er av god nok kvalitet og foringer lyden.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da ble det nye høyttalere

-bilde-fra-swetspot-jpg
    Bilde fra godstolen med nye fronter på plass.

Byttet ut minne svært dynamiske Canton med Focal Electra 1027 BE.
    Kan ikke annet en og si at der satt lyden mer etter min smak, det er nå mer nøytralt og ikke så frempå som Canton ble. Focal spiller med luftig diskant og go fylde og dynamikk i mellomregisteret og ned til 35Hz hvor de ruller av i mitt rom. Har stilt inn minne subber til og hjelpe til fra ca 120Hz og videre ned til 17Hz. Ved måling rydder subbene opp i 2 topper og en dropp i frekvenskurven og resulterer i stremmer og tørrere bass gjengivelse

-bilde-venstre-yttaler-jpg
    Focal Electra 1027 be i slate gray

-diskant-jpg
    Beryllium diskant

-bakplate-jpg
    -bilde-terminaler-jpg
    Gode høyttaler terminaler sikrer god kontekt på spadene til Inakustik Referance LS-1603

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte høyttalere!

Selv har jeg sansen for Canton, men hver sin smak. Kan du si litt mer utfyllende om hva du opplever som positivt og negativt mellom de to modellene?

Geir Arne

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Flotte høyttalere!

Selv har jeg sansen for Canton, men hver sin smak. Kan du si litt mer utfyllende om hva du opplever som positivt og negativt mellom de to modellene?

Geir Arne
    Skal prøve på et lite sammenligning her men det må ingen fasit da dette er i mitt rom og på min elektronikk. I rommet mitt er det gjort en del akustiske tiltak og om man skal ha de i et rom uten tiltak vil jeg tro begge disse kan bli en utfordring.

* Canton ref 5 DC
    - Har en frempå spille stil på godt og ondt.
    + Dynamisk
    + Luftig diskant
    + Stram og veldefinert mellom register
    + Stram og tørr i bass
    + Lettplassert med tanke på avstand til vegger
    - Favoriserer musikk med få instrumenter og elektroniske instrument
    - Er en anelse for analytisk

*Focal Electra 1027 be
    + Ganske nøytral spille stil.
    + Dynamisk
    + Luftig diskant
    + Stram og veldefinert mellom register
    + Stram og tørr i bass
    - Krever luft rundt seg for og prestere i bass
    + Spiller bra på all type musikk

- Focal sin stikker seg ikke ut på samme måte og er en anelse mer luftig og ikke fult så nådeløs på dårlige innspillinger

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info.

Geir Arne

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt rack i hus

Fikk i dag nytt rack til anlegget så subber ble plassert tettere på frontvegg og med mer luft til fronter.

Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •